Hawker Hind
Варианты:
Hawker - Hind - 1934 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1934


Двухместный легкий бомбардировщик и учебный самолет
Описание:
Hind
Hawker Hind
Фотографии

Hind

Легкий дневной бомбардировщик. Одномоторный цельнометаллический биплан с неубирающимся шасси. Спроектирован в КБ фирмы "Хаукер эйркрафт" под руководством С. Кэмма. Явился развитием типа "Харт". По сравнению с последним, изменили заднюю кабину (по типу самолета "Демон"), ввели хвостовое колесо вместо костыля и модернизировали внутреннее оборудование. Опытный образец "Хинда" совершил первый полет 4 сентября 1935 г. Серийное производство было развернуто в конце 1935 г. на заводе "Хаукер" в Лэнгли. Всего было изготовлено 507 экз. всех модификаций (включая 20 учебных).
Двигатель "Кестрел" V (на большинстве машин), "Кестрел" VDR (на учебно-тренировочных), "Меркьюри" VIII (на экспортных для Ирана). Экипаж самолета - 2 чел. Вооружение 2x7,69, бомбы до 227 кг.
Самолет состоял на вооружении в Великобритании с декабря 1935 г., в Португалии - с июня 1937 г., Югославии и Новой Зеландии - с 1937 г., Латвии - с января 1938 г., в Иране и Афганистане - с апреля 1938 г., в Ирландии - с 1939 г.
Выпускались следующие основные модификации:
   - "Хинд" I с мотором "Кестрел" V, основной боевой вариант, на его базе изготовлялись учебно-тренировочные машины с мотором "Кестрел" VDR и двойным управлением;
   - "Хинд" с мотором "Кестрел" V/VDR и увеличенным маслорадиатором, экспортный вариант для Афганистана;
   - "Хинд" с мотором "Меркьюри" VIII - экспортный вариант для Ирана.
Производство прекращено в 1938 г.
В британских Королевских ВВС "Хинд"" начал сниматься с вооружения боевых частей с середины 1938 г. Последние строевые эскадрильи сдали их в январе 1939 г., но самолет продолжал использоваться в учебных и вспомогательных подразделениях. Эти машины служили как самолеты связи в британском экспедиционном корпусе во Франции в 1939 г. Как учебные самолеты и буксировщики мишеней "хинды" эксплуатировались в Англии до конца 1942 г.
Югославские машины совершили фактически всего один боевой вылет против немцев. 8 мая 1941 г. они совместно с "бленхеймами" бомбили колонну танков к югу от Куманова и были сбиты немецкими истребителями. Самолеты иранских ВВС участвовали в боевых действиях против английских войск во время оккупации южной части Ирана в августе 1941 г. "Хинд" окончательно сняли с вооружения в Великобритании в 1943 г., в Португалии и Ирландии - в 1944г., в Иране - в 1948 г., в Афганистане - в 1949 г.


"Хинд" I||
Размах:||11,35 м
Длина:||8,85 м
Моторы, количество х мощность:||1 x 640 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||2440 кг
Максимальная скорость:||300 км/ч
Практический потолок:||8000 м
Дальность:||690 км

Hawker Hind

В 1934 году, после начала программы расширения ВВС, Министерство авиации выпустило техническое задание G.7/34 на легкий бомбардировщик, рассматривавшийся как временная замена для Hart. Он должен был компенсировать снизившиеся возможности легкой бомбардировочной авиации и позволить подготовить экипажи и наземный персонал к появлению нового поколения самолетов, таких как Bristol Blenheim и Fairey Battle. Компания "Hawker" предложила на конкурс новый вариант на базе Hart, отличавшийся более мощным двигателем Kestrel V и рядом других доработок, включая новую компоновку задней кабины, позволившую увеличить зоны обстрела, а также шасси с хвостовым колесом вместо костыля, использовавшегося на Hart.
   Прототип Hind совершил первый полет 12 сентября 1934 года, и 1 сентября 1935 года в воздух поднялся первый серийный Hind Mk I. Первой получила Hind Mk I 21-я эскадрилья в Бирхем-Ньютон, в которой этими самолетами вооружили одно звено. Позже этими самолетами оснастили по одному звену в 18-й и 34-й эскадрильях. Вскоре эти подразделения были полностью укомплектованы новой техникой. Темпы выпуска были достаточно высокими, и к весне 1937 года Бомбардировочное командование получило 338 машин Hind Mk I, а еще 114 самолетов были позднее поставлены в семь эскадрилий Вспомогательных ВВС. Небольшое количество машин также были поставлены Индии, Новой Зеландии и Южной Африке.
   Hind пользовался популярностью у зарубежных покупателей и строился для таких стран, как Афганистан, Латвия, Персия, Португалия, Швейцария и Югославия, поэтому оснащался различными двигателями, включая радиальные Bristol Mercury VIII и IX, Gnome-Rhone 9K Mistral и рядные Rolls-Royce Kestrel VDR и XVI, в дополнение к стандартному Kestrel V.
   Пик эксплуатации Hind Mk I в британских ВВС пришелся на 1937 год, когда на вооружение стали поступать самолеты Battle и Blenheim и резко возросла потребность в машинах для подготовки их экипажей в авиашколах Добровольческого резерва. Для этих целей и стали использовать Hind, сняв пулемет в задней кабине и установив второй комплект органов управления и пилотажных приборов. На большинстве учебных Hind также демонтировали носовой пулемет, а в 1938 году все самолеты были оборудованы колпаками для обучения полету по приборам.
   К началу Второй мировой войны большинство Hind Mk I находились в учебных частях, хотя некоторые строевые эскадрильи использовали их для связи. Шесть самолетов были переданы в 1939-1940 годах Ирландии для использования в качестве учебных. Многие самолеты позднее переделали в буксировщики мишеней. В этой роли последние легкие бомбардировщики-бипланы британских ВВС использовались до снятия с вооружения в 1942 году.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Hawker Hind Mk I

   Тип: двухместный легкий бомбардировщик и учебный самолет
   Силовая установка: один V-образный рядный двигатель Rolls-Royce Kestrel V мощностью 640 л. с. (477 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 5000 м - 299 км/ч; время набора высоты 3050 м - 10 мин 6 с; потолок 8045 м; дальность полета 692 км
   Масса: пустого 1475 кг; максимальная взлетная 2403 кг
   Размеры: размах крыла 11,35 м; длина 9,02 м; высота 3,23 м; площадь крыльев 32,33 м2
   Вооружение: один 7,7-мм пулемет Vickers Mk III или V по левому борту носовой части фюзеляжа и один 7,7-мм пулемет Lewis на турели в задней кабине; до 263 кг боевой нагрузки на трех узлах подвески под крылом
В ноябре 1941 года этот учебный Hind, L7189, имевший дублированное управление, принадлежал 1-й летной школе. К следующему январю самолет сняли с летной эксплуатации и передали в другое учебное подразделение. Самолет - из последней партии в 70 машин, построенных компанией "Hawker" в 1937 году.
UK
The Shuttleworth Collection's Hind flew initially with Afghan colours (here in 1983). It later adopted RAF markings.
The Shuttleworth Collection's Afghan Hawker Hind. Delivered to the Royal Afghanistan Air Force in 1937, where it remained in service until 1956, this aircraft returned to this country in 1971 and flew again ten years later. How nice it would be to see the aircraft painted up as an RAF Hind!
The first production Hind, K4636, which flew on 4th September 1935
DEADLIER THAN THE MALE. Another remarkable "close-up" of the Hawker Hind. A very large batch of these machines is being produced by the Hawker Company. The fully supercharged Kestrel V will come as a treat to pilots who have been flying Harts with naturally aspirated engines.
The Hind two-seat bomber and general purpose machine was powered by the 640 h.p. Rolls-Royce Kestrel V, had a cutaway rear gunner's cockpit and sported a tailwheel.
HAWKER HIND: Bomber (Kestrel V engine - 640 h.p. at 14,000ft.); span, 37ft. 3in.; gross weight, 4,958 lb.; max. speed, 186 m.p.h. at 16,400ft.
A typical Hawker two-seater biplane: the Hind light bomber (R-R. Kestrel V) as used by the R.A.F.
With the 600 h.p. Kestrel V the Hawker Hind does about 200 m.p.h.
A Rolls-Royce Kestrel V engine assists Hawker Hind K4636 in its downward path over Brooklands in September 1935.
Hind - наследник Hart. В 1935 году Министерство авиации подготовило требования к самолету, который должен был временно заменить Hart до поступления в войска более современных бомбардировщиков-монопланов. Однако достоинства Hart были столь велики, что в компании "Hawker" решили просто модернизировать его - новый вариант получил обозначение Hind (на фото). На самолет установили более мощный двигатель Kestrel V, новую заднюю кабину, улучшили возможности наблюдателя/стрелка по прицельному бомбометанию и заменили хвостовое колесо на костыль. К весне 1937 года более 300 бомбардировщиков Hind поступили на вооружение 20 эскадрилий Бомбардировочного командования. Но уже к осени того же года в войска стали поступать более современные самолеты, и Hind стали постепенно снимать с вооружения строевых частей. Кроме того, потребность в учебных машинах побудила военных в 1938 году выдать заказ компании "General Aircraft" на постройку 124 самолетов Hind с дублированным управлением.
THE FEMALE OF THE SPECIES. This fine photograph of the first production Hawker Hind light bomber being flown by Mr. M. Summers was secured by Flight's chief photographer from the Hart "MR," with Mr. J. S. Hindmarsh as pilot. The Hind, a development of the Hart, is fitted with ths fully supercharged Kestrel V engine of 600/640 h.p. (700 h.p. for takeoff) and does nearly 200 m.p.h. with full military load at 14,000 ft. Note the Demon-type rear cockpit and the tail wheel.
The first production Hawker Hind, K4636
Going Down: An R.A.F. Hind (Kestrel V) light bomber demonstrate how dive bombers enter their dives.
The Hawker Hind light bomber (Kestrel V, 600 h.p.).
OPERATIONAL HEIGHT. Hawker Hind light bombers are now well established as Service equipment. Their engines - Rolls-Royce Kestrel Vs, which give a maximum of 640 at 14,000 ft. - permit them to operate efficiently at high altitudes where they can attain speeds up to 200 m.p.h. This "shot," secured during the recent exercises, depicts Hinds of No. 104 Squadron. Note, incidentally, the new "kidney" type exhausts and the "cut-away" gunners cockpits as on the Demon two-seater fighter.
Hawker Hinds of No. 50 (B.) Squadron, Waddington, climb­ing in formation. The leader is in communication with the other pilots by R/T.
First squadron to receive Hinds was No. 21 at Bircham Newton in December 1935 - K5373 illustrated
As reported in our June issue, Shuttleworth's Hawker Hind now wears the colours of XV Squadron, RAF, and carries the serial number K5414. Our photograph shows the Hind returning from RAF Mildenhall on June 10 with John Lewis piloting.
The first colour air-to-air photograph published of Shuttleworth's Hawker Hind resplendent in its new XV Squadron markings. The scheme was first seen in public at RAF Mildenhall during the weekend of June 9-10 this year.
On re-forming in Bomber Command, 82 Squadron flew Hind light bombers such as K5416, being flown by Pilot Officer Atkinson in 1937.
Hawker Hinds.
Bombing practice by No. 40 Squadron Hind K5426
K5554 was one of the 20 second-hand Hawker Hinds that were acquired in 1939.
Hinds K6644, K5382 and K5442 of No. 49 Squadron during 1937 Air Defence Exercises. Greyhound on fin comes from No. 49's badge
Hawker Hind K6680 of 103 Squadron, based at RAF Andover and later at RAF Usworth. The squadron had Hinds on strength from August 1936 until October 1940. This particular Hind passed to 26 ERFTS, RAFC and 15 FTS before being shipped to the South African Air Force in October 1941.
K6689, a late series Hind
Двигатель "Хинда" можно было завести ручкой (с помощью инерционного стартера)
“Winding up the elastic” - hand starting the Kestrel X engine of Hawker Hind K6818. Note the unstable position of the “erks”
"Formidable-looking British fighter ’planes flying in perfect formation on patrol. These speedy machines are the equal of the vessels of their type in any country." Believe it or not, that was the caption supplied with this photograph, an it had been passed by Censor. Apart from tending to make the good old Hind look ridiculous, it is scarcely good propaganda for neutral countries, which are now being flooded with pictures of modern German military aircraft types.
BELFAST OPENING: Hawker Hind light bombers of No. 502 (Ulster) (Bomber) Squadron in their demonstration of formation flying at the opening last Wednesday, by Mrs. Neville Chamberlain, of the Belfast Harbour Airport. The airport adjoins the Short and Harland factory, so presumably will be used for the testing of the Hereford bombers now under construction.
К началу Второй мировой войны все сохранившиеся Hind несли камуфляж цветов Dark Earth/Dark Green.
Shuttleworth's Hawker Hind: a view from the tailfin. Remote-controlled cameras make this kind of shot possible without upsetting the photographer, the pilot or the center of gravity.
Two more views of the Shuttleworth Hind were taken during a loop.
The modification of a Hawker Hind for high-speed parachute dropping at Henlow. Speeds of about 320 m.p.h are attained before release of the dummy. A static line is fitted to ensure clearing the structure. This Hind gave a demonstration on Empire Air Day
Among the Hawker biplanes included in the Camm Memorial Hall at Hendon will be this Hind, returned from Afghanistan and restored in full Royal Afghan Air Force markings.
In the large photograph details of composite cooling system, including the pipe leading to the specially flaired strut, can be seen. The machine in the latter case is a Hawker Hind
The Rolls-Royce Kestrel I was originally supplied to the RAAF from Brooklands before the war.
The scene at Mildenhall on the arrival of the King, with a background of Hinds and Heyfords.
R.A.F.V.R.: Lt. Col. (Hon. Wing. Cdr.) G. N. Buckland (right) in charge of No. 34 elementary flying school of the Royal Air Force Volunteer Reserve, newly opened at Southend and operated by Air Hire, Ltd. With him is Flt. Lt. L. P. Rowley, the chief instructor. The aircraft is a Hind Trainer.
Hawker Hind Trainer L7227 of 610(B) Squadron in 1938.
Yellow-painted dual-control Hind Trainer L7226 was one of 124 converted from bombers by General Aircraft Ltd.
Lighter-and-heavier-than-air Day in the big hangar at Cardington. In this non-stop variety picture are barrage balloons, a Blenheim and a Battle (left), a new Hind Trainer (foreground), Hector, Shark, Swordfish and Cloud (right), not to mention other less discernible aircraft and a goodly proportion of the population of Bedfordshire.
Other Shuttleworth aircraft showing the results of much painstaking effort is the ex-Afghan Air Force Hawker Hind, which is now nearing completion after ten years in the workshops.
Portugal
The view shows a Portuguese Hind just after taking off from Brooklands. This model has a Kestrel V engine and is similar to the machines which equip several R.A.F. Squadrons.
HIGH PERFORMANCE: One of the Hawker Hind day Bombers (Kestrel V. Engine) supplied to the Portuguese Air Force.
После появления в 1935 году первых серийных Hind швейцарское правительство заказало один самолет для оценки. Заказа от Швейцарии не последовало, но в следующем году Португалия приобрела 4 самолета, оснащенных двигателями Kestrel V, - два бомбардировщика и два учебных с дублированным управлением (на фото).
One of four Kestrel V-powered Hinds built for the Portuguese Air Force, shown carrying two 230-lb. bombs
Afghanistan
Afghan Hawker Hind No.6 taken at Peshawar in January 1947. Note the overwing stripes and what is believed to be a unit marking on the fuselage - see the detail view.
The Shuttleworth Collection’s ex-Afghan Air Force Hawker Hind nears the end of its ten year restoration programme. At the time of press its 600 h.p. Rolls-Royce Kestrel was awaiting its first run since the early 1950s. The Hind should be flying during the season.
On May 25, 1980 Shuttleworth's Hawker Hind came out of doors at Old Warden for the first time in ten years. Engine runs should begin late summer.
Returning from its second flight, note the fixed Vickers gun.
Dicky Martin taxies in after the second flight was curtailed by a dicky magneto.
The Hind before flight testing, complete with rear Lewis gun.
Unsticking for its first flight.
The Hind lifts off from Old Warden on its first flight for 26yr on Monday, August 17, 1981.
The Afghan Hind flying with the rear seat occupied.
The Shuttleworth Trusts's recently restored Afghan Hawker Hind.
"Хинд" I с мотором "Кестрел" в полете
A last look at Shuttleworth's Hawker Hind in its Afghan colours. Its debut in its new 15 Sqn RAF scheme will be at Mildenhall on June 9-10, 1984.
“Dicky” Martin hands down his test notes after the second flight, during which low speed handling was investigated.
Switzerland
После появления в 1935 году первых серийных Hind швейцарское правительство заказало один самолет для оценки (на фото). Заказа от Швейцарии не последовало.
The sole Swiss Hind, HB-HAL, which was acquired in 1936 for evaluation by the Swiss Air Force. Powered by a Kestrel V, it was similar to R.A.F. machines but did not find favour
Yugoslavia
THE view shows a Hawker Hind destined for Yugoslavia. This machine differs from the standard R.A.F. Hind in that it is fitted with the Rolls-Royce Kestrel XVI (690 h.p. at 11,000 ft.) which is provided with a central air intake forward of the radiator and a cylindrical oil cooler mounted in a trough on the starboard side of the cowling.
UNDERGOING TESTS. The first Hawker Hind for the Royal Jugo-Slav Air Force (Kestrel XVI Engine.)
Last of three Hinds for the Yugoslav A.F., with Gnome-Rhone K-9 Mistral engine
Latvia
Last of three Bristol Mercury IX-powered Hind dual-control trainers produced for the Latvian Air Force, serial 178
Хоукер «Хинд» английского производства
Hawker "Latvian" Hind 117, powered by a Bristol Mercury IX engine, photographed at Hawker's flight sheds at Brooklands in May 1938. The chap in the centre of the group of three is Hawker test pilot R. C. “Dick" Reynell who was later killed during the Battle of Britain. The two other people standing with him were Latvian acceptance personnel.
Iran
Разведчик-легкий бомбардировщик Хаукер "Хинд" ВВС Ирана
One of the last British-built Hinds, 631, probably in the UK before delivery to Iran
"Хинд" с мотором "Меркьюри" VIII для Ирана на заводском аэродроме в Англии
A Hawker "Persian” Hind.
The first of 35 Hawker Hinds, 601, arrived in the autumn of 1938.
The first of thirty-five Persian (Iranian) Hinds, serial 601, seen at Brooklands where it made its first flight on 28th April 1938. This version was powered by the Bristol Mercury VIII. Several Persian Hinds were still flying in the late 1940s
 
Two Brough B-2s, their upper fuselage surfaces camouflaged, with Hawker Hind K6779 on its nose in the background.
Hawker Hind K5510 was part of a batch of 193 delivered to the RAF between January and August 1936. It was delivered to 602 Squadron - note the fuselage code - and was lost following an accident at Rochford on July 27, 1937 while flying at summer camp. The Hind struck some telephone wires whilst landing - the incident is depicted here.
This training accident involving a Hawker Hind (left) and Hart 397/14 of the SAAF occurred at Watercloof in February 1942. The pupil pilot in the Hind (distinguished by its cut-away gunner’s cockpit) had to pay £120, had a week's pay stopped and was awarded 14 days CB. 397 was one of a batch of 100 ex-RAF Harts serial led 301-400, and the Hind was probably from the 101-199 serial batch, again ex-RAF.
Hawker Hind K5458 of 211 Squadron is righted at RAF Ismailia in December 1938. K5458 previously flew with 57 Squadron and was struck off RAF charge in December 1939.
Hawker Hind I