RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1934

Одноместный истребитель

Варианты

Gladiator

Одноместный истребитель, цельнометаллический биплан с закрытой кабиной и неубирающимся шасси. Спроектирован в КБ фирмы "Глостер эйркрафт компани" под руководством Г. Фолланда. Опытный образец SS.37 впервые поднялся в воздух 12 сентября 1934 г. Строился с января 1937 г. на заводе "Глостер" в Хакклкоте. Всего выпущено 587 экз. Вооружение 4x7,69. Состоял на вооружении в Великобритании с февраля 1937 г., в Норвегии - с июля 1937 г., в Литве - с октября 1937 г., в Бельгии - с сентября 1937 г.; в Греции - с января 1938 г., в Китае - с ноября 1938 г., в Финляндии - с декабря 1939 г., в Ираке и ЮАС - с 1941 г.
Основные серийные модификации:
   - "Гладиатор" I с мотором "Меркьюри" IX, двухлопастным винтом;
   - "Гладиатор" II с мотором "Меркьюри" VIII или VIIIAS, трехлопастным винтом.
Существовал также палубный вариант, именовавшийся "Си Гладиатор". Первое боевое использование - в Китае под Кантоном в декабре 1938 г. В Финляндии применялся в "зимней" войне и позднее в 1941 - 1942 гг. Норвежские истребители участвовали в оборонительных боях в апреле - июне 1940 г. "Гладиаторами" были вооружены части британского экспедиционного корпуса во Франции (декабрь 1939г. - май 1940 г.). С июня 1940 г. английские истребители сражались в Северной Африке, на Мальте и в Греции. Бельгийские "гладиаторы" обороняли свою страну от немцев в мае 1940г. Южноафриканские самолеты воевали в 1941 г. в Сомали и Эфиопии против итальянцев. Иракские машины в том же году участвовали в пронемецком мятеже Рашида Али и были почти полностью уничтожены английской авиацией. Несколько литовских истребителей вошли в состав ВВС РККА и применялись в июне 1941 г. "Гладиатор" снят с производства в апреле 1940 г. В Великобритании использовался как истребитель до 1942 г., снят с вооружения в 1945 г. В Финляндии снят с вооружения в 1942 г.


"Гладиатор" I||
Размах:||9,83 м
Длина:||8,36 м
Моторы, количество х мощность:||1x830 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||2083 кг
Максимальная скорость:||407 км/ч
Практический потолок:||10000 м
Дальность:||690 км

Показать полностью

Описание:

  • Gladiator
  • Gloster Gladiator
  • Flight, June 1935
    NEW and EXPERIMENTAL TYPES at HENDON
  • Flight, November 1935
    FOR THE SERVICE ARENA
  • Flight, March 1937
    ENTRY of the GLADIATOR
  • Flight, November 1939
    Britain's Military Aircraft
  • Моделист-Конструктор Истребители Второй мировой войны
    Регистрационный номер: K8032   [6]

    Истребитель Глостер "Гладиатор" I (Англия)

  • Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v3
    Регистрационный номер: L8032   [12]

    Gloster Gladiator.

  • Aeroplane Monthly 1976-05
    Регистрационный номер: K8032   [6]

    The last airworthy Gloster Gladiator, K8032.

  • Aeroplane Monthly 1981-09
    Регистрационный номер: L8032   [12]

    On April 20, 1981 the Shuttleworth Gladiator L8032 was taken for a high altitude airing for the benefit of AIR PORTRAITS’ camera. During the flight the aircraft reached 5,000ft, the highest it has flown for some time.

  • Aeroplane Monthly 1986-07
    Регистрационный номер: L8032   [12]

    The Shuttleworth Collection's Spitfire VC, AR501, and Gladiator, L8032, photographed from its Hawker Hind over Old Warden in October 1985.

    Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire Mk.V - Великобритания - 1941

  • Aeroplane Monthly 1986-09
    Регистрационный номер: L8032   [12]

    The Shuttleworth Gloster Gladiator, L8032, photographed by AIR PORTRAITS en route from Mildenhall to Old Warden on Sunday, May 25, 1986.

  • Aeroplane Monthly 1986-09
    Регистрационный номер: L8032   [12]

    The Shuttleworth Collection's Gloster Gladiator, the world's only airworthy example.

  • Мировая Авиация 84
    Регистрационный номер: K7985   [4]

    Истребитель Gloster Gladiator (L8032) все еще может летать и демонстрируется с кодом K7985 73-й эскадрильи. Эдгар Джеймс Кейн совершил полет на реальном самолете с кодом K7985 в такой же окраске на воздушном параде в Хэндоне в 1937 году.

  • Air Enthusiast 2007-07 / The Roundels File
    Регистрационный номер: N2038   [2]

    The Shuttleworth Collection's Gloster Gladiator delights audiences at Old Warden.

  • Aeroplane Monthly 1990-07
    Регистрационный номер: N2038   [2]

    Two views of the Shuttleworth Collection's Gloster Gladiator L8032/“N2038”, now repainted in camouflage and 247 Sqn markings.

  • Мировая Авиация 201

    Единственный сохранившийся в летном состоянии Gladiator принадлежит к партии машин, отправленных на хранение перед войной. Самолет G-AMRK (бывший L8032) был восстановлен до летного состояния и ныне находится в коллекции Шаттлуорта в Олд Уодене, Бедфордшир. В 1998 году самолет получил окраску норвежских ВВС.

  • Aeroplane Monthly 1998-09 / M.Oakey, T.Harmsworth - Vintage news
    Регистрационный номер: G-AMRK   [3]

    MIKE VINES of Photo Link was on hand with his camera at Old Warden on May 16, 1998 for the first Sunset Flying Display of the season. Gladiator G-AMRK;

  • Air Enthusiast 1996-11 / K.Stenman - Gloster Trilogy

    Gladiator II Fv2 78 is also displayed at Linkoping at ‘White F’ of F19. The Swedes operated 37 Mk Is as the J8 and 18 Mk IIs as the J8A, 1937-41. Both of the ‘F19’ aircraft at Linkoping are not painted authentically, but do resemble the originals.

  • Flight 1934-11 / Flight

    A "PRIVATE VENTURE": The Gloster F.7/30 ("Mercury" VI S.) Day and Night Fighter.

  • Aeroplane Monthly 1986-09 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (28)

    The Gloster SS.37 at the time of its first test flight in late 1934.

  • Air Enthusiast 1973-03 / ??? - Epitome of an era ... the R.A.F's last fighting biplane /Warbirds/

    The Gloster S.S.37 as originally submitted to the Air Ministry in April 1935 as a private ventury entry in the F.7/30 contest

  • Aeroplane Monthly 1986-09 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (28)
    Регистрационный номер: K5200   [15]

    The SS.37 fitted with a Fairey-Reed three-bladed fixed-pitch metal propeller and powered by a Mercury IX engine.

  • Flight 1938-12 / Flight

    Dowty internally sprung wheels simplify the biplane's undercarriage problem in the case of the Gloster Gladiator.

  • Aeroplane Monthly 1986-09 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (28)
    Регистрационный номер: K5200   [15]

    Прототип Gladiator (K5200) отличался от серийных машин открытой кабиной. На снимке виден обтекатель 7,7-мм пулемета Lewis под правым крылом.
    The Gloster S.S.37 being flown by Gerry Saver after receiving the serial K5200 for trials at Martlesham Heath.

  • Flight 1935-07 / Flight
    Регистрационный номер: K5200   [15]

    This photograph of the Gloster F. 7/30 are of particular interest, because a number of these day-and-night fighters, with 605 h.p. Bristol "Mercury" engines, have been ordered by the Air Ministry. The picture was taken by Flight's photographer from a Hawker "Hart" flown by Flt. Lt. P. W. S. Bulman, who made a rendezvous with Flt. Lt. P. E. G. Sayer in the F 7/30 midway between Brooklands and Gloucester. Two of the F. 7/30's guns are in the fuselage and two under the wings.

  • Aeroplane Monthly 1986-09 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (28)
    Регистрационный номер: K5200   [15]

    The Gloster SS.37 in its original form and bearing the RAF serial number K5200 for the Martlesham trials. The picture was taken on June 25, 1935, shortly before the aircraft's appearance at the RAF Display at Hendon, for which it bears the Experimental Aircraft Park No 1 just behind the engine cowling.

  • Мировая Авиация 67
    Регистрационный номер: K5200   [15]

    Gloster SS.37 - прототип истребителя Gladiator. Машина разработана на базе истребителя Gauntlet. Одной из первых в мире она получила крыльевые пулеметы в дополнение к фюзеляжным.
    HEAVILY ARMED: A fine Flight photograph of the Gladiator four-gun fighter (Bristol Mercury VIII). The Gloster works are now getting busy on a large order for this excellent machine.

  • Flight 1938-01 / Flight Advertisements
    Регистрационный номер: K5200   [15]

    The Gloster Gladiator - fitted with DOWTY internally sprung wheels and tail wheel.

  • Flight 1936-02 / Flight
    Регистрационный номер: K5200   [15]

    OUTSTANDING MILITARY TYPE. The Gloster Gladiator is the first four-gun single-seater to be adopted, and does 260 m.p.h. at 15,500 ft. with a 715 h.p. Mercury VIII.

  • Flight 1935-07 / Flight
    Регистрационный номер: K5200   [15]

    This photograph of the Gloster F. 7/30 are of particular interest, because a number of these day-and-night fighters, with 605 h.p. Bristol "Mercury" engines, have been ordered by the Air Ministry. The picture was taken by Flight's photographer from a Hawker "Hart" flown by Flt. Lt. P. W. S. Bulman, who made a rendezvous with Flt. Lt. P. E. G. Sayer in the F 7/30 midway between Brooklands and Gloucester. Two of the F. 7/30's guns are in the fuselage and two under the wings.

  • Flight 1935-08 / Flight
    Регистрационный номер: K5200   [15]

    The Gloster F.7/30, now known as the "Gladiator," is the latest fighter to be ordered for the R.A.F. Four guns are carried, two in the fuselage and the other pair beneath the lower main planes.

  • Aeroplane Monthly 1986-09 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (28)
    Регистрационный номер: K5200   [15]

  • Flight 1935-06 / Flight
    Регистрационный номер: K5200   [15]

    The Gloster "F.7/30" four-gun single-seater fighter (Bristol "Mercury") will be seen at the S.B.A.C. Display. It is here seen in inverted flight, piloted by Mr. P. E. G. Sayer.

  • Flight 1934-09 / Flight

    GLOSTER P.V. F.7/30 FIGHTER (BRISTOL "MERCURY"): A formidable fighter armed with four machine guns, one on each side of the fuselage and one below each wing. The Dowty sprung wheels of the under-carriage are fitted each on a single cantilever strut.

  • Aeroplane Monthly 1985-06 / ??? - RAF Pageantry
    Регистрационный номер: K5200   [15]

    A Hendon newcomer was the prototype Gloster Gladiator, K5200. Note the open cockpit canopy! The pilot is Flt LtA.B. Woodhall.

  • Мировая Авиация 18
    Регистрационный номер: K5200   [15]

    12 сентября 1934г.: совершил первый полет прототип истребителя Gloster Gladiator K5200, вооруженный двумя крыльевыми пулеметами Lewis и двумя пулеметами Vickers Mk V, установленными в носовой части фюзеляжа.

  • Air Enthusiast 2007-07 / The Roundels File
    Регистрационный номер: K5200   [15]

    Following rebuild after the 'prang' on October 1935, K5200 was further refined and given an enclosed cockpit. It survived until late 1942.

  • Мировая Авиация 205

    Бельгия - Gladiator Mk I. Первые Gladiator для Бельгии были поставлены 12 сентября 1937 года, а всего ВВС этой страны получили 22 самолета. Предложение о лицензионном производстве в "Avions Fairey", обсуждавшееся фирмой "Gloster" и бельгийским правительством, так и не было реализовано. К моменту германского вторжения в мае 1940 года в бельгийских ВВС насчитывалось 15 исправных Gladiator, которые были быстро уничтожены превосходящим по силе противником.
    GLOSTER GLADIATOR. Like its successor of today, the Meteor, the Gloster Gladiator four-gun biplane was widely exported, twenty-two going to the Belgian air force. This Gladiator, with two-blade wooden airscrew and 840-h.p. Bristol Mercury IX radial was photographed in 1939, in Belgium, and belonged to the Escadrille Comete (Comet Fighter Squadron).
    Other Gladiators went to Finland, Latvia, Lithuania, Norway, Sweden, Greece, Iraq, Portugal and China. The Gladiator was designed to Air Ministry Specification F.14/35 (originating from the Gloster S.S.37 to A.M. Spec. 7/30). A Fairey-Reed fixed-pitch, three-blade metal airscrew replaced the earlier wooden two-blade airscrew.

  • Flight 1937-12 / Flight Advertisements

    ON THE WAY TO BELGIUM. A number of Gloster Gladiators are here seen on their way to Brussels. Pilots of the Belgian Air Force took delivery of them in England and flew them across the Channel

  • Flight 1937-09 / Flight

    Belgian Air Force officers called at Hucclecote last week to collect nine Gloster Gladiators, part of a contract. Their formation work - the photographs were taken only a few minutes after they had entered the machines for the first time - is testimony to men and machines.

  • Flight 1939-07 / Flight

    Another Belgian display with British equipment - Belgian Air Force Gladiators.

  • Air Enthusiast 1973-03 / ??? - Epitome of an era ... the R.A.F's last fighting biplane /Warbirds/
    Регистрационный номер: G5-10   [2], G5-11   [2], G5-12   [2], G5-13   [2], G5-14   [2]

    Bearing Class B delivery registrations, five Gladiator Is are seen during their delivery flight to Belgium's Aeronautique Militaire in September 1937.

  • Мировая Авиация 22
    Регистрационный номер: G5-10   [2], G5-11   [2], G5-12   [2], G5-13   [2], G5-14   [2]

    Бельгийские ВВС имели мало современных боевых самолетов, способных противостоять Люфтваффе. На момент немецкого вторжения самыми боеспособными истребителями была горстка бипланов Gloster Gladiator.
    Gloster "Gladiator" Fighters (Bristol "Mercury") of the Belgian Military Air Force.

  • Flight 1937-09 / Flight

    Group, left to right : Adj. Pessendorffer, Adj. Bochmann, Adj. Piercot, Mr. N. Daunt, Adj. Wegria, Flt. Lt. P. E. G. Sayer, Adj. Cluytens, Lieut. Elroy, 2nd. Lieut. Creteur, F/O. Maurice Summers, Capt. Le Grand, Mr. J. Hindmarsh, M. Vanderghote.

  • Air Enthusiast 2001-11 / D.Garcia - Air Force on the Edge

    Hurricanes of 2/I/2 at Schaffen. Gladiators in the background, unspecified dog in the foreground

    Другие самолёты на фотографии: Hawker Hurricane - Великобритания - 1935

  • Air Enthusiast 1973-03 / ??? - Epitome of an era ... the R.A.F's last fighting biplane /Warbirds/

    A Gladiator Is (J 8) of Flygflottilj 8 based at Barkarby. The nearest aircraft in the line-up has under-wing racks for light anti-personnel bombs.

  • Мировая Авиация 205

    Швеция - Gladiator Mk I (J 8) и Mk II (J 8A). В конце 1930-х годов Королевские ВВС Швеции проводили переоснащение, в том числе предусматривающее закупку 55 Gladiator. В это число входили: 37 Mk I (местное обозначение J 8) с 640-сильным (477 кВт) ПД Bristol Mercury и двухлопастным деревянным винтом Watt, поставленных с июня 1937 года, и 18 Mk II (J 8А) с 740-сильным (552 кВт) Mercury VII и трехлопастным металлическим винтом, поставленных в 1938 году. Десять машин находились в резерве, а остальные были переданы в эскадрильи, сформировавшие 8-е истребительное крыло. Эти самолеты приняли участие в боевых действиях в январе 1940 года, когда шведские добровольцы присоединились к финским ВВС для отражения нападения СССР. Часть самолетов была оснащена лыжным шасси местной разработки и бомбодержателями. В боевых действиях были потеряны всего три машины. Весной 1941 года шведские Gladiator были выведены из состава боевых частей.

  • АвиаМастер 2002-05 / М.Жирохов, М.Морозов - Волонтеры зимней войны /Малоизвестные страницы/

    Шведские "Гладиаторы" перед отлетом из Финляндии, март 1940г.

  • Aviation Historian 1 / J.Forsgren - Northern exposure

    On March 30, 1940, the latter half of F19 flew back to Sweden - these Gladiators are seen here at Kauhava before departure. The Finnish insignia was overpainted by various emblems and slogans up to victory markings. All except ‘Yellow A’ have a skull and crossbones painted on the fin.

  • Flight 1938-08 / Flight

    An aerial view of the Gloster Gladiators at Rinkaby armament training camp, South Sweden.

  • Flight 1938-08 / Flight

    Some Swedish Flight Cadets of the “Svea” Fighter Wing, with their officers, Sqn. Ldr. Bang, Flt. Lt. Uggle, Flt. Lt. Lambert and Flt. Lt. Norm.

  • Flight 1938-08 / Flight

    One of the Bristol Mercury engines is being supplied with “flygbenzin.”

  • Flight 1938-09 / Flight

    Some of Sweden’s Gloster Gladiators come in over a line of F. W. Stieglitz trainers.

    Другие самолёты на фотографии: Focke-Wulf FW.44 Steiglitz - Германия - 1932

  • Flight 1938-08 / Flight

    Three of the machines off to practise flight aerobatics.

  • Flight 1938-08 / Flight

    With this picture, our photographer wins the low-altitude aerial competition. The wheels of his ma­chine touched the ground as the photograph was taken, hence the slightly blurred image.

  • Air Enthusiast 1996-11 / K.Stenman - Gloster Trilogy
    Регистрационный номер: GL-271

    GL-271 at the Kuorevesi depot in February 1944 and fitted with a locally-designed dust filter under the cowling.

  • Моделист-Конструктор Истребители Второй мировой войны
    Регистрационный номер: GL-274   [3]

    "Гладиатор" II ВВС Финляндии, 1940 г.
    At the end of the Winter War ‘Lentolaivue’ 26 handed over the Gladiators to army co-operation squadrons. GL-274 of 'LLv 14 at Utti on July 11, 1940. Topsides of the aircraft were in a four-colour scheme of dark green and earth on the upper part and light green and earth on the lower portions.

  • Air Enthusiast 1973-03 / ??? - Epitome of an era ... the R.A.F's last fighting biplane /Warbirds/
    Регистрационный номер: GL-270   [2]

    One of the Gladiator IIs (GL-270) that survived the "Winter War" in Finnish service photographed in 1943 while being operated by LLv 16.

  • Air Enthusiast 1996-11 / K.Stenman - Gloster Trilogy
    Регистрационный номер: GL-270   [2]

    GL-270 of 1/LeLv 16 seen at Solomanni near Petrozavodsk in the summer of 1942. Gladiators were extensively used for reconnaissance over the front line and immediately' behind.

  • Air Enthusiast 1996-11 / K.Stenman - Gloster Trilogy
    Регистрационный номер: GL-264

    Gladiators of 1/LeLv 16 at Vitska, Karhumaki airfield at the northern tip of Lake Onega in May 1942. GL-264 has an alligator on the rudder, while GL-265 in the background has a winged skull.

  • Air Enthusiast 1996-11 / K.Stenman - Gloster Trilogy
    Регистрационный номер: GL-272

    GL-272 of 1/LeLv 16 at a shore landing strip near Joensuu on July 1, 1941. The camouflage is a typical British factory pattern of late 1939.

  • Air Enthusiast 1996-11 / K.Stenman - Gloster Trilogy
    Регистрационный номер: GL-276   [3]

    Personnel of 2/LeLv 16 removing camouflage trees and protective cloths from GL-276 at Hirvas on October 23, 1942. This Flight’s spinners were painted in red, black and yellow.

  • Air Enthusiast 1996-11 / K.Stenman - Gloster Trilogy
    Регистрационный номер: GL-274   [3]

    GL-274 flew with 1/LeLv 14 and is seen here before take-off at Utti on June 25, 1941, the first day of the Continuation War. The lower surfaces were black and white on the late 1939 model from Britain, with the serial in larger numbers and contrasting colours.

  • Air Enthusiast 1996-11 / K.Stenman - Gloster Trilogy
    Регистрационный номер: GL-273, GL-276   [3]

    Two ‘Lentolaivue’ 14 Gladiators in flight above Utti in August 1940.

  • Aviation Historian 1 / J.Forsgren - Northern exposure

    A striking image of a tied-down Gloster Gladiator of F 19, covered with snow, giving a stark view of the operational difficulties encountered by the Swedish volunteer unit during the early months of the 1939 Winter War between Finland and the Soviet Union.

  • Авиация и Космонавтика 2017-04 / М.Тимин - Неизвестный подвиг летчика Михина
    Регистрационный номер: GL-256   [2]

    Глостер «Гладиатор» Mk.ll (GL-256) из состава 2./LL.V 26, на котором в бою 13 февраля летал Илмари Йонсу.

  • Air Enthusiast 1996-11 / K.Stenman - Gloster Trilogy
    Регистрационный номер: GL-275

    Typical winter camouflage on a Gladiator GL-275, warming up at Solomanni in March 1943. It was then on loan to LeLv 28 flying Morane Saulnier MS.406s.

  • Aviation Historian 1 / J.Forsgren - Northern exposure

    Ake Morne and Hugo Beckhammar run up the engine of Hawker Hart Blue R at the “Oskar” temporary forward base in northern Finland during the Winter War. Note the 12kg (26 1/2 lb) bomb racks mounted on the undersides of the wings.

  • История Авиации 36 / О.Киселев - Истребители И-16 в Зимней войне 1939-1940гг. /Страницы боевой карьеры/ (5)
    Регистрационный номер: GL-258   [2]

    В ходе воздушного боя 25 февраля 1940 г. младший сержант Суканен, пилотировавший «Гладиатор» GL-258, посадил свой подбитый самолет на лес в районе Ристсеппяля, при этом истребитель был полностью разбит. Перед тем как разложить свой биплан финский летчик успел сбить один советский Р-Z и повредить другой.
    5 марта 1940 г. "Гладиатор Mk.II" (борт. GL-253) сержанта С.Витикайнена из состава LeLv 12 попал в серьёзную передрягу, будучи перехвачен "ишачками" 44-го ИАП. Хотя его пилоту удалось довести машину до аэродрома, но полученные повреждения оказались настолько тяжёлыми, что самолёт попал в аварию и был отправлен в ремонт.

  • Air Enthusiast 2001-07 / K.Stenman - From Britain to Finland
    Регистрационный номер: GL-255   [4]

    SSgt Oiva Tuominen became an 'ace' flying Gladiator II GL-255 with Lentolaivue 26, at Mensunkangas in niid-February 1940.

  • Авиация и Космонавтика 2017-04 / М.Тимин - Неизвестный подвиг летчика Михина
    Регистрационный номер: GL-255   [4]

    Глостер «Гладиатор» Mk.ll (GL-255) из состава 2./LLv 26, на котором 13 февраля 1940 г. летал Ойва Туоминен

  • История Авиации 34 / О.Киселев - Истребители И-16 в Зимней войне 1939-1940гг. /Страницы боевой карьеры/ (3)
    Регистрационный номер: GL-276   [3]

    Истребители "Гладиатор Mk.II" из состава 1/LLv 26 в феврале сменили в приладожье "Фоккеры" отряда лейтенанта Луукканена.

  • Air Enthusiast 1996-11 / K.Stenman - Gloster Trilogy
    Регистрационный номер: GL-278

    Gloster Gladiator Mk.II ВВС Финляндии. Март 1942г.
    GL-278 of 1/LeLv 16 about to take off at Viiksjarvi on March 31, 1942. The wing undersides have received a coat of light grey paint. These sort of skis were typical on the Gladiators.

  • Aviation Historian 1 / J.Forsgren - Northern exposure

    Шведские летчики-добровольцы на фоне своего истребителя J8 (он же "Гладиатор Mk.l") из 19-й авиафлотилии с финскими ОЗ и в типичном для этого подразделения зимнем камуфляже. Поверх шведской оливково-зеленой защитной окраски нанесены широкие белые полосы. Январь 1940г. В первые десять дней нахождения на фронте шведы получили весьма чувствительную встряску, потеряв в боевых вылетах 25% матчасти, поэтому в последующем их старались держать в тылу для целей ПВО различных важных объектов. В этой связи вероятность их встречи с летчиками "ишачков" 145-го ИАП фактически равнялась нулю.
    The Swedish volunteer unit ‘Flygflottilj’ 19 had 12 Gladiators deployed in Lapland. Gladiator I (aircraft "F") ‘Yellow K’ of the Swedish Flygflottilj 19 seen preparing to take-off on Swedish-designed skiis from Veitsiluoto near the frozen Kemi Lake in Northern Finland in January 1940. The Swedish dark green and light blue-grey colours were oversprayed by silver dope to obtain the camouflage effect.
    The swastika on Ilmavoimat aircraft also traced its heritage back to Sweden. Count Eric von Rosen donated a Thulin D to the White Forces in the Finnish Civil War in 1918, the aircraft bearing his personal symbol, a swastika, which was adopted by Ilmavoimat.

  • АвиаМастер 2002-05 / М.Жирохов, М.Морозов - Волонтеры зимней войны /Малоизвестные страницы/

    "Гладиатор" I шведских добровольцев, 30 марта 1940г. после советско-финского конфликта перед возвращением в Швецию. Обратите внимание на отсутствие знаков госпринадлежности.
    После зимней войны финские опознавательные знаки на самолетах "Авиафлотилии 19" были закрашены. Нередко летчики при этом вместо свастик рисовали различные картинки.

  • Air Enthusiast 2002-09 / A.Thomas - Baltic Gladiators

    After wearing the colours of several air forces, the Gladiators exported to the Baltic states wore the German swastika, as shown on 'NJ+BO' of ErgGr(S)I during 1942-1943.

  • Jane's All the World Aircraft 1938 / 02 - The progress of the world in military aviation during the year 1937-38

    His Majesty King George of Greece receiving at the Military Aerodrome at Athens, on behalf of the Greek Army Air Service, two Gloster "Gladiators" (840 h.p. Bristol "Mercury"), which were presented to the Greek nation.

  • Мировая Авиация 205

    Норвегия - Gladiator Mk I/II. Норвегия впервые проявила интерес к Gladiator в апреле 1937 года, но тогда разговор шел о приобретении шести самолетов и организации их лицензионного производства. Позднее было принято решение о покупке 12 машин, но после поставки шести Mk I в июле 1938 года контракт снова пересмотрели. Следующими поступившими машинами стали шесть Mk II из заказа Министерства авиации. Вооруженные 7,62-мм пулеметами Colt, все эти самолеты принимали участие в защите Осло от атак Люфтваффе. Хотя все они были потеряны в воздухе или на земле, им удалось уничтожить порядка четырех вражеских самолетов.
    Gladiator Is of Lt Dag Krohn (421) and Lt Tradin of the Norwegian Haerens Flyvevaben taxiing on the frozen Steins Fjord on 9 April 1940.

  • Aviation Historian 37 / L.Andersson - Wings over Baghdad

    A total of 30 Gloster Gladiators was operated by the RIAF, plus eight delivered as spares machines, the first batch of six arriving in 1937 and another of nine the following year. Another five, including serial 202 seen here, arrived in October 1942, followed by another five in January 1943, with a final batch of five being acquired in February 1944.

  • Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v3

    The Gladiator cockpit was not unduly complicated, but in common with all British aircraft of its day gave the impression that the designer had put everything in and had then looked around for the largest hole left in which to put the pilot. Anything dropped was, as often as not, gone for ever.

  • Aeroplane Monthly 1980-06 / C.Guhnfeldt - A Norse Saga
    Регистрационный номер: N5641   [7]

    Gladiator N5641's instrument panel after restoration at Rygge AFB. The finished aircraft was presented to the Norwegian public at Rygge AFB, just outside Oslo, on January 25 this year, coincident with the delivery of the Norwegian Air Force's first F-16 fighter.

Тип фотографий

  • Все фото (277)
  • Боковые проекции (39)
  • Цветные фото (13)
  • Ч/б фото (182)
  • Кабина (2)
  • Реставрация (8)
  • Обломки (16)
  • Рисунки, схемы, чертежи (17)