Savoia-Marchetti / SIAI S.73
Варианты:
Savoia-Marchetti / SIAI - S.73 - 1934 - Италия
Страна: Италия
Год: 1934


Jane's Encyclopedia of Aviation
Фотографии

Jane's Encyclopedia of Aviation

Savoia-Marchetti S.73 (Italy)

   The S.73P was a long-range commercial transport powered by three 521.6 kW (700 hp) Piaggio Stella IXRC or other engines of similar output. Accommodation provided for 18 passengers. Deliveries to commercial operators began in 1935; many were impressed by the Regia Aeronautica as troop transports during World War II, although a specific military version was produced as the S.73M.
"Sabena" использовала S.73 на важной линии между Брюсселем и колонией в Бельгийском Конго. Авиакомпания эксплуатировала самолеты, изготовленные SABCA, так и машины итальянской постройки (на снимке).
Прототип SM.73 был облетан в июне 1934 года. Он получил регистрационный номер I-SIAI и был оснащен тремя моторами Gnome-Rhone 9Kfr. После переоборудования он поступил в эксплуатацию как первый бельгийский SM.73.
The prototype Savoia Marchetti S.73P, built by SIAI in 1934 and first flown on July 4 that year. Note the four-bladed propeller on the centre engine. All three engines were 610 h.p. Piaggio Stella IX RC radials.
ITALIAN EQUIPMENT FOR S.A.B.E.N.A. Three Savoia Marchetti S.73 eighteen-passenger monoplanes of the type shown here, fitted with 600 h.p. Gnome Rhone K.g engines, will soon augment S.A.B.E.N.A.'s fleet. The machines' cruising speed is 167 m.p.h. and the maximum speed 202 m.p.h.
The types of machines on show at the Milan Exhibition range from light trainers to heavy bombers and transports. Record breakers form an exhibition in themselves. In the foreground of this general view there is the big Savoia S.73 triple-engined transport monoplane.
Ala Littoria Savoia Marchetti S.73 I-PISA at Budaors.
Ala Littoria’s S.73 I-ORTE, with Wright Cyclone engines
A Savoia S73 of Ala Littoria at Almaza, Cairo, on the line Rome-Addis Ababa-Mogadiscio.
An unidentified Ala Littoria S.73. The thick wing section is shown to advantage.
Avio Linee Italiane's S.73s I-SAMO and I-STAR at Milan's E. Forlanini Airport (now Linate).
Of similar configuration to the Junkers Ju 52/3m - but with the German utilitarian lines softened to provide a far more characteristically elegant Italian profile - the SIAI-Marchetti SM.73 trimotor first flew in 1934. Avio Linee Italiane’s six Alfa Romeo 126 RC.10-engined examples - I-SAMO, ’SETI, ’SUTO, 'SAUL, ’SITA and 'STAR - joined the ALI fleet in early 1937.
One of CSA's Savoia-Marchetti S-73s, used on the Prague-Brussels service in pool with Sabena from 1937.`
В 1937-1940 годах чехословацкая авиакомпания CSA владела парком из шести самолетов S.73. Машины, получившие регистрацию от OK-BAB до OK-BAG, налетали более 1,2 млн километров.
One of CSA’s Walter Pegasus-powered S.73s at Prague-Ruzyne Airport.
The modern long-chord cowling is designed in relation to the body behind it. Note in this view of one of Sabena's Savoia Marchettis how the cowling of the fuselage engine increases in diameter toward the rear and how that of the outboard units taper in the opposite sense.
Прототип SM.73 стал первым бельгийским SM.73 (OO-AGL), заказчик получил его в марте 1935 года. После вторжения немцев в мае 1940 года самолет перегнали в Великобританию.
Первые пять SM.73 для SABENA строились в Италии и затем летали на маршрутах между Брюсселем и Берлином, Лондоном и Мальмё. Другие семь машин по лицензии собрала SABCA.
Sabena’s first S.73, OO-AGL, photographed during a demonstration flight from Croydon in December 1935. Flight remarked that at the time this picture was taken most of the country's aviation correspondents were aboard.
S.A.B.E.N.A.'s LATEST: The Savoia-Marchetti S.73 being demonstrated near Croydon. At the time when this picture was taken by a Flight photographer the machine was carrying most of this country's aviation correspondents!
Sabena’s S.73 OO-AGP seen at Croydon on May 8, 1937. The ghost figures are the result of a time exposure and not due to excessive speed of the groundcrew!
The SABCA-built S.73 OO-AGT, with Mistral Major engines and modified flight deck windows.
Sabena Savoia Marchetti S.73 OO-AGO. Powered by three 600 h.p. Gnome-Rhone 9Kfr Mistral Major radial engines, the trimotor normally carried 18 passengers and a crew of five.
Редкая фотография - один из SM.73 во время службы в рядах британских ВВС. фотография сделана в Донкастере в 1940 году, это одна из шести машин компании SABENA, которые в 1940 году перегнали в Великобританию. По три такие машины эксплуатировались в 24-й и 27-й
Фактически с момента переброски в Северную Африку "Африканского Корпуса" германский "воздушный мост", связывавший Чёрный Континент с Италией, работал практически без перебоев до начала апреля 1943 г. На фото: итальянские многоцелевые SM.84 (SM.73 и SM.75 ???). Доставив в Африку снабжение их экипажи нередко "подлётывали" ночью с бомбами, нанося удары по английским аэродромам, после чего сразу уходили на свои авиабазы в Италию.
SM.73, "2-5", - один из двух самолетов, уцелевших до капитуляции Италии в сентябре 1943 года. Вместе с четырьмя другими SM.81 он попал в ВВС союзной Италии и находился в эксплуатации на момент окончания войны в Европе.
The interior of a Sabena S.73. The higher level of the forward cabin is apparent.
KEITH WOODCOCK'S painting depicts the Sabena S.73 OO-AGP.
A publicity cutaway drawing issued by Sabena. In fact this is the prototype S.73P with original fin and rudder and fore-and-aft-facing seats.