Audax
Самолет взаимодействия с сухопутными войсками. Одномоторный цельнометаллический биплан с неубирающимся шасси. Создан на базе легкого бомбардировщика "Харт" конструкторами фирмы "Х.Г. Хаукер инджиниринг компани" (впоследствии "Хаукер эйркрафт") во главе с С. ДальшеMore>>>
Кэммом. Опытный образец, переделанный из серийного "Харта", испытывался в июне 1931 г. В декабре того же года началось серийное производство самолета "Харт спешиэл", впоследствии переименованного в "Одэкс". Серийный выпуск осуществлялся на заводах "Хаукер" в кингстоне и Бруклендсе, а также по лицензии фирмами "А.В. Роу", "Уэстленд", "Бристоль", "Глостер" и авиазаводом в Дошан-Тепе (Иран). Всего построено 626 экз.
Экипаж самолета - 2 чел. Вооружение 2x7,69, бомбы до 80 кг (в боевых условиях до 227 кг). Двигатель - в зависимости от модификации. "Одэкс" состоял на вооружении в Великобритании с января 1932 г., в Иране и Ираке - с 1933 г., в Египте -с 1937 г., в ЮАС - с 1940 г.
Основные серийные модификации:
- "Харт спешиэл" с мотором "Кестрел" IB3;
- "Одэкс" I с мотором "Кестрел" X;
- "Одэкс" I с мотором "Кестрел" IB5 - для Индии;
- "Одэкс" I с мотором "Кестрел" V - для Сингапура;
- "Одэкс" с мотором R-1690-S2B1-G - для Ирана имели увеличенное вертикальное оперение от морского разведчика "Оспри";
- "Одэкс" с мотором "Пегасус" IIM/IIM2 - для Ирана, вертикальное оперение также от "Оспри";
- "Одэкс" ("Ниср") с мотором "Персеус" IIM2/VIP8 и вертикальным оперением от "Оспри" - для Ирака;
- "Одэкс" с мотором "Пантер" VIA/X, вертикальным оперением от "Оспри", козырьком задней кабины, металлическими винтами, хвостовым колесом вместо костыля, пневматиками низкого давления - для Египта.
Производство самолета прекращено в Великобритании в мае 1937 г., в Иране - в 1940 г.
В метрополии "Одэкс" начал сниматься с вооружения строевых частей с конца 1937 г. и переводиться в школы или в колонии. Впервые эти самолеты были использованы в бою как разведчики в июне 1940 г. в Британском Сомали против итальянских войск. Действовали там до марта 1941 г, после чего были отведены в Родезию и переданы в авиашколы. В апреле - мае 1941 г. "одэксы" применялись обеими сторонами как легкие дневные бомбардировщики в Ираке во время мятежа Рашида Али. В частности, английские машины вывели из строя оружейный завод в Эль-Мусайиб.
В августе того же года иранские самолеты бомбили и обстреливали английские колонны, продвигавшиеся по югу Ирана в районах Бендер-Шахпура, Хафа-Кель и Ханикин. На севере страны некоторое количество "одэксов" иранского производства стало трофеями Красной армии. Два трофейных самолета потом эксплуатировали подразделения ГВФ в Закавказье. На индо-бирманской границе "одэксы" вели патрулирование до конца 1942 г. В Англии эти самолеты служили как учебно-тренировочные и как буксировщики учебных планеров. Окончательно были сняты с вооружения Королевских ВВС в октябре 1944 г. В том же году от них избавились ВВС ЮАС. Иракские машины все были уничтожены в 1941 г. В Иране последние "одэксы" летали до 1946 г.
"Одэкс" I||
Размах:||11,35 м
Длина:||8,85 м
Моторы, количество х мощность:||1x525 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||2070 кг
Максимальная скорость:||272 км/ч
Практический потолок:||6550 м
Дальность:||600 км
Hawker Audax
Компания "Hawker" не имела системы внутренних обозначений, которая позволила бы современным историкам создать хронологически точный алфавитный список построенных ею самолетов. Компания "Н. G. Hawker Engineering Co. Ltd." была зарегистрирована в ноябре 1920 года, став фактически наследницей фирмы "Sopwith", которая обанкротилась после окончания Первой мировой войны.
Министерством авиации было выпущено техническое задание, спецификация 7/31, на создание самолета взаимодействия с армией. Компания "Hawker" предложила еще один самолет на базе своего превосходного легкого бомбардировщика Hart. Новая машина была нужна Королевским ВВС для замены самолетов Armstrong Whitworth Atlas. Машины Hart раннего выпуска были задействованы для определения возможностей новой машины и соответствия требованиям технического задания. Исследование дало положительные результаты. Благодаря этому, первый серийный Audax, как назвали новую машину, поднялся в воздух 29 декабря 1931 года.
Начавший службу в 4-й эскадрилье в феврале 1932 года, Audax мало отличался от Hart, за исключением целевого оборудования. Наиболее заметным внешним отличием была длинная выхлопная труба, протянувшаяся до середины фюзеляжа и заканчивающаяся за задней кабиной. Это было сделано для того, чтобы выхлопы из коротких патрубков, как у Hart, не мешали обзору экипажа при полете на малых высотах. Другим внешним отличием был длинный крюк для подхвата сообщений под фюзеляжем.
До завершения производства в 1937 году британские ВВС получили 624 машины Audax Mk I, не считая самолетов, поставленных Ираку, Персии и в британские владения на Малайском полуострове. Многие самолеты были построены субподрядчиками, включая фирмы "Bristol" (141 машина), "Gloster" (25), "Avro" (244) и "Westland" (43).
Hawker Audax Mk I использовались эскадрильями взаимодействия с армией Королевских ВВС в метрополии в 1932-1937 годах. Затем их применяли для обучения, связи и буксировки планеров, В последней роли Audax Mk I служили в Британии еще на начальном этапе Второй мировой войны. Во время кампании в Западной Африке в 1940 году 237-я (родезийская) эскадрилья применяла их против итальянцев в Эритрее и Сомали. Другие самолеты, базировавшиеся в Хаббании, участвовали в боевых действиях во время революции в Ираке в июле 1941 года.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Hawker Audax Mk I
Тип: двухместный самолет взаимодействия с армией
Силовая установка: один V-образный рядный двигатель Rolls-Royce Kestrel IB мощностью 530 л. с. (395 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 730 м - 274 км/ч; время набора высоты 3050 м - 8 мин 40 с; потолок 6555 м; продолжительность полета 3 ч 30 мин
Масса: пустого 1333 кг; максимальная взлетная 1989 кг
Размеры: размах крыла 11,35 м; длина 9,02 м; высота 3,17 м; площадь крыльев 32,33 м2
Вооружение: один 7,7-мм пулемет Vickers по левому борту носовой части фюзеляжа и один 7,7-мм пулемет Lewis на турели в задней кабине; до 102 кг боевой нагрузки под крылом, обычно состоявшей из четырех 9-кг бомб или двух 51-кг контейнеров с припасами
Hawker Audax 4-й авиашколы ВВС Великобритании, а/б Хаббания, май 1941г.
Hawker Nisr из 1-й АЭ ВВС Ирака, а/б Мосул, май 1941г.
В Ираке самолеты Audax получили местное обозначение Nisr. 34 машины были поставлены с двигателями Bristol Pegasus.
UK
Английские самолеты взаимодействия с сухопутными войсками Хаукер "Одэкс" в довоенной окраске
It took just over a week to convert Hart K1438 into the prototype Audax in May 1931.
First production Hawker Audax I K1995 at Brooklands, from where it made its first flight on December 29, 1931.
P W S 'George' Bulman in Audax K2012, one of a batch of 40 delivered between December 1931 and June 1932. Note the message hook deployed.
Audax - взаимодействие с Армией. В 1931 году британские ВВС сформулировали требования к преемнику Armstrong-Whitworth Atlas, самолету для взаимодействия с сухопутными войсками. Поскольку Hart уже показал свои возможности, то его решили использовать в новом качестве, и заказали 40 самолетов. От стандартных Hart они отличались удлиненными выхлопными патрубками, улучшившими летчику обзор вниз. На шасси установили поднимаемый крюк (на фотографии) для приема корреспонденции с земли без посадки. В 1932 году новым вариантом вооружили эскадрилью IV(AC). Следующие заказы (построено более 400 самолетов) разместили на заводах компаний "A.V. Roe", "Bristol", "Gloster", "Westland" и самой "Hawker". Самолеты эксплуатировались в метрополии, Индии, на Ближнем Востоке, экспортировались в Персию (с моторами P&W Hornet) и Ирак. В ходе укрупнения состава британских ВВС в середине 1930-х годов часть Audax передали в авиационные училища. На вооружении некоторых заморских частей первой линии Audax оставались до 1941 года.
Hawker "Audax" (Rolls-Royce "Kestrel" IB)
Flt Lt “George” Bulman flying Hawker Audax K2012 from Brooklands in June 1932.
HAWKER AUDAX : Army co-operation (Kestrel X engine - 550 h.p. at 3,000ft.); span, 37ft. 3in.; gross weight, 4,381 lb.; max. speed, 170 m.p.h. at 3,280ft. A machine possessing all the qualities required for Army Co-operation work, accurate manoeuvrability through the whole speed range, a good climb and a high top speed.
The Hawker Audax (Kestrel IB or X) is intended for army co-operation.
Hawker Audax fitted with Rolls-Royce'Kestrel" Engine
The first four Audax to arrive at Cranborne for the SRAU initially retained their RAF serials and all were fitted with underwing panniers
Hawker Audax K3124 at El Kabrit, Egypt, early in 1943.
Hawker Audax K3124 at El Kabrit, Egypt, early in 1943. The Audax was an army co-operation variant of the Hart, but by the time this picture was taken the type was relegated to "general dogsbody" duties.
A LINE-UP: Hawker "Audax" machines (Rolls Royce ''Kestrel" engines) of the School of Army Co-operation.
Aiding the Infantry: An "Audax" picking up a message. In field conditions the two posts between which the message cord is extended might be replaced by rifles with fixed bayonets driven into the ground.
Hawker Audax K3698 was the actual aircraft in which the author's friend Plt Off Ronnie Morgan Elms, was killed at Old Sarum on May 29, 1937. This photograph was taken in September 1934, when the aircraft was with No 16 Squadron, Old Sarum.
A standard type, which equips the majority of army co-operation squadrons, is the "Kestrel"-engined "Audax".
Группа Audax из 16-й эскадрильи взаимодействия с армией Королевских ВВС. Самолеты этого типа несли службу как в самой Британии, так и на Ближнем Востоке и в Африке.
THE ARMY'S OPTIC NERVE: A flight of three Hawker "Audax" machines (Rolls-Royce "Kestrel"), of No. 16 (Army Co-operation) Squadron, which is stationed at Old Sarum.
Three Hawker Audaxes of 16 Sqn up from Old Sarum in September 1934.
A formation of three Hawker Audax Is of No 16 Sqn from Old Sarum photographed during September, 1934. Aircraft from this same production batch were on the strength of No 4 FTS.
Audax K3701, K3698 and K3692 wearing the black fuselage band of No 16 Squadron, Old Sarum. The Audax had a Hart-type rear cockpit, extra-long exhaust pipes and, being an Army Co-op. type, an underfuselage hook for picking up messages
Standing on Gloster's Hucclecote airfield, the first of 25 Audax Indias, K4838.
S.S.V.A.F. Audaxes at Mergui aerodrome, Burma. The natives squatting in the foreground are Burmese priests.
Hawker Audax K5150 of the Royal Air Force College. It first flew with 10 FTS and was struck off RAF charge in July 1940.
The author stands by Hawker Audax K7314 at RAF Tern Hill. This aircraft first flew with the Station Flight before duties with 8 FTS. K7314 was eventually sold to the South African Air Force on October 22, 1940. Audaxes in use as advanced trainers were fitted with de-rated Rolls-Royce Kestrel X engines.
Hawker Hart (Audax ???) instructors and pupils at 3 FTS, South Cerney, April 1938.
Avro-built Audax I K7424 serving with 1 Service Flying Training School, Netheravon, November 1941.
Leading Aircraftman Rogers (furthest right) and his groundcrew colleagues stand beside Hawker Audax I K7429, probably some time before he joined No 263 Sqn, which re-formed at Filton on October 2, 1939, as a fighter squadron equipped with Gloster Gladiators.
PHOTOGRAPHY: An airman is handing up a camera to be fitted inside an "Audax"
AT SINGAPORE: His Highness the Sultan of Johore about to fly as passenger in an Audax with Sqn. Ldr. L. H. Flinn, Royal Air Force Station, Singapore. It will be remembered that last year His Highness made a gift of ?500,000 for Imperial Defence, of which ?100,000 will be devoted to the construction of buildings for the Straits Settlements Volunteer Air Force, of which Sqn. Ldr. Flinn is O/C.
The author flying an Audax from Old Sarum.
A WHIFF OF CORDITE: An Audax pilot at front-gun practice on the range at Hell's Mouth, an inlet on the Carnarvonshire coast. The drogue target is towed on a 1,000-ft. wire.
THE PUFF TARGET: Practising artillery reconnaissance. The "Audax" is flying low so as to appear in the photograph. Small smoke cartridges are exploded on the ground to represent shell bursts round a target, and the pilot sends down W/T messages to correct the aim.
Artillery Reconnaissance: This "Audax" of No. 16 (A.C.) Squadron is practising with a puff target. The smoke puffs are exploded from the ground to represent shell-bursts, and the pilot sends down a wireless observation after each salvo until he has directed the battery on to the target. This machine is flying comparatively low in order to appear in the photograph.
A Hawker Audax at the Northolt Empire Air Day rehearsal picks up a message strung between rifles.
An Audax of the Advanced Training Squadron, No 4 FTS Abu Sueir. Note ATS fuselage markings, the thermometer fastened to the rear starboard interplane strut, and the ring and bead gunsight. Audaxes were used in ATS for front gun air-to-air tiring against drogues towed by Fairey Gordons, and for air-to-ground firing. Bombing was "high level” from 6,000ft. using a course setting bomb sight and had to be done by pupils working in pairs. The thermometer was needed for setting temperatures in bombing corrections - possibly for airspeed corrections. The Audax was also used for navigation cross country training.
The author’s snapshot of RAF Tern Hill taken from either a Hart or an Audax. Flying training from Tern Hill began in February 1936 and was to continue there right up to 1976.
A trio of 9 FTS Hawker Audaxes taking off from RAF Hullavington in April 1940.
A sight to inspire would-be Aircraftmen; the Hawker Audaxes of No 26(AC) Squadron with message hooks at the ready at the Hendon Pageant of June 1935.
Juvenile, but nevertheless critical, interest was not lacking. The picking-up of messages by the six "Audaxes" of No. 26 (A.C.) Squadron certainly met with approval.
IN THE EAST: A striking picture of a flight of three Hawker machines of No. 208 (Army Co-operation) Squadron flying over Cairo. This squadron is stationed at Heliopolis and is the only one of that class in the Middle East Command. It has been stated that the concentration of Italian troops and Air Force units in Libya is regarded as a possible menace to Egypt, in case Signor Mussolini should decide that some sanctions constituted a casus belli. Sir Samuel Hoare, however, made mention of British reinforcements in Egypt, Malta and Aden.
The hook suspended from the axle of this Hawker Audax (Rolls-Royce Kestrel), in close formation with another over some of Cairo's more modern buildings, indicates that it is an army cooperation type and as such an invaluable unit in the organisation of Middle-Eastern defence.
In Echelon: A Flight of No. 16 (A.C.) Squadron Hawker "Audax" machines (Rolls-Royce "Kestrel").
A Hawker Audax neatly disposes of a kite balloon, much to the satisfaction of the 1932 crowd.
THE ATTACK: A low-down "strafe" upon the Magazine by No. 13 (Army Co-operation) Squadron, while the balloon, forming part of the "apron," is brought down in flames
Hawker Audaxes dropping supplies by parachute in the Army Cooperation event - nine machines each dropped two 150 lb. containers, which would mean over a ton of supplies in all
Hawker "Audaxes" of No. 26 (A.C.) Squadron deliver the goods. Provisions are dropped in special parachute-equipped containers from the bomb racks.
Hawker Audax of No. 26 Squadron pass by with their message pick-up hooks down, a helpful feature in identifying this variant of the Hart
The Attack: Dive bombing has recently been added to the functions of army co-operation squadrons. Here the two leading "Audax" machines are beginning to "cartwheel" in turn into the dive.
16 Sqn Audaxes during exercises near Old Sarum in September 1934.
Training aircraft of No. 9 F.T.S.: Anson, Hart and Audax.
Hawker Audax army co-operation machines of the Straits Settlements Volunteer Air Force over the Shwe Dagon Pagoda, Rangoon, on their first International flight - Singapore-Rangoon-Singapore - about four months ago.
RECONNOITRING: A flight of No. 2 (Army Co-operation) Squadron flying over a camp in recent Army manoeuvres. The machines are Hawker "Audax" with Rolls-Royce "Kestrel." Working in a flight usually indicates that A.C. machines are on medium reconnaissance. Close reconnaissance is carried out by a single machine.
Audax trainers (K7425 nearest) make a low pass over an airfield under construction. They are wearing the standard training camouflage introduced just before the war - green and brown top-sides and yellow undersurfaces
Hawker Audaxes of 208 Squadron in 1935, probably at RAF Heliopolis in Egypt.
R.A.F. bomber squadrons are stationed abroad. Here is a striking “pose” by the machines and personnel of the R.A.F. station at Heliopolis. This picture was taken last year, before re-equipment.
Line-up of Audax (India) of No. 20 Squadron in the late 1930s. Nearest two machines are K4854 ”N" and K4845 "A", both built by Gloster
An Audax of 1 Squadron SRAF still un-camouflaged at a barren strip in Kenya in late 1939.
Южноафриканский "Одэкс" I, 1940 г.
Hotspurs at a Glider Training School, 1942. Avro-built Audax tug K7328 and an Anson can be seen in the distance.
This aerial view of RAF Habbaniya shows how Audaxes and Gladiators were tucked in by the trees in order to hide them from the guns on the plateau at the top of the picture. Two of these aircraft are burning, having been strafed by Iraqi Audaxes.
Egypt
One of twenty-four Armstrong-Siddeley Panther-engined Audax built by Avro for the Ft. Egyptian A.F. and delivered in 1937-38. Serials were K400-405 (with Panther V1A engines) and K501-518 (Panther X)
"Одэкс" египетской авиации с мотором "Пантер"
One of the Hawker "Audax" Biplanes (750 h.p. Armstrong Siddeley "Panther X" engine) recently supplied to the Egyptian Army Air Force, which, under the Anglo-Egyptian Treaty, shares with the R.A.F. the responsibility for the air defence of Egypt, the Sudan and the Canal Zone.
THE INSCRUTABLE SMILE: Several Avro 626s with Siddeley Cheetah engines have been supplied to the Egyptian Army Air Force, which has now ordered some Hawker Audaxes, as seen here, with Panther engines, presumably because of its experience with Siddeley products and not out of national gratitude for the well-known trade mark. Note how the Vickers gun mounting has been transferred outboard and the cowling grooved to clear the engine.
A Hawker Audax of the Egyptian Air Force. This version is fitted with a Siddeley Panther X two-row engine.
One of the REAF's Panther-engined Audaxes in service with No 4 Sqn at Almaza in 1940. Posed in front of the aircraft is its pilot. Lt Mustapha Mahir.
Iraq
SUPPLIED TO IRAQ - Part of the first formation of Pegasus-engined Hawker "Audax" leaving Brooklands.
The Hawker "Audax" ("Pegasus"), No.28, a number of which have been ordered for the Iraqi Army.
A British Pegasus powered Iraqi Air Force Audax
Thirty-four Hawker Audaxes were ordered by the Iraqi Air Force and delivered during 1936. They were powered by Bristol Pegasus engines and given the name Nisr by the IAF.
A Hawker Nisr (Audax type) army co-operation biplane of the Royal Iraq Air Force. The engine is a Bristol Pegasus.
The Royal Iraq Air Force was formed in 1931 and its first few officers were trained at the RAF College, Cranwell.
FOREIGN APPRECIATION: One of the Hawker types supplied to foreign air forces. An Iraqi "Audax" ("Pegasus").
Hawker Iraqi Audax, note the Osprey-type tail unit and message pick-up hook fitted to landing gear spreader bar.
Another customer for the Pegasus-powered Audax was the Iraqi A.F. which acquired thirty-four aircraft. The type was known as the "Nisr" in Iraqi service
IRAQI OFFICERS: A group of pilots and observers who are flying the "Audax" ("Pegasus") machines from Lympne out to Iraq.
No. 1 Squadron, Royal 'Iraq Air Force. The machines are Hawker "Audaxes" (Bristol "Pegasus" engines).
Iran
Еще один "Одэкс" иранских ВВС, середина 30-х годов
Persia took delivery of fifty-six Audax in two versions. Shown here is an aircraft of the first batch of thirty, powered by the Pratt & Whitney Hornet. The remaining twenty-six had Bristol Pegasus engines.
The Hawker Audax became the IIAF's main operational type in the mid-1930s.
Officers of the Iranian Air Force.
Hawker "Audax" Biplanes of the Iranian Air Force.
Иранский Р-5 на аэродроме. Справа - разведчик Хаукер "Одэкс" английского производства, закупленный иранцами позднее. Середина 1930-х гг.
Ten Polikarpov R-5 reconnaissance aircraft were acquired from the Soviet Union in 1933, but this type was not very popular in Iran. Aircraft 33 preparing to take off, Tiger Moth to the left and Audax is the foreground.
Иранский Хаукер "Одэкс" летит в сопровождении "Фьюри"
Hawker Audax built for Persia.
The standardised IIAF markings consisted of roundels on the wings, the Shah's crown emblem on the fuselage and the national colours on the rudder. The serial number was painted on the fuselage, on the rudder and under the wings. Audax 208 in the air.
The Persian Audax was initially powered by the American Pratt & Whitney Hornet (illustrated) but the last 26 acquired were fitted with the Bristol Pegasus instead.