Focke-Wulf FW.44 Steiglitz
Страна: Германия
Год: 1932


Двухместный учебно-тренировочный самолет
Описание:
Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz
Flight, November 1934
THE FOURTEENTH PARIS AERO SHOW
Фотографии

Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz

Вторым за Fw-190 по известности самолетом "Focke-Wulf" несомненно является A 44 (Fw 44) Stieglitz, первый полет на прототипе которого в конце лета 1932 года выполнил Герд Ахгелис. Оснащенный мотором Siemens Sh.14а самолет представлял собой одностоечный биплан; каркас фюзеляжа изготовлен из стальных труб и обтянут полотном, крыло - деревянное с полотняной и фанерной обшивкой. Летные характеристики прототипа оказались неудовлетворительными, но в результате интенсивных летных испытаний под руководством Курта Танка, который пришел на фирму в 1931 году с BFW, все недостатки удалось устранить. К. Танк возглавил отдел конструирования и летных испытаний "Focke-Wulf", в то время как Фокке полностью переключился на вертолетную тематику. Stieglitz пользовался огромной популярностью у пилотажников. Герд Ахгелис, Эмиль Кропф и Эрнст Удет творили на нем в воздухе такие чудеса на виражах, что в немалой степени способствовало получению экспортных заказов из Чили, Боливии, Китая, Чехословакии, Финляндии, Румынии, Швейцарии и Турции. Лицензионное производство было налажено в Аргентине, Австрии, Бразилии, Болгарии и Швеции. В огромных количествах Stieglitz строился для нужд Люфтваффе, где он использовался как учебно-тренировочный вплоть до окончания Второй мировой войны. В предвоенные годы самолеты данного типа использовались в летной школе "Deutsche Verkehrsfliegerschule" и в спортивном обществе "Deutsche Luftsportverband".
  

Варианты

   Fw 44B/E: два прототипа с рядным мотором Argus As 8 мощностью 135 л.с. (101 кВт), небольшое количество поставлено Люфтваффе
   Fw 44C/D/F: основные серийные варианты с небольшими отличиями в бортовом оборудовании, все оснащены мотором Siemens Sh.14a
   Fw 44J: последний серийный вариант, также с мотором Siemens Sh.14a


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Focke-Wulf Fw 44C

   Тип: двухместный учебно-тренировочный самолет
   Силовая установка: один 7-цилиндровый звездообразный мотор Siemens Sh.14a мощностью 150 л. с. (112 кВт)
   Летные характеристики: макс. скорость 184 км/ч; крейсерская скорость 172 км/ч; практический потолок 3900 м; дальность полета 675 км
   Масса: пустого 525 кг; максимальная взлетная 900 кг
   Размеры: размах крыла 9,00 м; длина 7,30 м; высота 2,70 м; площадь крыла 20,00 мг

Flight, November 1934

THE FOURTEENTH PARIS AERO SHOW

THE EXHIBITS DESCRIBED

School and Training Types

<...>
   On the German stand there is the Focke-Wulf "Stieglitz," a light two-seater biplane built mainly of welded steel tubing. Its inverted four-cylinder Argus A58 engine, of 135 h.p., is nicely cowled in, but there is no evidence of undue searching after a high performance. Rather is it a sound little machine specially designed for aerobatics and suitable for teaching the rudiments of flying.
<...>
Only when an aircraft is in flight is it in its natural element.
TORKILD BALSLEV's front cover photograph depicts Focke Wulf Stieglitz OY-DVW over London in September 1974.
Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz OH-SZO is preserved by the Finnish Air Force at Halli, Finland and it was photographed in July this year by ISMO RITARANTA. The aircraft is painted in authentic World War Two markings and is being flown by Jyrki Laukkanen.
Focke-Wulf Fw 44J SZ-18 was restored during 2002-08 and now hangs in the Tuulonen shopping centre at Tuulos, about 60 miles (100km) north of Helsinki.
Сиденье инструктора на Fw 44 откидывалось вперед для доступа к багажному отсеку, в кабине имелось место и для парашютов.
Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz biplanes.
The visiting machines on the tarmac at Heston.
A group of the visiting German aeroplanes. On the right is the "Stieglitz" in which Herr Furster aerobatted so efficiently.
Herr Forster steals forty winks under the protection of the Swastika.
The scene on and beyond the tarmac at Hatfield before the machines were taxied out to the starting line. The change in the weather conditions between start and finish is obvious.
Herr Gerbrecht, in the Focke-Wulf F.W.44, was second in the Manx Air Derby at 108.45 m.p.h.
Один из немногих зарубежных экспонатов музея - немецкий Фокке-Вульф FW-44 "Штиглиц". Перед войной он предлагался американцам в качестве учебного самолета, вот и попал в музей
Fw 44 Stieglitz trainer, operated by A/B 23 Kaufbeuren, photographed at Kempten-Durach in 1940.
The “Luftwaffe” trainer trio is working up. Left to right, are Jungmeister G-AXIH, Jungmann G-BUCK and Steiglitz G-BAAY
The Final of the handicap race: the winning Klemm 35 (Tolxis) and the Focke Wulf 44 (von Braun) turning away from each other after they had crossed the line.
Gerd Achgelis covers the aerodrome with smoke during his low-altitude aerobatic work in a Focke-Wulf Stieglitz.
Beating the band: Herr Paul Forster (F. W. Stieglitz) concludes his performance with a not-too-emotioning inverted fly-past. We are slowly becoming accustomed to that sort of thing.
Herr Paul Forster in action with his Focke-Wulf Stieglitz.
The Focke-Wulf "Steiglitz" Two-seat Training Biplane (150 h.p. Siemens Sh.14A engine).
Another immaculate tandem two-seater, a mid-1930s' vintage Focke-Wulf Fw 44J Steiglitz (D-EMIG). The Fw 44J Steiglitz is powered by a 150-h.p. Siemens Sh 14A radial.
Licence-built Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz, 41 of which were operated by the Brazilian Navy.
A Swedish-built Focke-Wulf "Stieglitz" Two-seat Training Biplane.
Focke-Wulf Trainers of the Swedish Air Force.
Some of Sweden’s Gloster Gladiators come in over a line of F. W. Stieglitz trainers.
Four Mosquitoes are visible in this group on the Satends apron in 1945. Also visible are a Northrop 8A-1 (B5) target tug and a Focke-Wulf Fw-44J Steiglitz (Sk-12) trainer, both of the Swedish Air Force. The nearest Mosquito is engineless.
An Argentine-registered Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz two-seat aerobatic biplane which was seen in England last summer.
Unusual combination Bucker Bu 133 Jungmeister-type cowling over the 150-h.p. Siemens Sh 14A radial of a normally uncowled Focke-Wulf Fw 44(F) Steiglitz.
As OH-SZO at Rayskala in July 1969.
ISMO RITARANTA’s plate shows the aircraft being flown by Jyrki Laukkanen in July 1984 in World War Two markings.
The SZ-4 has been preserved in flying condition by the Finnish Air Force.
The blue swastikas were changed to blue-white roundels on April 1, 1945.
SZ-4 has suffered three major accidents, the first of which was during the war.
A selection of oil coolers: (top left) Farman 431; (top right) P.Z.L. 24; (bottom left) Focke-Wulfe; (bottom right) Potez 54.