
Описание
Страна : Великобритания
Год : 1937
Легкий бомбардировщик с экипажем из трех человек
Варианты
- Bristol - Type 142 Britain First / Type 143 - 1935 - Великобритания
- Bristol - Blenheim - 1936 - Великобритания
- Bristol - Blenheim IV/Bolingbroke - 1937 - Великобритания
Blenheim IV/Bolingbroke
Легкий бомбардировщик, двухмоторный цельнометаллический моноплан. Шасси убирающееся, с хвостовым колесом. Экипаж 3 человека. Спроектирован в КБ фирмы "Бристоль эйрплейн" под руководством Ф.Барнуэлла на базе опытного скоростного пассажирского самолета "тип 142", совершившего первый полет 12 апреля 1935 г. Серийное производство началось в июне 1936 г. "Бленхейм" выпускался на заводах "Бристоль" (Фултон), "Рутс секьюритиз" (Блис-Бридж), "А.В. Роу", "Валтион леконтехдас" (Тампере, Финляндия), "Икарус" (Белград, Югославия), "Фэйрчайлд эйркрафт" (Лонгевиль, Канада). Всего построено.1 134 экз.
Состоял на вооружении в Великобритании с марта 1937 г., в Финляндии - с июля, в Турции - с октября, в Югославии - с марта 1939 г., в Румынии и Греции - с 1940 г., в Хорватии - с конца 1941 г., в Португалии - с 1943 г.
Основные серийные модификации:
- "Бленхейм" I с моторами "Меркьюри" VIS2 или VIII, вооружение 2x7,69;
- "Бленхейм" IV с новой носовой частью, моторами "Меркьюри" VIII, IVL с дополнительными бензобаками и моторами "Меркьюри" XV, вооружение 4x7,69 (полевые переделки - до 5x7,69);
- "Болингброк" I, канадский вариант "Бленхейма" IV с моторами "Меркьюри" VIII и американским оборудованием; - "Болингброк" IV с моторами "Меркьюри" XX, IVW с R-1535;
- "Бленхейм" V с новой носовой частью, моторами "Меркьюри" XXV или XXX, вооружение 4x7,69.
Бомбовая нагрузка всех вариантов до 455 кг.
В сентябре 1939 г. "Бленхейм" являлся самым массовым бомбардировщиком королевских ВВС. Они вели разведку и наносили бомбовые удары практически с самого начала Второй мировой войны. Весной 1940 г. участвовали в Норвежской кампании, затем в боях во Франции, в Северной Африке. Английские "бленхеймы" в апреле 1941 г. воевали в Греции, в мае - на Крите, с сентября - в Малайе и Бирме. Последние операции они осуществляли в конце 1943 г. в Северной Африке.
Финские бомбардировщики участвовали в "зимней" войне с Советским Союзом, затем продолжили боевые действия в июне 1941 г. и вели их до перемирия с СССР в 1944 г. Югославские машины в апреле 1941 г. бомбили наступающие немецкие войска, а также наносили удары по целям в Венгрии и Австрии. Греческие "бленхеймы" воевали с октября 1940 г. против итальянцев, а в апреле 1941 г. - против немцев. Канадские "болингброки" применялись для патрулирования побережья.
"Бленхейм" снят с производства в Англии - в июне 1943 г., в Финляндии - в 1944 г. Их сняли с вооружения британские ВВС в июле 1945 г., финские - в 1948 г. Греческие и югославские машины полностью потеряны в боевых операциях.
"Бленхейм" IV||
Размах:||17,17м
Длина:||13,13 м
Моторы, количество х мощность:||2x920 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||6550 кг
Максимальная скорость:||472 км/ч
Практический потолок:||9550 м
Дальность:||3120 км
Описание:
- Blenheim IV/Bolingbroke
- Blenheim IF/IVF
- Bristol 142 Blenheim, Bristol 149 Bolingbroke и Bristol 160
- Flight, November 1939
Britain's Military Aircraft
Фотографии
-
История Авиации 29 / А.Медведь - Хроники Интрудеров /Ретроспектива/ (5)
Регистрационный номер : V6378 "Бленхейм Mk.IV" из состава 82-й эскадрильи, авиабаза Бодней, зима 1941-1942гг. Самолет не вернулся из боевого вылета в ночь на 16 января 1942г. в раон немецкого аэродрома Соистербург. Пересекая Северное море, английский "интрудер" оказался в опасной близости от германского каботажного конвоя, шедшего вдоль северофранцузского побережья, и был сбит зенитным огнем. Весь экипаж - пилот флайт-офицер В.Г.Скарлетт и стрелок-радист пайлот-офицер И.В.М.Гэрстайн - погиб
-
История Авиации 29 / А.Медведь - Хроники Интрудеров /Ретроспектива/ (5)
Регистрационный номер : T2430 "Бленхейм Mk.IV" пайлот-офицера Дж.Р.Н.Молесуорта из состава 114-й эскадрильи. В нось на 27 апреля 1942г. экипаж этого "интрудера" сбил пулеметным огнем в районе Эйндхофена один Ju88, а затем в ходе бомбо-штурмового удара по аэродрому уничтожил два Do217E и серьезно повредил еще 11 самолетов этого типа из состава II/KG2. На обратном пути уже над английским побережьем самолет был поврежден огнем своих зенитных батарей и был разбит при вынужденной посадке на аэродром Рэлхэн
-
История Авиации 32 / С.Алексеев, А.Булах, П.Каминский - Хроники Интрудеров /Ретроспектива/ (8)
Регистрационный номер : Z9710 "Бленхейм Mk.IV/trop" из состава 14-й эскадрильи ВВС Западной Пустыни. Полевой аэродром LG224, осень 1942г. В штурманской кабине смонтирована 20-мм пушка HS404, а в верхней фюзеляжной турели - 12,7-мм пулемет "Кольт-Браунинг".
-
Мировая Авиация 149
Blenheim Mk IV из 50-й эскадрильи, весна 1940 года. Эскадрилья на тот момент дислоцировалась во Франции в составе AASF (Advanced Air Striking Force) и выполняла ночные разведывательные полеты. После германского вторжения она в мае 1940 года вернулась в Эндовер.
-
Мировая Авиация 81
Blenheim Mk IV из авиагруппы GRB 1 ВВС "Свободной Франции" до начала операции "Crusader". Эти самолеты базировались в Абу-Суеире, Египет, с октября 1941 года.
-
Мировая Авиация 76
Этот Bolingbroke Mk IV канадской постройки использовался в качестве буксировщика мишеней и в течение 1944 года находился в 1-й бомбардировочно-стрелковой школе Учебного командования канадских ВВС.
-
История Авиации 32 / С.Алексеев, А.Булах, П.Каминский - Хроники Интрудеров /Ретроспектива/ (8)
Регистрационный номер : BA875 "Бленхейм Mk.V/trop" кавалера Креста Виктории командира 18-й эскадрильи Королевских ВВС Хьюго Малькольма. Авиабаза Кэнроберт, осень 1942г. Самолет был сбит немецкими истребителями 4 декабря 1942г. Весь экипаж погиб.
-
Air Enthusiast 1996-09 / ??? - Spirit of Britain First
Регистрационный номер : G-MKIV [36], V6028 [17] May 22, 1987, with John Larcombe at the controls, 10038 now civil registered as G-MKIV and bedecked in the markings carried by Hughie Edwards’ 105 Squadron Blenheim V6028 ‘GB-D’, took to the air above Duxford on its first flight. Alongside was John Romain, who had been with the project from the earliest days as a youthful volunteer. Today John is the managing director of the Aircraft Restoration Company, the highly respected restoration and operation organisation that blossomed from the experience of the Blenheim and the other restorations undertaken by the British Aerial Museum. The beautiful aircraft belied the huge amount of work that turned the pile of bits delivered to Duxford in 1976 into the world’s only flying Blenheim. The congratulations and the sense of achievement lasted but a fleeting time...
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / Brief glory
Регистрационный номер : G-MKIV [36], V6028 [17] CHRIS BURKETT’S photograph had already gone to press when we heard the heartrending news of the demise of the British Aerial Museum's immaculate Bristol Blenheim IV at Denham on June 21, 1987. This photo is offered as a tribute to the fine work carried out by an exceptional team of enthusiasts.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
Регистрационный номер : G-MKIV [36], V6028 [17] The team’s first Blenheim, “V6028” / G-MKIV, which was rebuilt over 12 years and flown briefly in 1987 before it crashed at Denham.
-
Air Enthusiast 2007-03 / The Roundels File
Регистрационный номер : G-MKIV [36], V6028 [17] Canadian-built Blenheim (Bolingbroke IVT) G-MKIV in the colours of 105 Squadron, as flown by Wg Cdr 'Hughie Edwards' on July 4, 1941, when he was awarded the Victoria Cross.
-
Aeroplane Monthly 1992-07 / M.Oakey - Grapevine
The Aircraft Restoration Company’s second Blenheim continues to take shape at Duxford. Painted in an all-black night intruder scheme guaranteed to raise enthusiasts’ eyebrows, the bomber now has both engines and one wing in place.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
Регистрационный номер : G-BPIV [21], Z5722 [15] Part of the crowd of invited guests at Duxford on May 28, 1993
-
Aeroplane Monthly 1993-07 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : G-BPIV [21], Z5722 [15] -
Aeroplane Monthly 1993-10 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : G-BPIV [21], Z5722 [15] Two Bristol Blenheims. The one at the back needs no introduction; the one at the front is Bristol cars’ sole prototype handbuilt Blenheim saloon, a new all-aluminium beauty which was at Duxford on August 19, 1993 for a photocall with its illustrious bomber namesake.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
Регистрационный номер : G-BPIV [21], Z5722 [15] The Blenheim departs Biggin Hill on June 20, 1993 for its first show of the day, at Cosford, before returning to display “off the top” at Biggin.
-
Aeroplane Monthly 1993-07 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : G-BPIV [21], Z5722 [15] It’s big, it's black and it’s back: the second Blenheim on its first flight on May 18.
-
Air Enthusiast 1996-09 / ??? - Spirit of Britain First
Регистрационный номер : G-BPIV [21], Z5722 [15] And so the world was given another precious gift. The effort was as great, not perhaps in terms of engineering - they knew the procedures, the alternative sources of parts and how to fabricate what they needed - but certainly in terms of doing it all over again and finding the capital with which to achieve this, and with the gaze of the world even more firmly locked upon the team. On May 18, 1993 'Hoof' Proudfoot was the pilot in charge of the first flight of ‘Spirit of Britain First’, G-BPIV in the night fighter colours of 68 Squadron as Z5722 ‘WM-Z’ as flown by W/C ‘Max’ Aitken. A lasting achievement that has delighted countless thousands in its performances ever since.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
Регистрационный номер : G-BPIV [21], Z5722 [15] Romain peels away from the camera aircraft, flown by Lee Proudfoot. The other camera-aircraft pilot for these air-to-air pictures was Norman Lees.
-
Aeroplane Monthly 1993-10
Регистрационный номер : G-BPIV [21], Z5722 [15] The world’s only airworthy Blenheim, G-BPIV/“Z5722”, above cloud over Wyton.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
Регистрационный номер : G-BPIV [21], Z5722 [15] Newly-restored Bristol Blenheim IV G-BPFV high over Wyton with John Romain at the controls.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
Регистрационный номер : G-BPIV [21], Z5722 [15] Duxford's newly-restored Bristol Blenheim IV G-BPIV/"Z5722" airborne in the hands of John Romain on June 20, 1993.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
Регистрационный номер : G-BPIV [21], Z5722 [15] John Romain puts the Blenheim in the near vertical.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
Регистрационный номер : G-BPIV [21], Z5722 [15] Most of the restoration team members were present for the Blenheim’s first flight on May 18, 1993. G-BPIV was piloted by "Hoof" Proudfoot (centre left in green flying suit). The core of the team comprises “Smudger” Smith (left), Colin Swann (second from left), Bev Gardner (not present), team leader Graham Warner (holding the bubbly), and John Romain (in front of Warner).
-
Aeroplane Monthly 1993-10
Регистрационный номер : G-BPIV [21], Z5722 [15] Climb aboard! Blenheim chief engineer and pilot John Romain in the cockpit hatch.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
Регистрационный номер : G-BPIV [21], Z5722 [15] On May 28, 1993 Viscount Rothermere named the Blenheim Spirit of Britain First in honour of his grandfather, the first Viscount, who initiated the Blenheim line in 1935 with the private-venture Bristol 142 Britain First He was joined in the naming ceremony by Violet, Lady Aitken; G-BPLV is painted as Z5722, the personal aircraft of her late husband, Wg Cdr the Hon Max Aitken.
-
Aeroplane Monthly 1996-07 / 1996 UK Aircraft Collections and Museums Guide (1)
Регистрационный номер : G-BPIV [21], L8841 [7] Newly-repainted Bristol Blenheim G-BPIV at Duxford in Coastal Command camouflage and the markings of 254 Sqn.
-
Air Enthusiast 1996-09 / ??? - Spirit of Britain First
Регистрационный номер : G-BPIV [21], L8841 [7] Keen to reflect the many and varied roles undertaken by the Blenheim, the BAM team unveiled anew ‘persona’ for ‘Spirit of Britain First’ in April 1996 when ‘India Victor’ was rolled out in Coastal Command colours as L8841 ‘QY-C’ of 254 Squadron. The Blenheim serves as a living memorial to the sacrifice of Blenheim aircrews who fought in every command and theatre of operations in World War Two and also as a shining example ‘par excellence’ of what the human spirit can achieve when determination, skill and devotion combine.
-
Air Enthusiast 1996-09 / ??? - Spirit of Britain First
Регистрационный номер : G-BPIV [21], L8841 [7] -
Мировая Авиация 137
Регистрационный номер : G-BPIV [21], L8841 [7] До наших дней уцелели лишь два пригодных к полетам самолета Blenheim в версии Bolingbroke Mk IV-T, все остальные демонстрируются в статических экспозициях. Эта машина была кропотливо восстановлена из деталей от различных Bolingbroke Mk IV-T. Она летала во время авиапредставлений в Даксфорде, Великобритания, в память о многих экипажах, воевавших на Blenheim.
-
Aeroplane Monthly 1996-08
Регистрационный номер : G-BPIV [21], L8841 [7] Being flown by its restorer and chief engineer/pilot John Romain over Duxford on May 31, 1996.
-
Aeroplane Monthly 1996-08
Регистрационный номер : G-BPIV [21], L8841 [7] One of the first air-to-air pictures of sole surviving airworthy Bristol Blenheim G-BPIV in its new 254 Sqn Coastal Command colours, taken at Duxford on May 31, 1996, at the launch of its rescuer Graham Warner's new book Spirit of Britain First.
-
Aeroplane Monthly 1996-08 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер : G-BPIV [21], L8841 [7] Graham Warner at his Blenheim book-launch on May 31, 1996.
-
Авиация и Космонавтика 2013-12 / В.Бакурский - Музей финских ВВС /Музей/
"Живой" самолет "Бленхейм IV
-
Air Enthusiast 1972-11 / L.Coombs - Front-office evolution (3)
Регистрационный номер : K7072 [6] For the Type 149 Bolingbroke (later Blenheim IV) a lenghtened but still blunt nose was introduced, allowing for a radio operator/navigator ahead of the pilot, but the windscreen position was found to be too far from the pilot's eyes, leading to design of the "stepped" nose.
-
Авиация и Космонавтика 2009-12 / В.Котельников - "СБ" по-английски /Самолеты второй мировой войны/
Регистрационный номер : K7072 [6] Прототип "Бленхейма" IV с первоначальным вариантом носовой кабины
-
Flight 1938-12 / Flight Advertisements
Регистрационный номер : K7072 [6] For the Type 149 Bolingbroke (later Blenheim IV) a lenghtened but still blunt nose was introduced, allowing for a radio operator/navigator ahead of the pilot, but the windscreen position was found to be too far from the pilot's eyes, leading to design of the "stepped" nose with the added refinement of an assymetric scalloping to improve the view for landing.
-
Aeroplane Monthly 1987-01 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (31)
Регистрационный номер : K7072 [6] Two views of the early production Blenheim K7072, which became the Bolingbroke prototype, later known as the Blenheim IV. It is seen here with the definitive scalloped nose shape in which the navigator/bomb-aimer sat facing port.
-
Flight 1939-02 / Flight
Регистрационный номер : K7072 [6] A number of specially equipped Bristol Blenheims are being built in Canada for the R.C.A.F. They are likely to resemble the “long-nosed” version depicted above.
-
Aeroplane Monthly 1987-01 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (31)
Регистрационный номер : L4835 [4] Blenheim IV L4835, one of the A&AEE trials aircraft. Following its trials, L4835 flew with 17 OCT.
-
Flight 1938-11 / Flight
Регистрационный номер : K7072 [6] “LONG-NOSED BLENHEIM” is the somewhat inelegant though accurately descriptive nickname for this improved Bristol Blenheim bomber, which does 295 m.p.h. and has a cruising range of 1,900 miles. The engines are Mercury VIIIs and using 100-octane fuel for take-off. A machine of this type will be at the Paris Show, starting on November 25.
-
Flight 1938-12 / Flight
The majority of the British contingent is grouped in this corner of the Salon. In the foreground are the Hawker Hurricane eight-gun fighter and the Bristol Blenheim bomber which are getting their due share of attention.
Другие самолёты на фотографии: Hawker Hurricane - Великобритания - 1935
-
Авиация и Космонавтика 2001-12 / И.Кудишин - Музей Королевских ВВС
Бристоль "Бленхейм"
-
Авиация и Космонавтика 2022-02 / В.Морозов - "Битва" за Сингапур (2)
Британский бомбардировщик Бристоль «Бленхейм» Mk.IV на одном из малайских аэродромов, осень 1941 г.
-
Aeroplane Monthly 1984-02 / L.Coombs - Cockpits of the RAF (5)
The upper nose transparency of the Blenheim IV had a “groove” in the port side to give the pilot a better view when landing and taxying.
-
Мировая Авиация 137
Вскоре самолеты Blenheim были посланы за границу, где все еще требовались эскадрильи тактических бомбардировщиков (в отличие от Западной Европы, где в это время царили стратегические бомбардировщики). Первой сформированной на Ближнем Востоке частью, укомплектованной Blenheim, стала эскадрилья №30 в Хаббании, Ирак. С объявлением войны Италии 30-я эскадрилья и другие находившиеся на этом ТВД эскадрильи Blenheim начали бомбить итальянские аэродромы. Blenheim служили в Африке и на Ближнем Востоке до конца войны и даже сбили несколько вражеских машин, главным образом другие неуклюжие бомбардировщики.
-
Flight 1939-03 / Flight
The “long-nosed ” version of the Bristol Blenheim has much to recommend it as a long-distance strategical reconnaissance type.
-
История Авиации 32 / С.Алексеев, А.Булах, П.Каминский - Хроники Интрудеров /Ретроспектива/ (8)
"Бленхейм Mk.IV" из состава 14-й эскадрильи. В кабине штурмана 20-мм пушка "Испано", а в подфюзеляжной турели - 12,7-мм "Кольт-Браунинг"
-
Aeroplane Monthly 1987-01 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (31)
Регистрационный номер : L4835 [4] Further view of Blenheim IV L4835 taken during the A&AEE’s trials. Later, on December 14, 1940, this aircraft was destroyed when it flew into Clee Hill, Salop in poor visibility.
-
История Авиации 29 / А.Медведь - Хроники Интрудеров /Ретроспектива/ (5)
Весной 1942г. в штабе Бомбардировочного Командования помимо изменения приоритетов, а также тактики проведения налетов, решили разобраться и с камуфляжной окраской, поскольку к этому времени выяснилось, что окрашенные полностью в черный цвет самолеты хорошо заметны в лунные ночи. Заниматься анализом эффективности видов камуфляжа пришлось и экипажам "интрудеров". На первом этапе было решено попробовать заменить темно-зеленый (Dark Green) на матово-черную краску, которой самолет окрашивался снизу на самолетах с нечетными номерами, а на боевых машинах с четными номерами исчезал землисто-коричневый (Dark Earth). При этом во многих случаях самолеты продолжали нести яркие опознавательные знаки, как, например, этот "Бленхейм Mk.IV" из состава 114-й эскадрильи, сохранивший бело-голубой (Sky Blue) бортовой код, но зато получивший ночной (ID Red) серийный номер. Возможно, желтое поле бортового опознавательного знака закрашено синим цветом (ID Blue). Авиабаза Вест Райнхэм, весна 1942г.
-
Air Enthusiast 1996-11 / A.Thomas - Over All Things Everywhere
Регистрационный номер : P6925 Poor but interesting view of Blenheim IV P6925 ‘UX-Z’ at Watton in May 1940. It was flying this aircraft on May 20 that the CO, the Earl of Bandon, led 82 back into action after its virtual destruction on the 17th.
-
Aeroplane Monthly 1987-01 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (31)
Регистрационный номер : L4835 [4] Further view of Blenheim IV L4835 taken during the A&AEE’s trials. Later, on December 14, 1940, this aircraft was destroyed when it flew into Clee Hill, Salop in poor visibility.
-
Air Enthusiast 1996-11 / A.Thomas - Over All Things Everywhere
Регистрационный номер : P6828, P6912 No 82’s Blenheim IVs lined up at Watton in May 1940 when they were engaged in desperate attacks to halt the German advance and suffered severe losses. The nearest aircraft is P6912 ‘UX-A’ with P6828 ‘UX-K’ behind, this aircraft led an attack on May 15.
-
Мировая Авиация 150
12 самолетов из 15 Bolingbroke Mk IV-W сфотографированы в Монреале. Хорошо видны характерные мотогондолы моторов P&W Twin Wasp Junior. Канадские "Болингброки" являлись вариантом английского бомбардировщика "Бленхейм"
-
Air Pictorial 1956-02 / B.Robertson - Commonwealth military serials (2)
700 Bolingbrokes were built in Canada by Fairchild Aircraft, Ltd. No. 9056 illustrated is a Mk.IV of the 9001-9165 allocation.
-
Мировая Авиация 57
Хотя Bristol Blenheim безнадежно устарел, его модификация Mk IV продолжала использоваться в боевых действиях. На снимке: Blenheim Mk IV из 105-й эскадрильи стартует в очередной дневной рейд на оккупированную немцами Европу.
-
Aeroplane Monthly 1980-09 / R.Gillman - Pilot's progress (5)
Регистрационный номер : V6083 [7] A Bristol Blenheim IF, photographed in 1941. The code letters FV indicate that the aircraft was on the strength of No 13 Operational Training Unit.
-
Aeroplane Monthly 1980-08 / R.Gillman - Pilot's progress (4)
Регистрационный номер : V6083 [7] Another view of the Blenheim IV V6083 with the 13 OTU coding FV-B.
-
Мировая Авиация 76
Регистрационный номер : V6083 [7] Все самолеты Blenheim оснащались надфюзеляжными турелями с одним или двумя пулеметами. Часть Blenheim Mk lV получили подфюзеляжную турель с двумя пулеметами (на снимке).
-
Air Enthusiast 1996-11 / A.Thomas - Over All Things Everywhere
By the outbreak of war 82 Squadron was flying long-nosed Blenheim IVs, used mainly on fruitless North Sea armed recces.
-
Flight 1939-11 / Flight Advertisements
The “Bristol” Blenheim, fitted with 920 h.p. “Bristol” Mercury engines, is an all-metal mid-wing cantilever monoplane, with a monocoque “stressed-skin” fuselage. It was the first aircraft constructed entirely of metal to go into quantity production for the Royal Air Force, and it is now the standard equipment of many squadrons at home and overseas.
-
Flight 1939-10 / Flight
Регистрационный номер : L4842 [8] BRISTOL BRILLIANCE: In its time the old Bristol Fighter was outstanding among military aircraft. Today the Blenheim carries on the tradition of the “Brisfit.” Fast, formidable, a revelation to fly, it has already achieved distinction on active service
-
Aeroplane Monthly 1980-07 / R.Gillman - Pilot's progress (3)
Регистрационный номер : L4842 [8] Another view of Blenheim I L4842. This aircraft failed to return from a reconnaissance flight with No 53 Squadron on May 17, 1940.
-
Flight 1939-03 / Flight
Регистрационный номер : L4842 [8] Outstanding among the world’s highspeed bombers is the latest version of the Bristol Blenheim which does 295 m.p.h. and has a range of 1,900 miles.
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
Регистрационный номер : G-MKIV [36], V6028 [17] Сохранившийся до наших дней летающий экземпляр "Бленхейма" IV
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / Brief glory
Регистрационный номер : G-MKIV [36], V6028 [17] G-MKIV shows off its clean undersurfaces. The aircraft's carefully researched colour scheme represents V6028 “GB-D” of 105 Sqn, flown by Wg Cdr “Hughie” Edwards VC.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / Brief glory
Регистрационный номер : G-MKIV [36], V6028 [17] The Blenheim over the East Anglian countryside near Duxford on May 29, 1987. The photo was taken by CHRIS BURKETT from the British Aerial Museum's Beech D18S, G-BKGL.
-
АвиаМастер 2003-01 / А.Степанов - Кавказский вариант: англо-французские планы воздушного нападения на СССР в 1939-1940гг. /Тайны секретных архивов/
Главную роль в намечаемой агрессии против России должны были сыграть бомбардировщики Бристоль "Бленхейм" Mk.IV с британских авиабаз в Ираке.
-
Aeroplane Monthly 1987-07 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : G-MKIV [36], V6028 [17] Graham Warner's spotless Bristol Blenheim, G-MKIV/“V6028”, now flying at Duxford as the British Aerial Museum’s flagship - 50yr after the type first entered RAF service.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / Brief glory
The Blenheim approaches fast and low over Duxford Airfield on May 29, 1987, in the hands of John Larcombe. CHRIS BURKETT photograph.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / Brief glory
Регистрационный номер : G-MKIV [36], V6028 [17] The Blenheim over the East Anglian countryside near Duxford on May 29, 1987. The photo was taken by CHRIS BURKETT from the British Aerial Museum's Beech D18S, G-BKGL.
-
Aeroplane Monthly 1989-11 / C.Burkett - Born again. The Aircraft Restoration Company
Регистрационный номер : G-MKIV [36], V6028 [17] Blenheim G-MKIV/"V6028" during its brief flying career in 1987.
-
Aeroplane Monthly 1987-01 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (31)
Регистрационный номер : L4853 Bristol Blenheim IV L4853, possibly being flown by A. J. “Bill” Peggy Bristol test pilot. Pegg was later to succeed Cyril Uwins as chief test pilot of the company.
Blenheim IV L4853 being flown by Bristol chief test pilot Cyril Uwins. This particular Blenheim was flown by No 2 School of Army Co-operation and crashed on August 5, 1940. -
Flight 1939-11 / Flight Advertisements
Регистрационный номер : L4842 [8] -
Flight 1939-04 / Flight
Регистрационный номер : L4842 [8] HIGH FLYER: The excellent lines of the Short 14/38 landplanes ordered by the Air Ministry may be studied in these views of a model. Fitted with Bristol Hercules engines giving 1,100 h.p. at 22,000 feet, one version (Type B), will cruise at 275 m.p.h. at 25,000 feet.
-
Aeroplane Monthly 1979-06 / F.Adkin - Memoirs of Aircraftsman (6)
Регистрационный номер : L4842 [8] -
Авиация и Космонавтика 2009-12 / В.Котельников - "СБ" по-английски /Самолеты второй мировой войны/
Регистрационный номер : R3821 Сохранившийся до наших дней "Бленхейм" на авиашоу
-
Мировая Авиация 149
Blenheim был маневренным и высокоскоростным самолетом для своего времени, но оказался совершенно не готов к реалиям новой войны, к тому же у противника появились более эффективные бомбардировщики, такие как Ju 88 и Do 17.
-
Aeroplane Monthly 1980-07 / R.Gillman - Pilot's progress (3)
Регистрационный номер : L4842 [8] В боях за Бирму AVG взаимодействовала с английскими бомбардировщиками Blenheim
The latest Bristol, the Long-nosed Blenheim, with two Mercury VIIIs of 820 h.p. each. This striking aerial impression by Flight’s chief photographer shows how manoeuvrable is the machine.
This classic Flight photograph of Bristol Blenheim IV L4842 was taken by John Yoxall in February 1939. -
Flight 1939-03 / Flight
Регистрационный номер : L4842 [8] F/O. A. J. Pegg, Bristol test pitot, takes one of the new "long-nosed" Blenheims past the vertical in parting company with another Bristol machine bearing "Flight's" chief photographer. Generally classed as a bomber, the Blenheim is potentially a very formidable fighter or long-range strategical reconnaissance machine with a nominal top speed of 295 m.p.h. and a range slightly under 2,000 miles. This picture was secured at 7,000 ft. where the two fully supercharged 840 h.p. Mercury VIIls were beginning to feel at home.
-
Air Pictorial 1987-09 / J.Rawlings - Historic Aircraft: Should we fly them or keep them all safely in museums?
Регистрационный номер : G-MKIV [36], V6028 [17] The restored Bristol Blenheim IV, V6028 (G-MKIV), shortly after its first flight on 22nd May 1987
-
Авиация и Время 2010-03 / В.Заблоцкий, А.Овчаренко - Пасха по-цейлонски. 1942 год (3)
Миссия "Бленхеймов" из 11-й эскадрильи против кораблей адмирала Нагумо успеха не принесла
-
Flight 1939-05 / Flight
A symbolic view ot Bristol Blenheims.
-
Flight 1939-10 / Flight
MULTI-PURPOSE: The Bristol Blenheim, although chiefly famed as a bomber, is adaptable, as a strategical reconnaissance machine or fighter. Vast quantities have been delivered to the Royal Air Force. The machines seen are of the Mark IV, or "long-nosed" variety. They have Bristol Mercury VIII engines.
-
Flight 1939-05 / Flight
"Бленхеймы" IV, 1940г.
THOROUGHBREDS. The “long-nosed” version of the Bristol Blenheim bomber is being used by certain army co-operation units of the R.A.F. as a long-range strategical reconnaissance machine. In the Flight photograph is a flight from a squadron so equipped. -
Мировая Авиация 149
Blenheim более эффективно использовался в британском Береговом командовании в качестве бомбардировщика для патрулирования побережья, сопровождения конвоев и атак норвежских аэродромов. Эти шесть Mk IVF принадлежали 254-й эскадрилье.
-
Aeroplane Monthly 1986-04 / ??? - Golden Anniversary
Some Blenheims IVs were fitted with the four 0.303in gun pack beneath the fuselage and flew as fighters. This flight of six Blenheims was photographed early in 1940.
-
Aeroplane Monthly 1980-07 / R.Gillman - Pilot's progress (3)
A formation of Blenheim IVs. Blenheims served in RAF Bomber Command until August 18, 1942, when they were superseded by Mosquitoes and Bostons.
-
Авиация и Космонавтика 2009-12 / В.Котельников - "СБ" по-английски /Самолеты второй мировой войны/
"Бленхеймы" IV 40-й эскадрильи, март 1941г.
-
Flight 1939-05 / Flight
Регистрационный номер : L4839, L4851 Оборонительное вооружение предвоенных Blenheim Mk IV из одного пулемета Lewis или Vickers оказалось недостаточным и было заменено на спаренные пулеметы Browning или Vickers.
A flight of long-nosed Bristol Blenheims of an army co-operation unit. Just after this photograph was secured the machines dived through the clouds at over 300 m.p.h. -
Air Pictorial 1964-09 / J.Rawlings - History of No. 18 Squadron
An 18 Squadron Blenheim IV flies low over Holland during an attack on shipping at Rotterdam on 16th July 1941
-
Мировая Авиация 137
Использование маловысотной тактики значительно увеличило выживаемость Blenheim, сильно сокращая время их пролета под огнем ПВО. Это звено из трех самолетов эскадрильи №21 несется над голландскими сельскими пейзажами к своей цели - докам порта Роттердам 16 июля 1941 года.
-
Авиация и Космонавтика 2022-02 / В.Морозов - "Битва" за Сингапур (2)
Брюстеры «Буффало» Mk.I из 243-й АЭ с аэродрома Калланг патрулируют над джунглями Малайи, сопровождая «Бленхейм» Mk.IV. Довоенное фото лета-осени 1941 г. Во время малайской кампании подобного взаимодействия различных видов авиации у англичан практически не наблюдалось
Другие самолёты на фотографии: Brewster F2A Buffalo / B-239 - США - 1937
-
Aeroplane Monthly 1980-08 / R.Gillman - Pilot's progress (4)
The bomb-aimer of a Blenheim IV drops everything. Normal bomb load consisted of 1,000lb carried internally and 320lb externally.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / Brief glory
Регистрационный номер : G-MKIV [36], V6028 [17] The Blenheim performing at Duxford on the occasion of its “official first flight” on May 29, 1987. It had actually made its first post-restoration flight a week before, on May 22.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / Brief glory
Регистрационный номер : G-MKIV [36], V6028 [17] -
Aeroplane Monthly 1987-07 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : G-MKIV [36], V6028 [17] Graham Warner's spotless Bristol Blenheim, G-MKIV/“V6028”, now flying at Duxford as the British Aerial Museum’s flagship - 50yr after the type first entered RAF service.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / Brief glory
Регистрационный номер : G-MKIV [36], V6028 [17] -
Aeroplane Monthly 1987-01 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (31)
Many Blenheims were fitted with rearward-firing Browning "scare guns" which had a limited effect as a deterrent to fighter attacks from behind and outside the reach of the mid-upper turret. This was the original single mounting and ammunition feed. The modification was encouraging enough for it to be adapted to incorporate twin guns in a more angular fitting: this was adopted for operational Blenheims, especially in 2 Group for low-level operations in Europe.
-
Aeroplane Monthly 1987-01 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (31)
Many Blenheims were fitted with rearward-firing Browning "scare guns" which had a limited effect as a deterrent to fighter attacks from behind and outside the reach of the mid-upper turret. This was the original single mounting and ammunition feed. The modification was encouraging enough for it to be adapted to incorporate twin guns in a more angular fitting: this was adopted for operational Blenheims, especially in 2 Group for low-level operations in Europe.
-
Мировая Авиация 137
Регистрационный номер : V6083 [7] Первые поставленные британским ВВС самолеты Blenheim Mk IV попали в эскадрилью OTU 53, вспомогательную часть стратегической разведки. Этот самолет Mk IV из эскадрильи OTU 13 получил оборонительное вооружение последнего образца: стрелковую установку FN.54 "Фрейзер Нэш" под носовой частью и верхнюю надфюзеляжную установку со спаренными пулеметами, 1942г.
-
Aeroplane Monthly 1980-08 / R.Gillman - Pilot's progress (4)
Регистрационный номер : V6083 [7] Blenheim IVF V6083 of No 13 Operational Training Unit, photographed in 1941. Note the twin ventral defence guns.
-
Aeroplane Monthly 1986-04 / ??? - Golden Anniversary
Регистрационный номер : V6083 [7] Blenheim IV V6083 of 18 Squadron, photographed in 1941. Note the twin 0-303in guns in the nose blister.
-
Aeroplane Monthly 1983-05 / W.Clarke - Drawing a bead (4)
Регистрационный номер : V6083 [7] Blenheim IV V6083 showing the rearward firing under defence turret under the nose.
-
История Авиации 29 / А.Медведь - Хроники Интрудеров /Ретроспектива/ (5)
Экипажи из состава 114-й эскадрильи обсуждают результаты нанесенных ударов по линейным крейсерам "Шарнхорст" и "Гнейзенау", а также тяжелому крейсеру "Принц Ойген" в ходе операции "Фуллер", 12 февраля 1942г.
-
Авиация и Космонавтика 2022-01 / В.Морозов - "Битва" за Сингапур (1)
Распаковка контейнера столько что прибывшим в Сингапур бомбардировщиком Бристоль «Бленхейм» Mk.IV, апрель-май 1941 г.
-
Air Pictorial 1991-11
Expected to fly in 1993 is Blenheim IV 10201. Progress is promising, with the starboard wing ready for assembly together with the fin and part of the port engine.
-
Aeroplane Monthly 1980-01 / W.Haydon-Baillie - Haydon-Baillie Aircraft & Naval Collection
Work is still continuing at Duxford restoring one of the Bolingbrokes to airworthy condition.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер : G-MKIV [36] Graham Warner’s Bristol Bolingbroke Mk IVT, G-MKIV. Restoration is due to be completed during 1986.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / Brief glory
Регистрационный номер : G-MKIV [36] Left: The aircraft at Duxford on June 19, 1976. Its restoration was begun by Ormond Haydon-Baillie, who had recovered it from a farm near Winnipeg, Canada in the summer of 1973.
Right: G-MKIV taking shape at Duxford on September 16, 1984. Note the neat workmanship. -
Aeroplane Monthly 1984-11 / P.Jarrett - Grapevine
Регистрационный номер : G-MKIV [36] Also at Duxford is Graham Warners Bristol Bolingbroke G-MKIV. The fuselage is now in the assembly hangar, with undercarriage system complete.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : G-MKIV [36] Bristol Blenheim G-MKIV nearing completion at Duxford on April 12, 1987.
-
Aeroplane Monthly 1991-09 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : G-MKIV [36] Duxford again, where the Aircraft Restoration Company’s second Bristol Blenheim is well on the way to completion.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / Brief glory
Регистрационный номер : G-MKIV [36] The Blenheim nearing completion at Duxford on April 12, 1987.
-
Aeroplane Monthly 1986-03 / Grapevine
Регистрационный номер : G-MKIV [36] Bristol Bolingbroke G-MKIV is taking shape at Duxford;
-
Aeroplane Monthly 1992-07
Регистрационный номер : G-MKIV [36] Blenheim project chief engineer John Romain is interviewed in front of G-MKIV at the time of the first engine runs in July 1986.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / Brief glory
Регистрационный номер : G-MKIV [36] John Romain, chief engineer on the Blenheim project.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / Brief glory
Регистрационный номер : G-MKIV [36] Graham Warner, the proud owner of G-MKIV and the driving force behind its restoration to pristine flying condition.
-
Aeroplane Monthly 1989-11 / C.Burkett - Born again. The Aircraft Restoration Company
Регистрационный номер : G-MKIV [36] ARC founder and chairman Graham Warner stands by the starboard propeller of Bristol Blenheim G-MKIV at Duxford on the day of its press debut and “official” first flight, May 29, 1987.
-
Aeroplane Monthly 1989-11 / C.Burkett - Born again. The Aircraft Restoration Company
Регистрационный номер : G-MKIV [36] ARC pilot John Larcombe (left) and engineer John Romain in earlier British Aerial Museum days in from of almost-completed Blenheim G-MKIV during 1986.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / Brief glory
Регистрационный номер : G-MKIV [36] A happy restoration team at Duxford on May 29 this year, about to put the Blenheim through its paces in front of the press for the first time.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / Brief glory
Регистрационный номер : G-MKIV [36] G-MKIV undergoing engine runs on its two Bristol Mercury XXs at Duxford on July 29, 1986. At that stage the outer wing panels had yet to be fitted, and the aircraft was still in primer finish.
-
Aeroplane Monthly 1986-09 / Grapevine
Регистрационный номер : G-MKIV [36] Bolingbroke G-MKIV at Duxford with both engines running on July 30, 1986. The outer wing panels and other details have yet to be fitted.
-
Flight 1939-12 / Flight
From grassland to production in twelve months. An impressive view of Rootes’ Shadow Factory, where long and short-nosed Blenheims are produced at a remarkable rate.
-
Aeroplane Monthly 1987-01 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (31)
Регистрационный номер : L4835 [4] L4835's fuel jettison pipe.
-
Flight 1938-11 / Flight
HUNDRED OCTANE: One of the Bristol Mercury VIIIs in the 295 m.p.h. “long-nosed” Blenheim introduced in this issue. Take-off output, on 100-octane fuel, is 920 h.p.
-
Мировая Авиация 122
Небольшое количество бомбардировщиков Blenheim Mk IV было переоборудовано в ночные истребители Mk IVF - на них установили РЛС AI Mk III и надфюзеляжную батарею из четырех пулеметов Browning. С ноября 1939 года эти машины проходили войсковые испытания в 600-й эскадрилье.
-
Моделист-Конструктор Истребители Второй мировой войны
"Бленхейм" IVF
-
Авиация и Космонавтика 2009-12 / В.Котельников - "СБ" по-английски /Самолеты второй мировой войны/
Регистрационный номер : Z5722 [15] Ночной истребитель "Бленхейм" IVF. Видна подфюзеляжная пулеметная гондола
-
Авиация и Космонавтика 2009-12 / В.Котельников - "СБ" по-английски /Самолеты второй мировой войны/
Опытный "Болингброк" III на поплавковом шасси
-
Мировая Авиация 150
Единственный гидроплан Bolingbroke Mk III эксплуатировался 5-й эскадрильей канадских ВВС, выполняя противолодочное патрулирование у восточного побережья Канады вместе с летающими лодками Canso.
-
Aeroplane Monthly 1988-03 / M.Oakey - Grapevine
The nose and rear fuselage sections of BAM Bristol Bolingbroke 10201. These pictures were taken at Strathallan shortly before the airframe's journey south to Duxford - the message scratched in the dust on the windscreen reads, “Get me flying please".
-
Авиация и Космонавтика 2009-12 / В.Котельников - "СБ" по-английски /Самолеты второй мировой войны/
"Бленхейм" IV в составе ВВС "Свободной Франции"
-
Air Enthusiast 1994-09 / A.Wood - Airline at War
Blenheim IV 77633 of the Free French Air Force.
-
Мировая Авиация 150
Первая авиачасть Свободной Франции была сформирована в августе 1940 года, ее личный состав проходил подготовку в Великобритании. Затем ее перебросили в Северную Африку, где она стала 1-й бомбардировочной группой резерва (GRB 1). В сентябре 1941 года часть перевооружили и переформировали в группу "Lorraine".
-
Авиация и Космонавтика 2009-12 / В.Котельников - "СБ" по-английски /Самолеты второй мировой войны/
Один из последних изготовленных в Финляндии "Бленхеймов" с "длинным носом"
-
Air Enthusiast 2003-03 / K.Stenman - Lapland war
Регистрационный номер : BL-201 Blenheim IV BL-201 was the personal aircraft of PLeLv 48 commander Maj Esko Ahtiainen, seen here at Vesivehmaa in September 1944. In Lapland he piloted this machine on five missions.
-
Air Enthusiast 2001-07 / K.Stenman - From Britain to Finland
Регистрационный номер : BL-129 [2] "Бленхейм"-IV, предоставленный англичанами
Finnish aircrews picked up 12 Blenheim IVs from Filton on January 17, 1940. BL-129 of this batch being re-fuelled at Luonetjarvi on March 7, 1940, for a mission against the Soviet attempt to cross the Gulf of Vyborg on ice. -
Aeroplane Monthly 1986-04 / ??? - Golden Anniversary
Регистрационный номер : BL-129 [2] This Finnish Air Force Blenheim IV was still being used for aerial photography in the Fifties.
-
Air International 1984-06
Регистрационный номер : BL-199 One of the 10 Blenheim IVs built by Valtiosentokonetehdas in 1944. This Blenheim survived service in the Continuation and Lapland Wars.
-
История Авиации 32 / С.Алексеев, А.Булах, П.Каминский - Хроники Интрудеров /Ретроспектива/ (8)
Подвеска бомб на "Бленхейм Mk.V" из состава 18-й эскадрильи. Одним из практически неустранимых недостатков "Бленхеймов" был небольшой бомбоотсек, в который входили только четыре 250-фунтовые (113,5-кг) бомбы. Еще столько же теоретически можно было подвесить на внешних бомбодержателях, которые находились под центропланом, но их использовали редко.
-
История Авиации 34 / С.Алексеев, А.Булах, П.Каминский - Хроники Интрудеров /Ретроспектива/ (9)
К началу 1943 г. англичанам стало ясно, что время "Бленхеймов" окончательно прошло и в открытом противоборстве с вражеской ПВО этим самолётам уже делать нечего...
-
Авиация и Космонавтика 2009-12 / В.Котельников - "СБ" по-английски /Самолеты второй мировой войны/
Один из первых серийных "Бленхеймов" V
-
Авиация и Космонавтика 2009-12 / В.Котельников - "СБ" по-английски /Самолеты второй мировой войны/
Регистрационный номер : EH495 Один из последних серийных "Бленхеймов" V, служивший до сентября 1944г.
-
Air Enthusiast 1999-03 / A.Thomas - Red Sea Guardians
Регистрационный номер : BA874 Blenheim V BA874 ‘A’ of 8 Squadron was named ‘The White Phantom’ after its pilot. Based alongside the ADF at Khormaksar the unit flew anti-submarine patrols and used the ADF’s Hurricanes for fighter affiliation. No.8 Squadron records
-
Мировая Авиация 137
Машины версии Mk V мало применялись в передовых частях метрополии, но хорошо послужили на Средиземноморье и Дальнем Востоке. Громоздкая надфюзеляжная стрелковая установка Bl.Mk X с мощным бронированием хорошо защищала бортстрелка от огня истребителей, но ее масса и габариты сильно ухудшали летные данные.
-
Air International 1983-01 / M.Hirst - Sight for blind men /Avionics analysed/ (1)
A loop aerial on a Bristol Blenheim V. When aligned relative to the electric field set up by a radio transmission, such an aerial is very sensitive to changes in the direction of flight, and can provide an indication to guide a pilot towards a radio beacon. It was widely used in World War II and is still used today, although the loop is now embedded in a dielectric block which attaches to the aircraft skin to reduce drag.
-
Мировая Авиация 150
Bristol Bisley был вооружен четырьмя пулеметами Browning, установленными в зашитой металлом носовой части фюзеляжа. На фотографии - невооруженный прототип пикирующего бомбардировщика/штурмовика.
-
Авиация и Космонавтика 2009-12 / В.Котельников - "СБ" по-английски /Самолеты второй мировой войны/
Кабина пилота "Бленхейма" IV
-
Aeroplane Monthly 1991-09 / M.Oakey - Grapevine
Duxford again, where the Aircraft Restoration Company’s second Bristol Blenheim is well on the way to completion.
-
Aeroplane Monthly 1989-11 / C.Burkett - Born again. The Aircraft Restoration Company
The derelict nose section of Bolingbroke RCAF 10201 at Duxford in August 1989, before the start of restoration.
-
Авиация и Космонавтика 2009-12 / В.Котельников - "СБ" по-английски /Самолеты второй мировой войны/
Турель стрелка-радиста на "Бленхейме" IV с пулеметом "Виккерс K"
-
Aeroplane Monthly 1983-05 / W.Clarke - Drawing a bead (4)
Diagram of the inside of the Blenheim IV FN.54A under turret, showing the main periscopic sight system.
-
Aeroplane Monthly 1974-07 / ??? - Haydon-Baillie's air force
Bristol Bolingbroke 10038 being towed away from a Winnipeg farm still wearing its all-yellow training scheme.
-
Aeroplane Monthly 1974-07 / ??? - Haydon-Baillie's air force
Bits of the Bristol Bolingbroke 10038 and the fuselage of another.
-
Air Pictorial 1994-08 / J.Fail - Down in the Bush
Регистрационный номер : V6468 Retired from ‘ops’, many battered Mk IVs like V6468 on December 15, 1941, which suffered a collapsed undercarriage, ended their days at 70 OTU.
-
История Авиации 30 / А.Медведь - Хроники Интрудеров /Ретроспектива/ (6)
К 05:00 утра немецкая ПВО в районе Дьеппа окончательно проснулась, и экипажи "Бленхеймов" из состава 13-й эскадрильи, атаковавшие пехотные позиции в районе портовых молов, испытали на себе всю мощь зенитного огня. Хотя была сбита всего одна машина, большая часть остальных, участвовавших в этом ударе, получили серьезные повреждения
-
Air Pictorial 1994-08 / J.Fail - Down in the Bush
Регистрационный номер : Z6158 The attractive setting of RAF Nakuru belied its poor surface which Sgt Nichols found to his cost when he ‘bent’ Blenheim IV Z6158 seen here.
-
Air Pictorial 1994-08 / J.Fail - Down in the Bush
Регистрационный номер : V6141 Out of fuel and off course, P/O Guy put V6141 down at Thompson’s Falls on October 20, 1941. The Hitler nose-art is probably from its previous service on operations.
-
Air Enthusiast 1996-11 / A.Thomas - Over All Things Everywhere
Регистрационный номер : P4861 Blenheim IV P4861 ‘UX-H’ looking forlorn after a take-off accident during a training camp at Weston Zoyland on September 18, 1939.
-
Мировая Авиация 149
Регистрационный номер : L9248 Благодаря высокой маневренности и мощи немецкие истребители Messerschmitt Bf 109E несли смертельную угрозу для Blenheim.
-
Aeroplane Monthly 1987-09
Canada, 1974
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : G-MKIV [36] Public sympathy and support for the British Aerial Museum after the crash of Blenheim G-MKIV on June 21, 1987 was unprecedented. However, it did not stop someone from stealing the avionics kit from the wreckage, seen here on Denham Golf Course shortly after the accident.
-
Air Pictorial 1987-09 / J.Rawlings - Historic Aircraft: Should we fly them or keep them all safely in museums?
Регистрационный номер : G-MKIV [36] The Blenheim's remains being carted away after its "touch and go" at Denham on 21st June 1987
-
Air Enthusiast 1996-09 / ??? - Spirit of Britain First
Humble beginnings, part of Ormond Haydon-Baillie’s Blenheim ‘kits’, salvaged from Canada in 1973, shortly after their arrival at Duxford, in 1976. The two airframes were 9893 and 10038 and were built as Bolingbroke IVTs by Fairchild Aircraft at Longueil, Port Quebec in mid-1942. Both airframes were struck off charge in May 1946 and acquired by Wes Agnew for as little as $50 apiece! Ormond was killed in a Cavalier 2000-converted P-51D Mustang I-BILL at Mainz-Finthen on July 3, 1977. Saddened to see the Blenheim restoration project gathering dust following Ormond’s death, Graham Warner acquired the project and the British Aerial Museum team set to the restoration of 10038.
-
Air Enthusiast 1996-09 / ??? - Spirit of Britain First
Регистрационный номер : G-MKIV [36], V6028 [17] June 21, 1987, and ‘V6028’ was performing at a small air display at Denham, Bucks, with the British Aerial Museum’s reserve pilot in command. The runway at Denham was short, and at that stage the Blenheim’s short field characteristics had not been calibrated. A landing had been requested and refused by the Blenheim’s operators, but the pilot elected to undertake a ‘touch and go’ within his display routine - an unauthorised and radical departure from the sequence practised. The pilot ‘lost it’ with the result that the beautiful Blenheim hit a tree and ended up battered and broken on Denham golf course. The three souls on board were hospitalised, it was a miracle nobody was killed. In the words of Graham Warner, a labour of love had been “needlessly sacrificed on the altar of [the pilot’s] ego”.
-
Air Enthusiast 1996-09 / ??? - Spirit of Britain First
The story of the Blenheim to that moment had been an incredible one, an achievement difficult to assess in its enormity. In the aftermath of the disaster the story took on a more amazing hue as the team, battered and emotionally drained, decided on their next course of action - A Blenheim Will Fly Again. The waves of commiseration and consolation that saturated Duxford in the following weeks helped to rekindle the spirit that had jired the close-knit team throughout the long restoration. Fund-raising activities began and gained pace as the world realised that this goal was achievable. Bolingbroke 9893 had been sold to the Imperial War Museum for a future static exhibit, but it and the wreck of G-MKIV would provide parts. A new airframe was acquired from Sir William Roberts’ collection at Strathallan. Another former RCAF Mk IVT, 10201 had also been a Canadian ‘prairie queen’ (illustrated) and had been moved to Scotland in 1985 but lay unrestored and in store. On January 28,1988, 10201 arrived at Duxford and was moved into the BAM workshops - ‘Blenheim Palace’.
-
Air Pictorial 1994-08 / J.Fail - Down in the Bush
Регистрационный номер : BA385 The Bisley or Blenheim V was never well thought-of and this example BA385 lying on its belly at Nakuru on January 12, 1943, seems to underline the type’s misfortune.
-
Aeroplane Monthly 1982-07 / Personal album
Three photographs of an unidentified Bristol Bisley being retrieved from a sand bank on Lake Manzala, Egypt. The Bisley was forced down after an oil feed pipe to the reduction gear came adrift causing the propeller to sheer. After the wings and engines were removed the fuselage was towed by multiple horse and cart chain to deep water where it was loaded onto pontoons by Royal Engineers. The Bisley was a temporary name given to the Blenheim V and was a modification of the Blenheim IV. Main changes were an improved windscreen, redesigned nose section and heavily armoured cockpit protected with about 600lb of detachable armour plating. In addition the heavily armoured dorsal turret could rotate through a full circle continuously.
-
Aeroplane Monthly 1994-02 / J.Meadows - Harry's Hurri
Harry’s derelict Bolingbroke, RCAF 9987.
-
Aeroplane Monthly 1994-02 / J.Meadows - Harry's Hurri
The graveyard, containing Anson IIs, Cranes, Harvards and a Bolingbroke.
Другие самолёты на фотографии: Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935Cessna T-50/UC-78/JRC-1 Bobcat - США - 1939North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935
-
Мировая Авиация 137
Регистрационный номер : Z7427 Blenheim Mk IV. Британская 88-я эскадрилья летала на Blenheim совсем недолго. Первые бомбардировщики Mk IV она получила в июле 1941 года, а уже в ноябре того же года сменила их на Douglas Boston. На Blenheim она участвовала в операциях "Circus" над северной Францией и в операции "Channel Stop". Служба самолета Blenheim в Королевских ВВС проходила сложно: он не обладал хорошим бронированием, сильным вооружением и значительной бомбовой нагрузкой, однако ему приходилось совершать рискованные дневные полеты над оккупированной Европой.
-
Flight 1939-08 / Flight Advertisements
Регистрационный номер : L4855 Другие самолёты на фотографии: Bristol Blenheim - Великобритания - 1936
-
Aeroplane Monthly 1990-05 / J.Stroud - Wings of Peace
The First Blow
-
Aeroplane Monthly 1996-03
ESCORT - SPITFIRES & BLENHEIMS By Keith Woodcock G.Av.A.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire Mk.V - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1991-02
First flight of the Bristol Blenheim V: February 24, 1941
-
Мировая Авиация 137
Blenheim Mk IV
-
Flight 1938-12 / Flight
Features of the wing construction of the long-nosed Bristol Blenheim. Actually the structure differs little from that of the short-nosed version.
-
Flight 1938-12 / Flight
Features of the fuselage construction of the long-nosed Bristol Blenheim. Actually the structure differs little from that of the short-nosed version.
-
Flight 1938-12 / Flight
The revised nose of the Blenheim which facilitates bomb-aiming and navigation, apart from slightly improving performance.
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
Bristol Blenheim IV
Тип фотографий
- Все фото (208)
- Боковые проекции (7)
- Цветные фото (27)
- Ч/б фото (123)
- Кабина (5)
- Обломки (20)
- Рисунки, схемы, чертежи (26)