T-50/UC-78/JRC-1 Bobcat
Легкий транспортный и учебный самолет. Двухмоторный моноплан смешанной конструкции с убирающимся шасси. Военный вариант небольшого (на 5 мест) пассажирского самолета T-50, созданного в КБ фирмы "Сессна эйркрафт" под руководством Т. Сэлтера и Д. Уоллеса. Опытный образец T-50 поднялся в воздух в марте 1939 г. С конца того же года эти самолеты серийно строились на заводе "Сессна" в Уичите. В 1940 г. построили первый военный вариант, учебный AT-8. С 1941 г. военные самолеты начали выпускаться серийно. Кроме AT-8 производились AT-17 того же назначения и другие модификации. Всего изготовили 5402 самолета на базе T-50 (военных и гражданских). Чисто транспортные UC-78B пошли с конвейера в январе 1943 г.
Экипаж - 2 чел. и 4 пассажира. Моторы L-4MB (на экспортных и гражданских машинах), R-755-9 (на AT-8, AT-17, UC-78A/B/C). Вооружения нет.
Эти машины эксплуатировались армией и флотом США с 1941 г. (как транспортные - с начала 1942 г.), ВВС Канады (под названием "Крэйн") - с 1941 г.
Серийно строились:
- "Крэйн" I с моторами L-4MB, учебный и легкий транспортный для экспорта в Канаду;
- "Крэйн" II с усовершенствованным оборудованием;
- UC-78A, реквизированные ВВС армии гражданские самолеты T-50 с моторами L-4MB;
- UC-78B, легкие транспортные самолеты на базе учебных AT-17B с моторами R-755-9, самая массовая модификация, эксплуатировались морской авиацией как JRC-1;
- UC-78C на базе AT-17D с отличиями по оборудованию.
Транспортные UC-78A/B/C использовались как штабные, связные, санитарные самолеты не только в тылу, но и на фронте. В частности, они обеспечивали снабжение передовых частей на Новой Гвинее. Канадские "крэйны" летали только на территории своей страны и ни в каких боевых операциях не участвовали.
Выпуск UC-78 прекратили в 1944 г. С вооружения в США их сняли в 1949 г.
UC-78C||
Размах:||12,78 м
Длина:||10,0 м
Моторы, количество х мощность:||2x245 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||2586 кг
Максимальная скорость:||314 км/ч
Практический потолок:||6000 м
Дальность:||1200 км
Описание:
- T-50/UC-78/JRC-1 Bobcat
- Cessna Model T-50 (AT-8/17, UC-78, JRC и Crane)
Фотографии
-
Air Enthusiast 2001-11 / G.Auliard - Time Warp Machine
Happy - and completely period in his garb - owner Larry Kelly.
-
Air Enthusiast 2001-11 / G.Auliard - Time Warp Machine
Extensive research showed that the data plate included the base field - Pampa.
-
Aeroplane Monthly 1987-09 / Cessna Crane I 7862/CF-FGF /Preservation Profile/
Регистрационный номер: CF-FGF [4] -
Aeroplane Monthly 1987-09 / Cessna Crane I 7862/CF-FGF /Preservation Profile/
Регистрационный номер: CF-FGF [4] -
Aeroplane Monthly 1992-07
Регистрационный номер: C-FFGT The Canadian Warplane Heritage Museum’s Avro Anson Mk V 12417/C-FHOT and Cessna Crane 1A 7862/C-FFGT pictured on June 14, 1991. The crew were Gary Schroeder and Bill Podbury (Anson) and Peter George and Hoss Cole (Crane).
Другие самолёты на фотографии: Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935
-
Aeroplane Monthly 1989-02
MICHAEL O'LEARY'S dramatic photograph features the Canadian Warplane Heritage Museum's Cessna Crane I, one of only two still flying in Canada.
-
Air Enthusiast 2001-11 / G.Auliard - Time Warp Machine
Moving the 'basket case' indoors ready for the epic restoration. Larry Kelly at the controls with his son 'Josh' taking the No.2 seat.
-
Air Enthusiast 2001-11 / G.Auliard - Time Warp Machine
Teardown of the fabric revealed large numbers of birds' nests within the wings.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
UC-78B "Бобкэт" ВВС армии США, 1943 г.
The Cessna UC-78 Bobcat Light Personal Transport (two 225 h.p. Jacobs engines). -
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
Cessna UC-78 Bobcat.
-
Мировая Авиация 86
JRC-1 был, в целом, идентичен UC-78 и находился на вооружении ВМС США. Как и остальные машины семейства T-50, шасси и закрылки JRC-1 имели электропривод.
-
Aeroplane Monthly 1989-05 / J.Meadows - A Decisive Factor (4)
An unusual contribution from the Canadian War Heritage of Ontario was this RCAF Cessna T-50 Crane, powered by a pair of Jacobs radial engines. A total of 826 Cranes served in the RCAF.
One surviving airworthy Crane is this example, owned by the Canadian Warplane Heritage. Crane 7862 is one of two airworthy examples in Canada. -
Aeroplane Monthly 1986-12 / Personal album
Cessna Crane RCAF 7764 was taken on charge in June 1941 and served with 15 SFTS. It was struck off charge in March 1945.
-
Aeroplane Monthly 1978-11 / H.Best-Devereux, I.Best-Devereux - Oshkosh '78
A vintage Cessna Bobcat in immaculate condition makes a flypast.
-
Aeroplane Monthly 1987-09 / Cessna Crane I 7862/CF-FGF /Preservation Profile/
Регистрационный номер: CF-FGF [4] Crane CF-FGF before its last take-off from Matane, Quebec in 1964.
-
Flight 1939-06 / Flight
With two 225 h.p. Jacobs engines the new American five-passenger Cessna cruises at 193 m.p.h. and lands at 55 m.p.h. Other pertinent figures are, initial climb, 1,500 ft./min.; gross weight, 5,000 lb., and span, 42 ft.
-
Flight 1940-01 / Flight
Регистрационный номер: NC20784 A NEW AMERICAN FEEDER LINE TYPE: The Cessna T-50 is a five-seater, powered by two Jacobs L-4MB engines of 225 h.p. each. It cruises at 190 m.p.h.
-
Air-Britain Archive 1984-01
Регистрационный номер: OO-TIN A rare bird in Europe is Cessna UC-78 OO-TIN (2102) which was still wearing the Swiss cross with its new registration after arrival at Oostende.
-
Air-Britain Archive 1984-04
Регистрационный номер: ZK-ARS Cessna T-50 ZK-ARS still wearing US insignia under the wing and reclining female contortionist on the nose! Shot by Ken Meehan outside Union Airways hangar at Mangere, the T-50 was broken up in 1950 and the steel tube used to make topdressing hoppers for Tigers.
-
Air Enthusiast 1996-09 / A.Pelletier - Towards the ideal aircraft? (2)
The Northrop XP-79B Flying Ram accomplished one single flight which ended tragically with the death of Harry Crosby. Its semi-monocoque structure was made of magnesium. If it had been produced, the P-79B was intended to cut off the tails of enemy heavy bombers thanks to its special wings. In the background can be seen a Cessna UC-78 Bobcat minus vertical tail (left) and a Fairchild AT-21-FB Gunner.
Другие самолёты на фотографии: Fairchild AT-13, -14, -21 Gunner - США - 1942Northrop XP-79 Flying Ram - США - 1945
-
Air-Britain Archive 1984-03
Регистрационный номер: CX-AGC Ranger-engined UC-61K CX-AQE following some minor repairs to the rudder. The background is equally interesting, comprising from left to right an early model Cessna 172, Cessna UC-78 (possibly CX-AGC), a Luscombe Silvaire and a Seabee!
Другие самолёты на фотографии: Cessna 172 Skyhawk / 182 Skyline / T-41 - США - 1955Fairchild C-61 Forwarder / Model 24 / Argus - США - 1932Luscombe 8 / 50 Silvaire - США - 1938Republic RC-3 Seabee - США - 1945
-
Air Enthusiast 2001-11 / G.Auliard - Time Warp Machine
The entire restoration was carried out to as authentic a 1944 appearance as possible. Note the control lock in place.
-
Aeroplane Monthly 1987-09 / Cessna Crane I 7862/CF-FGF /Preservation Profile/
Регистрационный номер: CF-FGF [4] Crane CF-FGF at Quebec in 1950 following a burst tyre during landing.
-
Aeroplane Monthly 1989-05 / J.Meadows - A Decisive Factor (4)
Cessna Crane I 7754 following an undercarriage failure at No 1 Central Navigation School RCAF at Rivers, Manitoba in July 1941. This Crane survived until the end of November 1945.
-
Aeroplane Monthly 1994-02 / J.Meadows - Harry's Hurri
The graveyard, containing Anson IIs, Cranes, Harvards and a Bolingbroke.
Другие самолёты на фотографии: Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935Bristol Blenheim IV/Bolingbroke - Великобритания - 1937North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935
-
Моделист-Конструктор Военно-транспортные самолеты Второй мировой войны
Cessna UC-78B Bobcat
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Cessna UC-78 Bobcat Light Transport.
-
Air Enthusiast 2001-11 / G.Auliard - Time Warp Machine
CESSNA UC-78B BOBCAT
- Фотографии