
Варианты
- Savoia-Marchetti / SIAI - SM.79 Sparviero - 1934 - Италия
- Savoia-Marchetti / SIAI - SM.83 - 1937 - Италия
- Savoia-Marchetti / SIAI - SM.84 - 1940 - Италия
- Savoia-Marchetti / SIAI - SM.89 - 1942 - Италия
Savoia-Marchetti S.M.83
Прототип 10-местного транспортного самолета Savoia-Marchetti S.M.83 был облетан 19 ноября 1937 года. Конструктивно он во многом повторял бомбардировщик S.79 и был похож на усовершенствованный вариант самолета большой дальности S.79T. Самолет оснащался тремя звездообразными двигателями Alfa Romeo 126 RC.34 мощностью по 750 л. с.
В общей сложности построили 23 самолета, почти все поступили в эксплуатацию до вступления Италии во Вторую мировую войну. Семь самолетов были поставлены на экспорт, включая три для румынской авиакомпании «LARES» и четыре - для бельгийского национального авиаперевозчика «SABENA», который применял их для полетов в Конго.
В июне 1940 года восемь S.M.83, принадлежавших итальянской авиакомпании «LATI», поступили в эксплуатацию в ВВС Италии (615-я эскадрилья, известная как Nucleo Communicazione LATI). Данные самолеты обслуживались экипажами, работавшими ранее на авиакомпанию, и использовались для пассажирских перевозок в Восточную Африку и Ливию, а также частично в Южную Америку.
S.M.83 оказался просто незаменим на маршрутах, пролегавших над Южной Атлантикой, где особенно пригодились его большая дальность полета и надежность. Самолет имел размах крыла 21,2 м, максимальную взлетную массу 11 500 кг и развивал максимальную скорость 444 км/ч.
- Описание
Фотографии
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
Регистрационный номер : I-LUCE [7] The Savoia-Marchetti SM.83 Commercial Monoplane (three 750 h.p. Alfa-Romeo 126RC.34 engines).
-
Flight 1938-01 / Flight
Регистрационный номер : I-LUCE [7] THE FASTEST TRANSPORT: A revealing view of the Savoia Marchetti S.83 as ordered by Sabena and by transport concerns in Italy and Rumania. Powered with three Pegasus-type Alfas, the top speed, with a disposable load of 7,700 lb., is 263 m.p.h., making it the fastest standard transport in the world. The type is derived from the S.79 which holds a number of records for speed with load.
-
Flight 1938-04 / Flight Advertisements
Регистрационный номер : I-LUCE [7] Three-engined high-speed commercial aeroplane for long distance service (civil version of the world-famous S.M 79 which won the Istres - Damascus - Paris race). ACCOMMODATION FOR 10 PASSENGERS. CRUISING SPEED 380/400 Kms.p.h. (236/248 m.p.h.). RANGE UP TO 2000 Kms.
-
Aeroplane Monthly 1990-10 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : I-LUCE [7] Two views of the prototype S.M.83. This became the S.M.83A I-ESTE and later I-ESTO.
The S.75, though it has the same power plant and general form as the S.83, is considerably larger. -
Flight 1938-05 / Flight
Регистрационный номер : I-LUCE [7] Slot, flap and elevator treatment are shown well in this view of the S.83.
-
Aeroplane Monthly 1990-10 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : I-ANDE S.M.83A I-ANDE in Ala Littoria Linee Atlantiche livery.
-
Мировая Авиация 231
Регистрационный номер : I-AMER [2] Итальянская «Ala Littoria» была одним из предвоенных эксплуатантов SM.83. Самолеты поставлялись ей в вариантах Terrestre (для полетов над сушей) и Atlantico (для трансокеанских перелетов), которые отличались запасом топлива и количеством пассажирских мест.
-
Aeroplane Monthly 1990-10 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : I-AMER [2] Ala Littoria Linee Atlantiche's S.M.83A I-AMER in peacetime livery before Italy's entry into the war. The Green Mice pennant is just aft of the wing.
-
Aviation Historian 32 / M.Wickstead - Italy's forgotten airlines (2)
Регистрационный номер : I-AZUR Essentially a civil version of the SIAI-Marchetti SM.79 three-engined bomber, the SM.83 was the smallest of the company’s trimotors and the prototype, I-LUCE, made its maiden flight in November 1938. This SM.83T (Terrestre), I-AZUR (c/n 34015), initially joined ALSA’s Atlantic Division, in whose colours it is seen here, but was transferred to the LATI fleet on the latter’s formation in September 1939.
-
Air Enthusiast 1996-07 / M.Axworthy - Flank Guard. Romania's Aerial Advance on Stalingrad (1)
One of the three LARES SM.83s seen in company livery in 1939. A fourth example was in private hands. They were bought in 1938, but returned to Italy in early 1941 in exchange for 21 Nardi FN.303 IV trainers.
-
Flight 1938-05 / Flight
Luggage on both 83 and 75 is stowed below the cockpit and cabins. Either two-position or constant-speed Savoia-Marchetti metal airscrews can be fitted.
-
Flight 1937-10 / Flight
Регистрационный номер : I-LUCE [7] The Savoia Marchetti S.79 (three Alfa-built Pegasus) on the right is "I-11," the winner of the Damascus race. It is one of the most arresting machines on show, in its red and green paint. In the background is the new Savoia S.83 transport developed from the S.79 design. This is said to be good for nearly 270 m.p.h.
Другие самолёты на фотографии: Savoia-Marchetti / SIAI SM.79 Sparviero - Италия - 1934
-
Aeroplane Monthly 1990-10 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : I-LUCE [7] The prototype Savoia Marchetti S.M.75. The prototype S.M.83 is in the background.
Другие самолёты на фотографии: Savoia-Marchetti / SIAI SM.75 - Италия - 1937
-
Flight 1938-06 / Flight
Регистрационный номер : OO-AUC [2] The first of Sabena's new Savoia-Marchetti S83 machines which are intended eventually for use on the company’s Congo service. With three Wright-Cyclone G.2 engines this machine has a top speed of 268 m.p.h.
-
Aeroplane Monthly 1990-10 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : OO-AUC [2], OO-AUD, OO-AUE The three Cyclone-powered S.M.83s of Sabena at Brussels-Haren (Evere) in 1939. OO-AUC (nearest) crashed in the Belgian Congo and the others were confiscated in Algeria by the Vichy authorities.
-
Aeroplane Monthly 1990-10 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : YR-FAR Prince Bibesco’s S.M.83 YR-FAR. It later went to LATI as I-ANTA.
-
Aeroplane Monthly 1990-10 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : YR-SAD The second LARES S.M.83, YR-SAD. The leading-edge slats may be clearly seen.
-
Flight 1938-05 / Flight
That the S.83 is no exception to the rule of neat grouping of controls and instruments on the modern transport machine may be gathered from the photograph.
-
Aeroplane Monthly 1990-10 / J.Stroud - Wings of Peace
The cabin of the SM.83.
-
Aeroplane Monthly 1990-10 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : I-ATTE KEITH WOODCOCK'S painting shows Savoia Marchetti S.M.83A I-ATTE with Ala Littoria Linee Atlantiche livery.
-
Flight 1938-04 / Flight
Другие самолёты на фотографии: Bloch MB.160 Languedoc - Франция - 1937Boeing Boeing 314 Clipper - США - 1938Consolidated PBY Catalina - США - 1935Dewoitine D.332 / D.333 / D.338 / D.620 - Франция - 1933Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935Douglas DF - США - 1936Focke-Wulf FW.200 Condor - Германия - 1937Junkers Ju.86 - Германия - 1934Latecoere Late 631 - Франция - 1942Liore et Olivier LeO H.246 - Франция - 1937Lockheed Super Electra 14 - США - 1937Martin Russian Clipper / Type 156 - США - 1937Potez Potez 661 - Франция - 1937Potez-CAMS Potez-CAMS 160 / 161 - Франция - 1938Sikorsky S-43 Baby Clipper/JRS/Y1OA-8 - США - 1936Sud-Est SE.200 - Франция - 1943
- Фотографии