Варианты
- De Havilland - Vampire / D.H.100 - 1943 - Великобритания
- De Havilland - Venom / D.H.112 - 1949 - Великобритания
- De Havilland - Vampire T / Vampire NF / D.H.113 / D.H.115 - 1950 - Великобритания
de Havilland DH.100, DH.113 и DH.115 Vampire
DH.100 Vampire стал первым британским однодвигательным реактивным истребителем. Прототип совершил первый полет в Хэтфилде 20 сентября 1943 года под управлением самого Джеффри де Хэвилленда, всего 16 месяцев спустя с начала рабочего проектирования. В 1946 году самолет приняли на вооружение британских ВВС под обозначением Vampire F.Mk 1, он оснащался ТРД de Havilland Goblin DGn.3 тягой 13,79 кН. Ряд машин раннего варианта использовался для экспериментов и испытаний.
В ходе дальнейших работ был создан вариант Vampire F.Mk 3, заменивший Vampire F.Mk 1 в британских ВВС. На основе Vampire F.Mk 3 была разработана экспортная серия Vampire - четыре самолета получила Норвегия и 85 - Канада. Австралийская компания "de Havilland Aircraft Pty Ltd." выпустила по лицензии 80 самолетов Vampire FB.Mk 30 с одним двигателем Rolls-Royce Nene австралийской сборки (в самой Великобритании три Vampire F.Mk 1 с двигателями Nene стали прототипами для предлагавшейся модификации Vampire F.Mk 2).
Версия штурмовика Vampire F.Mk 3 с усиленным крылом уменьшенного размаха пошла в серийное производство под обозначением Vampire FB.Mk 5. Она поставлялась на экспорт в Египет, Финляндию, Францию, Ирак, Ливан, Новую Зеландию, Норвегию, Швецию и Венесуэлу. Несколько Vampire FB.Mk 5 также поставили ВВС Индии и ЮАР. Ряд стран приобрели лицензии на их производство: итальянская "Macchi" построила 80 машин варианта Vampire FB.Mk 52А, Швейцария изготовила 178 самолетов Vampire F.Mk 6, а Франция - 67 машин Vampire FB.Mk 5, которые собирались компанией "SNCASE" из британских комплектующих. Позже "SNCASE" собрала 183 самолета Vampire FB.Mk 5 с двигателями Goblin и 250 самолетов Vampire FB.Mk 53 с двигателями Nene французской сборки под фирменным обозначением Sud-Est SE.535 Mistral. Морской версией Vampire FB.Mk 5 стал Sea Vampire F.Mk 20. 30 таких самолетов поставили авиации британских ВМС. Также изготовили шесть самолетов Sea Vampire F.Mk 21 - конверсия стандартного Vampire F.Mk 3, с усиленной нижней частью фюзеляжа для испытаний с посадкой без колес на экспериментальные "гибкие" палубы.
Последним одноместным вариантом Vampire, принятым на вооружение британских ВВС, стал Vampire FB.Mk 9 - вариант Vampire FB.Mk 5 с кондиционированием кабины пилота для использования в жарком климате. Vampire FB.Mk 9 поставлялся на Цейлон (ныне Шри-Ланка), в Иорданию и Родезию (Зимбабве). К моменту снятия с производства в декабре 1953 года в Великобритании построили свыше 1900 одноместных Vampire. Последними одноместными самолетами на военной службе стали несколько Vampire FB.Mk 50 в Доминиканской Республике - они служили до начала 1980-х годов, еще около 20 самолетов Vampire FB.Mk 6 имелись в Швейцарии и, возможно, несколько машин Vampire FB.Mk 9 в Зимбабве.
<...>
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
de Havilland DH.100 Vampire (Vampire FB.Mk 6)
Тип: одноместный истребитель-бомбардировщик
Силовая установка: один ТРД de Havilland Goblin DGn.3 тягой 14,90 кН
Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 9145 м - 882 км/ч; начальная скороподъемность 1463 м/мин; практический потолок 13 045 м; радиус действия 1963 км
Масса: пустого 3304 хг; максимальная взлетная 5620 кг
Размеры: размах крыла 11,58 м; длина 9,37 м; высота 2,69 м; площадь крыла 24,34 м2
Вооружение: четыре неподвижные стреляющие вперед 20-мм пушки Hispano под носовой частью, плюс до 907 кг полезной нагрузки на двух подкрыльевых узлах подвески - обычно две 454-кг бомбы, либо восемь 27-кг НАР или два сбрасываемых бака
- Описание
Фотографии
-
Авиация и Космонавтика 2013-04 / В.Бакурский - Реактивные самолеты Германии. Могли ли они изменить ход войны? /Из истории мировой авиации/
Регистрационный номер: LZ548 [6] Опытный истребитель Де Хевилленд DH-100 "Вампир"
-
Air Enthusiast 2006-07 / The Roundels File
Регистрационный номер: VX474 DH Vampire FB.5 VX474 ‘A-K' of 118 Squadron, RAF Fassberg, West Germany in 1953. Dark Green/Dark Sea Grey/PRU Blue. The white-outlined, black flash is the Fassberg Wing emblem.
-
Air Enthusiast 2006-07 / The Roundels File
Регистрационный номер: VZ230 DH Vampire FB.5 VZ230 'X' of 73 Squadron, RAF Ta Kali, Malta, Near East Air Force, in 1950. The squadron crest, flanked by blue and yellow bars was varied on the port fuselage.
-
Air Enthusiast 2006-07 / The Roundels File
Регистрационный номер: WA163 DH Vampire FB.5 WA163 'G-L' of 71 (Eagle) Squadron, RAF Gutersloh, West Germany, in August 1951. Aircraft of the CO, Sqn Ldr Hardy.
-
Мировая Авиация 106
Регистрационный номер: WA235 112-ю эскадрилью британских ВВС, дислоцированную в Фассберге, Германия, 12 мая 1951 года перевооружили на Vampire FB.Mk 5. Самолеты находились в строевых частях до их замены на истребители Sabre в январе 1954 года.
-
Air Enthusiast 2006-07 / The Roundels File
Регистрационный номер: WA258 DH Vampire FB.5 WA258 'Z' of 60 Squadron, RAF Butterworth, Malaya, in April 1951. Flown by the CO, the silver and black chequers were short-lived, being replaced by the more familiar lightning flashes.
-
Air Enthusiast 2006-07 / The Roundels File
Регистрационный номер: WA331 DH Vampire FB.5 WA331 'A-T' of 112 Squadron, RAF Fassberg, West Germany, October 1951.
-
Air Enthusiast 2006-07 / The Roundels File
Регистрационный номер: WA346 DH Vampire FB.5, WA346 '29' of 3/4 Civilian Anti-Aircraft Co-operation Unit, Exeter in 1960. Dark Green/Dark Sea Gray/Aluminium.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Smith - Mau Mau! A Case Study in Colonial Air Power
Регистрационный номер: WR251 [2] DH Vampire FB.9 WR251, 8 Squadron, Kenya, 1954.
-
Авиация и Время 2008-03 / А.Богданов, А.Котлобовский - Адью, Алжир! (1)
SNCASE Mistral сержанта П.Фурье из АЭ 2/6 "Нормандия-Неман". Сентябрь 1958г.
-
Aviation Historian 17 / T.Cooper - Baptism of War
Vampire FB.52 “1522” was built by de Havilland and given standard EAF markings. Note the last two Arabic numerals of the serial repeated on the nosewheel door. By 1956 most EAF Vampires were fitted with launch rails for 3-5in Sakr unguided rockets.
-
Мировая Авиация 181
Регистрационный номер: TG278 [6] TG278 - пятый серийный Vampire Mk I, построенный на заводе "English Electric" в Престоне. На первых 41 серийном самолете стояли ТРД Goblin I, на более поздних - ТРД Goblin 2.
-
Air Enthusiast 2001-07 / T.Buttler - Turbojets for Stalin
Регистрационный номер: TG370 Goblin-powered de Havilland Vampire I TG370.
-
Aeroplane Monthly 1997-12 / M.Oakey - Vintage news
An ex-Royal Canadian Air Force de Havilland Vampire III on display at Valle-Williams.
-
Aeroplane Monthly 1981-06 / J.Perrott - Handling the Vampire
Регистрационный номер: VF345 English Electric-built Vampire F.III VF345.
-
Авиация и Космонавтика 2018-10 / Е.Казеннов - Авиашоу "RIAT-2018"
Регистрационный номер: VZ305, WZ447 -
Air Enthusiast 1972-10 / ??? - A unique Vampire /Veteran & Vintage/
Регистрационный номер: N6878D [3] Photographed over the San Fernando Valley by Michael O'Leary (from a two-seat Mustang) on its first flight after restoration, the Vampire N6878D now carries markings representative of those of No 502 Squadron, RAF.
-
Air Enthusiast 1972-10 / ??? - A unique Vampire /Veteran & Vintage/
Регистрационный номер: N6878D [3] -
Aeroplane Monthly 1981-06 / J.Perrott - Handling the Vampire
Регистрационный номер: VF332 [2], VT821 Line up of Vampire F.3s at North Weald in 1950.
-
Мировая Авиация 175
601-я эскадрилья (County of London, графство Лондон) Королевских вспомогательных ВВС Великобритании получила Vampire F.Mk 3 в декабре 1949 года. Эскадрилья дислоцировалась в Норт-Уилд. На фотографии - самолеты во время тренировки на применение оружия на острове Мальта, лето 1951 года. Красно-черные обозначения эскадрильи видны на хвостовых балках, а крылатый меч - в носовой части фюзеляжа.
-
Aeroplane Monthly 1993-11 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: VZ304 Painted in the shark’s-mouth scheme of 112 Sqn, the Vintage Aircraft Team’s new Vampire FB.6 G-MKVI/”VZ304” made its public debut at the Cranfield Air Show on September 19, 1993.
-
Мировая Авиация 175
ВВС Норвегии: F.Mk 3 (20), FB.Mk 52 (36), T.Mk 55 (6) - самолеты эксплуатировались в 1948-1957 годах.
-
Aeroplane Monthly 1999-06 / M.Oakey, T.Harmsworth - News
Vampire F3 AE-B of 336 Skv was delivered to Gardermoen on May 2, 1948. This example, ex-VT833, carried the constructor’s number 42408 as its serial in Royal Norwegian Air Force service.
-
Air International 1987-12 / Talkback
Регистрационный номер: J-1107 Following upon our publication of an article in the May 1987 issue describing flying training in Switzerland, Christopher Donnet provides this photograph of a high-visibility scheme applied to a Vampire Mk 6, J-1107 (built by F+W at Emmen in 1951). It is in service with the Zielfliegerkorps (Target-towing Service) at Sion - a unit commanded by Major Veli Bodmer, who also flies A310s with Swissair.
-
Aeroplane Monthly 1990-07 / E.Gandet - Farewell little "Vampi"
Регистрационный номер: J-1122 [2] GANDET'S colour photographs depicting Vampire J-1122, a Zielfliegerkorps target aircraft, were taken over the Swiss Alps on October 13, 1989.
-
Aeroplane Monthly 1990-07 / E.Gandet - Farewell little "Vampi"
Регистрационный номер: J-1122 [2] -
Aeroplane Monthly 1993-09 / M.Oakey - Grapevine
This de Havilland Vampire, one of Reilly’s residents, is destined to fly in 603 Sqn markings.
-
Мировая Авиация 175
Регистрационный номер: J-1149 Пара швейцарских Vampire (T.Mk 55 и FB.Mk 6 в разведывательном варианте) в полете с Venom (на переднем плане). Ряд швейцарских военных вначале считали, что Hawker Sea Fury лучше подойдет для национальных ВВС, чем Vampire.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire T / Vampire NF / D.H.113 / D.H.115 - Великобритания - 1950De Havilland Venom / D.H.112 - Великобритания - 1949
-
Air International 1987-05 / P.Steinemann - Swiss Revise Flying Training
Регистрационный номер: J-1170, J-1192 Vampire FB Mk 6s of the Piloten-Schulen in fight over the central Alps. It will be noted that the FB Mk 6s have been fitted with the noses of redundant Venoms. The first Vampire FB Mk 6s reached Switzerland 38 years ago, in 1949, the first Vampire two-seaters following six years later. These veterans will finally give place to the BAe Hawk from 1990.
-
Aeroplane Monthly 1996-03 / D.H.100 Vampire FB.6 SE-DXY /Preservation Profile/
Регистрационный номер: J-1184 [2] J-1184 at Samedan, Europe’s highest airport, in October 1989. At the time, the Vampire was still serving as a target aircraft with the Swiss Air Force.
-
Aviation Historian 5 / P.Davidson - Off the Beaten Track...
The Vampire’s wooden fuselage, aluminium booms and flying surfaces appeared well preserved at the Salle Communale in Martigny when photographed by the author in 1991.
-
Aviation Historian 5 / P.Davidson - Off the Beaten Track...
Not only may pedestrians enter the building between the Vampire’s hallowed booms, its severed tailplane serves as a seat for the play area outside and provides opportunities for a “de-tailed examination”.
-
Авиация и Космонавтика 2015-10 / В.Морозов - "Нормандия-Неман" - явные и тайные страницы биографии (2)
Истребители SNCASE «Мистраль» (DH.100 «Вампир» FB.52) эскадрильи GCII/6 «Нормандия-Неман» на аэродроме Оран-ла-Сенья. Алжир, 1953-1957 гг.
-
Air Enthusiast 2001-11 / F.Lert - The Test-pilot's Test Pilot
'Retirement' includes flying the former Swiss Air Force Vampire for the Cercle de Chasse de Nangis from Melun.
-
Aeroplane Monthly 1996-03 / D.H.100 Vampire FB.6 SE-DXY /Preservation Profile/
Регистрационный номер: SE-DXY The colour plate was taken by ERICH GANDET over the French coast on August 9, 1995, while the Vampire was being flown by Olle Noren; the photographic aircraft was flown by Terrie Christensen.
-
Авиация и Космонавтика 2017-05 / В.Морозов - В небе над Синаем (1)
Взлетает "Вампир" FB.52 Королевских ВВС Иордании. Первая половина 1960-х гг.
-
Air Enthusiast 1973-03 / ??? - Winged springbok: ... then South African Air Force today
De Havilland Vampire FB Mk 6 and 9 single-seaters are still used at the Advanced Flying School at Pietersburg.
-
Авиация и Космонавтика 2018-09 / В.Морозов - В желтой, жаркой Африке: Авиация Родезии и Зимбабве (1)
Регистрационный номер: RRAF112 «Вампир» FB.9, сохранившийся в авиамузее при аэродроме Гверу. Самолет в ранней окраске и с «федеративными» опознавательными знаками, принятыми в 1953 г. Фото 2009 г.
-
Авиация и Космонавтика 2018-09 / В.Морозов - В желтой, жаркой Африке: Авиация Родезии и Зимбабве (1)
Одноместный «Вампир» FB.9 из 2-й АЭ Родезийских ВВС с опознавательными знаками образца 1963 г. Фото конца 1960-х гг.
-
Авиация и Космонавтика 2018-09 / В.Морозов - В желтой, жаркой Африке: Авиация Родезии и Зимбабве (1)
По-видимому, это единственный сохранившийся в летном состоянии на момент конца Родезии «Вампир» FB.9 из 2-й АЭ ВВС Родезии-Зимбабве с опознавательными знаками, принятыми в 1979 г. Фото 1979-1980 гг.
-
Мировая Авиация 175
ВВС Канады: F.Mk 3 (83); строились компанией DHC.
-
Aeroplane Monthly 1998-09 / M.Oakey, T.Harmsworth - Vintage news
Last seen in Aeroplane with its fuselage under repair after the devastation wrought by years in the open, the Canadian Museum of Flight’s de Havilland Vampire at Langley, British Columbia, has now been refurbished to static display standard. It wears the colourful nose decor - a traditional West Coast Indian Motif - of its former City of Vancouver RCAF Auxiliary Squadron.
-
Aviation Historian 37 / L.Hellstrom - Sweden's Carribean connection
Swedish technician Lennart Engerby in front of a line of Vampire FB.50s, including serial 2733 nearest the camera. The former Flygvapnet jets are already showing signs of wear and tear after only a year or two in AMD service and are each loaded with eight 14.5cm Psrak m/49A high-explosive anti-tank (HEAT) rocket projectiles on their inner wing section hardpoints.
-
Aviation Historian 37 / L.Hellstrom - Sweden's Carribean connection
In perpetual fear of being deposed, the Trujillo government spent heavily on defence, particularly the air arm. As a result, the AMD’s mix of aircraft types was truly astonishing; this panorama shows Vampire F.1s, Thunderbolts and Mustangs as well as Douglas B-26s, Curtiss C-46s, a Lockheed Lodestar and a PBY Catalina.
Другие самолёты на фотографии: Consolidated PBY Catalina - США - 1935Curtiss-Wright C-46 / CW-20 Commando - США - 1940Douglas A-26 / B-26 Invader - США - 1942Lockheed Lodestar L-18/C-59/R5O - США - 1939North American P-51D Mustang - США - 1944Republic P-47D-25 / P-47N Thunderbolt - США - 1943
-
Aviation Historian 37 / L.Hellstrom - Sweden's Carribean connection
The first jet fighters in the Caribbean, six Vampire F.1s, are seen here undergoing assembly at San Isidro, still devoid of Dominican markings, in early 1956. In the corner is an AMD Hiller UH-12 helicopter and outside the hangar are a couple of decrepit Thunderbolts.
Другие самолёты на фотографии: Hiller UH-12 / OH-23 Raven - США - 1947Republic P-47D-25 / P-47N Thunderbolt - США - 1943
-
Авиация и Космонавтика 2018-08 / В.Морозов - Доминиканский эпизод или Ответный ход Фиделя
По-видимому, единственный сохранившийся в Доминиканской Республике до наших дней в качестве памятника «Вампир» FB-52. Фото середины 2000-х гг.
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
One of the three Vampires preserved in Mexico. Mk 3 No 5 at the New Mexican Air Force HQ building Mexico City, January 1994.
-
Мировая Авиация 5
Регистрационный номер: LZ548 [6] 20 сентября 1943г. Дебютировал первый прототип одноместного турбореактивного истребителя de Havilland Vampire (LZ548).
-
Мировая Авиация 181
Регистрационный номер: LZ548 [6] Изначально на первом прототипе Vampire стояли большие кили треугольной в плане формы, затем их заменили более угловатыми - на снимке прототип после доработки.
-
Авиация и Космонавтика 2013-04 / В.Бакурский - Реактивные самолеты Германии. Могли ли они изменить ход войны? /Из истории мировой авиации/
Регистрационный номер: LZ548 [6] Британский реактивный истребитель "Вампир"
-
Air Enthusiast 2003-07 / T.Buttler - UK jet pioneers (2)
Регистрационный номер: LZ548 [6] Pastoral view of LZ548, one of two DH.100 prototypes.
-
Мировая Авиация 80
Регистрационный номер: LZ548 [6] Всего через 16 месяцев после начала проектирования истребителя Vampire де Хэвилленд-младший выполнил первый полет на его прототипе LZ548/G. Обратите внимание на исходное остроконечное вертикальное оперение прототипа.
-
Air International 1985-01 / E.Brown - Dawn of the Carrier Jet /Viewed from the Cockpit/
Регистрационный номер: LZ551 [12] The de Havilland Vampire prototype LZ551/G flying in the vicinity of HMS Ocean, on which the author made the first landings (and take-offs) by a British jet aircraft on 3 December 1945.
-
Air International 1985-01 / E.Brown - Dawn of the Carrier Jet /Viewed from the Cockpit/
Регистрационный номер: LZ551 [12] "Вампир" перед первой в истории посадкой реактивного истребителя на авианосец, декабрь 1945г.
The second DH.100 prototype, LZ551, flying past HMS 'Indomitable'. LZ551 made the first jet deck-landing on this carrier on December 3, 1945, and is now on show at the Fleet Air Arm Museum, Yeovilton. -
Aeroplane Monthly 1999-12 / D.Hadley - Batting for the Navy /Carrier deck landing/
Регистрационный номер: LZ551 [12] The advent of jet aircraft led to the invention of the angled deck and mirror landing sight, but batsmen could just about cope with the first-generation jets. This sequence shows Lt-Cdr E.M. “Winkle” Brown making the first pure-jet deck landing on HMS Ocean in December 1945, flying the converted de Havilland Vampire I third prototype, LZ551. The batsman is the RN’s best, Cdr R.N. Everett.
-
Air International 1985-01 / E.Brown - Dawn of the Carrier Jet /Viewed from the Cockpit/
Регистрационный номер: LZ551 [12] The Vampire touches down, slightly port wing low, on HMS Ocean. To improve deck clearance, after an incident during the fourth landing, the flaps were modified while the aircraft was still aboard Ocean, reducing their area by about 4 sq ft (0,37 m2).
-
Air International 1985-01 / E.Brown - Dawn of the Carrier Jet /Viewed from the Cockpit/
Регистрационный номер: LZ551 [12] Специально доработанный для испытаний на авианосце прототип Vampire Mk I (LZ551) стал первым в мире реактивным самолетом, выполнившим посадку на авианосец.
View of the initial series of trials on HMS Ocean with the Vampire prototype. Note the fully extended airbrakes on the wing trailing edge outboard of the booms, as well as the conventional split flap across the underside of the aircraft. -
Aeroplane Monthly 1986-01 / D.Middleton - Eric M. Brown /Test Pilot Profile/ (13)
Регистрационный номер: LZ551 [12] Eric Brown made the first deck landing of a jet aircraft when he landed the second prototype D.H. Vampire, LZ551, on HMS Ocean on December 3, 1945.
View of the initial series of trials on HMS Ocean with the Vampire prototype. The illustration shows the Vampire at take-off, already well airborne as it passes the island superstructure. -
Мировая Авиация 108
Регистрационный номер: LZ551 [12] 3 декабря 1945 года de Havilland Vampire стал первым реактивным самолетом, совершившим посадку на британский авианосец "Оушн".
-
Мировая Авиация 75
Регистрационный номер: LZ551 [12] Браун стал первым пилотом, посадившим реактивный самолет (второй прототип Vampire) на палубу. Это произошло 3 декабря 1945 года на авианосце "Оушен". После этих испытаний Браун стал кавалером ордена Британской империи.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / D.Middleton - Eric M. Brown /Test Pilot Profile/ (13)
Регистрационный номер: LZ551 [12] Eric Brown is seen standing with LZ551 aboard HMS Ocean on December 3, 1945.
-
Мировая Авиация 65
Регистрационный номер: LZ551 [12] Реактивные истребители для авианосцев. Ноябрь - декабрь 1945г.: 3 декабря третий прототип истребителя de Havilland Vampire Mk I (LZ551, фото), доработанный для испытаний на британском авианосце "Оушен", стал первым чисто реактивным самолетом, выполнившим посадку на палубу корабля.
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
The D.H. Sea Vampire Single-seat Fighter (D.H. Goblin turbo-jet unit).
A prototype Vampire operating from HMS Ocean (3 December 1945). -
Air International 1985-01 / E.Brown - Dawn of the Carrier Jet /Viewed from the Cockpit/
Регистрационный номер: VV136 The first of 18 Sea Vampire F Mk 20s (VV136) that were built to allow the Royal Navy to gain experience with jet aircraft aboard aircraft carriers.
-
Air International 1985-01 / E.Brown - Dawn of the Carrier Jet /Viewed from the Cockpit/
A close up of the A-frame arrester hook on the Vampire.
-
Мировая Авиация 181
Sea Vampire F.Mk 20 на палубе авианосца "Имплекэйбл", снимок сделан во время учений.
-
Aeroplane Monthly 1998-10 / Personal album. Military
Регистрационный номер: TG276 [3] Boulton Paul redesigned and modified the air intakes of D.H. Vampire 1 TG276 to accommodate the Rolls-Royce Nene engine in place of a D.H. Goblin. No Nene-powered Vampires were built in Britain, but 80 were produced in Australia: TG276 passed to Rolls-Royce on January 6, 1950.
-
Мировая Авиация 181
Регистрационный номер: TG276 [3] Варианты Vampire с ТРД Nene эксплуатировались в Австралии и Франции. Впервые ТРД Nene установили на прототип Vampire Mk II (TG276), самолет отличался внешне двумя воздухозаборниками на верхней поверхности фюзеляжа-гондолы.
-
Air Enthusiast 2001-07 / T.Buttler - Turbojets for Stalin
Регистрационный номер: TG276 [3] Vampire I TG276 was used to test the Nene installation. The 'elephant ears' behind the cockpit were intended to provide more air to the compressor but this was not wholly successful. In RAF colours, the Nene version was to have been the Vampire IV but the type did not enter service.
-
Мировая Авиация 8
Регистрационный номер: TG278 [6] 23 марта 1948г.: на доработанном третьем серийном самолете Vampire (TG278) с крылом увеличенного размаха и новой кабиной Джон Каннигхэм установил новый мировой рекорд высоты - 18119 м.
-
Aeroplane Monthly 1993-05 / B.Jones - Tailless trio /British post-war experimental jet aircraft/ (7)
Регистрационный номер: TG278 [6] The holders of two world records flying in formation. Nearer the camera is D.H.108 VW120, in which Derry broke the 100km closed circuit record. Behind is Vampire TG278 in which John Cunningham reached 59,492ft and thus regained the altitude record for Britain on March 23, 1948.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Swallow / D.H.108 - Великобритания - 1946
-
Aeroplane Monthly 1985-02 / R.Beamont - Sing a song of shock-stall (2)
Roland Beamont demonstrating a Vampire 1 at the 1946 SBAC display at Radlett.
-
Мировая Авиация 175
Регистрационный номер: TG278 [6] В мае 1947 года один Vampire F.Mk 1, TG278, был модифицирован для полетов на больших высотах и изучения вопросов разработки герметизированных кабин. На самолет установили двигатель de Havilland Ghost, кабину герметизировали, на каждой законцовке крыла появились вставки по 1,22 м, а для экономии массы с машины смыли окраску. 23 марта 1948 года Джон Каннингхэм установил на машине новый мировой рекорд высоты - 18120 м.
-
Мировая Авиация 102
Регистрационный номер: TG278 [6] 1948 год - 18119 м. Ас британских ВВС времен Второй мировой войны, а после нее летчик-испытатель компании "de Havilland", Джон Каннингхэм 23 марта 1948 года на Vampire Mk 1 с крылом увеличенного размаха установил первый в истории рекорд высоты на реактивном самолете.
-
Air-Britain Aeromilitaria 1981-01
Регистрационный номер: TG305 -
Aeroplane Monthly 1987-04 / M.Hardy - Redhill recollections (1)
Регистрационный номер: TG386 Vampire F.1 TG386, was operated on a research contract by Tiltman Langley. This photograph was taken in 1947, before the aircraft passed into the company's hands.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v3
de Havilland Vampire F.1
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The D.H. Vampire Single-seat Jet-propelled Fighter (D.H. Goblin turbo-jet engine).
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The D.H. Vampire Single-seat Jet-propelled Fighter (D.H. Goblin turbo-jet engine).
-
Aeroplane Monthly 1988-01 / D.Middleton - Sammy Wroath /Test Pilot Profile/ (15)
More ETPS aircraft up from Boscombe in 1946. From left to right, a Meteor III, a Vampire I and a Spitfire 24.
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943Supermarine Spitfire Mk.XVIII / 21 / 22 / 24 - Великобритания - 1944
-
Мировая Авиация 181
Регистрационный номер: TG311 Первой в британских ВВС состояния боеготовности на Vampire достигла 247-я эскадрилья. Публичный дебют самолета состоялся на параде по случаю Победы 8 июня 1946 года в Лондоне.
The RAF's first jet fighters were the Gloster Meteor and the de Havilland Vampire. Illustrated are Vampire F Mk Is of the first Vampire unit, No 247 Squadron, also in 1946. -
Aeroplane Monthly 1979-07 / Hooton Park /Gone but not forgotten/ (3)
On June 11, 1949, No 610 Squadron held their air display at Hooton. Seen here is a trio of 605 Squadron (County of Warwick) Vampire F.1s
-
Air-Britain Aeromilitaria 1981-01
Регистрационный номер: TG274 [2] 'Walkaround' photographs of TG274/G taken at Boscombe Down, show the squared-off rudders of production Vampire F.1s and the day fighter camouflage current at the time. The framed canopy was replaced by a full bubble canopy from TG286 onwards
-
Air-Britain Aeromilitaria 1981-01
Регистрационный номер: TG274 [2] -
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Регистрационный номер: TG442 Vampire F.1 TG442 ‘FMI-H’ of 203 AFS, Driffield, November 1949.
-
Aeroplane Monthly 1981-03 / Personal album
Регистрационный номер: VF303 Scorching the Southend turf was D.H. Vampire F.1 VF303 in company with four of its brethren of No 54 Sqn from Odiham,
-
Aeroplane Monthly 1996-05 / J.Meadows - A matter of dress
A quintet of Vampire pilots from 54 Squadron, RAF Odiham, display the uniform and overalls of 1947. Note the forage cap on the left, and the “distressed” peaked cap of the officer second from right. The generously large lower patch pockets of the tunic were not meant to he used.
-
Air Pictorial 1999-10 / B.Blanche - RAuxAF: 75 years of achievement
Регистрационный номер: TG441 Air and ground crews of No 501 (County of Gloucester) Sqn with their DH Vampire F.1s at Filton in January 1950.
-
Aeroplane Monthly 1994-11 / J.Maynard - John Cunningham (3)
The Comet prototype, with Cunningham at the helm, arriving at the 1949 SBAC show at Farnborough on September 6. In the foreground is G-5-2, the Vampire NF.10 prototype (???) in which Geoffrey Pike had made the maiden flight less than a fortnight earlier.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Comet / D.H.106 - Великобритания - 1949
-
Aeroplane Monthly 1994-12 / J.Maynard - John Cunningham (4)
Buddies. It is 1950: John Derry has just flown in to Hatfield from Lisbon in 2 1/4 hr, and chats with John Cunningham.
-
Aeroplane Monthly 1981-06 / J.Perrott - Handling the Vampire
Регистрационный номер: VV217 На снимке - самолет Vampire FB.Mk 5. Схема с двумя хвостовыми балками помогает свести к минимуму потери тяги, используя максимально короткое реактивное сопло.
Vampire F.B.Mk 5 VV217 later used for trial installation of Sea Vixen nose wheel steering. -
Aeroplane Monthly 1980-01 / J.Kucera - Mojave Magnificent
Регистрационный номер: N6878D [3] De Havilland Vampire F.Mk 3 N6878D, previously with the RCAF as 17072, is owned by Al Letcher and based at Mojave. It took part in the Cobra Sprint Race.
-
Air Enthusiast 1998-01 / A.Thomas - I Kill & Return
Регистрационный номер: WE388 To extend the type’s range, the Venoms were usually fitted with wingtip fuel tanks. On No 118’s aircraft they also provided an additional canvas for the squadron flash as evidenced on WE388 ‘A-M’.
-
Aeroplane Monthly 1986-09 / ??? - At last! the 1948 show
John Derry low and fast in the Vampire 5.
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / H.Field - Advancing in review order
A study in light and shade as Charles E. Brown catches the Vampire wing in this striking up-sun shot.
-
Aeroplane Monthly 1976-05 / L.Hunt - The Millionaires' mob (2)
Регистрационный номер: VF332 [2] Air drill in Vampire 3s, June 1950.
-
Aeroplane Monthly 1981-06 / J.Perrott - Handling the Vampire
Регистрационный номер: VZ848, VZ854, WA432, WA434 No. 603 (City of Edinburgh) Squadron, Royal Auxiliary Air Force, Vampires F.B.Mk 5s WA432 "D", WA434 "E", VZ848 "S" and VZ864 "G" in formation, April 1954. Squadron markings consisted of a light blue/roundel red chequerboard pattern, flanked top and bottom by horizontal bars of dark navy blue. Camouflage had just begun to be applied, WA434 being in non-standard scheme
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Регистрационный номер: WA344, WA413 [2], WA416 Vampire FB.5s of 102 FRS, North Luffenham, August 1951, including WA344, WA413 and WA416.
-
Aeroplane Monthly 1981-06 / J.Perrott - Handling the Vampire
Регистрационный номер: VV600, VZ286, WA101 Vampire F.B.Mk 5s armed with 3-inch rockets.
-
Aeroplane Monthly 1999-09 / J.Stroud - A million miles flown /A lifetime of flying/
Four de Havilland Vampires fly in salute over the terminal building at the opening of Tanganyika’s new Dar-es-Salaam Airport, on October 16, 1954.
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Регистрационный номер: VV555, VV556, VV688, VZ224 Vampire FB.5s of 208 AFS, Merry field, October 14,1953. Left to right: VV688 ‘58’, VV555 ‘70’, VV556 ‘72’ and VZ224 ‘42’.
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Регистрационный номер: WR242 [2], WR247 [2], WX204 [2], WX226 [2] Four Vampire FB.9s of RAFC, Cranwell in 1956. Left to right: WX226 ‘9’, WX204 ‘5’, WR242 ‘21’, WR247 ‘14’. Photograph by kind permission of the AOC and Commandant, RAFC Cranwell.
-
Мировая Авиация 181
Регистрационный номер: WR242 [2], WR247 [2], WX204 [2], WX226 [2] Линия развития одноместных Vampire для британских ВВС завершилась созданием истребителя-бомбардировщика FB.Mk 9, оптимизированного для эксплуатации в тропиках.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Smith - Mau Mau! A Case Study in Colonial Air Power
Регистрационный номер: WL586, WL608, WR251 [2] Vampire FB.9s of 8 Squadron over typical Kenyan terrain during their brief deployment in 1954.
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Регистрационный номер: WA250, WA279 Mixed formation of Vampire FB.5s and T.11s led by unit QFI S/L Pete Eddleston, over Lincoln Cathedral, October 10, 1955. The photograph subsequently appeared on that year’s Christmas card and Wing’s Parade programme. Left to right: T.11 WZ503 ‘21’, FB.5 WA250 ‘61’, FB.5 WA279 ‘52’ and T.11 XE977 ‘25’.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire T / Vampire NF / D.H.113 / D.H.115 - Великобритания - 1950
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Регистрационный номер: VZ128, VZ337, WA181, WA194, WA247, WA413 [2] No.25 Group formation comprising Vampire FB.5s of 206 AFS Valley and 208 AFS Merryfield, with Vampire T.11 WZ561 ‘55-0’ during the practice flypast for the RAF Review at Odiham, July 1953.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire T / Vampire NF / D.H.113 / D.H.115 - Великобритания - 1950
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / H.Field - Advancing in review order
The complete detachment passes over RAF Oakington during practice.
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Aeroplane Monthly 1988-01 / D.Middleton - Sammy Wroath /Test Pilot Profile/ (15)
Регистрационный номер: VV672 A varied formation up from the Empire Test Pilots School at Boscombe. Nearest the camera is D.H. Vampire FB.5 VV672, with Meteor F.4 VW303, Lincoln B.2 RF538, a Mosquito and a Firefly stretching away into the distance.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lincoln / Type 694 - Великобритания - 1944De Havilland Mosquito B / D.H.98 - Великобритания - 1940Fairey Firefly - Великобритания - 1941Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Aviation Historian 11 / K.Hayward - High Anxiety
NEWLY-APPOINTED TAH Editorial Board member Gregory Alegi recently found this photograph while looking for something else. We are sure we’ve seen it before, but cannot recall the occasion or the story behind it. Can anyone from the readership provide chapter and verse? If so, please contact the Editor or the Managing Editor.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lancastrian / Type 691 - Великобритания - 1945De Havilland Mosquito F - Великобритания - 1941Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / M.Hardy - 1950 RAF Display (2)
The Vampire aerobatic team put up by 54 Squadron.
-
Aeroplane Monthly 1987-07 / M.Hardy - 1950 RAF Display (1)
Five 54 Sqn Vampires soar vertically above Farnborough on July 7, 1950.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / M.Hardy - 1950 RAF Display (2)
A convincing demonstration of a rocket attack by a de Havilland Vampire.
-
Air Enthusiast 1998-01 / A.Thomas - I Kill & Return
Регистрационный номер: WA382 No 118 Squadron was re-formed in the early 1950s as part of the RAF’s German based 2nd TAF. Vampire FB.5 WA382 ‘A-J’ about to touch down at Fassburg in June 1952.
-
Air Pictorial 1977-10
Регистрационный номер: WA453 Vampire FB.5 WA453 of No. 602 (City of Glasgow) Squadron at Renfrew
-
Мировая Авиация 59
Самолеты Vampire FB.Mk 9 были выделены из состава 8-й эскадрильи в апреле 1954 года, обычно они базировались в Хормаксаре (район Адена, Йемен), но совершали вылеты с аэродрома в Истли. Самолеты привлекались к операции "Anvil".
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Регистрационный номер: VZ349 Students of the first Provost/Vampire course to graduate from 8 FTS, Swinderby 101 Course gather around Vampire FB.5, VZ349 ‘57’, February 1956.
-
Air Pictorial 1977-08 / I.Stott - Edinburg's Own
Регистрационный номер: WG833 No. 603 Squadron's pilots and groundcrew at Turnhouse in 1954. The Vampire FB.5 at the far end, just before the two Meteors, is WG833 OS", personal mount of the then Leader of the Scottish Auxiliary Wing, W/Cdr. W. G. G. Duncan Smith
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor F.Mk.8 / FR.Mk.9 - Великобритания - 1948
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Регистрационный номер: VV452, VZ124 Vampire FB.5s VV452 ‘RS-G’ and VZ124 ‘RS-D’ of 229 OCU, Chivenor, in 1953.
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / H.Field - Advancing in review order
The complete 25 Group contingent lined up on Runway 05 at RAF Oakington. Only 600yd of the original 2,000yd runway remains today to meet the needs of the resident Army helicopters.
-
Aeroplane Monthly 1988-09 / M.Hardy - All the Queen's forces (1)
Vampire FB.5s, Sabres and Washingtons feature in this view of the static park.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-29 Superfortress - США - 1942Canadair CL-13 Sabre - Канада - 1950
-
Aeroplane Monthly 1988-09 / M.Hardy - All the Queen's forces (1)
This was the scene at RAF Odiham on the afternoon of Tuesday, July 14, 1953, the day before the Review, as seen from Flight’s Miles Gemini G-AFLT, showing the ranks of aircraft and the static park. A full dress rehearsal was held the previous Friday!
Другие самолёты на фотографии: Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935Avro Shackleton / Type 696 - Великобритания - 1949Gloster, Armstrong Whitworth Meteor NF.11 - Великобритания - 1950Handley Page Hastings / H.P.67 - Великобритания - 1946
-
Aeroplane Monthly 1988-10 / M.Hardy - All the Queen's forces
An aerial view of just part of the static display, taken from Flight’s Miles Gemini.
Другие самолёты на фотографии: Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935Avro Shackleton / Type 696 - Великобритания - 1949Gloster, Armstrong Whitworth Meteor NF.11 - Великобритания - 1950Handley Page Hastings / H.P.67 - Великобритания - 1946
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Регистрационный номер: VV667, VZ126 Vampire FB.5s VZ126 ‘HX-A ’ and VV667 ‘HX-H’ of 226 OCU Stradishall, 1950.
-
Aeroplane Monthly 1979-01
CHARLES E. BROWN'S study of a Vampire F Mk III of the Royal Norwegian Air Force over mountainous country was taken during a joint exercise with the RAF, when Lincolns and Lancasters made mock day and night attacks on Norway from English bases.
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
D.H. Vampire Single-seat Jet-propelled Fighters ready for delivery to the Swedish Air Force.
-
Aeroplane Monthly 1988-05 / J.Maynard - DH Apprentice (2)
Students working on Swedish Air Force Vampires at Hatfield. Mosquitoes can be seen in the background.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito B / D.H.98 - Великобритания - 1940
-
Aeroplane Monthly 1990-07 / E.Gandet - Farewell little "Vampi"
Регистрационный номер: J-1003 Vampire Mk 1 J-1003 pictured in between test flights in 1949 at Sion.
-
Aeroplane Monthly 1994-11 / J.Maynard - John Cunningham (3)
Регистрационный номер: J-1001 Geoffrey de Havilland and John Cunningham at Hatfield on July 27, 1946, with J1001, the first of four Swiss Air Force Vampire F.1s delivered to Geneva. Cunningham subsequently lost the rather fetching hat while flying a Vampire over Sweden!
-
Aeroplane Monthly 1990-07 / E.Gandet - Farewell little "Vampi"
Регистрационный номер: J-1008 Swiss D.H. Vampire FB Mk 6 J-1008 pictured as it landed at Hatfield after flying from Dubendorf on August 20, 1974. Now exhibited at the Mosquito Aircraft Museum at nearby Salisbury Hall, the Vampire was a gift from the Swiss Air Force.
-
Мировая Авиация 175
Регистрационный номер: J-1025, J-1052, J-1056 ВВС Швейцарии: F.Mk 1 (3), FB.Mk 6 (181), NF.Mk 10(1), T.Mk 11 (3), T.Mk 55 (46).
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 3. World Directory of Air Forces
Регистрационный номер: J-1176 Swiss Air Force de Havilland Vampire trainer.
-
Aeroplane Monthly 1996-03 / D.H.100 Vampire FB.6 SE-DXY /Preservation Profile/
Регистрационный номер: J-1184 [2] The subject of this profile, de Havilland Vampire J-1184 (now SE-DXY) at Dubendorf Switzerland, in March 1963.
-
Air International 1993-11 / Fighter A to Z
The fourth pre-series Mistral
-
Авиация и Космонавтика 2015-10 / В.Морозов - "Нормандия-Неман" - явные и тайные страницы биографии (2)
«Мистраль» ВВС Франции, середина 1950-х гг.
-
Авиация и Время 2008-03 / А.Богданов, А.Котлобовский - Адью, Алжир! (1)
Пара "Мистралей" выполняет патрульный полет
-
Air International 1981-08
The SNCASE SE 535 Mistral c/n 130 in the markings of Escadre de Chasse 1/8 Maghreb, with which it served at Rabat, Morocco, from May 1955 to June 1958.
-
Air International 1981-08
Mistral c/n 115 with EC.1/6 Oranie, serving at Oran, Algeria, in 1953.
-
Air Enthusiast 1998-07 / Round-Out
Регистрационный номер: VV718 Vampire FB.5 VV718 ‘NL-H’ of EC III/2 Alsace at Dijon, June 1949.
-
Авиация и Время 2008-05 / А.Богданов, А.Котлобовский - Адью, Алжир! (3)
Раненому сержанту П.Фурье помогают покинуть кабину "Мистраля"
-
Мировая Авиация 175
Регистрационный номер: VZ221 ВВС Франции: F.Mk 1 (30), FB.Mk 5 (296), SNCASE SE.532/535 Mistral (251).
-
Air Pictorial 1955-08 / J.Stevens - "Farnborough" in Europe
Second prototype S.E. Mistral Mk.53 with experimental skids and oversize nosewheel - all non-retractable.
-
Мировая Авиация 181
Французская фирма SNCASE выпустила 250 самолетов SE 535 Mistral для ВВС Франции. Mistral разработан на основе FB.Mk 53 и оснащен ТРД Rolls-Royce Nene французской сборки.
-
Aviation Historian 15 / P.Jarrett - Lost & Found
A close-up view of the Vampire’s port undercarriage leg, which incorporates a short, broad ski and a pair of castors. If any readers have any further information on this experiment, do let us know!
-
Aviation Historian 15 / P.Jarrett - Lost & Found
The unusual ski undercarriage fitted to a French de Havilland Vampire. When and where was it fitted - and why?
-
Aviation Historian 21
FURTHER DETAILS OF the ski-equipped French Vampire have come from Jean-Christophe Altherr in France, who writes: “The history you seek is to be found on pages 145-146 of the Numero special Trait d’Union 1980: D.H.100 Vampire et SE.535 Mistral en France. The undercarriage was designed and built by the DOP company to enable the Mistral to take off and land on unprepared strips. The ski itself, shown RIGHT, was mounted on Mistral prototype No 02; it was ground-tested in December 1954 and flight-tested the following January. While the test results were satisfactory on a grass field, the ski appeared to be unsuitable for a hard surface - impeding, for example, movement of the aircraft inside a hangar. DOP then designed a special trolley equipped with two small wheels, seen LEFT. After the Mistral had landed using the skis, the trolleys were simply put in front of the aircraft (after it had been chocked), and the pilot gently moved forward to place the skis on the trolleys. All in all, however, the system was considered too complex for operations. During the first quarter of 1956 another Mistral, No 61, was equipped with the skis and tested by the Centre d’Experiences Aeriennes Militaires between March 1956 and February 1957. The absence of any markings in your picture suggests it shows the Mistral prototype. ”
-
Air Pictorial 1956-03 / Photos by request
Another Vampire in overseas colours, this time a Fiat-built de Havilland D.H.100 Vampire F.B. Mk. 52 of the Italian Air Force. The squadron badge on the fin is a prancing black horse.
-
Авиация и Время 2003-03 / А.Котлобовский, М.Жирохов - Пылающий Индостан (4)
Регистрационный номер: HB759 Один из Vampire FB52 ВВС Индии
-
Air Pictorial 1991-09
DH 100 Vampire in Cavallino Rampante aerobatics Team colours
-
Авиация и Время 2002-04 / А.Котлобовский, М.Жирохов - Пылающий Индостан (2)
Лицензионная сборка "Вампиров" в Индии
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
Along with the Meteor, the de Havilland Vampire formed the backbone of the EAF’s early jet fighter force, 21 British-built examples being supplemented by nearly 60 Italian-built FB.52s. Here a pair of EAF Vampires is seen in Turkey during their ferry flights in 1951.
Two de Havilland-built FB.52s of the REAF at a snow-covered airfield in Turkey (Turkish-registered DH Heron 2B TC-HER in the background) during their delivery flight. These aircraft still only have their serial numbers written in European numerals.Другие самолёты на фотографии: De Havilland Heron / D.H.114 - Великобритания - 1950
-
Мировая Авиация 175
ВВС Египта: FB.Mk 5 (1), FB.Mk 52 (50), T.Mk 55 (12), плюс переданные Италией (47).
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
An Italian-built Vampire FB.52 after its delivery to Egypt. This aircraft still only has its serial number in European numerals, suggesting that Arabic numerals were added just before the Suez War. Italian-built Vampires in Egyptian service were distinguished from those made by de Havilland itself by having black anti-dazzle panels in front of their cockpits. This particular machine, number 1563, was probably delivered with the Syrian MDN number 36 (ex-Italian Air Force 6039) and may have been a survivor of Suez; the presence of a T-6 in the background perhaps indicating that remaining Vampires were used as advanced trainers at the Bilbeis Air Academy for a time.
Другие самолёты на фотографии: North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
A flight of de Havilland-built Vampire FB.52s over the Citadel of Cairo before the Suez War. The aircraft retain their original western European serial numbers but have these repeated in Arabic numerals between the black bands around their tail-booms; that of the nearest aircraft being 1514.
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
The Macchi airfield at Venegono near Varese in October 1954, with a line-up of Italian-built Vampire FB.52s in their temporary Syrian Air Force markings. These were removed immediately the aircraft arrived in Egypt - their true destination. Even so, various political difficulties, largely resulting from British unwillingness to sanction the sale of Italian Vampires to Egypt, meant that these aircraft were not flown to Cairo until March and April 1955.
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
Another view of Varese in October 1954, with a line-up of Italian-built Vampire FB.52s in their temporary Syrian Air Force markings.
-
Air Pictorial 1956-12 / The journal of a roving spotter
One of the ten Vampire 9s presented by Britain to the Royal Jordanian Air Force.
-
АвиаМастер 2001-02 / М.Жирохов - Мятежная провинция. Воздушная война в Конго 1960-1963гг. /Горячая точка/
Аэрофотоснимок с ооновского разведчика J-29, на котором виден кое-как замаскированный ветками истребитель "Вампир" ВВС Катанги.
-
Авиация и Космонавтика 2018-09 / В.Морозов - В желтой, жаркой Африке: Авиация Родезии и Зимбабве (1)
По-видимому, это единственный сохранившийся в летном состоянии на момент конца Родезии «Вампир» FB.9 из 2-й АЭ ВВС Родезии-Зимбабве с опознавательными знаками, принятыми в 1979 г. Фото 1979-1980 гг.
-
Aviation Historian 15 / G.Ellis - Brothers in Arms
Royal Rhodesian Air Force pilots gather around the wing of a de Havilland Vampire FB.9 before a sortie. The Vampire entered service in Rhodesia in 1953. Note the three assegais in the standard RAF roundel, representing Southern Rhodesia, Northern Rhodesia and Nyasaland, at that time confederated states.
-
Aviation Historian 31 / F.Villeneuve - Hawk One (1)
F-51D MUSTANG AND VAMPIRE F. Mk. 1 fighters of the R.C.A.F. were declared obsolete last November and eighty-eight Mustangs and twenty-nine Vampires are now for-sale. CB-569 is serial 9569 and GO-021, 17021.
From training on piston-engined Harvards and Beech 18s, Fern graduated on to jets with the de Havilland Vampire, of which a total of 86 English Electric-built single-seat F.3s were acquired by the RCAF during 1948-49. There were no two-seat dual instruction variants for RCAF pilots; their first experience of jet flying had to be solo. -
Air Pictorial 1958-07 / Spotter's Notebook
Adapting military aircraft for civilian use is not unusual, but to use a D.H. Vampire as a runabout is the last word. This Vampire is one of twenty-six purchased from the R.C.A.F.
-
Мировая Авиация 175
Регистрационный номер: N6883D [2] N6883D входил в число 150 самолетов Vampire F.Mk 3, построенных "de Havilland Canada" в Даунсвью. В 1958 году самолет списали и в числе 26 машин продали "Formetal Division" компании "Fliteways Inc." в Висконсине, США, для возможного использования в качестве корпоративного самолета и частного такси. Идея оказалась провальной, и N6883D продали пилоту Полу Манцу, работавшему на Голливуд. Самолет был окрашен по приведенной схеме.
-
Aeroplane Monthly 1987-03 / D.Jones - Hollywood pilot
Регистрационный номер: N6883D [2] Mantz had two de Havilland Vampires - this is one of them. They were possibly ex-RCAF aircraft.
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
A flight of three DH Vampire Mk 3s over the Mexican countryside. Nearest are No 4 and No 13 - which is today preserved at BAMS Zapopan, Jalisco.
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
Mk 3 No 13 taxiing by a Lockheed T-33A during their final years of operations - this aircraft is preserved at BAMS at Zapopan, Jalisco Mexico.
Другие самолёты на фотографии: Lockheed T-33A - США - 1948
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
A line-up of F.3s and T-33As. Vampire No 1 sports an extra tailboom stripe to show that it is the Squadron Commander’s aircraft.
Другие самолёты на фотографии: Lockheed T-33A - США - 1948
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
Newly-arrived Vampires FAM-12 and FAM-10 parked in the area of the Escuadron de Reconocimiento Fotografico at BAM-1 Santa
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
One of the first Vampires destroyed in a accident was FAM-14 shown here in an early colour scheme with FAM-9 next to it at BAM-1.
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
The surviving Vampire fighters inside of a hangar at BAM-1 Santa Lucia after their retirement from service. Note the tear drops painted on the ‘eyes’.
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
Mexican President Lie Adolfo Lopez Mateos (left) inspects one of the Vampire fighters at BAM-1 Santa Lucia. Note the US Navy-type helmet and lack of gunsight on the aircraft.
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
Technicians from Fliteways assembly one of the Goblin engines at BAM-1, Santa Lucia. Note Beechcraft F2B FZB-5501 of the Photo Squadron behind.
Другие самолёты на фотографии: Beechcraft Model 18 / C-45 Expeditor - США - 1937
-
Авиация и Космонавтика 2018-08 / В.Морозов - Доминиканский эпизод или Ответный ход Фиделя
Доминиканские «Вампиры» FB.52 на стоянке. Конец 1950-х - начало 1960-х гг.
-
Air International 1979-01
Регистрационный номер: A78-2 An interesting photograph of the Nene-Vampire A78-2 when in use at the RAAF base at Rathmines as an instructional airframe. Also visible in this photograph are a Wirraway, Mustang, Auster III and Tiger Moth.
Другие самолёты на фотографии: Commonwealth (CAC) CA-1 / CA-3 Wirraway - Австралия - 1939De Havilland Tiger Moth / D.H.82 - Великобритания - 1931North American P-51D Mustang - США - 1944Taylorcraft Auster - Великобритания - 1939
-
Мировая Авиация 175
Регистрационный номер: NZ5752 ВВС Новой Зеландии: FB.Mk 5 (29), T.Mk 11 (5), FB.Mk 52 (18), T.Mk 55 (6) - самолеты состояли на вооружении в 1950-1972 годах.
-
Air Pictorial 1958-10
Do old aeroplanes, like old soldiers, never die? This Vampire, service career abruptly ended, is now used to advertise a popular soft drink.
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
The main assembly workshop of the Aermacchi factory as Varese with a number of Vampire front fuselages ready for final assembly. In the background are a number of MB.308 touring aircraft and a DH.113 Vampire night-fighter.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire T / Vampire NF / D.H.113 / D.H.115 - Великобритания - 1950Macchi MB.308 - Италия - 1946
-
Aeroplane Monthly 1988-05 / J.Maynard - DH Apprentice (2)
In this photograph of one of the Hatfield aircraft assembly halls can be seen Chipmunks, Comets, Vampires and Venoms.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Comet / D.H.106 - Великобритания - 1949De Havilland Venom / D.H.112 - Великобритания - 1949De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk - Канада - 1946
-
Мировая Авиация 75
За время своей службы Браун совершил более 2400 посадок на палубу и 2721 взлет с катапульты - вот только два из многих рекордов, имеющихся на счету этого выдающегося летчика-испытателя.
-
Aeroplane Monthly 1984-03 / L.Coombs - Cockpits of the RAF (6)
Регистрационный номер: TG278 [6] Cockpit of the first production Vampire, TG278, at Hatfield in August 1945.
-
Aeroplane Monthly 1983-06 / W.Clarke - Drawing a bead (5)
The GGS Mk 4E used in the Meteor and Vampire. A licence-produced version is in use with the Mirage.
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Aeroplane Monthly 1993-06 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: LZ551 [12] Vampire LZ551/G continues to take shape at Yeovilton.
-
Aeroplane Monthly 1988-03 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: LZ551 [12] Restoration of de Havilland Vampire LZ551 is well under way in the hands of the Yeovilton-based Society of Friends of the Fleet Air Arm Museum. A good deal of rebuilding has been carried out, but the volunteer team needs a control column top half to help complete the task - any offers via this column, please. This Vampire is a very significant one: on December 3, 1945, piloted by Lt-Cdr E. M. "Winkle” Brown, it was the first jet to land on an aircraft carrier.
-
Aeroplane Monthly 1993-05 / R.Fox - Victoria's Vampire
Judy Pay in the “Bat Cave” at Tyabb, Victoria. Her syndicate bought seven Vampires from the Zimbabwean Air Force and have restored one to taxying condition.
-
Aeroplane Monthly 1993-03 / K.Wilson - Birdstruck
Регистрационный номер: VV569 [2] At a closing speed of over 300kt a starling is a pretty solid projectile, as these pictures show. Despite the initial damage assessment, though, Vampire VV569 went on to serve with 4 FTS and was not sold as scrap until 1959.
-
Aeroplane Monthly 1993-03 / K.Wilson - Birdstruck
Регистрационный номер: VV569 [2] The damage to VV569’s drop tanks and nose is apparent in these views.
-
Air Enthusiast 1998-01 / A.Thomas - I Kill & Return
Регистрационный номер: WA374 The Vampires were later camouflaged; WA374 ‘A-M’ is seen after a minor mishap at Fassburg. The nose flash was outlined in white on camouflaged aircraft
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
On December 27, 1955 one of the Italian-built Vampires (Syrian MDN serial number 29), destined for the Egyptian Air Force via the good offices of Syria, suffered engine failure while on an acceptance trial flight by F/L Baghat Hassan Hilmi of the EAF. Hilmi skilfully made an emergency landing, though the Vampire suffered extensive damage. Nevertheless it was rebuilt and delivered along with the final batch. F/L Hilmi himself was killed when his Vampire was shot down during the Suez War.
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
Probably the wreckage of the other Italian-built EAF Vampire FB.52 shot down near the Gaza Strip on September 1, 1955, which carried the serial number 1569, though the number is not visible in this picture.
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
The wreckage on one of the Italian-built EAF Vampire FB.52s shot down near the Gaza Strip on September 1, 1955. Its Arabic serial number 1567 can still be seen between the dark stripes on its tail boom.
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
The wreckage of a third EAF Vampire shot down over southern Israel, perhaps the aircraft with serial number 1584 in which F/L Lufti made a crash landing on April 12, 1956 and was then taken prisoner.
-
Авиация и Время 2008-04 / А.Богданов, А.Котлобовский - Адью, Алжир! (2)
На месте катастрофы "Мистраля"
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
One of the remarkably realistic wooden mock-up Vampires destroyed on the ground at al-Arish by Israeli aircraft during the Suez War. Its serial number, 1582, was one of those allocated to the final batch of Italian-built Vampires which arrived in Egypt immediately before the Suez War broke out.
-
Aeroplane Monthly 1999-10 / M.Vines - ...Rare Aircraft Show /Show report/
The powerplant of Richard Rawle’s Vampire Mk 5 is a Turbomin jet from Sweden, which develops 22lb of static thrust for an engine/airframe empty weight of 38lb.
-
Мировая Авиация 175
Регистрационный номер: WR266 Изображенный Vampire FB.Mk 9 принадлежал 607-й эскадрилье (County of Durham, графство Дарем) Королевских вспомогательных ВВС Великобритании и дислоцировался на авиабазе Хоустон в 1956-1957 годах. Эскадрилья отличилась в годы Второй мировой войны: в сражениях Битвы за Францию ее летчики летали на Gladiator, в сражениях Битвы за Британию - на Hurricane, а на Дальнем Востоке - на Spitfire. После войны эскадрилья получила Spitfire FR.Mk 14 и F.Mk 22, а в июне 1951 года - первый реактивный самолет, Vampire FB.Mk 5. В апреле 1956 года на смену Vampire FB.Mk 5 пришли FB.Mk 9, но уже 10 марта 1957 года эскадрильи Вспомогательных ВВС расформировали.
-
Мировая Авиация 175
Vampire FB.Mk 5
-
Air Enthusiast 2003-07 / T.Buttler - UK jet pioneers (2)
DH.99 drawing, dated May 23, 1941, showing a six-cannon overload arrangement.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The D.H. Vampire Jet-propelled Fighter.
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
The D.H.100 Vampire.
-
Air-Britain Aeromilitaria 1981-01
Vampire F.1
-
Мировая Авиация 106
de Havilland Vampire FB.Mk 5
-
Air International 1993-11 / Fighter A to Z
A general arrangement drawing of the full production version Mistral.
-
Air Enthusiast 2006-07 / The Roundels File
DH Vampire FB.5, WA346 '29' of 3/4 Civilian Anti-Aircraft Co-operation Unit, Exeter in 1960. Dark Green/Dark Sea Gray/Aluminium.
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
British-built DH Vampire FB.52 of 2 Squadron, Egyptian Air Force circa 1956
Тип фотографий
- Все фото (209)
- Боковые проекции (11)
- Цветные фото (36)
- Ч/б фото (131)
- Кабина (3)
- Реставрация (3)
- Обломки (8)
- Модели, рисунки, схемы, чертежи (17)