De Havilland Heron / D.H.114
Варианты:
De Havilland - Heron / D.H.114 - 1950 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1950


Легкий транспортный самолет с экипажем из двух человек
Описание:
de Havilland DH.114 Heron
Shin Meiwa D.H.114-TAW
Фотографии

de Havilland DH.114 Heron

Компания "de Havilland" решила развить успех двухмоторного самолета Dove с учетом тех же основных принципов, приведших к появлению особо удачного четырехмоторного DH.86B (после двухмоторного DH.84 Dragon), спроектировав в итоге увеличенную четырехмоторную модификацию DH.114 Heron. Простота и надежность стали главными при создании новых самолетов с кабиной для экипажа из двух человек и салоном вместимостью до 14 пассажиров (17 мест - без установки туалета). Причем с неубирающимся трехстоечным шасси отпала необходимость установки сложной гидросистемы, а превосходные взлетно-посадочные характеристики для эксплуатации коротких ВПП обеспечивались хорошей конструкцией крыла и использованием воздушных винтов с изменяемым шагом. Самолеты оснащались четырьмя моторами Gipsy Queen 30, имевшими большой межремонтный ресурс.
   Прототип нового самолета совершил первый полет 10 мая 1950 года, а первый серийный Heron 1 был приобретен компанией "New Zealand National Airways" и, как и все последующие самолеты, имел хвостовой стабилизатор с большим поперечным V. Седьмая серийная машина, ставшая прототипом для модификации Heron 2, получила убирающееся шасси, что увеличило скорость и сократило расход топлива. Данный вариант оказался самым популярным - почти 70% из 150 собранных машин семейства Heron. Несмотря на относительно скромный "тираж", самолеты Heron эксплуатировались в 30 странах, некоторые из них - в крупных авиакомпаниях, а другие - в VIP-вариантах (включая четыре машины, летавшие в британском королевском авиаотряде, дислоцированном на авиабазе Бенсон). До 25 машин использовались как самолеты связи в Министерствах обороны девяти стран.
   Позднее самолет Heron модифицировался в рамках ряда программ. Компания "Riley Turbostream Corporation" в США выпускала самолет Riley Turbo Skyliner с новыми двигателями. Его стандартную силовую установку заменили на двигатели Lycoming IO-540 мощностью 290 л. с. (216 кВт), с восемью горизонтально расположенными цилиндрами, с турбокомпрессорами или без них - пожеланию заказчика. Гораздо более серьезной стала конверсия, выполненная специалистами "Saunders Aircraft Corporation" (Гимли, провинция Манитоба, Канада). Самолет, получивший обозначение Saunders ST-27, имел удлиненный фюзеляж для салона вместимостью 23 места, а также новое крыло с новым главным лонжероном. Четыре мотора Gipsy заменили на два турбовинтовых двигателя Pratt & Whitney Canada PT6A-34 мощностью 750 л. с. (559 кВт). Всего собрали 12 машин ST-27. Был также закончен еще и прототип улучшенной модели ST-28.
   Следует заметить, что в конце 1959 года произошла общая консолидация британской авиапромышленности: известная компания "de Havilland" влилась в концерн "Hawker Siddeley Group", на правах отделения "de Havilland Division" компании "Hawker Siddeley Aviation", и вскоре потеряла свою самобытность. Последние самолеты конструкции собственно компании "de Havilland" - трехдвигательный авиалайнер DH.121 и двухдвигательный реактивный бизнес-джет DH.125 - вошли уже в продуктовую линейку монстра "Hawker Siddeley" (позже концерна "BAe"),


Варианты

   Heron 1B: вариант Heron 1, сертифицированный для полетов с увеличенной до 5897 кг взлетной массой
   Heron 2A: один Heron 2, проданный в США
   Heron 2B: вариант Heron 2, имевший ту же взлетную массу, что и Heron 1B
   Heron 2C: новое обозначение самолетов Heron 2B с возможностью установки по желанию заказчика флюгируемыми винтами
   Heron 2D: самолет с роскошным интерьером, сертифицированный для взлетной массы 6123 кг
   Heron 2E: изготовленный на заказ специальный самолет с особой отделкой салона класса VIР
   Heron 3: два самолета VIP-варианта для британского королевского авиаотряда
   Heron 4: один самолет VIP-варианта для британского королевского авиаотряда
   Sea Heron C.Mk 20: обозначение британских ВМС для бывших гражданских самолетов Heron 2 и Heron 2B (три и два самолета соответственно), приобретенных в 1961 году


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   de Havilland DH.114 Heron 2D

   Тип: легкий транспортный самолет с экипажем из двух человек
   Силовая установка: четыре перевернутых рядных ПД de Havilland Gipsy Queen 30 Mk 2 мощностью 250 л. с. (186 кВт) каждый
   Летные характеристики: крейсерская скорость 295 км/ч на высоте 2438 м; начальная скороподъемность 517 м/мин; практический потолок 5640 м; радиус действия 1473 км
   Масса: пустого 3697 кг; максимальная взлетная 6123 кг
   Размеры: размах крыла 21,78 м; длина 14,78 м; высота 4,75 м; площадь крыла 46,36 м2
   Полезная нагрузка: до 14 пассажиров

Shin Meiwa D.H.114-TAW

После окончания Второй мировой войны, в 1949 году, бывшая авиафирма "Kawanishi" возобновила свою деятельность в области авиации под именем "Shin Meiwa Industry Company Ltd".
   Сначала компания стала крупнейшим подрядчиком по ремонту японских и американских самолетов, а в начале 1963 года стала одной из нескольких фирм, разработавших вариант оснащения лайнеров de Havilland D.H.114 Heron новой силовой установкой.
   Эта программа предусматривала замену двигателей на пяти самолетах авиакомпании "Toa Airways" и установку на них системы обогрева кабины. Первая из этих машин, получившая после доработки обозначение DH 114-TAW, поднялась в воздух 12 ноября 1964 года.
Ряд местных авиакомпаний переоборудовали самолеты Heron двигателями Lycoming. На рисунке - самолет фирмы "Riley", принадлежавший ВВС Шри-Ланки.
The first four-engined aircraft in the Martinair fleet was this de Havilland Heron, PH-VLA, which for most of the time it was owned by the company was on lease to Lufthansa.
Heron I
Again showing Mike’s gift for composition, context and colour, this Kodachrome of de Havilland Heron 1B G-ANXB, named Sir James Young Simpson, of BEA’s Scottish Airways division, was taken on the apron at Glasgow’s Abbotsinch Airport in August 1971. The aircraft was being prepared for its next flight to the beach at low tide on the Hebridean island of Barra.
Самолеты Heron часто использовались начинающими авиаперевозчиками, часть из которых позже сумела укрепить свой бизнес. Бельгийская SABENA имела один Heron Series 1.
With UAT’s distinctive hangars in the background, de Havilland D.H.114 Heron 1B F-AONS (c/n 14039) sits on the ramp at Paris-Le Bourget circa 1960. Delivered in early March 1954, F-OANS was one of nine examples of the initial fixed-undercarriage variant of the type to serve with UAT, most having moved on by the mid-1960s.
Taxying in with inboard engines stopped is Sierra Leone Airways de Havilland D.H.114 Heron 9L-LAD, one of two ultimately operated by the airline. In the foreground is one of a pair of Bell 47G helicopters operated in Sierra Leone by Autair, and behind that is the Beech H18, with tricycle undercarriage, operated by De Beers from the city of Bo, 155 miles (250km) south-east of Freetown.
Looking tatty in the vestiges of its Toa Airways markings, JA6162 is mounted atop a roof in Jogecho Joge (Google Earth 34° 42' 11" N, 133° 06' 43"E).
Heron c/n 14027 in a park at Kaizuka in Fukuoka. To view the aircraft on Google Earth, type 33° 37' 59"N, 130° 25' 30.3"E into the Search box.
Heron II
Resplendent in the colours of Jersey Airlines (as was), de Havilland Heron 2 G-AORG Duchess of Brittany was flown in to Alderney on June 16, 1996, during the island’s GA fly-in. G-AORG saw service with Jersey Airlines from 1956 to 1962; it was then operated by the Royal Navy as a Sea Heron (XR441) until its retirement in 1989, when it was bought by its present operators, Duchess of Brittany Ltd. Although several Herons remain registered in the UK, this is the only example which is currently airworthy.
Capable of carrying 14 passengers and two crew, the de Havilland D.H.114 Heron was a four-engined "stretched” version of the Dove, offering even better economics. Heron 2E PH-ILA was acquired by Philips in early 1959 and served until 1968, when it went to the USA to become N561PR and was fitted with Continental engines.
Royal Flight DH Heron C.3 XH375 in mirror metal finish, May 1955.
One of the Royal Navy’s Sea Heron liaison aircraft banking over the Dorset coast.
Conversions
One of three later Heron conversions: the Lycoming-engined Riley Heron
Heron I
Prototype G-ALZL before the tailplane was given dihedral.
The prototype D.H.114 Heron G-ALZL flying during the summer of 1950.
10 мая 1950г.: прототип DH.114 Heron в Хэтфилде поднял в воздух Дж. Пайк. Эксплуатацию самолета начала компания BEA на линиях, связывающих Нортхольт с Нормандскими островами.
The subject of this article photographed in September 1952 in Japan Airlines livery at the time of the SBAC show.
In 1954 de Havilland appeared to be in good financial shape, with a healthy order book for both military and civil projects, the latter including the D.H.114 Heron - the prototype of which is seen here - and its engine and equipment subsidiaries. The Comet tragedies nevertheless put the company in a precarious financial position.
de Havilland D.H.114 Heron 1B.
G-ALZL the summer of 1951, when it was hired to BEA and flight tested on their Scottish, Channel Islands and Scilly Isles routes.
De Havilland D.H.114 Heron G-ANXB in BEA livery;
Do you do fly-aways? De Havilland Heron G-ANNO at Shoreham, June 1977,
The subject of this article under construction at Hatfield in January 1950.
The photograph of the prototype Heron taken in Jandakot Airport, Australia in 1981, where the aircraft continues to rot away to this day.
Delivered to French airline, UAT, in April 1953, the 13th production Srs IB, F-BGOJ, finally ended up at Norwich and was scrapped in March 1974.
A de Havilland Heron bearing the registration G-ANCI that was originally allocated to a Britannia.
In 1956 D.H. Herons were introduced to replace Doves. Heron G-APKW is seen at a remote refuelling stop
The BAT Dove (???), VH-AHB.
Heron IA VQ-FAL seen here at Nadi Airport was acquired by the airline from Qantas on March 24, 1959, and remained in service until lost in a crash at Taveuni on December 11, 1965.
Heron 1B 5B-CCD, ex G-APKW, at Biggin Hill 19/3/77 after its return from Cyprus;
A Gulf Aviation D.H. Heron, G-APKV, probably at Sharjah
Heron II
The clean lines of the design are shown to advantage in this view of the Heron Series 2 prototype, G-AMTS.
Morton Air Services, eventually acquired by BUA, operated de Havilland Herons such as G-AOGO on short routes from the UK.
Hawker Siddeley Heron Series 2 (four 250 hp Gipsy Queen 30 engines)
Данный Heron Series 2D, как и многие другие самолеты, сменил за свою жизнь не одного владельца. После "E.S.&A.Robinson (Holdings)" он попал к французской "Air Paris", а затем оказался в США, где и находится сегодня.
De Havilland Herons flew domestic services in the 1950s, LN-SUB pictured below at Newcastle in 1959.
Before its final days as a Saunders ST-27, XM295 began life as a Queen’s Flight Heron C Mk.4 in 1958.
Smartly bedecked with "Royal Air Force" on the white top decking is this de Havilland D.H.114 Heron Srs. 2 (XG603) which is based at Washington, D.C., for the use of the British Ambassador, Sir Roger Makins.
Весной 1961 года британские ВМС заменили пять своих Sea Devon на такое же количество Heron Mk 2, которые получили обозначение Sea Heron C.Mk 20 (на фото) и использовались в качестве связных до 1989 года.
Former Royal Navy DH.114 Heron 2 G-ORSJ, ex XR445/G-ARKW, in open store at Booker
Aircraft of 781 Squadron over the Isle of Wight in July this year. The formation includes two DH Sea Devons, two DH Sea Herons, two Westland Wessex Mk 5s and a lone DHC1 Chipmunk.
The picture was taken on January 9, 1969, from the Royal Navy Heron XR444 en route from RNAS Culdrose to RAF Northolt.
Unlike the Twin Navion EC-WNM, the Spanish Herons are being ferried through Blackbushe with their permanent registrations.
Fiat's Heron, l-BKET (Blackbushe News), is the second number of a series created by the distortion of the original British registration G-AKET borne by its predecessor, the Dove l-AKET (c/n. 04056).
First example of the new Moroccan (CN) Register is CN-MAA, a de Havilland D.H. 114 Heron Series 2 executive transport owned by H.R.H. Prince Moulay Hassan, heir to the Sultanate of Morocco. CN-MAA was formerly G-AOZX (c/n. 14112) and is powered by four 250-h.p. D.H. Gipsy Queen 30 Mk. 2 inlines.
For communications and VIP transport duties, the RMAF has purchased a series of aircraft from Hawker Siddeley, comprising the Dove, Heron (shown) and an HS 125.
Heron 2 G-BEPT, formerly CR-SAH, parked at Biggin Hill during the Air Show 14/5/77;
Heron 2 CR-SAH at Leavesden 12/76 before going on to St. Lucia as VQ-LBA;
Former Jersey Airlines de Havilland Heron G-AORG is back in its original livery as Duchess of Brittany after 30yr with the Royal Navy. Now operated by a Jersey-based group of enthusiasts, the Heron is nevertheless operated in public transport fashion, with two pilots, load sheets, safety cards, uniformed ground handlers and even aircraft steps in Jersey Airlines livery.
D.H. Heron G-AOXL of Morton Air Services preparing to operate the last commercial service out of Croydon, which departed for Rotterdam at 6.30 p.m. on September 30, 1959, under Capt Geoffrey Last.
Traffic at Warton reflects B.A.C.'s extensive workload on Tornado production for the Services and overseas governments as well as liaison with other British Aerospace factories. Visitors 17/11/77 were (left to right): Aztec G-BCEX from B.A.C.. Weybridge; Heron G-ANUD, British Nuclear Fuels; Aztec G-BADE, Marconi-Elliott; Basset. A. & A.E.E., Boscombe Down; Learjets D-COCO and D-COSA from the German MBB company; Cessna 402B G-BADT, Warton comms. aircraft to London; Basset XS770, also from Boscombe Down; German F-104G; R.A.F. Canberra in for refurbishing.
Along with the Meteor, the de Havilland Vampire formed the backbone of the EAF’s early jet fighter force, 21 British-built examples being supplemented by nearly 60 Italian-built FB.52s. Here a pair of EAF Vampires is seen in Turkey during their ferry flights in 1951.
Two de Havilland-built FB.52s of the REAF at a snow-covered airfield in Turkey (Turkish-registered DH Heron 2B TC-HER in the background) during their delivery flight. These aircraft still only have their serial numbers written in European numerals.
Heron Mk. 2;
The first machine to be delivered from Britain to the German Air Force is this de Havilland D.H.114 Heron Mk. 2. It is arranged as an eight-seat executive aircraft for General Kammhuber, Chief of the Air Staff. A second Luftwaffe Heron will be delivered later this year.
Heron c/n 14127 was delivered to the Royal Jordanian Air Force as H-106 in January 1959, and was flown by the author from Amman to Luton on August 28, 1965, registered G-APPD.
Другие военные эксплуатанты связных Heron - военно-воздушные силы Шри-Ланки, Ганы, Ирака, Иордании (на фото) и ФРГ.
The Doves and Herons undergo inspection at Amman before the ferry flight. The Doves became G-ATGI, ’TGJ, ’TGK and ’TGL.
General view of the SBAC area seen during September 1960 showing, among others, the Gnat, Sea Vixen, Belvedere, Heron, Jet Provost, Comet, EP-9, Scout, Wasp, Whirlwind and Wessex. Note the exhibition area and the chalets, and compare with the area covered by these today.
Conversions
Riley Heron N14FB (c/n 14078) was used by Galion, Ohio-based GCS Air Service, an early Allegheny Commuter subcontractor, to replace Allegheny’s regular service between Cleveland and Mansfield, Ohio. Note the modified Heron’s Lycoming IO-540 flat-six piston engines.
На фотографии - Heron, переоборудованный "Connair Riley", 1977 год, аэродром Улуру (Айерс-Рок) в центральной Австралии. Самолет оснащен двигателями Lycoming IO-540-G1A5.
Riley Turbo Skyliner conversion of the Hawker Siddeley (de Havilland) Heron
Hawker Siddeley (DH) Heron light transport of Toa Airways, re-engined by Shin Meiwa
Проекты переоборудования Heron в основном предусматривали установку более мощных и надежных двигателей. Компания "Shin Meiwa" для "Toa Domestic Airlines" ремоторизировала Heron Series IB с использованием двигателей Continental (модель Tawron).
Программа TAW предусматривала замену двигателей Gipsy Queen 30 на 260-сильные (194 кВт) Continental IO-470-D на пяти японских авиалайнерах DH.114.
 
The photograph of the prototype Heron taken in Jandakot Airport, Australia in 1981, where the aircraft continues to rot away to this day.
From an original painting by Gerald Palmer, the print depicts de Havilland Heron G-AORG Duchess of Brittany over Jersey’s Corbiere lighthouse.
A sales brochure illustration of the Heron Series 2 showing the standard 14-seat cabin layout. This retractable undercarriage version had a 20 mph increase in speed over the fixed-gear Series IB.