Westland Wyvern
Страна: Великобритания
Год: 1946


Одноместный палубный ударный самолет
Описание
Фотографии
Westland Wyvern
  
  Последним боевым самолетом, серийно выпускавшимся компанией «Westland», стал W34 - одноместный палубный ударный самолет, создание которого осложнялось выбором нового 24-цилиндрового двигателя Rolls-Royce Eagle с гильзовым распределением, разработанный под требования N.11/44 британских ВМС. Причем планер самолета должен был допускать простую и быструю замену этого двигателя на турбовинтовой - как только представится возможность.
  Первый из шести прототипов Wyvern был облетан 12 декабря 1946 года, за ним последовали 10 предсерийных Wyvern TF.Mk 1 с двигателем Eagle. Данный мотор имел много проблем, поэтому доводочные летные испытания затянулись настолько, что еще до того, как было принято решение о серийном выпуске этих самолетов, стала возможной установка на них уже турбовинтовых двигателей.
  В итоге выбор пал на двигатель Armstrong Siddeley Python - им решили оснастить 20 предсерийных Wyvern TF.Mk 2, 13 из которых поступили к заказчику именно под таким обозначением, остальные же были построены как серийные Wyvern TF.Mk 4 (позднее Wyvern S.Mk 4). Аналогичный двигатель был использован на 90 серийных S.Mk 4, первый из которых поступил на вооружение в мае 1953 года - примерно через шесть с половиной лет после первого полета прототипа. Самолет позже поступил на вооружение 827-й, 830-й и 831-й эскадрилий.
  830-я эскадрилья стала единственной, использовавшей самолет Wyvern в боевых действиях - во время Суэцкого кризиса. Самолет оставался на вооружении до марта 1958 года, когда была расформирована 813-я эскадрилья.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Westland Wyvern S.Mk 4

  Тип: одноместный палубный ударный самолет
  Силовая установка: один ТВД Armstrong Siddeley Python ASP.3 мощностью 4110 л. с. (3065 кВт)
  Летные характеристики: максимальная скорость на оптимальной высоте 708 км/ч; дальность 1448 км
  Масса: макс. взлетная 11113 кг
  Размеры: размах крыла 13,41 м; длина 12,88 м; высота 4,80 м; площадь крыла 32,987 м2
  Вооружение: четыре 20-мм пушки, плюс возможность нести одну 508-мм торпеду, либо бомбы, либо мины, либо глубинные бомбы под фюзеляжем, и 16 реактивных снарядов массой по 26,7 кг под крылом
Westland Wyvern S.Mk 4 из 830-й эскадрильи авиации ВМС летали с британского авианосца "Игл". Они наносили штурмовые удары по прибрежным целям, в том числе казармам между Эль-Гамилем и Порт-Саидом и по аэродрому Дехейла. При атаке автодорожного моста Дамиетта один самолет был сбит зенитным огнем, летчика спас дежуривший на "Игл" вертолет Whirlwind HAS.Mk 3.
TS371 - первый прототип W.34/TF.Mk 1. Его собрали в Йовиле в октябре 1946 года. Прототип потерпел катастрофу 15 октября 1947 года. На прототипах стояли моторы Eagle, самые мощные и последние поршневые авиадвигатели компании "Rolls-Royce". Впервые в Великобритании моторы были снабжены восьмилопастными соосными винтами противоположного вращения.
The ultimate piston engine from Rolls-Royce, the Eagle, powered the Wyvern but was overtaken by gas turbine development.
This photo of TS375 from the rear highlights the Youngman flaps, seen extended in the “cruise” setting. This type of flap had proved itself on the wartime Fairey Barracuda and Firefly, acting as a slotted flap for take-off and landing or as an auxiliary aerofoil to increase wing area and efficiency to extend endurance in cruising flight.
With a strap placed around its rear fuselage. TS375 is prepared for a tethered engine test run. Only a few early test Eagles had been built before 15 examples of the 3,500 h.p. Eagle 22 were produced by Rolls-Royce, largely for the Wyvern test programme. The prominent gills in the forward part of the cowling are the outlets for hot air passing over the intercoolers, which were arranged in a semi-annular fashion around the reduction gear.
The second Westland Wyvern prototype, TS375, has its Rolls-Royce Eagle sleeve-valve engine run up at RNAS Merry field, a satellite of RNAS Yeovilton, around the time of its first flight in September 1947. The noise from the massive powerplant and its eight-bladed contra-rotating propeller must have been deafening, and at least two of the bystanders are, quite sensibly, covering their ears!
The test crew assembles for the tethered engine run, and the Wyvern is fuelled from a small Brockhouse-type bowser. The battery trolley has also been plugged in. Note the square carburettor intake under the nose, wedged between the annular intercooler intakes, and the staining along the forward fuselage from the exhaust.
Seen here from the front in “clean” configuration, with flaps retracted, TS375 did not have folding wings or any armament fitted; the first two prototypes were purely aerodynamic and systems test vehicles. The first prototype, TS371, was lost in a fatal crash little more than a month after TS375 first flew.
As Westland’s factory at Yeovil was not suitable for the Wyvern’s early test flights, much of its development flying was undertaken from Merryfield. Here we see TS375 in front of a T2 hangar, with engineers working on the complex Rotol propeller. Only the rear blades are yet in place; the apparatus to lift the front blade unit into place may be seen to the left.
A different Wyvern and possibly a different location - the aircraft is probably the third or fourth of the original six prototypes. Of the Eagle-powered machines, only TS378 and TS380 appear to have worn the post-war Admiralty colour scheme of Extra Dark Sea Grey over Sky as seen here in this group shot. The location is hard to establish, although it may be Merry field or even Rolls-Royce’s aerodrome at Hucknall. The gentleman in the white shirt and spectacles is believed to be Dennis Edkins, Wyvern designer Teddy Petter’s assistant.
Один из семи предсерийных Wyvern TF.Mk 1 с подвешенной под фюзеляжем 46-см торпедой. Все TF.Mk 1 были оснащены моторами Eagle.
Westland Wyvern TF.1 VR137.
The Westland Wyvern TF 4 seen here was the only production turboprop fighter to be built, not just in Britain, but the world. It was an ill-starred venture from the beginning. However, before reviewing the Wyvern and its closest US contemporary, the need for a turboprop front-line combat aircraft in the post-World War II jet era, must be considered. The turboprop engine may have had its limitations in terms of out-and-out speed as the propeller tips encountered compressibility shock, but it was lightweight and powerful. This aspect of the turboprop had been grasped by would-be engine producers by the early 1940s, some time before the first flight-worthy units existed. One particular design approach that found favour first in the US, was to couple two turboprops together to drive contra-rotating propellers through a combining gearbox. This type of turboprop had particular appeal to naval forces, who saw the advantages of eliminating take-off torque reaction from a confined flight deck as a marvellous plus point. As a bonus, they could shut down one of the units in cruise flight to economise on fuel. In Britain, the Royal Navy already had Westland developing the Wyvern by the end of World War II, albeit in piston engined form, using the Rolls-Royce Eagle. What could be simpler than changing engine from piston to turboprop? As it turned out, the desk-bound naval warrior's 'chop and change' approach failed, with the usual British procurement vacillations complicating more fundamental problems concerning the development of the generic turboprop, and deadlines were not met. The first turbo-proppowered Wyvern, the TF 2, took to the air on 18 January 1949, this with the 4.030eshp Rolls-Royce Cyde. Even before this flight, it had long been decided to put the Wyvern into production, as the TF 4, using the 4,110eshp Armstrong Siddeley Python. First flown with the Python on 22 March 1949, the TF 4 was reluctantly given its restricted service release over four years later, in May 1953. Incidentally, the intervening and protracted development programme that was predominantly propulsion-centred, was strewn with fatal crashes. Propulsion troubles continued to plague the Wyvern to the end, most flying from shore prior to an early service withdrawal in March 1958.
Wyvern стал последним самолетом компании «Westland». На фотографии периода 1955-1956 годов изображен Wyvern S.Mk 4 из 830-й эскадрильи, а буквенный код «J» означает принадлежность к авиагруппе авианосца «Игл».
Вверху: S.Mk 4 с кодировкой "J" из авиагруппы авианосца "Игл". На самолетах подвешены дополнительные баки, а под плоскостями установлены направляющие для ракет. Wyvern принадлежат 813-й эскадрилье, законцовки килей окрашены в голубой и белый цвета.
"Вайверн" TF.2

Вестланд "Уайверн"
Westland «Wyvern»
Носовая часть и капот на TF.Mk 2 были переделаны под установку ТВД Armstrong Siddeley Python, так как он был значительно больше двигателя Clyde. Мотор Clyde работал на шестилопастный соосный винт, а Python - на восьмилопастный.
During development the Wyvern killed three test pilots, Penrose almost became the fourth to succumb to this potentially lethal beast.
S.Mk 4 из 813-й эскадрильи в полете строем, 1953 год. В этой эскадрилье Wyvern в августе 1953 года заменили самолеты Firebrand. Годом позже Wyvern на авианосце "Альбион" убыли в Средиземное море.
One of the few photographs ever published showing a Wyvern Mk.4 equipped with wingtip tanks.
Wyvern на авианосце. На верхнюю палубу Wyvern поднимали самолетоподъемником. Перед взлетом самолет крепили к катапульте.
Wyvern на авианосце. До запуска катапульты двигатель выводился на режим полного газа, затем срабатывала паровая катапульта.
Посадка "Вайверна" на авианосец "Игл". Начало октября 1956г.
Wyvern S.Mk 4 с красным коком и эмблемой 827-й эскадрильи на борту фюзеляжа складывает крыло и законцовки, авианосец "Игл", лето 1955 года.
Westland Wyvern carrying 16 rockets and a torpedo.
Единственный двухместный тренировочный T.Mk 3 заказали одновременно с TF.Mk 2. В кабине инструктора был установлен перископ. Самолет оставался собственностью "Westland" и разбился в ноябре 1950 года.
Skeletons in the cup­board include (left to right):
Westland W.34 Wyvern TF. Mk. 1 (VR133), one of the ten production models of the piston-engined Wyvern. The eight-blade Rotol contraprop was driven by a 2,690-h.p. Rolls-Royce Eagle, with twenty-four cylinders arranged in H-fashion. (Silver overall.) Blackburn B.54 (YA-5), the first prototype (WB781) of this two-seater, powered by a Rolls-Royce Griffon engine driving contra-rotating propellers, flew for the first time on 20th September 1949. The second prototype (WB788), also carrying the type number B.54, was a three-seater and was designated YA-7. It was an interim test vehicle de­signed to the Fairey Gannet Naval Specification GR.17/45. Experience was gained with this machine, powered by a Rolls-Royce Griffon, and paved the way to the turboprop-powered (2,950-e.h.p. Armstrong Siddeley Double Mamba A.S. MD.l) three-seater YB-1 (WB797) which flew for the first time on 19th July 1950. Type number was B.88. (Dark sea-grey top, duck-egg blue undersides.)
Fieseler Fi 156K Storch (VX154), foreground. Tattered fuselage only. Mainplanes on the grass. (Time-ravaged brown and green camouflage.)
De Havilland D.H.112 Sea Venom F(AW) Mk. 20 (WK379). Tail boom of the second prototype showing the revised fin and rudder shape. Port wing panel on the grass. (Dark sea-grey top, duck-egg blue undersides.)