RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1949

de Havilland DH.106 Comet

   Фирма "de Havilland" еще в 1944 году откликнулась на Требование IV комитета лорда Брабазона по созданию послевоенного реактивного самолета. Но только 27 июля 1949 года Джон Каннингхэм впервые поднял в воздух прототип DH.106 Comet с аэродрома в Хэтфилде, продолжительность полета составила всего 31 минуту. Самолет цельнометаллической конструкции с работающей обшивкой и с четырьмя недавно сертифицированными ТРД Ghost 50 Mk 1 тягой 19,79 кН прошел интенсивную программу испытательных полетов, с рядом дальних перелетов. 25 октября 1949 года был совершен перелет по маршруту Лондон - Кастель-Бенито, в начале 1950 года - перелеты Лондон - Рим, Лондон - Копенгаген и Лондон - Каир. Тропические испытания прошли в Хартуме, высотные испытания - в Найроби. Второй прототип взлетел 27 июля 1950 года. В апреле 1951 года машину поставили в авиаотряд "Comet" компании BOAC в Хёрне. Начались полеты в Йоханнесбург, Дели и Сингапур - в рамках 500-часовой программы испытательных полетов и обучения экипажей.
   Девять самолетов Comet 1 компании BOAC с многоколесными тележками шасси вместо одноколесных, использовавшихся на двух прототипах, были поставлены с января 1951 по сентябрь 1952 года. В январе 1952 года начались регулярные рейсы в ЮАР (только с грузом), а 22 января был получен сертификат на годность к полетам. 2 мая 1952 года была открыта первая в мире пассажирская авиалиния на реактивных самолетах между Лондоном и Йоханнесбургом. 3 апреля 1953 года лайнеры Comet стали летать на трассе Лондон - Токио. Однако всего лишь месяц спустя, 2 мая 1953 года, самолет Comet трагически разбился при окончательно невыясненных обстоятельствах вскоре после взлета из Калькутты.
   После двух подобных катастроф 10 января и 8 апреля 1954 года, когда лайнеры Comet рухнули в Средиземное море, их полеты временно запретили. В последовавшем тщательном расследовании удалось выяснить причину - нарушение герметичности кабины, а уже строившийся для BOAC самолет Comet 2 переделали для службы в британских ВВС. Коммерческое применение серьезно реконструированной версии


Варианты

   Comet 1A: в основном аналогичен версии Comet 1, но с увеличенным запасом топлива и воды и с возможностью впрыска смеси воды и метанола в двигатели Ghost 50 Mk 2 тягой 22,24 кН; собраны 10 самолетов, включая по два самолета для компаний "Canadian Pacific Airlines" и канадских ВВС, и по три лайнера для компаний "Air France" и Объединения воздушных и морских перевозок
   Comet 2X: планер Comet 1 с турбореактивными двигателями Rolls-Royce Avon Mk 502 тягой 29,36 кН с осевым компрессором; впервые взлетел 16 февраля 1952 года в качестве опытного самолета версии Comet 2
   Comet 2: 44-местный лайнер с удлиненным на 0,91 м фюзеляжем и увеличенным запасом топлива для увеличения дальности полета примерно на 563 км, с четырьмя двигателями Avon Mk 503 тягой 32,47 кН; первый из 12 заказанных компанией BOAC взлетел 27 августа 1953 года. После катастроф лайнеров Comet 1 уже построенные планеры переделали - установили круглые иллюминаторы в салоне и усиленную обшивку; 10 самолетов поставили Командованию транспортной авиации британских ВВС - в 216-ю эскадрилью; еще три оснастили специальной электроникой - они служили в 51-й и 192-й эскадрильях 90-й группы; самолеты Comet Mk 2 британских ВВС списаны в апреле 1967 года
   Comet 2E: два самолета с двигателями Avon 504 тягой 32,61 кН во внутренних гондолах и двигателями Avon 524 тягой 46,71 кН во внешних гондолах - с 1957-1958 годов летали в компании BOAC для тестовых полетов, что задержало сертификацию и поставки версии Comet 4
   Comet 3: впервые взлетел 19 июля 1954 года с двигателем Avon 523 тягой 44,48 кН; в удлиненном на 5,64 м фюзеляже помещалось до 78 пассажиров, дополнительный запас топлива закачивался в крыльевые баки оживальной формы; позднее он служил как опытный самолет для испытаний крыла Comet уменьшенного размаха (со срезанными законцовками)
   Comet 4: серийный вариант Comet 3 для полетов над Северной Атлантикой с двигателем Avon 524 тягой 46,71 кН и вместимостью 78 пассажиров; компания BOAC заказала 19 самолетов. Первый Comet 4 поднялся в воздух 27 апреля 1958 года. 4 октября 1958 года была одновременно, с двух сторон, открыта авиалиния, связывающая Лондон и Нью-Йорк. Серийно собрали 27 самолетов, включая шесть машин для компании "Aerolineas Argentinas" и два лайнера для компании "East African Airways"
   Comet 4B: проект для авиалиний малой дальности с удлиненным до 35,97 м фюзеляжем и вместимостью 99 пассажиров, с крылом со срезанными законцовками и размахом 32,87 м - без баков оживальной формы. Comet 4B строили для компаний "British European Airways" (14) и "Olympic Airways" (4); первый лайнер взлетел 27 июня 1959 года
   Comet 4C: последний серийный вариант - с удлиненным фюзеляжем Comet 4B и крылом Comet 4; первый из трех лайнеров для компании "Mexicana" использовался для сертификации и проверочных полетов и впервые взлетел 31 октября 1959 года; такой самолет также получили компании "Aerolineas Argentinas" (1), "East African Airways" (1), "King Ibn Saud" (1), "Kuwait Airways" (2), "Middle East Airlines" (4), "Misrair" (9), испытательный центр британских ВВС (1), британские ВВС (5) и "Sudan Airways" (2); еще два самолета переделали в прототипы для морских патрульных самолетов Nimrod

Показать полностью
  • Описание
  • Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
    Регистрационный номер: G-5-1   [6]

    DH Comet 1 prototype in 'B' condition markings as G-5-1, Hatfield mid-1949.

  • Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
    Регистрационный номер: G-ALYP   [15]

    Comet 1 G-ALYP of BOAC, as delivered in April 8, 1952. This aircraft crashed off Elba, Italy, on January 10, 1954.

  • Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
    Регистрационный номер: F-BGSA   [3]

    Comet 1A F-BGSA of Union Aeromaritime de Transport. Delivered on December 11, 1952, ' SA was withdrawn and put into storage in April 1954 at Le Bourget. It was scrapped in 1961.

  • Aviation Historian 41 / M.Wickstead - French wings over five continents. The story of UTA (1)
    Регистрационный номер: F-BGSA   [3]

    The first of UAT’s de Havilland D.H.106 Comet 1As to be delivered, F-BGSA (c/n 6015) made the type’s initial proving flight in UAT service from Paris to Dakar via Casablanca on December 27, 1952, regular services commencing on February 19, 1953.

  • Air International 2007-02 / W.Mellberg - de Havilland D.H.106 Comet /Aircraft profile/
    Регистрационный номер: F-BGSB

    de Havilland DH.106 Comet 1A, F-BGSB, c/n 06016 was delivered in 1953 to French carrier UAT, the first foreign airline to operate the type. Three Comet 2s were also ordered, but never taken up. After the Comet accidents, UAT's first two Comet 1s were withdrawn in 1954: the third aircraft, delivered in April 1953, lasted only two months in service before it skidded off the runway at Dakar, resulting in damage beyond economic repair.

  • Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater

    Comet 1XB 5302 of 412 Squadron, RCAF. Delivered as a Series 1A on April 13,1953, it was converted to 1XB status (oval cabin windows) in September 1957. Retired from RCAF service in 1964, it went on to several civil operators and was scrapped at Miami in late 1975.

  • Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
    Регистрационный номер: XK697

    Comet C.2 XK697 ‘Cygnus’ entered service with 216 Squadron at Lyneham on December 12, 1956, joining 51 Squadron at Wyton in March 1967 and was retired in late 1972.

  • Air International 2007-02 / W.Mellberg - de Havilland D.H.106 Comet /Aircraft profile/
    Регистрационный номер: XV144

    de Havilland DH.106 Comet 2, XV144, c/n 06033. Like many of the Comet 2s this aircraft had a varied career, starting life as G-AMXK and being used by BOAC for engine trials. After being employed by Smith Industries for automatic landing system development work, it joined the Royal Aircraft Establishment at Bedford in 1966 and was flown by the Blind Landing Experiment Unit. Transferred to Farnborough in 1971, it was withdrawn from service in 1974 and broken up a year later.

  • Aeroplane Monthly 2000-01 / P.Jarrett - Landmarks in the sky /Epoch-making aircraft/
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    The de Havilland D.H.106 Comet entered the record books as the world's first turbojet-powered commercial airliner. Rolled out in April 1949, the first prototype G-5-1/G-ALVG first flew on July 27, 1949, under the power of four 4,450lb-thrust de Havilland Ghost 50s. The first production aircraft flew on January 1, 1950, and British Overseas Airways Corporation began regular operations on May 2, 1952.

  • Мировая Авиация 85
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    Полет первого реактивного авиалайнера. 27 июля 1949г.: с заводского аэродрома в Хэтфилде под управлением летчика-испытателя Джона Каннингхема, бывшего аса, совершил первый полет прототип de Havilland DH.106 Comet I (G-ALVG, на фото). Самолет имел крейсерскую скорость 789 км/час и стал первым в мире реактивным пассажирским авиалайнером, вышедшим на регулярные маршруты (в мае 1952 года, авиакомпания BOAC). Однако ряд аварий и катастроф в 1953-1954 годах привели к длительному запрету на полеты и необходимости доработать конструкцию машины. Впоследствии прототип использовался для испытаний ракетных ускорителей de Havilland Sprite - первый взлет с ними самолет совершил в мае 1951 года. Затем машину передали для конструкционных испытаний, а в июле 1953 года в Фарнборо ее утилизировали.

  • Aviation Historian 39 / K.Hayward - The De Havilland Comet & the British Government. A life in politics? (1)
    Регистрационный номер: G-5-1   [6]

    The jewel in the crown of the programme established in the wake of the Brabazon Committee’s final report on the future of British civil aviation in December 1945, the de Havilland D.H.106 Comet represented a quantum leap in airliner technology. Here, the prototype is seen up from Hatfield in the second half of 1949 with its original B Conditions registration, G-5-1.

  • Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
    Регистрационный номер: G-5-1   [6]

    The prototype Comet flying over England's green and pleasant land in August 1949.

  • Air Enthusiast 2003-07 / Round-Out
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    View of Comet G-ALVG

  • Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    The Comet prototype flying in early BOAC livery in January 1950.

  • Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    An early view of the Comet prototype in flight. Note how the four D.H. Ghost turbojets are grouped as close as possible to the fuselage centreline, making asymmetric flying less of a problem.

  • Aeroplane Monthly 1994-11 / J.Maynard - John Cunningham (3)
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    The Comet prototype, with Cunningham at the helm, arriving at the 1949 SBAC show at Farnborough on September 6. In the foreground is G-5-2, the Vampire NF.10 prototype in which Geoffrey Pike had made the maiden flight less than a fortnight earlier.

    Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire / D.H.100 - Великобритания - 1943

  • Aeroplane Monthly 1988-05 / J.Maynard - DH Apprentice (2)
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    The prototype D.H.106 Comet sweeps into Hatfield across Manor Road on its return from a test flight to Rome in the hands of John Cunningham on March 16, 1950.

  • Air Pictorial 1999-07 / ??? - Comet - a golden anniversary!
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    The prototype Comet, G-ALVG/G-5-1, which made aviation history on the evening of July 27, 1949, when it completed its 31 minute first flight.

  • Aeroplane Monthly 1988-09 / Farnborough 1949
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    All heads turn to watch the arrival of the world’s first four-jet airliner as John Cunningham, de Havilland chief test pilot, brings in the prototype Comet 1 G-ALVG. The four 5,000lb-thrust de Havilland Ghost engines emit a low whistle as the 36-passenger airliner drops onto its two large-diameter mainwheels. It was the Comet’s first public appearance, the first flight having been made on July 27, 1949, from Hatfield.

  • Air Pictorial 1995-04 / A.Jackson - Comet I - Success and Disaster
    Регистрационный номер: G-ALZK   [5]

    G-ALZK, the second air­craft, takes off on its initial flight on July 27, 1950.

  • Aeroplane Monthly 1989-09 / J.Ramsden - Wings of change (2)
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    The prototype Comet seen during trials following the replacement of the single mainwheel undercarriage with four-wheel bogies. Although the bogies reduced the Comet’s fuel capacity - by 6 1/2 gal on each side! - they weighed less than the single mainwheels.

  • Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    A pleased John Cunningham pops his head out of the cockpit of G-ALVG just after the first flight.

  • Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    John Cunningham with his crew surrounded by D.H. experimental shop “hands” after the Comet’s first flight, on July 27, 1949.

  • Aeroplane Monthly 1994-11 / J.Maynard - John Cunningham (3)

    John Cunningham, Sir Frank Whittle and Maj F.B. Halford gathered beneath the tail of the prototype Comet airliner at Hatfield.

  • Aeroplane Monthly 1994-12 / J.Maynard - John Cunningham (4)

    John Cunningham on his return from a record flight from Hatfield to Rome and back in a little over four flying hours, made in the Comet prototype on March 16, 1950.

  • Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)

    Ronald E. Bishop, head of the team which designed the Comet airliner.

  • Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)

    A signwriter applies the famous name to the prototype.

  • Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 1. Chronology
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    Prototype Comet 1 (27 July 1949).

  • Aeroplane Monthly 1994-11 / J.Maynard - John Cunningham (3)
    Регистрационный номер: G-5-1   [6]

    Hatfield on July 27, 1949; John Cunningham’s 32nd birthday and a milestone in his flying career. There on the Hatfield apron is G-5-1, the prototype Comet, awaiting its maiden flight. Later that day, at 1817hr, Cunningham and his crew of four took off from Hatfield and completed a trouble-free 35min first flight away from the eyes of the press.

  • Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
    Регистрационный номер: G-5-1   [6]

    The prototype Comet in Class B markings G-5-1 at Hatfield at the time of its first flight. The 31 min maiden flight was made by John Cunningham on July 27, 1949. Note the huge single mainwheels.

  • Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    The prototype, G-ALVG bearing BOAC markings on the nose, arriving at Copenhagen during the record-breaking route proving runs.

  • Air Enthusiast 2003-07 / Round-Out
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    View of Comet G-ALVG

  • Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    The prototype Comet painted in the new BOAC livery in April 1950. After flying with Sprite assisted take-off equipment in 1951, 'VG was scrapped at Farnborough in July 1953.

  • Aeroplane Monthly 1994-12 / J.Maynard - John Cunningham (4)
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    Comet prototype G-ALVG at the 1950 Farnborough show in BOAC livery.

  • Aeroplane Monthly 1993-10 / T.Nelson - Falling stars (1)
    Регистрационный номер: G-ALYV

    First flown on April 9, 1952, from Hatfield, Comet 1 G-ALYV had been in service with BOAC less than a year when it was lost in a crash near Calcutta on May 2, 1953.

  • История Авиации 2000-01 / С.Корж - Неисповедимая судьба "Кометы" /Юбилей/ (1)
    Регистрационный номер: G-ALYP   [15]

    Первая серийная "Комета" (борт G-ALYP) "Старина Питер" в аэропорту Йоханнесбурга в преддверии открытия регулярной эксплуатации.

  • Авиация и Космонавтика 2007-04 / Знаменательные даты весны 2007г. в области авиации
    Регистрационный номер: G-ALYP   [15]

    Рождение реактивного "транспортника". 2 мая 1952г.: de Havilland Comet I, первый реактивный пассажирский лайнер, получивший сертификат летной годности (22 января), вышел на линию Лондон - Йоханнесбург компании BOAC. Начались первые регулярные полеты реактивных авиалайнеров. Первый рейс совершил самолет G-ALYP, который из Лондона до Бейрута пилотировал А.М.А.Мадженди, от Бейрута до Хартума - Дж.Т.Э.Марсден, а между Хартумом и Йоханнесбургом - через Энтеббе и Ливингстоун - Р.К.Алабастер. Расстояние в 10821 км было преодолено за 23 ч 34 мин.
    Departure of the first BOAC Comet scheduled passenger flight.

  • Air Enthusiast 2003-05 / Round-Out
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    First prototype DH Comet at Farnborough, near the golf course end. Photo shows a Comet with single mainwheels yet it has 'slipper' wing tanks. Look at the engine intakes, the intake visible on the starboard side is different from the port.

  • Aviation Historian 40 / K.Hayward - The De Havilland Comet & the British Government. The knife's edge (2)

    With the Comet Mk 1, BOAC could legitimately claim to be a ‘‘world leader in air travel", as this brochure claimed - but as BOAC Chairman Sir Miles Thomas said of the 1954 crashes: “All my aspirations and expectations had fallen out of the sky”.

  • Aeroplane Monthly 1993-11 / T.Nelson - Falling stars (2)
    Регистрационный номер: G-ALYY

    Comet 1 G-ALYY at Frankfurt-Main on April 21, 1953. First flown on September 9, 1952, this aircraft crashed into the Tyrrhenian Sea north of Stromboli on April 8, 1954.

  • Air Pictorial 1977-12 / J.Hunt - Aviation in the Sudan - before independence
    Регистрационный номер: G-ALYU   [4]

    BOAC started jet services through Khartoum with de Havilland Comets in May 1952. Shown here is Comet G-ALYU with members of the Sudanese Camel Corps

  • Aeroplane Monthly 1993-11 / T.Nelson - Falling stars (2)
    Регистрационный номер: G-ALYP   [15]

    The ill-fated first production Comet 1, G-ALYP, at the time of its first flight in January 1951.

  • Aeroplane Monthly 1981-03 / News Spotlight
    Регистрационный номер: G-APAS

    Seen at RAF Cosford is the D.H. Comet 1A G-APAS, ex XM823/8351M, painted in BOAC livery.

  • История Авиации 2000-01 / С.Корж - Неисповедимая судьба "Кометы" /Юбилей/ (1)

    Демонстрируя надежность и веру в изделие английских самолетостроителей, королева Елизавета совершила на "Кометах" авиакомпании BOAC несколько вояжей за рубеж. На приведенном снимке "Комета"1 доставила Ее Величество в Эмбакаси.

  • Aeroplane Monthly 1989-09 / J.Ramsden - Wings of change (2)
    Регистрационный номер: G-ALWY

    Royal approval The Queen Mother and Princess Margaret leave Comet I G-ALWY at Heathrow having arrived from Salisbury, Rhodesia on July 17, 1953.

  • Aeroplane Monthly 1993-10 / T.Nelson - Falling stars (1)
    Регистрационный номер: G-ALYZ   [3]

    Ill-fated Comet 1 G-ALYZ pictured at Hatfield on September 22, 1949 the day before its first flight.

  • Air Enthusiast 2003-07 / Round-Out
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    View of Comet G-ALVG

  • Aeroplane Monthly 1994-12 / J.Maynard - John Cunningham (4)
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    G-ALVG, the prototype Comet, leaps away assisted by Sprite rockets installed between the Ghost tailpipes.
    The de Havilland Sprite rocket motor produced 5,000lb thrust; two were installed on the Comet prototype G-ALVG for flight trials beginning in May 1951.

  • Aviation Historian 39 / K.Hayward - The De Havilland Comet & the British Government. A life in politics? (1)
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34]

    The prototype, registered G-ALVG and resplendent in BOAC colours, up from Farnborough during the SBAC show in September 1950. The new jetliner was streets ahead of any other airliner then available, but its success was dependent on a series of government interventions that would have far-reaching consequences.

  • Aeroplane Monthly 1993-11 / T.Nelson - Falling stars (2)
    Регистрационный номер: G-ALYP   [15]

    The first production Comet 1, G-ALYP, was delivered to BOAC in March 1952.

  • Aeroplane Monthly 1994-12 / J.Maynard - John Cunningham (4)
    Регистрационный номер: G-ALYP   [15]

    On May 2, 1952, Comet G-ALYP took the first fare-paying passengers from London to Johannesburg. On January 10, 1954, 'YP hit the headlines again, when it suffered catastrophic failure, the wreckage falling into the sea off Elba.
    ‘Yoke Peter’, the first production aircraft which was lost off Elba in 1954.

  • Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34], G-ALZK   [5]

    The prototype Comet, G-ALVG, in formation with the second aircraft, G-ALZK.

  • Мировая Авиация 67
    Регистрационный номер: G-ALYP   [15]

    10 января 1954г.: самолет de Havilland Comet I (G-ALYP) потерпел катастрофу в Средиземном море в районе острова Эльба; погибли все 35 человек, находившиеся на его борту.

  • Aeroplane Monthly 1993-10 / T.Nelson - Falling stars (1)
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34], G-ALYP   [15], G-ALZK   [5]

    The first three completed Comet Is in formation early in 1951. The first production aircraft, G-ALYP, is nearest the camera. It was lost in the sea off Elba on October 1, 1954. Comet prototype G-ALVG is in the centre and G-ALZK completes the trio.

  • Мировая Авиация 197
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34], G-ALYP   [15], G-ALZK   [5]

    Первые три Comet I компании BOAC. На переднем плане запечатлен G-ALYP, первый реактивный авиалайнер, вышедший 2 мая 1953 года на коммерческий маршрут из Лондона в Йоханнесбург.

  • Aeroplane Monthly 1989-08 / J.Ramsden - Wings of change (1)
    Регистрационный номер: G-ALVG   [34], G-ALYP   [15], G-ALZK   [5]

    The first three completed Comets airborne together in March 1951. Nearest the camera is the first production Comet, G-ALYP. The two prototypes, G-ALVG and G-ALZK, cruise discreetly in the background.

  • Aviation Historian 40 / K.Hayward - The De Havilland Comet & the British Government. The knife's edge (2)
    Регистрационный номер: F-BGNX

    Авиакомпания "Эйр Франс" в 1951г. заказала три "Кометы"1A, отличавшиеся от стандартной "единички" увеличенным до 44 мест пассажирским салоном и более экономичными двигателями, что позволило увеличить дальность полета на 30%.
    Keen to capitalise on the prestige of the Comet and its sparkling performance, two French airlines acquired three Comet 1As each during 1952-53: Union Aeromaritime de Transport (UAT) and Air France. The latter’s first example, F-BGNX, seen here, operated on the airline’s Paris-Rome-Beirut service from the summer of 1953.

  • Мировая Авиация 197

    "Air France" приступила к эксплуатации Comet 26 августа 1953 года на маршруте Париж - Рим - Бейрут, но после лишения в апреле 1954 года самолета сертификата летной годности компания больше его не использовала.

  • Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
    Регистрационный номер: F-BGNY

    Series 1A F-BGNY of Air France at Hatfield, prior to delivery. It flew the first Air France turbojet service on August 26, 1953. DH bought ’NY back in April 1954 and it later joined the Ministry of Aviation test fleet as a Series 1XB.

  • Air Pictorial 1995-04 / A.Jackson - Comet I - Success and Disaster
    Регистрационный номер: F-BGSA   [3]

    In February 1953, F-BGSA began regular services between Paris, Casablanca and Dakar.

  • Air Pictorial 1995-04 / A.Jackson - Comet I - Success and Disaster
    Регистрационный номер: CF-CUM   [2]

    Canadian Pacific received two Comets, CF-CUM later returning to BOAC.

  • Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
    Регистрационный номер: CF-CUM   [2]

    Canadian Pacific’s 1A CF-CUM ‘Empress of Vancouver’ at the SBAC display at Farnborough, September 1952 with a huge queue waiting to inspect the interior. CPA did not operate the aircraft, it was passed on to BOAC in August 1953.

  • Aeroplane Monthly 1993-10 / T.Nelson - Falling stars (1)
    Регистрационный номер: CF-CUN   [2]

    Canadian Pacific Comet 1A CF-CUN Empress of Hawaii was destroyed at Karachi while on its delivery flight on March 3, 1953.

  • Мировая Авиация 197
    Регистрационный номер: CF-CUN   [2]

    "Canadian Pacific" имела в начале 1950-х годов два самолета Comet Series 1A - CF-CUM и CF-CUN (на фотографии). Первый был передан BOAC, где получил регистрацию G-ANAV, a CF-CUN потерпел аварию во время взлета.

  • История Авиации 2000-01 / С.Корж - Неисповедимая судьба "Кометы" /Юбилей/ (1)

    "Комета"1A из состава Королевских ВВС Канады (RCAF).

  • Air Pictorial 1995-04 / A.Jackson - Comet I - Success and Disaster

    After modification to IXB standard, the two RCAF Comets went on to give some years of reliable service.

  • Air Enthusiast 2007-03 / D.Willis - Extended Family /Post-war combat/ (3)

    The RCAF operated two Comets, though it used them only briefly

Тип фотографий

  • Все фото (150)
  • Боковые проекции (8)
  • Цветные фото (15)
  • Ч/б фото (97)
  • Кабина (4)
  • Обломки (16)
  • Модели, рисунки, схемы, чертежи (10)