RU

/

EN
burger-menu
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1943

Транспортный самолет

Варианты

Anson X

Морской разведчик и противолодочный самолет Авро "Энсон" со второй половины войны использовался в основном в качестве учебного и транспортного. Для этих целей создали целый ряд специальных модификаций. "Энсон" был спроектирован в КБ фирмы "А.В. Роу" под руководством Р. Чэдвика первоначально как легкий пассажирский самолет Авро 652 (первый полет - 7 января 1935 г.). На его базе построили разведчик Авро 652A (впервые взлетел 24 марта 1935 г.) - двухмоторный моноплан смешанной конструкции с убирающимся шасси. Он серийно строился с конца 1935 г. заводами "Авро" в Ньютон-Хиэсе, Чеддертоне и Йидоне.
С лета 1940 г. началась переделка для транспортных целей самолетов модификации I. Впоследствии в частях и ремонтных центрах переоборудовались машины типов I,III,IV,V,VI и канадские типа II. Заводские переделки начались модификацией "Энсон" С.Х в 1943 г. В 1944 г. создали первый специальный транспортный вариант С.XI. Опытный образец его впервые взлетел 30 июля, серийное производство развернули с августа того же года. Транспортные "энсоны" строились на тех же заводах в Ньютон-Хиэсе, Чеддертоне и Йидоне. Всего выпустили 11 020 "энсонов", из них 596 - заводских транспортных вариантов; количество переделок неизвестно.
Экипаж - 2 - 3 чел., 6 - 9 пассажиров. Моторы "Чита". Вооружение 2x7,69 только у ранних серий С.Х.
Транспортные "энсоны" состояли на вооружении в годы войны в Великобритании, Австралии и Канаде.
Серийно строились четыре модификации:
   - "Энсон" С.Х, переделка модификации I, моторы "Чита" VI, усиленный пол, на поздних сериях гладкие капоты, вооружение 2x7,69 (на части машин ранних серий);
   - "Энсон" C.XI, заводской постройки с моторами "Чита" XIX и улучшенной отделкой салона;
   - "Энсон" С.XII с моторами "Чита" XV, часть машин в санитарном исполнении с люком для носилок; серия 2 - с металлическим крылом;
   - "Энсон" C.XIX, улучшенный вариант типа XII с овальными окнами и усовершенствованным электрооборудованием, серия 1 - смешанной конструкции, серия 2 - с металлическим крылом увеличенного размаха.
"Энсоны" начали использоваться как транспортные самолеты с августа 1940 г., в основном для перевозки штабных офицеров и мелких грузов. Широкое их применение на фронте началось летом 1944 г., когда на них перебрасывали боеприпасы и продовольствие на передовую, обеспечивая высокие темпы наступления. Немало "энсонов" перевозило наземный состав авиачастей, оборудование и запасные части. Использовались они и в курьерской службе.
Производство "энсонов" завершили в мае 1952 г. учебными машинами, но последними с вооружения в Великобритании сняли транспортные C.XIX (после войны именовались С.19) - только в июне 1968 г. После окончания Второй мировой войны эти самолеты как транспортные и учебные состояли на вооружении в Греции, Чехословакии и Франции. В послевоенный период "энсоны" участвовали в ряде локальных военных конфликтов. Греческие ВВС применяли их в ходе гражданской войны в 1948-1949 гг. Английская авиация использовала "энсоны" для обеспечения боевых операций в джунглях Малайи в 1948 - 1952 гг.


"Энсон" XI||
Размах:||17,22 м
Длина:||12,88 мca
Моторы, количество х мощность:||2x395 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||4410 кг
Максимальная скорость:||306 км/ч
Практический потолок:||4570 м
Дальность:||980 км

Показать полностью

Описание:

  • Anson X
  • Anson X
  • Мир Авиации 1992-01 / В.Котельников - Авро "Энсон" /Архив/

    AT-20 Anson ВВС США, изготовленный в Канаде.

  • Мировая Авиация 111
    Регистрационный номер: G-AHIB

    Типичный представитель Avro Nineteen, несших гражданскую службу в 1950-1960 годах. Хорошо заметны доработки, внесенные в конструкцию Anson в ходе серийного производства: более высокий фюзеляж, новое остекление кабины и ряд других изменений, включая улучшенное капотирование двигателей.

  • Aeroplane Monthly 1993-02 / Personal album. Civil
    Регистрационный номер: G-AWMG   [5]

    At Abidjan on the Ivory Coast officials warned G-AWMG’s crew that Nigerian MiG-19s were planning to intercept the Anson on its Lome to Sao Tome sector. To thwart this threat the crew extended the aircraft's range to 700 miles by installing three 45gal oil drums in pyramid fashion just aft of the cockpit with a gravity feed into the main fuel crossfeed. To transfer fuel from the top drum to the lower two required syphoning via a length of hose holding a thumb over one end as the upper drum emptied twice as fast as the lower two! In this photograph Mike Draper expresses concern over the shifting of the centre of gravity and the strong smell of fuel. The instruments suggest that the aircraft was on course and cruising at 2,000 r.p.m.

  • Aeroplane Monthly 1993-03 / J.Meadows - Flying was still fun (6)

    Interior of a six-seater VIP Anson XI, complete with curtains.

  • Aeroplane Monthly 1983-04 / R.Riding - The sky was his studio

    Charles Brown in comparative luxury, photographing from an Avro XIX.

  • Aeroplane Monthly 1993-02 / Personal album. Civil
    Регистрационный номер: G-AWMH   [2]

    Three views of Avro XIX G-AWMH on its belly at Port Etienne following failure of the starboard Cheetah engine while approaching the Mauretanian airfield. As the aircraft approached, a violent sandstorm swept across, obscuring the landing area. In order to bring the aircraft to a swift halt the crew retracted the undercarriage immediately after touchdown. Only the props and pitot tube sustained damage, and it was not long before G-AWMH was airborne once more.

  • Aeroplane Monthly 1979-10 / Croydon /Gone but not forgotten/ (5)
    Регистрационный номер: G-AGZT   [2]

    The end. Avro 19 G-AGZT, last owned by Fairways (Jersey) Ltd, lying derelict at Croydon at the time of its closure in 1958.

  • Aeroplane Monthly 1984-03 / P.Jarrett - Grapevine
    Регистрационный номер: G-AGPG   [4]

    Although French collector Phillippe Denis paid £3,200 for Avro 19 G-AGPG at the Southend Museum auction last May, the aircraft is still on site and slowly disintegrating.

  • Aeroplane Monthly 1984-09 / P.Jarrett - Grapevine
    Регистрационный номер: G-AGPG   [4]

    Avro 19 G-AGPG is subject to the attentions of a team from Patrick Luscombe’s British Air Reserve during preparations for its removal from Southend to Lympne.

  • Air-Britain Archive 1981-04
    Регистрационный номер: G-AIKM

  • Air-Britain Archive 1982-01
    Регистрационный номер: OO-SRA

    Avro Nineteen OO-SRA (CofR 800) seen at Schiphol after its crash on 14.8.49.

  • Air-Britain Aeromilitaria 1986-03
    Регистрационный номер: TX161

    The photograph of TX161 after it had overshot landing at Northolt on 10 August 1954. At the time of its mishap, it belonged to the Home Command Communications Squadron and appears to be in the course of dismantling to enable the wreckage to be hauled off to the scrap heap.

  • Aeroplane Monthly 1980-07 / Skywriters
    Регистрационный номер: VV910

    Avro XIX VV910, referred to by George Lockyer and the subject of the article “A spanner in the works” featured in the April 1980 issue.

  • Aeroplane Monthly 1993-02 / Personal album. Civil
    Регистрационный номер: G-AWMG   [5]

    After a spell of flights to Biafra and the reorganisation of night flights to Uli, the crew of Anson G-AWMG was tasked with a low-level air-drop of vital Complan to a remote leprosy settlement in the valley of Uzuakoli, north-east of Umuahia, on September 3, 1968. The settlement was close to the front line and was in danger of being cut off by the advancing Nigerian Army. The Anson had completed three low-level passes at near stalling speed and had dropped half its cargo when, while losing height for the fourth run, it came under enemy small-arms fire. The aircraft was hit in the port engine and, left with insufficient power, crashed into a yam plantation. Fearful of attack from the Nigerian Air Force, Mike Draper and local helpers camouflaged the wreckage. Several days later, and with a refugee family living inside the wreck, the site was rocketed by Nigerian L-29 Delfins and bombed by a lone Ilyushin Il-28. Eventually the Anson was overrun by advancing Nigerian troops after Christmas 1968.

  • Aeroplane Monthly 1988-03 / T.Dudgeon - "These bloody new-fangled inventions!"
    Регистрационный номер: G-AGWD   [5]

    A view showing the Anson's broken back and the line of trees that finally arrested its path. The passenger cabin is virtually intact.

  • Aeroplane Monthly 1988-03 / T.Dudgeon - "These bloody new-fangled inventions!"
    Регистрационный номер: G-AGWD   [5]

  • Aeroplane Monthly 1988-03 / T.Dudgeon - "These bloody new-fangled inventions!"
    Регистрационный номер: G-AGWD   [5]

    Flaps and undercarriage are seen to be down, and the undamaged starboard fuel tanks are lying behind the undercarriage, having broken through the underside of the mainplane.

  • Aeroplane Monthly 1988-03 / T.Dudgeon - "These bloody new-fangled inventions!"
    Регистрационный номер: G-AGWD   [5]

    Left, close-up of the damage to the Anson’s starboard mainplane. Right, this shows how the Anson was wedged between the two trees which finally stopped it. The crew was not strapped in and their escape without injury was nothing short of miraculous.

  • Aeroplane Monthly 1988-03 / T.Dudgeon - "These bloody new-fangled inventions!"
    Регистрационный номер: G-AGWD   [5]

    Left, close-up of the rear part of the fuselage, starboard side. Right, the cockpit photographed from the right-hand side of the entrance from the cabin. The second pilot's control column can be seen lying across the cockpit in front of the pilot's seat.

  • Air-Britain Aeromilitaria 1979-01
    Регистрационный номер: TX168

Тип фотографий

  • Все фото (101)
  • Боковые проекции (2)
  • Цветные фото (12)
  • Ч/б фото (63)
  • Кабина (3)
  • Реставрация (3)
  • Обломки (15)
  • Рисунки, схемы (3)