Gloster Meteor F.Mk.8 / FR.Mk.9
Варианты:
Gloster - Meteor F.Mk.8 / FR.Mk.9 - 1948 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1948


Gloster Meteor
Фотографии:

Цветные фото (25)

Gloster Meteor

<...>
   Самой многочисленной модификацией стал Meteor F.Mk 8, который имел удлиненный фюзеляж, измененное хвостовое оперение, дополнительный топливный бак емкостью 432 л и цельноштампованный фонарь кабины. Среди дополнительно установленного оборудования также имелись гироскопический прицел и катапультное кресло Martin-Baker, самолет был оснащен двумя ТРД Derwent 8 тягой по 16,01 кН, что позволяло развивать предельную скорость почти до 966 км/ч. Первый из 1183 таких Meteor F.Mk 8 поднялся в воздух 12 октября 1948 года.
   Кроме того, для решения задач тактической разведки на основе модели F.Mk 8 был создан низковысотный разведчик Meteor FR.Mk 9, имевший аэрофотоаппарат в носовой части и сохранивший вооружение предшественника. Были построены 126 таких самолетов, первый поднялся в воздух 22 марта 1950 года. Следом появилась невооруженная модификация машины для полетов на большой высоте, получившая обозначение Meteor PR.Mk 10 - гибрид с крылом от F.Mk III, хвостовым оперением от F.Mk IV и фюзеляжем от FR.Mk 9. Первый из 58 построенных самолетов такого типа поднялся в воздух 29 марта 1950 года.
<...>
   В числе прочего на базе Meteor были созданы беспилотные самолеты-мишени Meteor U.Mk 15 и U.Mk 16 - они были сконструированы на базе планеров самолетов моделей F.Mk IV и F.Mk 8 соответственно. Модификация Meteor U.Mk 21 была аналогичным образом переделана из F.Mk 8 и использовалась на полигоне Вумера в Австралии. Самолеты NF.Mk 11, оборудованные для буксирования мишеней, в Королевских ВМС Великобритании получили обозначение Meteor TT.Mk 20.
F.Mk 8
Этот WA634 - один из первых Meteor, получивших хвостовое оперение типа E.1/44, которое затем стало стандартным на Meteor Mk 8. Одним из основных недостатков учебно-тренировочных самолетов Meteor был фонарь кабины с частым переплетом, что ограничивало обзор из кабины. Лишь с варианта NF.Mk 14 стали использовать новые фонари, обеспечивавшие хороший обзор.
The Meteor F8 VZ467
A Meteor base in the 1950s, Biggin welcomed VZ467 back for the show, superbly finished in No 615 RAuxAF Sqn colours
Gloster Meteor F.8 WF643 was built by Armstrong Whitworth at Baginton and was issued to 56 Squadron at Waterbeach on July 3, 1951. With the arrival of Supermarine Swifts with No 56, WF643 transferred to 1 Squadron at Tangmere in 1954 and to 611 Squadron at Hooton Park in 1955. Placed in storage in 1957, it joined the Station Flight at Nicosia 1960 until joining up with 29 Squadron at the base in 1963, moving on to Akrotiri. WF643 again wears its markings from its Cyprus days. With replacement by Javelins, retirement came in October 1965, going into storage at Kemble. Moved to Coltishall in 1973, WF643 looked set to end its days on the fire dump until rescued by N&S and moving to Flixton in May 1975.
Part of the static display at the base in July 1999 to celebrate 1 FTS’ anniversary. The Avro 504 replica, Meteor F.8, Jet Provost T.4 and Hunter T.7 were all from the Yorkshire Air Museum at Elvington. At the end of the line is a Hawk T.1A and Slovenian Bell 412EP.
Martin-Baker’s long-serving, specially modified Gloster Meteor has been in use for decades to test the company’s ejection seats, operating from the company airfield at Chalgrove, Oxfordshire. After a period of eight years during which no tests were carried out, on June 18, 2018, Martin-Baker announced that it had resumed these activities
Meteor Mk 7 1/2. Это неофициальное обозначение для нескольких гибридных самолетов Meteor с основной конструкцией T.Mk 7 и особенностями других модификаций. Самые известные - спарки с хвостовым оперением прямоугольной формы. Среди них - T.Mk 7, доработанный для испытания катапультных кресел Martin-Baker. Самолет WA634 использовался с августа 1953 года по апрель 1962 года, за ним последовал WA638. В 1979 году его заменил WL419 (на фотографии). Доработка самолетов заключалась в установке беспереплетного фонаря первой кабины и демонтаже фонаря задней кабины. Обозначение Meteor Mk 7 1/2 также получили некоторые Mk 7 с носовыми частями от самолетов-разведчиков и оперением от T.Mk 7.
WL419 at the moment of ejection
The 50th anniversary of the Gloster Meteor was celebrated at Staverton on March 5, 1993. Jet Heritage’s NF.11 WM167/G-LOSM and Martin-Baker's T.7 WL419 flew in for the occasion.
The photograph was taken at Chalgrove on February 27, 1986.
Gloster Meteor F.8.
На войне в Корее 77-я эскадрилья ВВС Австралии вначале действовала на самолетах Mustang, но в 1951 году получила Meteor F.Mk 8. На F.Mk 8 австралийцы сбили, как утверждается, не менее четырех МиГ-15. Самолеты Meteor очень сильно уступали МиГ-15, и это выявилось очень быстро, но в качестве истребителей-бомбардировщиков F.Mk 8 оказались достаточно эффективны.
A busy scene at Kimpo circa late 1951, with Gloster Meteors of the Royal Australian Air Force’s No 77 Sqn in the distance and glass-nosed all-black Douglas B-26 Invaders to the right. The Australians began the Korean conflict with P-51 Mustangs, but acquired the Meteor F.8s from the UK and deployed 22 at Kimpo from July 1951.
"Метеор" F.Mk 8 из 77-й эскадрильи ВВС Австралии, аэродром Кунсан, Корея, 1953г.
Syrian Meteor F.8s on air test. Twelve new-build examples were supplied in late 1952/early 1953. These were followed by seven refurbished RAF F.8s in 1956.
На закате своей карьеры значительное количество Meteor F.Mk 8 было переоборудовано в буксировщики мишеней и учебно-тренировочные машины. Буксировщики мишеней неофициально обозначали F(TT).Mk 8, а учебно-тренировочные самолеты - как T.Mk 8. Оба варианта имели хорошо заметную окраску. Здесь изображен T.Mk 8 из 85-й эскадрильи в ярко-оранжевой окраске и Lightning из 5-й эскадрильи.
Unrivalled assembly of Meteors. From the rear: a pair of T.7s (18 and 15); hybrid T.7 21 with T.8 tail unit; NF.13 157 (4X-FNE); NF.13 51 (4X-FND) and F.8 06.
Meteor F.8 40, a comparatively recent arrival. Note unit markings on the fin.
U.16
The now retired and stored U.16 WH453 ‘L’. Built as an F.8 in 1952, it served 222 then 72 Squadron, ending up with 5 Civilian Anti-Aircraft Co-operation Unit at Woodvale. Upon that unit’s disbandment, it moved to Flight Refuelling for conversion to U.16 drone status during October 1971. In its new guise, it kept the code ‘L’ that it had with the CAACU and flew until 1991.
A Meteor U.16 drone on a sortie out of Llanbedr, North Wales.
Four Meteor F.8s, including WF716/'658’ seen here, were modified by Flight Refuelling Ltd as U.16s. This particular aircraft saw service as a drone target with 728B NAS at RNAS Hal Far in the late 1960s and lateral RAE Llanbedr.
WA991 was the last U.16 to go down fighting at Llanbedr! Built in 1951 by Armstrong Whitworth as an F.8, it served respectively with 41 Squadron, 13 Group Communications Flight from Ouston and then with 1 Squadron. It was transferred to the Ministry of Aviation for use as spares in the drone programme in October 1961, but was eventually converted to U.16 status as ‘F’. It survived into the late 1980s until downed in the name of Skyflash AAM development.
Unpiloted and towing its target ‘bird’ on a ‘short leash’ for photographic purposes, the current U.16, WK800 ‘Z’. Behind is a ‘client’, a Panavia Tornado F.3. WK800 has had an interesting history and really deserves not to fall into Cardigan Bay and she out its life in a museum - perhaps in Australia. Built in 1952 as an F.8 it joined the Royal Australian Air Force as A77-876 in January 1953 and served with them in the Korean conflict, first at Iwakuni and then Kimpo. It then served with 23 Squadron at Amberley until the unit disbanded in 1960. It was converted to U.21A drone status and flew from Edinburgh Field. By 1971 it had been transferred to the Royal Aircraft Establishment (now known as the Defence Test & Evaluation Organisation) at Llanbedr.