Helio Courier
Страна: США
Год: 1949


Шестиместный самолет общего назначения и связной самолет, с улучшенными взлетно-посадочными характеристиками
Описание
Фотографии
Helio Courier и Super Courier

   "Helio Aircraft Corporation" (позднее "Helio Aircraft Company"), спроектировала и построила первый опытный самолет Courier в 1953 году. Самолет являлся свободнонесущим высокопланом. В 1954 году он серийно выпускался в варианте четырехместного H-391B Courier, в 1958-1959 годах появился четырех-/пятиместный вариант H-395/H-395A и в 1964 году уже стал выпускаться шестиместный вариант H-250. Следующая модель, H-295 Super Courier, была облетана 24 февраля 1965 года. Это был комфортабельный моноплан с шестиместной пассажирской кабиной, предкрылками вдоль всей передней кромки крыла, интерцепторами на верхней поверхности крыла, элеронами Фриза и щелевыми закрылками вдоль 74% задней части крыла (благодаря этому самолет обладал отличными взлетно-посадочными характеристиками). Это привлекло внимание ВВС США - были проведены оценочные испытания одного гражданского H-391B, которому дали обозначение YL-24. Позднее были получены заказы на три H-395, поступившие заказчику под обозначением L-28A, а затем - на 26 самолетов U-10A, 57 самолетов U-10B и 36 самолетов U-10D.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Helio U-10D

   Тип: шестиместный самолет общего назначения и связной самолет, с улучшенными взлетно-посадочными характеристиками
   Силовая установка: один ПД Avco Lycoming GO-480-G1D6 мощностью 295 л. с. (220 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на уровне моря 269 км/ч; крейсерская скорость на высоте 2590 м - 265 км/ч; дальность полета 2220 км
   Масса: пустого 943 кг; максимальная взлетная 1542 кг
   Размеры: размах крыла 11,89 м; длина 9,45 м; высота 2,69 м; площадь крыла 21,46 м2
"Хелио Курьер".
Перу, Сомали и Таиланд - заказчики военной модификации Super Courier. Изображена перуанская машина - она несет армейский камуфляж, хотя взята в аренду у ВВС.
Air America Helio Courier XW-PEA (c/n 541) departs the typically primitive airstrip at Thakhek West in September 1966. In keeping with Air America’s deliberately confusing and obscure registration system, this identity was also applied to at least two other Couriers at the same time, while all three were based at the airport in the Lao capital, Vientiane.
Aircraft of the Bophuthatswana Defence Force: Helio H-295 Courier (T100)
'Five-Three-Delta' under its own power, winging back to Kluane Lake airstrip with Kip at the controls and Keith Upton flying escort.
Kip Kippenham, on a short break while shovelling out Arctic Institute's Courier from a snow-packed tomb, on Mount Saint Elias.
The old Lycoming engine hangs from the tripod prior to being sling loaded down the mountain to Kluane airstrip by a Canadian Bell helicopter.
Showing the often atrocious condition of the landing strips, or “Lima sites”, Air America’s fleet of STOL aircraft were required to to operate from, this photograph of Helio Courier XW-PEA was taken at Thakhek West on July 22, 1966. Air America’s Couriers in Laos were finished in bare metal with the registration in black midway up the fin and sported a black triangle under the port wing, the apex of which pointed towards the trailing edge.
"Хелио Курьер". Американцы так характеризовали взлетно-посадочные характеристики этой машины: "В руках опытного пилота "Курьер" может зависнуть в воздухе". На данном экземпляре демонтированы обтекатели шасси и установлена аппаратура связи.
TAXI, SENOR? En route to Venezuela this 4-seat Helio H-391B Courier broke its journey from Pittsburg (Kansas) at Miami International Airport. Note the full-span wing slats, and neat cowling for the 260-h.p. Lycoming GO-435-C flat-six. Customer will use the Courier for air-taxi work.
Helio Courier N4173D being presented to the Tunisian military, March 1961.
HELIO H-391 COURIER (N4101D). a S.T.O.L. four-seater utilises full-span Handley Page-Lachmann automatic slats.
The Helio H-392 Strato-Courier is basically a modified H-391 Courier with a supercharged Lycoming GSO-480-AIA6 340-h.p. engine replacing the 260-h .p. Lycoming.
Helio H-250 Courier Mark II (250 hp Lycoming O-540-A1A5 engine)
Helio Model H-295 Super Courier six-seat STOL monoplane (295 hp Lycoming GO-480-G1D6 engine)
Helio Super Courier Model H-295 six-seat STOL monoplane (295 hp Lycoming GO-480-G1A6 engine)
Helio U-10A Super Courier (295 hp Lycoming GO-480 engine)
Helio U-10 Super Courier.
Самолет U-10 ВВС США разбрасывает листовки над Южным Вьетнамом. Фото 1966-1967 гг.
"SPEAKER BIRD" и "SISTER GABBY" были позывными Helio U-10 и C-47 из 5-й эскадрильи спецопераций (SOS), задействованных для сброса листовок и пропагандистского вещания.
Линейка основных самолетов, которые поставлялись VNAF. Слева направо: L-19 (Helio Courier ???), T-28, B-26B, C-47, C-46 и C-123. Авиабаза Тан Шон Нят, начало 1960-х гг.
The six Sikorsky UH-34Ds of the Commission Internationale de Controle (two of which are seen here), flown predominantly by French pilots, were tasked with supervising the neutrality of Laos, and were all maintained by Air America at the latter’s repair depot at Udorn in Thailand. Note the Helio Courier already well airborne by the end of the runway at LS 20.
Seen here when fairly new in 1969, Peruvian Army Helio H-395 Super Couriers EP-1574 and EP-1573 (behind) are believed to be still on the inventory after a remarkably long career.
McAlpine also looked after the UK interests of the Helio Aircraft Company, the American manufacturer of impressive STOL types such as the H-395 Courier, McAlpine’s own example of which, G-ARLD (c/n 522), is seen here after it had joined the fleet in 1961. It was later destroyed as a result of a ground-based engine fire in 1988.
Helio Courier amphibian N961RD at Biggin Hill on 11/8/1991. The aircraft flew in from Glasgow and was on delivery from the USA to Cyprus
Helio Trigear Courier Model HT-295 with fixed tricycle landing gear