RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : США

Год : 1991

Тяжелый транспортный самолет с экипажем из 3 человек

Boeing C-17 Globemaster III

   29 августа 1981 года компания "McDonnell Douglas" (с 1997 года вошедшая в "Boeing") была выбрана в качестве основного разработчика для проекта создания нового тяжелого транспортного самолета C-X по заказу ВВС США. Самолет достиг начальных эксплуатационных возможностей только в январе 1995 года. Благодаря ему повысились возможности США по стратегическим воздушным перевозкам.
   Выигравший конкурс проект фирмы "McDonnell Douglas" был обозначен C-17A и позднее назван Globemaster III. Он имеет ставшую классической конфигурацию военно-транспортного самолета: высокорасположенное крыло, большой фюзеляж с приподнятой хвостовой частью, заднефюзеляжный грузовой трап и обтекатели по обе стороны фюзеляжа для основных опор шасси. На C-17 также установлены крыло с суперкритическим профилем и с винглетами на законцовках и эффективные турбовентиляторные двигатели. Работе с коротких ВПП частично способствует система двухщелевых закрылков со сдувом пограничного слоя, отработанная при создании самолета McDonnell Douglas YC-15.

   Globemaster III может спокойно работать на аэродромах, ранее запрещенных для использования реактивными транспортными самолетами. Реверс тяги на двигателях F117, аналогичных двигателям авиалайнера Boeing 757, позволяет перемещаться назад по отлогому склону или развернуться на узкой полосе.
   Экипаж C-17 состоит из 2 пилотов и оператора десантных и погрузочно-разгрузочных работ. Грузопассажирская кабина оборудована 102 сиденьями (54 из них откидные, остальные съемные) для перевозки десантников. В кабине можно разместить и другие грузы, такие как 48 носилок для лежачих раненых и 54 для сидячих больных и их сопровождающих, или три вертолета AH-64 Apache, или сбрасываемые платформы с грузом до 49 896 кг. Кабина экипажа оборудована четырьмя многофункциональными дисплеями и индикаторами отображения информации на фоне лобового стекла для каждого пилота. Управление полетом осуществляется электродистанционной системой, у пилотов ручки управления нового типа.
   Единственный построенный прототип C-17A совершил свой первый полет 15 сентября 1991 года. Поставки в 17-ю транспортную эскадрилью, размещавшуюся на авиабазе Чарльстон (Южная Каролина), начались в июне 1993 года, и они постепенно заменяли C-141B StarLifter.
   Все это происходило на фоне непрекращающейся критики и противодействия созданию самолета по внутриполитическим и финансовым причинам, которые уже привели к урезанию закупок C-17A с 210 до 120 самолетов, а в январе 1991 года число было уменьшено до 40. Однако постепенное снижение себестоимости и очевидные возможности нового транспортного самолета привели к увеличению общего количества поставок до 120 машин (к 2005 году), затем были добавлены еще 15 для подразделений специального назначения. Летом 2009 года администрация президента Обамы выделила дополнительное финансирование на постройку еще 8 машин C-17 для ВВС США, помимо уже профинансированных 205 машин. Еще три самолета дополнительно заложены в бюджет на 2010 год.
   Находящиеся в эксплуатации C-17 постоянно подвергаются доработкам, а каждая партия новых машин представляла очередную модернизацию.
   Экспортные заказы включали самолеты для ВВС Великобритании (сначала 4 были в лизинге, потом выкуплены вместе с покупкой 5-го модификации Block 17, позже закуплен шестой самолет), Австралии (4), Канады (3), НАТО (3, первый из которых поставлен 14 июля 2009 года) и Катара (2). Большую заинтересованность проявили Индия (до 10 самолетов) и Франция.
   В апреле 2008 года ВВС США признали, что в операциях в поддержку объявленной войны с терроризмом применяли C-17 в тактическом плане гораздо больше, чем намечалось ранее. Реверс двигателей использовался гораздо чаще, так как приходилось пользоваться худшими аэродромами, чем предполагалось. В результате отмечено растрескивание обшивки самолета в некоторых местах, но это вполне поддается ремонту.
   Компания "Boeing" также рассматривала создание гражданского варианта самолета под обозначением MD-17, но из этого ничего не вышло.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Boeing (McDonnell Douglas) C-17A Globemaster III

   Тип: тяжелый транспортный самолет с экипажем из 3 человек
   Силовая установка: четыре турбовентиляторных двигателя Pratt & Whitney F117-PW-100 с тягой по 181,04 кН
   Летные характеристики: нормальная крейсерская скорость 816 км/ч на высоте 8535 м; практический потолок 13 715 м; дальность 8704 км в перегоночном полете без дозаправки в полете или 4445 км с полезной нагрузкой 72 576 кг без дозаправки в полете
   Масса: пустого 125 647 кг; максимальная взлетная 265 356 кг
   Размеры: размах крыла 51,76 м с винглетами; длина 53,04 м; высота 16,79 м; площадь крыла 353,02 м;
   Полезная нагрузка: до 76 658 кг

Показать полностью
  • Описание
  • Мировая Авиация 117

    Австралийский C-17 поднял облако красной пыли при взлете с аэродрома Накеру полигона Брэдшоу. Военные построили аэродром в 2007 году менее чем за месяц.

  • Air International 2011-11 / News

    C-17A Globemaster III A41-210 is seen departing Long Beach in California on September 14, 2011 on its delivery flight to Australia.

  • Air International 2007-06 / News: Headline, Military, Civil, Accidents

    Boeing C-17A A41-207 (USAF/07-0207), the second aircraft for the Royal Australian Air Force (RAAF), lifts off the runway at Long Beach, California, at 1137hrs on May 11, 2007 at the commencement of its delivery flight to Australia. The aircraft had been formally handed-over to the RAAF earlier that morning. The RAAF's first C-17A joined 36 Squadron at RAAF Base Amberley, Queensland, in December and the remaining two will be delivered in 2008.

  • Air International 2006-12 / News: Headline, Military, Civil, Accidents, Special report

    Royal Australian Air Force (RAAF) C-17A Globemaster III A41-206 (c/n P166) lifts off from Long Beach Airport, California, at 1103hrs on November 7, 2006 for its first flight. The aircraft, the first of four for the RAAF, is due to be formally handed-over on November 28.

  • Мировая Авиация 117

    C-17 в целом удовлетворяет потребностям Австралии в стратегических транспортных перевозках, однако его подвергают критике за недостаточную дальность при максимальной загрузке. В случае успеха программы A400M на мировом рынке появится новый конкурент для C-17 и C-130J.

  • Air International 2007-01 / News: Headline, Military, Civil, Accidents

    The RAAF's first C-17A Globemaster III. A41-206 (c/n P.166, USAF/06-0206), makes a low flypast over the suburbs of Canberra after departing RAAF Base Fairbairn on December 6, 2006 for RAAF Base Amberley, where the aircraft will be based with 36 Squadron.

  • Air International 2008-01 / B.Archer - Boeing's Global Airlifter /Military/

    The Royal Australian Air Force's first C-17A, A41-206, flies over the Australian parliament building in Canberra on December 6, 2006, following its delivery flight from the USA. The type is replacing C-130 Hercules with 36 Squadron at RAAF Base Amberley, Queensland.

  • Air International 2023-01 / T.Fish - Keeping up the pace

    EA-18G Growlers from No 6 Squadron and F/A-18F Super Hornets from No 1 Squadron flying with a C-17A Globemaster III from No 36 Squadron off the coast of Queensland

    Другие самолёты на фотографии: Boeing EA-18G Growler - США - 2006McDonnell Douglas F/A-18F Super Hornet - США - 1995

  • Air International 2023-01 / T.Fish - Keeping up the pace

    A RAAF C-17 Globemaster III (front) and a USAF C-17 during aerial manoeuvres around the Hawaiian islands as part of Exercise Global Dexterity 2022 in May 2022

  • Air International 2013-10 / N.Pittaway - Talisman Saber 2013 /Military/

    A Royal Australian Air Force loadmaster watches another C-17A during a four-ship tactical airdrop 'interfly' mission flown with US Air Force C-17s.

  • Air International 2012-12 / News

    Boeing C-17A Globemaster III A41-211 touches down at RAAF Base Amberley, Queensland, on November 6, 2012 at the end of its delivery flight from Long Beach, California.

  • Мировая Авиация 117

    Австралийский C-17 и вертолет Ми-8 на авиабазе Тарин Коут в Афганистане. Успех стран, принимающих участие в операции в Афганистане, зависит от эффективной работы C-17 всех стран-участниц коалиции.

    Другие самолёты на фотографии: Миль Ми-8МТ / Ми-17 - Россия - 1975

  • Air International 2016-01 / News

    Royal Australian Air Force C-17A Globemaster A41-208 at Wilkins Aerodrome in Antarctica. The C-17A flew 3,450km (2,143 miles), landing at Wilkins Aerodrome near Casey station on November 21, 2015 where it unloaded cargo, including a brand new Haggiunds vehicle. The mission was one in a series of proof of concept flights being trialed by the Royal Australian Air Force and Australian Antarctic Division, the remaining flights are scheduled to take place through to February 2016.

  • Air International 2016-12 / Airscene

    Royal Australian Air Force C-17A A41-206 from 36 Squadron based at RAAF Amberley featuring a 14ft (4.3m) white ribbon containing the words 'I Swear' on each side of the fuselage arrived at Amsterdam-Schiphol International Airport, in the Netherlands on November 2, 2016.

  • Air International 2014-12 / News

    The first Royal Australian Navy MH-60R Seahawk to arrive in the country, N48-003/168816 ‘03', is moved towards a hangar at HMAS Albatross, Nowra, New South Wales, on October 14, 2014 after being unloaded from RAAF C-17A Globemaster III A41-211 in torrential rain and gale force winds.

    Другие самолёты на фотографии: Sikorsky SH-60 Sea Hawk / S-70B - США - 1979

  • Air International 2011-08 / News

    The announcement to procure a fifth C-17A Globemaster for the Royal Australian Air Force leaves the future of the C-130 fleet open to conjecture.

  • Air International 2006-11 / News: Headline, Military, Civil, Accidents, Airshow

    Royal Australian Air Force (RAAF) C-17A Globemaster III A41-206 (c/n P.166) is prepared for roll out of the paint shop at Long Beach, California, on October 6, 2006 after being sprayed up in full RAAF markings, including 36 Squadron’s stallion emblem on the fin. The aircraft is the first of four Block 17 C-17As scheduled for delivery to 36 Squadron and was due to make its first flight towards the end of October, followed by formal hand-over on November 28. It was then due to fly initially to Canberra for a welcoming ceremony, before being delivered to its permanent base at Amberley in early December. The second aircraft is scheduled to follow in 2007 and the final two in 2008.

  • Air International 2014-10 / News

    RAAF Boeing C-17A Globemaster III A41-210 (b/n F239, ex 11-0210) on the taxiway at Tirana Airport in Albania on September 4, 2014 awaits a load of military stores for Iraqi forces fighting Islamic State militants. A US Air Force C-17A sits behind it.

  • Air International 2014-10 / News

    Two more C-17 As could join the Royal Australian Air Force's current fleet of six.

  • Мировая Авиация 117

    В канадских ВВС самолеты Globemaster получили обозначение CC-177, они привлекаются к обеспечению канадского контингента в Афганистане и в рамках гуманитарных операций.

  • Air International 2008-05 / News: Headline, Military, Civil, Accidents

    The Canadian Forces accepted the fourth and final CC-177 (C-17A Globemaster III), 177704 (c/n F187, ex N9500R), at Long Beach, California, on April 3, 2008. After final modifications at the Boeing facility in San Antonio, Texas, the aircraft will be flown to Canadian Forces' Base Trenton, Ontario, to join the other three CC-177s already in service with 429 Squadron. The final CC-177 is seen here returning to Long Beach after a test flight on March 20.

  • Air International 2008-01 / B.Archer - Boeing's Global Airlifter /Military/

    'Canada One’, the Canadian Forces' first CC-177 (C-17A), 177701, on final approach to Canadian Forces Base Trenton, Ontario, during a training flight from the base on September 5, 2007. Canada's C-17s are operated by 429 'Bisons' Transport Squadron, which was re-established at Trenton under 8 Wing on July 18, 2007, to operate the type.

  • Air International 2007-09 / News: Headline, Military, Civil, Accidents

    Boeing C-17A/CC-177 Globemaster III 177701, the first of four for the Canadian Forces, seen shortly after arrival on August 12, 2007 at its new home, 8 Wing at Canadian Forces Base Trenton, where it will be operated by 429 Squadron.

  • Air International 2016-10 / H.-P.Grolleau - Powerful, Agile, Integrated /Military/

    The Royal Canadian Air Force commander is very happy with the decision to purchase the C-17 Globemaster III, which gives the service an invaluable capability to carry heavy loads over long distances.

  • Air International 2008-07 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents

    Delivery of Canada's final pair of CC-177 Globemaster Ills completes the revitalisation of its armed forces' heavylift capability. Both of the new aircraft were delivered with LAIRCM in place, while the original two have now gone to San Antonio to have defensive systems installed.

  • Air International 2007-07 / D.Carrara - Boeing's Buoyant Defence Business /Military/

    In a ceremony on the Boeing production line at Long Beach, California, on April 4, 2007, final assembly commenced of the first of four C-17As that will be flown by 8 Wing of the Canadian Forces at CFB Trenton, Ontario. The four major sections of the aircraft, CA1 (c/n F177), were joined together in front of a crowd of Canadian military and civilian dignitaries, Canadian media and Boeing employees. Canadian aircrew and maintainers have already been training for several months on the type and the first aircraft is on scheduled for delivery to Canada in August.
    Canada was the third international customer that Boeing secured for the C-17, with an order for four aircraft. This is the first of that country's Globemaster IIIs and is nearing completion, with delivery set for August 2007. The company hopes to add to its C-17 client base via an order from NATO by the end of the year.

  • Air International 2016-01 / News

    Hundreds of current and former Boeing employees, as well as local residents and aviation fans, said goodbye to C-17A N275ZD (Qatari Air Force serial number A7-MAN) the 275th Globemaster III built at Long Beach and the last one to be delivered to the Boeing facility in San Antonio, Texas. The C-17’s departure signalled the end of fixed-wing aircraft production at the plant and in Southern California.

  • Air International 2012-12 / News

    Boeing C-17A Globemaster III A7-MAC/N9500N (c/n F250/QA3) is seen at Long Beach, California, ready for delivery. The transport is the third for Qatar and completed its first flight on September 20, 2012. A fourth is in production. No contract for the second pair of C-17As was announced, although Qatar revealed on March 26, 2009, that it intended to order them by the end of that year.

  • Air International 2011-12 / News

    Boeing C-17A Globemaster III A7-MAA (c/n F208, ex N9500H) of the Qatari Emiri Air Force was at Manchester International Airport on October 13, 2011. It is seen taxiing to the airport's dedicated cargo facility. Qatari Globemasters have been frequent visitors to Manchester in recent months, although the majority of the flights have been conducted by the civilian-schemed A7-MAB (c/n F209, ex N9500N).

  • Air International 2013-02 / News

    The Qatar Emiri Air Force has received its fourth Boeing C-17A Globemaster III. The transport (A7-MAE, b/n QA4/F252, ex N9500R, 12-0204) was handed over at Long Beach, California, on December 10, 2012. Qatar initially ordered two C-17As on July 21, 2008, then on March 26, 2009, revealed it had exercised options for an additional pair. The third aircraft (A7-MAC) was delivered in October 2012. A total of 249 C-17As have entered service with seven customers, of which 218 have been delivered to the US Air Force.

  • Мировая Авиация 117

    Один катарский C-17 окрашен в цвета авиакомпании "Qatar Airways". Катар получил два C-17, а ОАЭ заказали шесть машин.

  • Авиация и Время 2009-04

    Второй из катарских C-17, готовящийся к передаче заказчику и несущий оригинальную окраску (первая машина, подобно C-17 ВВС США, имеет типовую серо-голубую цветовую схему)

  • Air International 2014-03 / News

    Boeing C-17A Globemaster III KAF342 (b/n F-264/KAF-1, ex 13-0001) was delivered to the Kuwait Air Force on February 13, 2014. It is about to touch down at Long Beach, California, at the end of its second test sortie on February 5, having completed its maiden flight on January 31. It arrived at RAF Mildenhall, Suffolk, on February 18 on its delivery flight. Kuwait ordered two of the transports through Foreign Military Sales channels, with notification of the first on September 10, 2010 and the second on April 16, 2013. A total of 260 C-17As have been delivered to eight customers.

  • Air International 2014-08 / News

    Boeing C-17A Globemaster III KAF342 (b/n F-264/KAF-1, ex 13-0001) of 41 (Transport) Squadron of the Kuwait Air Force, departed Newcastle International Airport, Tyne and Wear, on June 21, 2014. The aircraft has made three visits to the airport to pick up high value cargo since delivery in February.

  • Air International 2011-06 / News

    C-17A Globemaster III 1223 departs Long Beach, California, after the hand-over ceremony held there on May 10, 2011.

  • Air International 2011-09 / News

    On July 28, 2011 Boeing delivered the third C-17A Globemaster III (1225, c/n F-237/UE-3) from Long Beach, California, to the United Arab Emirates Air Force and Air Defence. The initial aircraft (1223, c/n F-234/UE-1, ex N9500N) was handed over on May 10 and the second (1224, c/n F-235/ UE-2) on June 10. The fourth is due to be delivered later in 2011 and a further two will join the force in 2012. A total of 234 C-17As are currently in service with seven customers.