RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Россия

Год : 1975

Вертолет

Ми-8, Ми-9 и Ми-17

<...>
   В рамках программы модернизации в 1970-е годы был подготовлен эскизный проект варианта Ми-8М, который предполагалось оснащать новыми двигателями ТВ3-117МТ, главным редуктором ВР-14 и усиленной трансмиссией. Изменениям подвергались фюзеляж, который был удлинен, и трансмиссия машины. На первом этапе предполагалось внедрить в серию машину с минимальными изменениями (силовая установка, трансмиссия и пр.), которая получила обозначение Ми-8МТ, а затем - полностью модернизированную машину с удлиненным фюзеляжем и пр. Однако до распада СССР удалось выполнить лишь первый этап программы - в течение 1977-1997 годов казанский завод выпустил более 3,5 тысяч вертолетов с двигателями ТВ3-117МТ и ТВ3-117ВМ. Работы по удлиненному варианту, получившему вначале обозначение Ми-18 и приступившему к испытаниям в 1979 году, закончены так и не были - впоследствии ряд усовершенствований и доработок внедрили на Ми-8МТ, а также перенесли на новый вертолет Ми-38.
   В 1991 году Ми-8МТ пошел в серию на улан-удинском авиазаводе - под обозначением Ми-8АМТ (Ми-171). В то же время на казанском авиазаводе вслед за базовой моделью Ми-8МТВ-1 (Ми-17-1В) в серийное производство пошли Ми-8МТВ-2 и МИ-8МТВ-3 (Ми-172/172A). На них были применены рулевой винт с увеличенной хордой лопастей и повышенной жесткостью проводки управления, система беспарашютного десантирования и бортовая стрела большей грузоподъемности.
  
   На Ми-8МТВ-3 из 6 балочных держателей осталось 4, но число возможных вариантов подвески вооружения увеличилось с 8 до 24.
<...>
   В интересах военных также созданы варианты: вертолетные воздушные командные пункты Ми-8ВКП (Ми-8ВзПУ), Ми-9 (Ми-8ИВ), Ми-19 и Ми-19Р, предназначавшиеся для командиров мотострелковых, танковых и дивизий РВСН, авиационных подразделений; вертолеты РЭБ Ми-8СМВ (комплекс РЭБ "Смальта-В"), Ми-8ПП (комплекс РЭБ "Поле"), Ми-8ППА (станции "Азалия" и "Фасоль"), Ми-8МТИ (Ми-13), Ми-8МТП, Ми-8МТПБ, Ми-8МТПИ, Ми-8МТПШ, Ми-8МТД, Ми-8МТС, Ми-8МТР1, Ми-8МТР2, Ми-8МТУ, Ми-8МТШ1, МИ-8МТШ2, МИ-8МТШ3, Ми-8МТЯ и Ми-8МТ-1С (экспортные Ми-17ПИ, Ми-17П, Ми-17ПГ и пр.); медицинские Ми-8МБ, впервые оснащенные бортовым операционным пунктом, Ми-8МТБ, Ми-8МТН, Ми-8МТВ-ЗГ, Ми-8МТВМ, Ми-8МТВМПС и экспортные Ми-17Г и Ми-17-1ВА; вертолеты-тральщики Ми-8БТ; установщики противотанковых и противопехотных мин Ми-8АВ (Ми-8ВСМ) и Ми-8АД; разведывательные вертолеты - тактические Ми-8Р (Ми-8ГР) и Ми-8МТА, "ночной" разведывательный Ми-8МТКО (Ми-17Н), телевизионный артиллерийский разведчик-корректировщик Ми-8ТГ (Ми-8ТАРК) и вертолеты радиационной и химической разведки Ми-8ВД, Ми-8МТС и Ми-8МТГ; топливозаправщик Ми-8ТЗ; летающая технико-эксплуатационная мастерская Ми-8ТЭЧ-24; аэрофоторазведчик Ми-8МТФ; постановщик дымовых завес Ми-8МТФ; вертолет для обеспечения охраны границы и экономической зоны Ми-8МА, специальный морской спасательный Ми-8СП и поисково-спасательный для эвакуации приземлившихся космонавтов Ми-8СПА, а также вертолеты-укладчики кабеля, ретрансляторы, передающие пункты телевизионной связи.
   Не менее многочисленным получилось и семейство гражданских Ми-8/17: вертолеты-салоны Ми-8С и Ми-8ПС, выпускавшиеся в 7-, 8- и 11 -местном вариантах (Ми-8ПС-7, Ми-8ПС-9 и Ми-8ПС-11), Ми-8АПС, Ми-8АП-2, Ми-8АП4 и Ми-8ТП с двигателями ТВ2-117АГ, а также варианты на базе Ми-8МТ (Ми-8С-1, Ми-8С-2, Ми-8МД, Ми-8МС, Ми-8МСО, Ми-8МСД, Ми-8МО, Ми-8ТП и пр.) и Ми-8МТВ; научно-исследовательские лаборатории и летающие лаборатории для испытания новых агрегатов и оборудования для модификаций Ми-14, Ми-24 и Ми-28; крановомонтажные Ми-8МТ; сельскохозяйственные Ми-8АТС и Ми-8МТСх; противопожарные Ми-8ТЛ и варианты на базе Ми-8МТ и МИ-8МТВ (последний - с подфюзеляжным водяным баком с интегрированной в него емкостью для пенообразующей жидкости и насосной станцией, подвешенной на бортовой лебедке); "утепленные" и оборудованные дополнительными топливными баками и средствами связи арктические модификации на базе Ми-8МТ и Ми-8МТВ; вариант Ми-8ТГ с двигателями ТВ2-117ТГ, работающими на жидком метане, и пр.

Показать полностью
  • Описание
  • Мировая Авиация 217

    Вертолеты ООН часто привлекаются к обеспечению медико-эвакуационных мероприятий. Так, в 2008 году в Западном Дарфуре суданский водитель, получивший семь ранений, был эвакуирован на этом вертолете.

  • Air International 2021-08 / A.Mladenov - Power struggle

    The Mi-171E, built for military export customers, comes powered by a pair of TV3-117VMA engine deemed as still being well-suited to provide good power margins in hot-and-high operating condition

  • Air International 2022-09 / A.Mladenov - In a tail spin

    This is a Mi-171E built at U-UAP for the Chinese military. Prior to 2020, all Chinese purchases from Russia involved ‘green’ helicopters, which received weapons, sights and self-protection equipment after delivery, the modifications made by local companies in China

  • Air International 2013-02 / K.Grozev, A.Mladenov - Heli Air /Commercial/

    In the past Heli Air has subcontracted Mi-8s, Mi-8MTV-1s and Mi-17s for fire-fighting work in Turkey and Portugal.

  • Air International 2016-12 / A.Mladenov - Russia's Responders /Paramilitary/

    The single Mi-8MB operated by the MChS is shown hauling an external sling load - in this specific case an Audi Q7 SUV for demonstration purposes during the MAKS 2009 airshow.

  • Авиация и Космонавтика 2013-02

    Вертолет Ми-8 в окраске, необычной для ВВС РФ

  • Air International 1994-12 / R.Cowan - Civil Helicopter Directory

    Although the original Mi-8 first flew in June 1961, versions of the same basic helicopter continue to be developed, the Mi-17M illustrated here being the current production version being built by Kazan Helicopters Production Association. The Mi-17(1) described in the text is essentially the same helicopter with the same TV3-117VM turboshaft engines giving improved rates of climb and hover ceilings.

  • Мировая Авиация 215

    Летающий госпиталь Ми-17ВА выпускался на Казанском вертолетном заводе (изначально в кооперации с Венгрией) и предназначался для оказания помощи пострадавшим при стихийных бедствиях.

  • Мировая Авиация 215

    Россия является крупнейшим эксплуатантом гражданских версий Ми-8/-17. Вертолеты используются для транспортных, пассажирских и VIP-перевозок, как санитарные и др. Летчики положительно оценили более мощную в сравнении с Ми-8 силовую установку Ми-17.

  • Мировая Авиация 19

    С 1989 года авиационный завод в Улан-Удэ выпускал вертолеты Ми-171 и Ми-17-1 - улучшенные гражданские версии Ми-17. Этот Ми-171, принадлежащий "Аэрофлоту", оснащен двигателями ТВЗ-117ВМ, новыми УКВ и KB радиостанциями, радиокомпасами АРК-УД и АРК-15, метеорадаром в подфюзеляжном контейнере, доплеровским измерителем скорости и сноса, аппаратурой дальней навигации, работающей по системе LORAN и устройством стабилизации в режиме зависания.

  • Мировая Авиация 231

    Компанией «Aeroton» разработан вариант модернизации вертолетов Ми-8Т/АТ для увеличения дальности их полета (AEFT - Auxiliary External Fuel Tanks). Вертолеты оснащаются двумя внутренними баками на 1900 л и еще шестью внешними - на 2850 л. В итоге дальность полета возрастает до 1300 км.

  • Авиация и Космонавтика 2016-06 / В.Морозов - Над Днестром и Прутом: ВВС Молдовы

    Вооруженные силы Молдавии располагают семью Ми-8МТВ. Пара "восьмерок" сфотографирована во время международных учений «Партнерство во имя мира». Румыния, аэродром Отопени (аэропорт Бухареста), 17 октября 1996 г.

  • Air International 2009-01 / News: Headline, Military, Civil, Accidents

    At least four Moldovan-registered Mil Mi-8/17 Hips have recently been flying in Afghanistan. Owned by the Kishinev-based company Valan International Cargo Charter and operated under contract with Canadian company SkyLink Aviation, the four helicopters have been active at Camp Bastion, the main British military base in Afghanistan, which lies northwest of Lashkar Gah, capital of Helmand Province. The helicopters involved are Mi-8MTV-1s ER-MHD (c/n 95864, depicted here) and ER-MGH, and Mi-17-1Vs ER-MGL and ER-MGM.

  • Мировая Авиация 245

    Ми-8МТ армии Грузии взлетает с авиабазы Вазиани под Тбилиси; в учениях сентября 2005 года принимали участие солдаты грузинской армии и морские пехотинцы из 4-го легкого бронеразведывательного батальона КМП США. Грузинские Ми-8Т/МТВ принимали участие в пятидневной войне в августе 2008 года против Осетии. В 2012 году в армии Грузии имелось 18 Ми-8.

  • Air International 2008-01 / News: Headline, Military, Civil, Accidents

    Previously unreported, Georgian Police Mil Mi-17 '33 White' is seen here recently at Upper Kodori near Gentsvish village, where it is based at a local airfield. As the helicopter still wears standard Georgian Air Force camouflage and markings, it may just be on loan to the Police.

  • Авиация и Космонавтика 2019-09 / С.Дроздов - Авиация силовых ведомств Грузии

    Установка скорострельного пулемета в проеме двери грузинского Ми-8

  • Мировая Авиация 193

    Чешский Ми-17 сфотографирован во время захода на посадку на горную площадку. Видно, что рулевой винт перенесен на левую сторону.

  • Мировая Авиация 19

    Этот Ми-17 ВВС Чехии демонстрирует способности вертолетов семейства Ми-8 перевозить грузы на внешней подвеске - он поднимает итальянскую 105-мм горно-вьючную гаубицу ОТО Melara во время армейских учений. Зеркала заднего вида с нижней стороны кабины

  • Air International 2014-02 / J.Dorschner - Hungary's Fleet Revolution /Military/

    Hungary's 86th Tactical Helicopter Wing currently operates around seven Mi-17s obtained in the late 1980s.

  • Air International 2011-10 / News

    On August 20, 2011 the Hungarian armed forces conducted a military capabilities demonstration over the Tisza River in Szolnok. The date is a national holiday, marking the foundation of the state of Hungary and commemorating its first king. As part of the demonstration, soldiers jumped from Mil Mi-17 705 (c/n 104M05, below) into the river while the Hind secured the area. The helicopter is seen here practising for the event on August 17 and 18.

  • Авиация и Время 2006-04 / И.Божиновски - ВВС Македонии

    Вертолеты Ми-24, UH-1H и Ми-8/17 составляют основу военной авиации Македонии. На фото Ми-8МТ (зав. N 94018) - один из двух вертолетов, прошедших в 2006г. капитальный ремонт и модернизацию в Украине на Конотопском авиаремонтном заводе "АВИАКОН"

  • Air International 2007-02 / News: Headline, Military, Civil, Accidents

    Macedonian Air Force (MAF)/Transport Helicopter Squadron Mi-8MT 307 flies in formation with Belgian Armed Forces Air Component/17 Squadron medevac-configured Agusta A109BA H06 on September 28, 2006 near Mostar-Ortejes Air Base, Bosnia and Herzegovina, where both have been deployed since summer 2006 as part of European Union mission Operation Althea. On December 27 that Macedonian Parliament approved a further six-month extension to Macedonia's Bosnian operation. Between July 14 and December 31,2006, the Macedonian helicopter detachment of two Mi-8/17s there had accumulated over 340 flying hours in what was the first ever foreign mission for the MAF.

    Другие самолёты на фотографии: Agusta A-109 Hirundo - Италия - 1971

  • Air International 2006-08 / News: Headline, Military, Civil, Accidents, Airshow

    Macedonian Air Force Mi-17 VAM-303 participates in a combat search and rescue/medevac exercise on June 10, 2006 to demonstrate the Air Force's capability to perform complex combat missions in areas under hostile control. On July 3 an agreement was signed for Macedonia to participate in Operation Althea, the European Union mission in Bosnia and Herzegovina. To support Operation Althea, Macedonia's two Elbit-upgraded Mi-17s (VAM-302 and VAM-303) will deploy for six-months, commencing on July 14, to Mostar-Ortjes Air Base, marking the country's first ever foreign mission.

  • Air International 2011-10 / News

    Both of the Serbian Air Force's newly delivered Mil Mi-8MTs took part in the Serbian Air Force day celebration on August 2, 2011. This is 12550 (c/n 202M97).

  • Мировая Авиация 231

    Ми-8МТВ (на экспорт - Ми-171В) - модификация с высотными двигателями ТВ3-117ВМ взлетной мощностью 2190 л. с., способная взлетать и садиться на высотах до 4000 м и осуществлять полет на высотах до 6000 м. С конца 1980-х годов выпускался вариант Ми-8МТВ-1 (на фотографии - хорватская машина), а с 1990-х годов - варианты Ми-8МТВ-2 и -3.

  • Air International 2008-02 / News: Headline, Military, Civil, Accidents

    Displayed publicly for the first time on December 12, 2007 at Pleso Air Base, near Zagreb, during the Air Force's 16th anniversary celebrations, were these two new Croatian Air Force Mi-171Sh helicopters, H-220 and H-221. They had only been airfreighted into the country a week earlier, on December 5, and are the first of ten ordered from Russia as part of debt repayments to the Balkan country.

  • Air International 2012-11 / News

    Croatian Air Force Mil Mi-17Sh 228 (c/n 171S00081913102) of the 28 Eskadrila Transportnih Helikoptera (28th Transport Helicopter Squadron) based at Zagreb-Lucknow and still wearing KFOR marks from a recent deployment, drops special forces troops at Udbina during Exercise Jackal Stone 2012 on September 17, 2012.

  • Air International 1996-03 / Airscene

    One of at least two dozen Mil Mi-8MTV-1 Hip-Hs acquired recently by the Croatian Air Force, H-211 was seen on February 1, 1996 at Divulje Barracks near Split where it is based alongside the UK IFOR helicopter assets. The helicopter carries the name Sveti Donst on the cabin door with a badge underneath depicting an octopus holding a Croatian shield. Also present was H-204, which is named Sveti Duje.

  • Air International 2023-04 / News

    Three unmarked Croatian Mi-8 tactical transport helicopters on the ground with their rotor blades removed at Zagreb on February 14, 2023

  • Air International 2012-08 / R.Polderman - Afghan Workhorse /Military/

    Stretched variants of the Mi-8 Hip are quite rare, and the Afghan Air Force has one. This particular helicopter was reserialled from 002 to 588, more in line with the numbering system in use for AAF Hips, during 2008. To provide some comfort in the hot Afghan climate, the helicopter is equipped with an air-conditioning unit on the right-hand side of the cabin.

  • Air International 2012-08 / R.Polderman - Afghan Workhorse /Military/

    A rather battered looking Mi-8MTV-1 followed by an ex-Czech Air Force Mi-17 come in to land at Kandahar Air Field.

  • Мировая Авиация 234

    Через пятнадцать лет после того, как последний советский Ми-8 покинул Афганистан, они вновь принимают активное участие в боевых операциях в этой стране. Этот Ми-17 афганских ВВС завис над одним из полигонов около Кабула, май 2008 года. Вертолеты Ми-8/17, принадлежащие различным частным компаниям из России и США, активно привлекаются к решению задачи по материально-техническому обеспечению войск в Афганистане.

  • Air International 2007-11 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents

    Now wearing full Afghan Air Force colours and serial, former Czech Air Force Mil Mi-17 Hip 571 (c/n 108M16, ex 0816), the first of six ex-Czech Hips being donated to Afghanistan, undertakes its first test flight on September 4, 2007 at Prague/Kbely Air Base after refurbish there by LOM Praha. A total of 12 helicopters, comprising six Mi-17s and six Mi-24V Hinds, are being donated to Afghanistan by the Czech Republic to help rebuild its air arm. First deliveries to Afghanistan are due in early 2008.

  • Мировая Авиация 231

    Афганистан эксплуатирует достаточно разнообразный парк вертолетов Ми-8/17 в основном советского производства. Недавно подписан контракт на поставку партии новых Ми-17В-5.

  • Air International 2012-08 / R.Polderman - Afghan Workhorse /Military/

    The ex-Czech Air Force Mi-17s differ from the many civil Hips pressed into service by the Afghan Air Force in having armour both inside, and outside, the cockpit. Here serial number 572 (ex Czech Air Force 0830) takes off in the dusty conditions of southern Afghanistan.

  • Air International 2012-08 / R.Polderman - Afghan Workhorse /Military/

    Serial number 565 is believed to be one of the original Mi-8MT/MTV helicopters in use with the Northern Alliance, and a survivor of the civil war. It has been overhauled and repainted in the standard AAF colour scheme for the Hip. During overhaul its weapon outriggers were removed - the attachment points can still be seen below the helicopter's exhaust.

  • Air International 2012-08 / R.Polderman - Afghan Workhorse /Military/

    During September 2009 the AAF took delivery of at least two Mi-171 Hips that had a weather radar in a small radome as well as a small bulge for IFF avionics on top of the flight deck. One of those Mi-171s is seen during sling load operations over western Afghanistan.

  • Мировая Авиация 141

    Афганские вертолетчики - под наблюдением зарубежных советников - выполняют операцию по переброске груза с передовой оперативной базы "Orgun-e", расположенной на границе с Пакистаном на высоте около 2130 м над уровнем моря. 1 июля 2010 года.

  • АвиаМастер 2003-06 / М.Жирохов - Когда ушли шурави. Авиация в Афганистане: 1989-2001гг. /Горячая точка/

    Ми-8 ВВС Талибана и одна из таких машин, уничтоженных американским авиаударом.

  • Мировая Авиация 193

    Афганские ВВС эксплуатируют более 70 вертолетов семейства Ми-8/17. Вертолеты данного семейства за последние 30 лет участвовали во многих войнах.

  • Air International 2012-08 / R.Polderman - Afghan Workhorse /Military/

    The three VIP configured Hips of the Presidential Squadron are unique in carrying flare launchers attached to the MILDS missile warning system.

  • Air International 1995-08 / Talkback

    In immaculate condition, captured Iraqi Mil Mi-8 Hip-H, c/n 226M174, was seen on the flying club ramp at Simmons AAF, Fort Bragg, North Carolina. Also on the ramp is a captured Mil Mi-24D Hind-D which does not appear to have a serial or construction number visible.

  • Air International 2011-03 / News

    Four Mil Mi-171E Hips have been added to the inventory of the Iraqi Army Aviation Command, with two being delivered on both January 16 and 23, 2011. The latest deliveries take the final number in service with the command to 14, all of which were acquired directly by the Iraqi Ministry of Defence in a deal coordinated by the US Forces - Iraq's Iraq Security Assistance Mission. Another 17 Mil Mi-17 Hips are also operated by Iraq.

  • Air International 2011-05 / News

    Following the end of the flight training contract between the Iraqi Army Aviation Command and the US Security Assistance Training Management Organization in January 2011, the entire fleet of helicopters of the Iraqi Army began to relocate to Habbaniyah from Kirkuk Regional Air Base. The last Mil Mi-17 (404) is seen departing Kirkuk on March 1. It was followed by the Bell 206B-3 JetRangers and OH-58C Kiowas, with all having left for Habbaniyah by March 14.

    Другие самолёты на фотографии: Bell Model 206 Jet Ranger / OH-58 Kiowa - США - 1966

  • Air International 1987-12 / Defending India's Frontier

    A Mil Mi-17 Pratap disgorging troops during an assault exercise. The Mi-17 and its predecessor, the Mi-8 Rana, are among the most numerous of IAF helicopters and fulfil a variety of roles, from assault transportation to ELINT/SIGINT tasks. At the present time, 10 squadrons operate the Pratap and the Rana.

  • Air International 2011-12 / News

    Kazan-built Mil Mi-17-V5 Z3048 is one of the helicopters that was ordered by the Indian Air Force in December 2008.

  • Air International 2017-04 / Airscene

    Mi-17s carrying the flags of India and the Indian Air Force led the flypast during the opening ceremony of Aero India 2017.

  • Air International 2016-01 / News

    Russian Helicopters announced the delivery of five Mi-171Sh assault transport helicopters to the Bangladesh Ministry of Defence in early December 2015. The helicopters feature the latest avionics for all-weather operations, day and night; additional fuel tanks for long-range operations; external sling equipment; a 150kg (330 lb) hoist; search lights, armoured protection and a cabin configuration for the medical evacuation of 12 casualties. Bangladesh ordered the Mi-171Sh helicopters in late 2013 using a state credit provided by Russia for the procurement of military equipment, including Yak-130 jet trainers.

  • Мировая Авиация 234

    В 1990-е годы вертолеты Ми-8 и Ми-17 находились в эксплуатации у южноафриканской частной военной компании "Executive Outcomes" и принимали участие в боевых действиях в Сьерра-Леоне и Анголе. Представленные на снимке ангольские вертолеты эксплуатировались в этой компании. Причем вначале они были окрашены в цвета "Аэрофлота", но их быстро перекрасили.

  • Мировая Авиация 157

    С ангольских Ми-17, пилотировавшихся экипажами ЕО, сняли задние створки, установили приемник GPS. В хвостовом грузовом проеме и правой двери грузовой кабины на двух машинах поставили по одному 7,62-мм пулемету ПКМ, а на третьем вертолете - один 12,7-мм пулемет ДШК.

  • Air International 1993-02 / ??? - FAPA - A force alone

    A mixed group of aircrew in front of an Mi-8/17 in the late-1980s when Cuban and East German mercenaries were still used by the FAPA.

  • Air International 2013-08 / News

    A Mil Mi-17 Hip-H of the Force Aerienne Congolaise (Congolese Air Force) was noted at Pointe Noire in the Congo on June 25, 2013. A detachment of Congolese helicopters is maintained at the airport, although the Hip-H is believed to be the only rotary-wing type still operational with the force. The air force is thought to have received two Mi-17s, probably from Ukraine, around 1997.

  • Air International 2013-12 / News

    Two Mil Mi-17V-5 Hip-Hs, a Mi-17 Hip-H and a single Mi-24 Hind of the Force Aerienne Congolaise (Congolese Air Force) at Brazzaville-Maya-Maya Airport on October 25, 2013. The Mi-17V-5s (on the right) are equipped with a rear loading ramp and have a rescue hoist mounted above the front door The Mi-17 (possibly serial TN-368) wears a green and brown scheme, different from that on the example noted at Pointe Noire on June 25, confirming that a minimum of two are in Congolese service. At least one Mi-24P Hind-F was delivered to the Congo from the Ukraine in 2005. However, the aircraft illustrated appears to be a Mi-24V Hind-E variant, with a nose-turret mounted machine-gun rather than the fixed cannons of the Hind-F, indicating further deliveries have occurred. It is armed with a rocket pod under the stub wing.

    Другие самолёты на фотографии: Миль Ми-24 / Ми-35 - Россия - 1969

  • Air International 2013-04 / News

    Mil Mi-17 Hip-H 115 of the Cuban Defensa Anti-Aerea y Fuerza Aerea Revolucionaria (Cuban Anti-Aircraft Defence and Revolutionary Air Force) was recently noted operating from Baracoa armed with air-to-ground rockets. The type entered service in 1983 and 24 were delivered, less that half of which are understood to remain operational. They are operated by helicopter squadrons based at San Antonio de los Banos and Holguin.