RU

/

EN
burger-menu

Поиск по сайту:

airplane photo

Страна : США

Год : 1996

Военно-транспортный самолет с экипажем из двух/трех человек

C-130J Super Hercules

   В 1995 году произошло объединение компаний "Lockheed Corp." и "Martin Marietta".
   С конца прошлого столетия основным серийным вариантом самолета C-130 стала модификация Lockheed Martin C-130J. Это существенно доработанный вариант, оснащенный двигателями AE2100 и воздушными винтами Dowty, каждый из которых имеет шесть композитных изогнутых (серповидных) лопастей. Самолет также отличается двухместной кабиной с четырьмя большими ЖКИ, современной авионикой и отсутствием подкрыльевых узлов подвески. Машина предлагается в двух вариантах - обычном C-130J и с удлиненным фюзеляжем C-130J-30 (оба - военные варианты), а также в гражданском варианте L-100J.
   Стартовый заказчик модели - Великобритания, заказавшая самолеты C-130J и C-130J-30 под обозначением соответственно Hercules C.Mk 5 и C.Mk 4. Среди других заказчиков - Австралия, Италия и США. Американские ВВС заказали несколько вариантов самолета: военно-транспортный C-130J; самолет ведения психологических операций EC-130J Commando Solo и самолет-разведчик погоды WC-130B. Кроме того, КМП США приобрели самолет-заправщик KC-130J. В танкеры были переоборудованы также часть итальянских самолетов. Кроме того, компания "Lockheed Martin" предлагала заказчикам вариант самолета ДРЛОиУ C-130J, оснащенный РЛС AN/APS-145, антенна которой устанавливалась бы в надфюзеляжном обтекателе.
   C-130J заказали на сегодня Австралия, Канада, Дания, Индия, Ирак, Израиль, Италия, Южная Корея, Кувейт, Норвегия, Оман, Тунис, ОАЭ, Катар и США. В 2010 году командование КМП США приступило к эксплуатации самолетов KC-130J, оснащенных системой Harvest HAWK (Hercules Airborne Weapons Kit), позволяющей экипажу решать ударные задачи. В состав Harvest HAWK входят турель с набором соответствующих систем, датчиков и управляемые ракеты AGM-114 Hellfire.


Варианты

   C-130J: базовый вариант, названный компанией "Lockheed Martin" как Super Hercules
   C-130J-30: обозначение компании-производителя для варианта с удлиненным на 4,6 м фюзеляжем
   CC-130J: обозначение канадских и американских ВВС для самолета C-130J-30
   C.Mk 4: обозначение британских ВВС для самолета C-130J-30
   C.Mk 5: обозначение британских ВВС для самолета C-130J
   EC-130J Commando Solo III: вариант для Командования специальных операций ВВС США
   HC-130J Combat King II: дальний морской патрульный и поисково-спасательный самолет
   KC-130J: самолет-заправщик и тактический ВТС авиации КМП США
   MC-130J Combat Shadow II: вариант для Командования специальных операций ВВС США
   WC-130J: самолет-разведчик погоды
   L-100J: гражданский вариант самолета


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Lockheed Martin C-130J Super Hercules

   Тип: военно-транспортный самолет с экипажем из двух/трех человек
   Силовая установка: четыре ТВД Rolls-Royce Allison AE 2100D3 мощностью по 4591 л. с. (3424 кВт)
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость на оптимальной высоте 644 км/ч; экономическая крейсерская скорость на оптимальной высоте 628 км/ч; набор высоты 6095 м - за 14 мин; практический потолок 9315 м; дальность полета с нагрузкой 18144 кг - 5250 км
   Масса: пустого 34274 кг; максимальная взлетная 79 380 кг
   Размеры: размах крыла 40,41 м; длина 29,79 м; высота 11,84 м; площадь крыла 162,12 м2
   Полезная нагрузка: до 92 военнослужащих, либо 64 парашютиста, либо 74 носилочных раненых при двух сопровождающих, либо 54 пассажира, либо 18955 кг груза

Показать полностью
  • Описание
  • Мировая Авиация 189

    Вариант WC-130J предназначен для разведки погоды; на фотографии самолет из 53-й эскадрильи разведки погоды ВВС США. Традиционно в США подобные самолеты называют "охотниками за ураганами" - "hurricane hunter".

  • Air International 2006-10 / D.Carrara - Hurricane Hunters - In the eye of the storm /Military/

    Above.This WC-130J is one often used by the 53rd WRS to gather data on storms out at sea. This helps meteorologists forecast the intensity of these powerful weather systems and predict the direction in which they will travel.

  • Мировая Авиация 232

    Разведчик погоды WC-130J для ВВС США и Резерва. Критическая информация о надвигающихся ураганах поступает от WC-130J из 53-й метеоразведывательной эскадрильи; самолеты получили прозвище «Hurricane Hunters» и дислоцированы в Кислере, Миссисипи. Экипаж WC-130J состоит из пяти человек: двух летчиков, штурмана, офицера метеоразведки и борттехника. Полеты самолетов продолжаются по 18 часов. Офицер метеоразведки собирает и оценивает информацию о состоянии атмосферы: турбулентность, обледенение, видимость, тип облачности, скорость и направление ветра.

  • Air International 2006-10 / D.Carrara - Hurricane Hunters - In the eye of the storm /Military/

    An impressive line-up of 53rd WRS WC-130J Hercules at the unit's home station of Keesler AFB. Due to the damage caused by Hurricane Katrina in August 2005, the unit was forced to operate from Dobbins AFB in Georgia for over two months.

  • Air International 2006-10 / D.Carrara - Hurricane Hunters - In the eye of the storm /Military/

    To emphasise the airlift mission and the fact that in the future the unit may be tasked to fly in war zones, its aircraft are gradually being repainted in the standard grey scheme worn by the USAF transport Hercules fleet. The aircraft in the background of this picture is wearing the previous colour scheme, providing a comparison. New tail markings with the words Hurricane Hunters and a symbol representing a hurricane are also being applied.

  • Air International 2017-07 / M.Ayton - One Hundred Jay /Commercial/

    Lifting off runway 29 at Dobbins Air Reserve Base. Lockheed Martin’s Marietta plant shares the Dobbins runway.

  • Air International 2018-08 / M.Broadbent - LM-100J /Commercial/

    The second LM-100J N5105A (c/n 5814) first flew in October 2017 and is instrumented for handling and performance testing and some avionics trials.

  • Air International 2017-07 / M.Ayton - One Hundred Jay /Commercial/

    Unlike the C-130J, the LM-100J is not fitted with knee windows as shown is this shot.

  • Air International 2020-02 / News: Commercial, Military

    25 мая 2017г. с аэродрома компании Lockheed Martin в Мариетте (США, штат Джорджия) выполнил первый полет прототип гражданского грузового самолета LM-100J, созданного на основе военно-транспортного C-130J-30 Super Hercules. От гражданских «Геркулесов» L-100 новый вариант отличается установкой современных двигателей AE2100D3 с воздушными винтами Dowty R391, цифровой авионикой и системами, а также двучленным экипажем. Максимальная коммерческая нагрузка LM-100J составляет 21,86 т, максимальная скорость - 660 км/ч, а дальность с грузом 18 т - 4540 км. Сертификацию самолета планируют завершить в следующем году
    Lockheed Martin's first LM-100J N5103D (c/n 5818) on its May 25, 2017 first flight.
    Pallas Aviation in Texas will be the launch operator for the new LM-100J commercial freighter. The LM-100J has received Federal Aviation Administration approval.

  • Air International 2017-07 / M.Ayton - One Hundred Jay /Commercial/

    The flight test crew for the maiden flight from left to right; Kevin Meadows (loadmaster), James Holdaway (loadmaster), Wayne Roberts (lead pilot), David Konneker (co-pilot) and Tom Potteiger (avionics engineer).

  • Air International 2018-08 / M.Broadbent - LM-100J /Commercial/

    First to fly on May 2017 was N5103D (c/n 5818), which is used for most of the avionics testing.

  • Air International 2018-08 / M.Broadbent - LM-100J /Commercial/

    In October 2017, the LM-100J deployed to Puerto Rico to transport supplies to communities affected by Hurricane Maria. Note the Lynden Air Cargo L-100 in the background.

    Другие самолёты на фотографии: Lockheed C-130 Hercules - США - 1954

  • Air International 2018-08 / M.Broadbent - LM-100J /Commercial/

    The aircraft will be capable of carrying a 50,000lb payload.

  • Air International 2018-08 / M.Broadbent - LM-100J /Commercial/

    There is a close link between the LM-100J and the C-130J, with some military capabilities retained as they support civilian mission requirements.

  • Air International 2017-07 / M.Ayton - One Hundred Jay /Commercial/

    Lockheed Martin Security and Emergency Services’ fire trucks provided the crew of N5103D with a water cannon salute at the end of the May 25, 2017 maiden flight.

  • Air International 2018-10 / M.Broadbent - FireHerc /Commercial/

    Equipped with the MAFFS II system FireHerc will be capable of dropping up to 3,000 gallons of fire retardant or water and with the RADS system 4,000 gallons.
    The FireHerc is designed to disperse retardant to contain and control fires in locations with complex terrain and compromised operating conditions.

  • Air International 2018-10 / M.Broadbent - FireHerc /Commercial/

    Lockheed Martin says it could deliver a night fire-fighting capability in two to three years.

  • Air International 2017-07 / M.Ayton - One Hundred Jay /Commercial/

    Roll-out of the first LM-100J took place at Marietta on February 9, 2017.

  • Air International 2017-04 / Airscene

    9 февраля 2017г. на предприятии корпорации Lockheed Martin в Мариэтте (шт. Джорджия) состоялась выкатка первого летного образца самолета LM-100J. Он представляет собой коммерческую версию военно-транспортного C-130J Super Hercules, от которого отличается, прежде всего, более мощными двигателями Rolls-Royce AE1107C Liberty и экипажем из двух человек. Каталожная цена машины около 65 млн. USD. По оценке «Локхид-Мартин», потенциальный рынок LM-100J составляет минимум 75 экземпляров. Летные испытания самолета должны начаться весной, получение сертификата типа запланировано на 2018 г., а начало серийных поставок - на четвертый квартал того же года.
    The Lockheed Martin LM-100J, the civil version of the C-130J Hercules transport, was recently rolled out at the Marietta, Georgia, factory.

  • Air International 2014-12 / K.van der Mark - Days of the Jackal /Military/

    Royal Norwegian Air Force C-130J-30 Hercules 5629 'Nanna' from Gardermoen-based 335 Skvadron brought members of the Norwegian special forces to Leeuwarden for Jackal Stone.

  • Air International 2008-07 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents

    Выкатка первого C-130J-30 для ВВС Норвегии из покрасочного цеха завода "Lockheed Martin", 22 мая 2008 года. Проблемы с надежностью состоявших на вооружении норвежских ВВС старых C-130 привели к закупке четырех C-130J.
    The first Lockheed Martin C-130J-30 Hercules for Norway was rolled out of the paint shop at Marietta, Georgia, on May 22, 2008.

  • Air International 2013-03 / News

    Lockheed Martin rolled out the first of two C-130J-30 Hercules from the paint shop on January 25, 2013. Destined for the Tunisian Air Force, the North African country's order for the transports was announced on March 2, 2010, for delivery in 2013 and 2014. They will augment eight C-130Bs and a single surviving C-130H operated from Bizerte-Sidi Ahmed AB.

  • Air International 2015-02 / News

    The second C-130J-30 Super Hercules for the Tunisian Air Force, serial number Z 21122/ TS-MTL, which was handed over on December 11, 2014.

  • Air International 2013-08 / News

    Lockheed Martin C-130J-30 Hercules 730 (c/n 5730) is the first for the Republic of Korea Air Force. The transport was rolled out on June 11, 2013 at Marietta, Georgia, and will be delivered next year Korea's order for C-130J-30s was announced on December 2, 2010.

  • Air International 2014-05 / News

    The first two Lockheed Martin C-130J-30 Hercules for the Republic of Korea Air Force (RoKAF) were handed over during a ceremony at Marietta, Georgia, on March 27, 2014, departing for South Korea on April 1. C-130J-30 45-744 (c/n 5744, wearing temporary registration N5103D) takes part in a test flight prior to handover; the other is 35-730 (c/n 5730). South Korea ordered four C-130J-30s in December 2010, the first of which (35-730) was rolled out on June 11, 2013 and completed its maiden sortie on August 14. The other pair is due to be delivered in mid-June.

  • Air International 2013-08 / News

    The first Lockheed Martin C-130J-30 Shimshon during the official had over ceremony at Marietta, Georgia, on June 26, 2013.

  • Air International 2016-11 / C-130 Hercules: The World's Workhorse

    Israel inducted its first Lockheed Martin C-130J-30 Shimson (Samson) 661 (c/n 5723) into service at Nevatim AB on April 9, 2014. The transport will enter service with 103 ‘Elephants' Squadron, which was re-formed in December 2013. Crews have trained in the United States and Italy. The first C-130J-30 for Israel was ordered on April 30, 2010, and first flew on April 18, 2013, before being handed over on July 26. The transport departed Marietta, Georgia, on April 4. Contracts for up to five others have been placed and additional deliveries are due in July and during 2015.

  • Air International 2020-11 / B.Taghvaee - Wings of hope

    This C-130J-30 Shamshon of the Israeli Air Force's 103rd Squadron was used for transportation of Israeli personnel from Norvenich to Nevaim on August 27, 2020

  • Air International 2019-11 / Airscene

    As well as one of its older C-130Hs, Israel used three of its relatively new C-130J-30s to support its deployment. This aircraft, 665, was delivered with national and squadron markings but as can be seen here, it is now totally anonymous. It serves with 103 'Elephants' Squadron.

  • Air International 2015-01 / News

    Kuwait Air Force (KAF) KC-130J Hercules KAF326 lands at RAF Brize Norton, Oxfordshire on December 1, 2014 after a flight from Athens, Greece. Three of the type are in KAF service and were all delivered between last August and September.

  • Air International 2012-10 / News

    Lockheed Martin C-130J Hercules 525 (c/n 5698) is seen on approach to NAS Fort Worth Joint Reserve Base, Texas, on August 6, 2012, prior to delivery.

  • Air International 2011-12 / News

    Three of the four Lockheed C-130J-30 Hercules for the Qatari Emiri Air Force arrived at Marshall Airport, Cambridgeshire, on the evening of October 23, 2011. The new transports arrived from St John's in Newfoundland and Labrador, Canada, and stopped over in the United Kingdom during their delivery flight to Qatar. They departed the next day, 211/MAH using the radio callsign 'DEMA121', 212/MAI 'DEMA122' and 214/MAK 'DEMA123'. All four of Qatar's C-130J-30s were handed over during a ceremony held at Lockheed Martin's facility at Marietta, Georgia, on September 28. They were ordered on July 26, 2008.

  • Air International 2011-06 / News

    The first Lockheed Martin C-130J Hercules for Qatar, 211/MAH, seen here on April 27, 2011, soon after emerging from the paint shop at Marietta.

  • Air International 2011-11 / News

    All four of Qatar's C-130J-30 Hercules were present at the hand-over ceremony on September 28, 2011. The aircraft are 211/MAH (c/n 5662), 212/MAI (c/n 5663), 213/MAJ (c/n 5668) and 214/MAK (c/n 5669).

  • Мир Авиации 2003-02 / ??? /Очевидец/

    Аэропорт Душанбе, конец апреля 2002г. Аэродром используется авиацией коалиции для обслуживания своих военных контингентов в Афганистане. Французы дислоцируются в Душанбе постоянно, а американцы используют аэропорт как аэродром подскока. C-130 в окраске ООН.