RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Франция

Год : 1978

Вертолет

Средний транспортный вертолет с экипажем из двух/трех человек

Варианты

Eurocopter (Aerospatiale) AS 332, AS 532, EC225, EC725 Super Puma и Cougar
  
   Появившийся в 1974 году Super Puma (Aerospatiale AS 332) виделся преемником SA 330 Puma. Новая машина в целом сохранила компоновочные и конструктивные особенности Puma, включая трехопорное убираемое шасси, но была выполнена на новом технологическом уровне с использованием лопастей несущего винта из стеклопластика. Внешне Super Puma отличается от Puma установленным под хвостовой балкой килем и более развитым обтекателем в носовой части фюзеляжа, под которым возможна установка метео-РЛС Bendix/King RDR 1400 или Honeywell Primus 500. Вертолет предназначался для гражданского применения, тем не менее, в его конструкцию заложили и специфически военные особенности - например, возможность работы редуктора в течение часа без смазки, а пробитая 12,7-мм пулей лопасть выдерживала работу в течение 40 часов. Установленные на Puma двигатели Turmo заменили на Makila 1A мощностью по 1780 л.с., которые выходят на максимальный режим работы за 1,5 секунд.
   Первый полет был выполнен 13 сентября 1978 года; на прототип внедрили все новинки - втулку несущего винта типа Starflex, новую трансмиссию, противообледенительную систему лопастей несущего винта, шасси с более широкой колей и одноколесными основными опорами. Эксплуатация Super Puma началась в 1981 году с военного варианта AS 332B и гражданского AS 332C. Оба варианта сохранили размер кабины Puma с объемом 11,40 м3, рассчитанную на перевозку 12-15 солдат в полной выкладке или 21 пассажира. На следующий год начались поставки удлиненных на 0,76 м вариантов гражданского AS 332L и военного AS 332M, объем кабины на этих машина составлял 13,30 м3, что позволяло перевозить на четыре пассажира больше.
   В январе 1990 года военные варианты переименовали в Cougar (позже Cougar Mk I) и ввели для них новое обозначение AS 532 и новые суффиксы: AS 532AC и AS 532UC - для вооруженного и невооруженного с коротким фюзеляжем соответственно; AS 532AL и AS 532UL - для вооруженного и невооруженного с длинным фюзеляжем; невооруженный поисково-спасательный морской вариант стал обозначаться AS 532MC; морской противолодочный/противокорабельный AS 532SC. Ранее оба морских варианта обозначались AS 332F, морского варианта с длинным фюзеляжем не существовало. Для гражданского рынка выпускались AS 332L Super Puma, используемые, в основном, для обслуживания буровых платформ на континентальном шельфе. В настоящее время выпускается гражданский вариант с длинным фюзеляжем AS 332L1 на 20 пассажиров и улучшенная модификация AS 332L Tiger, разработанная специально для работы на буровых Северного моря и заказанная компанией "Bristow Helicopter". Последние построенные Cougar Mk I оснащены двигателями Makila 1A1 мощностью 1877 л. с.
   6 февраля 1987 года выполнил первый полет прототип AS 532M2 Cougar Mk II (гражданский вариант AS 332L2 Super Puma Mk II) с двумя двигателями Makila 1A2 мощностью по 2104 л.с., втулками несущего и рулевого винтов типа Spheriflex с эластомерными подшипниками, удлиненными лопастями несущего винта, увеличенными бортовыми спонсонами, в которых разместили топливные баки, спасательные плотики и т. п. Дальнейшее увеличение длины фюзеляжа позволило разместить в кабине 28 пассажиров. Эксплуатация Cougar и Super Puma в варианте Mk II началась в 1992 году. Данный вариант использован как платформа для французской радиолокационной системы наблюдения за полем боя HORIZON (Helicoptere d'Observation Radar et d'Investigation sur ZONe), разработанной в конце 1990-х годов. Сухопутные войска Франции изначально заказали 20 вертолетов с системой Orchidee, проходившей отработку на AS 330B в варианте с РЛС меньших размеров Orphee. Работы по сочетанию Orchidee и Cougar Mk II прекратили в 1990 году из-за высокой сложности, но после операции "Daguet" (французская составляющая "Бури в пустыне") их возобновили. Опыт 24 боевых вылетов вертолетов с системой HORIZON не прошел даром, и с "Eurocopter" в октябре 1992 года заключили контракт на постройку двух вертолетов AS 532UL с системами Orchidee. Первый из них поднялся в воздух 8 декабря 1992 года, первый из шести серийных заказчик получил в апреле 1994 года. Сухопутные войска Франции заменили часть своих AS 330 на AS 532 Cougar, на конец 2009 года в армейской авиации имелось 22 таких вертолета.
   Вооружение армейских Cougar ограничено пулеметами и блоками НАР. Морской AS 532C способен нести две противокорабельные ракеты AM39 Exocet или противолодочные самонаводящиеся торпеды, также предусмотрена возможность базирования вертолета на кораблях - шасси оборудованы баллонетами для посадки на воду. Развитые спонсоны с баллонетами могут, по желанию заказчика, устанавливаться на вертолете любой модификации.
   Лицензионное производство AS 330 наладили в Индонезии на "IPTN (Eurocopter)", в начале 1980-х годов, затем завод переориентировали на выпуск AS 332C и AS 332L, выпускавшихся под обозначением NAS 332. Выкатка первого вертолета, заказанного для гражданского сектора рынка, состоялась в апреле 1983 года. В некоторых странах Super Puma получили собственные обозначения: CH-34 в Бразилии, HD.21 (поисково-спасательный) и HT.21 (VIP) в Испании, HKP 10 в Швеции. Рекламируемый как AS 532U2 военный вариант AS 532M2 воплотился в модификацию AS 532A2, на основе которого в 1999 году был создан боевой поисково-спасательный вертолет для ВВС Франции. "Eurocopter" также разработал дешевый вариант Mk II - AS532UB/AS532AB Cougar 100 - без спонсонов и с упрощенным составом оборудования.
   На 2010 год линейка "Eurocopter" включала три военные модификации Cougar, включая перспективный EC725 с новым пятилопастным несущим винтом и двумя двигателями Makila 2A мощностью по 2413 л.с., рассчитанный на перевозку 29 солдат, а также AS 532SC с коротким фюзеляжем и AS 532AL с длинным фюзеляжем. Коммерческим заказчикам предлагаются EC225 (эквивалент EC725)и AS332L1 с длинным фюзеляжем.


Варианты

   AS532UB Cougar: упрощенный и менее дорогой военный Cougar Mk I для использования в качестве невооруженного транспортного вертолета с неубираемым шасси и максимальной взлетной массой 9000 кг
   AS532AB Cougar Mk I: вооруженный вариант AS532UB
   AS532U2 Cougar Mk II: невооруженный военно-транспортный вертолет с экипажем из двух человек, способный перевозить 29 солдат


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Aerospatiale AS 532UC Cougar Mk I

   Тип: средний транспортный вертолет с экипажем из двух/трех человек
   Силовая установка: два турбовальных двигателя Turbomeca Makila 1A1 мощностью по 1877 л. с. (1400 кВт)
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость на уровне моря 262 км/ч; начальная скороподъемность 420 м/мин; динамический потолок 4100 м; статический потолок с учетом влияния земли 2700 м; статический потолок без учета влияния земли 1600 км; дальность со стандартной заправкой 618 км
   Масса: пустого 4330 кг; максимальная взлетная 9350 кг
   Размеры: диаметр несущего винта 15,60 м; длина с вращающимися винтами 18,70 м; площадь, ометаемая несущим винтом, 191,13 м2
   Полезная нагрузка: до 21 солдата или груз массой до 4500 кг внутри и на внешней подвеске

Показать полностью
  • Описание
  • Мировая Авиация 67

    Одна эскадрилья авиации ВМС Бразилии вооружена вертолетами AS 332M Cougar, которые применяются в качестве транспортных и поисково-спасательных.

  • Air International 2012-02 / News

    Night time operations were conducted on the Marinha do Brasil (Brazilian Navy) aircraft carrier NAe (Navio Aerodromo, naval airfield) Sao Paulo (A12) following upgrade work on the optical landing system. Eurocopter UH-14 (AS332F-1) Super Puma helicopters of the Aviacao Naval's (Brazilian Naval Aviation) HU-2 performed the sorties at the end of November 2011, during which the unit's pilots qualified for carrier operations. The NAe Sao Paulo rejoined the fleet in late 2011 after undergoing over five years of modernisation and repairs. Other helicopter units are expected to start night operations from the ship soon.

  • Air International 2015-12 / News

    The third Bolivian Air Force AS332C1e Jatun Puma FAB782 seen arriving at the Airbus Helicopters' plant at Albacete, Spain on October 15, 2015. The aircraft was formally accepted by the Bolivian Air Force at Marignane in France and was ferried to Albacete to continue training Bolivian pilots and technicians.

  • Air International 2018-07 / Backpages

    Heliswiss International AS332C1 Super Puma HB-XVY visited Elstree in May 2018 to lift heavy power equipment for installation in a London building.

  • Мировая Авиация 70

    "Tyrolean Airways" эксплуатирует данный вертолет AS 332C Super Puma с начала 1980-х годов. Он применялся для выполнения широкого круга работ, например, для монтажа опор подъемника на горнолыжной трассе.

  • Air International 2016-05 / Airscene

    To be built in Romania with a rollout in 2017, Airbus Helicopters H215 (Model AS332 C1) made the final stop of its US Demo Tour at McClellan Field for AFF 2016. This latest example in the Super Puma/Cougar series is powered by two 1,877shp (187kW) Turbomeca Makila 1A1 engines that give it the ability to lift a 9,920 lb (4,499 kg) external sling load. Internally the utility version can carry 20 fully equipped firefighters, while a slightly longer model has seats for 22.

  • Air International 2019-06 / Backpages

    The recently-delivered H215 Super Puma will allow China's SGGAC to expand its operations in remote regions of the country.

  • Мировая Авиация 67

    Вертолеты Puma и Super Puma пользуются популярностью как у военных, так и у гражданских заказчиков. Данный AS 332L-1 Super Puma эксплуатируется авиакомпанией "Airlift" в малонаселенном регионе Норвегии.

  • Мировая Авиация 70

    Крупный заказ на вертолеты AS 332L/L2 Super Puma для обслуживания нефтяных месторождений на континентальном шельфе поступил от компании "Helikopter Service of Norway". Ее дочерняя фирма "Lufttransport" использовала вертолеты также на внутренних рейсах. В 1999 году фирму "Helikopter Service of Norway" поглотила компания "СНС Helicopter", которая продолжает эксплуатацию вертолетов Super Puma.

  • Мировая Авиация 121

    AS 332L2 способен выполнять полет в течение 2 часов при отказе основного электрогенератора.

  • Air International 2007-10 / D.Carrara - Rotors and Rigs - North Sea Helicopter Operations /Commercial/

    CHC is the second biggest operator at Aberdeen flying over 117,000 people last year. One of the company's AS332L2s is pictured returning to Aberdeen with offshore workers while a bmi regional ERJ-145 holds for departure. Air traffic controllers at Aberdeen have the challenging task of co-ordinating the slower-moving helicopters with a large number of fixed-wing aircraft.

    Другие самолёты на фотографии: Embraer ERJ-145 / ERJ-140 / ERJ-135 - Бразилия - 1995

  • Мировая Авиация 70

    Эксплуатируемые на континентальном шельфе вертолеты Super Puma обычно комплектуются надувными баллонетами. Устройства серого цвета в носовой части и на спонсоне вертолета компании "СНС" как раз и являются баллонетами, используемыми при аварийной посадке на воду.

  • Мировая Авиация 16

    11 марта 1982г.: фирма "Bristow Helicopters" получила в Мариньяне первый из 12 заказанных вертолетов Aerospatiale AS 322L Super Pumas с удлиненным фюзеляжем.

  • Air International 1994-12 / R.Cowan - Civil Helicopter Directory

    BHL является крупнейшим гражданским эксплуатантом вертолетов Super Puma, получивших прозвище "Bristow Tiger". Большинство этих вертолетов используется в районе Восточных Шетландских островов.
    Extensively used in the offshore support role, Eurocopter's AS 332L2 is the latest version of the Super Puma. The Bristow Helicopters' example illustrated is one of 24 operated by the company on oil rig support operations, mainly in the North Sea.

  • Air Pictorial 1999-10 / Register Review

    The Bristow Helicopters' Super Puma G-TIGM at Heathrow on 1/8/99 prior to being loaded on to a Cathay Pacific flight for Hong Kong. Its ultimate destination was with China Ocean Helicopters at Shenzen Heliport

  • Air International 2007-10 / D.Carrara - Rotors and Rigs - North Sea Helicopter Operations /Commercial/

    Oil workers board a Bond Offshore Helicopters' AS332L2 en route for two weeks work on an installation in the North Sea. They are required to wear a survival suit and lifejacket on each flight.

  • Air International 2007-10 / D.Carrara - Rotors and Rigs - North Sea Helicopter Operations /Commercial/

    A Bond Offshore Helicopters' AS332L2 makes its final approach to the Miller platform This company is the latest entrant to the North Sea market having started operations in 2004. It currently operates seven AS332L2s, though it also has two EC225LPs on order as well as three options.

  • Air International 2007-10 / D.Carrara - Rotors and Rigs - North Sea Helicopter Operations /Commercial/

    In addition to crew change flights, Bond won a contract from BP to provide two provide AS332L2 for search and rescue. These helicopters are specially equipped for their role and to date have rescued 56 people One AS332L2 is kept at Sumburgh while the other is based offshore on the BP Miller platform.

  • Air International 2021-11 / M.Broadbent - Crash barriers

    A million people are transported to work on UK offshore

  • Air International 2007-01 / News: Headline, Military, Civil, Accidents

    CHC Helicopters International AS332L Super Puma C-GOSE (c/n 2048) is seen here departing from Sky Harbour Airport, Goderich, Ontario, Canada, on November 20, 2006 after being repainted in CHC's new corporate colours by Sky Harbour Aircraft Refinishing Inc. As CHCs helicopters come up for major overhaul, they are progressively being painted in the company's new corporate colours. This particular helicopter is a recent acquisition by CHC, although it originated in Europe with Norwegian CHC subsidiary Helikopter Service as LN-OMD, before being exported to Cougar Helicopters in Canada in 1997 and registered as C-GTCH. More recently it was registered back to CHC on November 20, 2006, as C-GOSE. After departing from Goderich, it was flown to Halifax, Nova Scotia, to service offshore platforms in that area.

  • Air International 2020-06 / J.Duke - Finland's Flying Watchmen

    A striking capture of a Rajavartiolaitos Dornier Do 228 performing a low-level fly-by while an H215 lowers a rescue swimmer to an inflatable life raft.

    Другие самолёты на фотографии: Dornier Do.228 - Германия - 1981

  • Air International 2023-05 / M.Doran - Beating the Flames

    The SEI Bambi Bucket is seen on firegrounds worldwide

  • Air International 2020-06 / J.Duke - Finland's Flying Watchmen

    The Airbus H215 is crewed by two pilots, a flight mechanic acting as hoist and systems operator, and two rescue swimmers.

  • Air International 2019-01 / Airscene

    US Army UH-60 Black Hawk helicopters assigned to the 1st Battalion, 244th Aviation Regiment (Assault), 449th Combat Aviation Brigade on board LHD Juan Carlos I (L61), in the Persian Gulf on May 23, 2018. Their mission was to escort the Spanish Cougar helicopters assigned to Task Force Toro, to Camp Buehring, Kuwait as a preliminary location before flying to Camp Taji, Iraq in support of Operation Inherent Resolve.

    Другие самолёты на фотографии: Sikorsky UH-60 Black Hawk / S-70 - США - 1974

  • Air International 2013-01 / News

    Eurocopter AS532UL Cougar Mk I HU27-04/'ET-671' destined for the UME is seen at Albacete on November 16, 2012.

  • Air International 2018-06 / Airscene

    The Ejercito del Aire's 402 Escuadron based at Cuatro Vientos Air Base near Madrid is about to receive its first AS332M1 Super Puma from overhaul at Airbus Helicopters, Albacete facility with some paint changes. The helicopter registered HT.21A-3/402-22 has new titles applied; 'Reino de Espana' (Spanish Kingdom) on the forward upper fuselage, 'Ejercito del Aire' (Air Force) on the boom, and the EU flag on the tail. Title changes had been implemented on the VIP aircraft operated by 45 Grupo based at Torrejon Air Base some time ago. Helicopters assigned to 402 Escuadron are used to transport members of the Spanish royal family and government ministers around the country. Seen at Airbus Helicopters' Albacete facility on May 11, 2018, AS332M1 Super Puma HT.21A-3/402-22 resplendent after its overhaul and repainting before its test flights. This is the first 402 Escuadron helicopter to incorporate the new titles.

  • Air International 2014-08 / News

    The first Airbus Helicopters EC225 for the Spanish SASEMAR (Sociedad Estatal de Salvamento Maritimo) arrived at the manufacturer's facility at Albacete on June 11, 2014 after a 3.5 hours flight from the company's site at Marignane, France. The contract for the helicopter (EC-004, c/n 2892) was signed on September 5, 2011. It is part of SASEMAR's plan to gradually replace Sikorsky S-61Ns operating in the northeast of the country and from the Canary Islands on all-weather rescue and surveillance missions. It will be repainted in the white and red colours of SASEMAR prior to delivery.

  • Air International 2018-07 / Airscene

    Seen here at its home base Betera on June 2, 2018 is AS532AL HU.27-01/ET-668 (c/n 2733), the first of four Cougars ordered in 2006 by the Spanish MoD to equip the battalion.

  • Air International 2012-05 / News

    The Spanish Unidad Militar de Emergencies (UME, Military Emergency Unit) BHELEME II (Emergency Helicopter Battalion II) based at Betera, Valencia, is testing new high-visibility marking on its Eurocopter AS532AL Cougar Mk Is to improve safety during fire-fighting operations. HT27-01/'ET-668' is seen taking off from its home base on March 15, 2012 wearing one of the new schemes being tested. A fourth Cougar is due to be delivered to the unit soon. The helicopter is currently at Eurocopter's plant in Albacete receiving additional equipment and modifications to match the configuration of the other three Cougars already in UME service.

  • Air International 2013-03 / News

    Noted on February 4, 2013 at Den Holder Airport in the Netherlands was Eurocopter AS332L2 PH-NHR (c/n 2572, ex G-CHLF), the first of the type for Belgian company Noordzee Helikopters Vlaanderen. It arrived at Den Helder on December 6, 2012, and NHV began operations with it and EC155B1 OO-NHP (c/n 6762, ex G-ISSU), supporting the offshore industry, on January 1. The company is due to receive a second Super Puma (PH-NHS, c/n 2599, ex G-CHLJ) for operation from Den Helder and has ten Eurocopter EC 175s on order, which will be delivered between 2013 and 2015.

  • Air International 1996-07 / G.Kromhout - Dutch Air Force Revised

    Latest helicopter to join the KLu is the AS 532 U2 Cougar Mk II. S-400, one of the first examples to be delivered to 300 Squadron at Soesterberg, is seen here undergoing post-flight maintenance on May 31, 1996, the day the KLu’s Tactische Helikopter Groep (THG) officially took on charge both the AS 532 U2 and CH-47D in a formal ceremony at Soesterberg. The camouflage scheme seen here will also be applied to the Chinooks at a later date.

  • Air Pictorial 1998-03

    Camouflaged in a disruptive scheme to assist its concealment during tactical operations, the RNethAF’s Eurocopter AS532 Cougar is included in the new book on Dutch colours reviewed below.

  • Air International 2018-04 / Airscene

    It was announced last December that 300 Squadron is saved from the axe after all and the Cougar will stay in service until 2030.

  • Air International 2014-06 / K.van der Mark - Securing the Summit /Military/

    AS532U2s Cougar Mk2s from 300 Squadron were on standby to support ground forces.

  • Air International 2011-02 / K.van der Mark - Training the Elite /Military/

    Sitting in a hovering Cougar, a member of the Army's Special Forces unit aims his Accuracy International AWSM sniper rifle during a personnel recovery mission at a camp site near Oldehove.

  • Air International 2012-08 / News

    The two RNLAF AS 532U2 Cougars deployed to the Gulf of Aden on board Hr Ms Rotterdam are fitted with flotation gear, as seen on S-447 at Maritime Air Station De Kooy earlier this year while 300 Squadron was preparing for the Ocean Shield deployment.

  • Air International 2011-02 / K.van der Mark - Training the Elite /Military/

    Adding to the surprise effect by flying at 'tree top level' over the flat landscape of the northern part of the Netherlands, a Cougar and Chinook arrive on the scene for a hostage release operation as part of HWIC Recovery.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing-Vertol CH-47 Chinook - США - 1961

  • Air International 2011-05 / News

    RNLAF Cougars took part in what is likely to be their final TAC Blaze exercise in late March and early April 2011. S-450 of No.300 Squadron is seen departing the forward operating base for a reconnaissance mission over the Electronic Warfare Range at Spadeadam, Cumbria on April 4.

  • Air International 2011-02 / K.van der Mark - Training the Elite /Military/

    Tactical operations practiced in HWIC included fast-roping from Cougars, as shown by S-445 in the new grey colour.

  • Air International 2015-04 / News

    AS532U2 Cougar Mk2 S-453, seen on stand-by at Leeuwarden in January 2015, is one of two from 300 Squadron that took over the patient airlift role on January 1, 2015.

  • Air International 2012-05 / News

    Royal Netherlands Air Force CH-47D Chinook D-101 is seen returning from a mission to its forward operating base at Carlisle Airport, Cumbria, during Exercise Tac Blaze 2012/1.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing-Vertol CH-47 Chinook - США - 1961

  • Air International 2011-02 / K.van der Mark - Training the Elite /Military/

    The loadmaster/gunner of a Cougar keeps a watchful eye over his gun as soldiers approach the helicopter with 'wounded' colleagues on stretchers for a casualty evacuation flight in exercise HWIC Recovery.

  • Мировая Авиация 65

    Береговая охрана Исландии эксплуатирует два AS 332L2 Super Puma, которые базируются в Рейкьявике и привлекаются к поисково-спасательным операциям, перевозкам больных и патрулированию районов рыбного промысла.

  • Air International 2002-08 / Talkback

    This Forsvarsmaktens Helikopterflottilj (Swedish Defence Helicopter Wing) HKP-10 (AS 332M1 Super Puma), 97, is on the strength of 1 Helikopterbataljon (Helicopter Battalion), based at Lulea in northern Sweden. It is one of 12 of the type strategically distributed at various air bases around the country to provide search and rescue, and was photographed in June 2002 during a SAR demonstration.

  • Air International 2012-03 / News

    The first Eurocopter AS532AL Cougar for the Albanian Air Force (FA-630) has been noted flying from the manufacturer's facility at Marignane in France. It first flew late last year and is one of five of the type ordered in December 2009 under a €78.6 million contract. All are scheduled to be delivered by early 2013.

  • Мировая Авиация 67

    В составе ВВС Сингапура есть две эскадрильи вертолетов AS 332M Super Puma/AS 532UL Cougar, закупленных в конце 1980-х - начале 1990-х годов. Вертолеты используются, прежде всего, как транспортные.

  • Air International 1986-08 / C.Pocock - Singapore Sting

    One of the AS 332M Super Pumas of No 125 (Starling) Sqn which operates this helicopter from Sembawang;

  • Air International 2022-01 / N.Pittaway - Regional Resurgence

    The Republic of Singapore Air Force (RSAF) is replacing its Aerospatiale AS332M/AS332M1 Super Puma Helicopters with the Airbus Helicopters H225M. The first H225Ms were delivered to Singapore in March 2021

  • Air International 2007-07 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents

    Royal Saudi Naval Forces (RSNF) AS 332 Super Puma 716/F-ZKCB is seen on May 31, 2007 on the first day of a two-day visit to Belgium to undertake rocket firing trials on the Pampa Range. On June 1 the helicopter returned to the Eurocopter factory at Marignane, France, where the manufacturer is nearing completion of a two-year programme to undertake major inspections on all 20 RSNF Super Pumas, at the same time carrying out retrofit and upgrade of the navigation/communication equipment and weapons systems. Eighteen of the helicopters have now been completed at Marignane, whilst work on the remaining two will be undertaken in Saudi Arabia.

  • Air International 2007-03 / H.-P.Grolleau - CEV Military Acceptance Testing /Military/

    CEV personnel carry out acceptance testing for overseas customers which have contracts with French companies. In 2006, this testing included upgraded Mirage 5SDEs for Egypt and Royal Saudi Naval Forces AS.532 Cougars.

  • Air International 2019-12 / Backpages

    AIRBUS HELICOPTERS has concluded a deal with Air Greenland to deliver two H225 Super Puma helicopters to support the latter company's bid for Greenland's SAR helicopter contract.

  • Air International 2007-07 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents

    Eurocopter displayed this EC 225 at the Show, it being one of two destined for delivery later this year to the Chinese Ministry of Communications for operation on search and rescue duties by the Rescue and Salvage Bureau.

  • Air International 2011-09 / News

    On August 5, 2011 Eurocopter announced that it had fulfilled the 2009 contract to supply two EC225s to the Chinese Ministry of Transport's Rescue and Salvage Bureau. Both B-7136 and B-7137 (seen here with the test registration F-WJXS on a test flight from Marignanne on June 16, 2011) have joined the Nanhai No.1 Rescue Flying Service of the Bureau. B-7136 was delivered at the end of June and B-7137 on August 5. They are used for offshore search and rescue, and are equipped with searchlights, weather radar and a rescue hoist. They join an initial pair of EC225s (B-7125 and B-7126) delivered in 2007 and assigned to the Donghai and Beihai No.1 Rescue Flying Services, and three Eurocopter AS365N Dauphins, two Sikorsky S-76As, four S-76C+s, four S-76C++s and three Harbin Y-12s.

  • Air International 2008-02 / News: Headline, Military, Civil, Accidents

    Eurocopter EC 225 B-7126 (ex F-WWOY) was one of two handed-over on December 18, 2007 in Zhuhai to the Chinese Ministry of Communications for search and rescue operations with the China Rescue and Salvage Bureau.

  • Air International 2018-11 / Airscene

    Airbus Helicopters announced on September 20, 2018, that it has secured an order from the Royal Thai Air Force (RTAF) for four additional H225M Caracal helicopters.

  • Air International 2019-03 / Airscene

    PTDI (Persaero) will complete assembly and customisation of eight Airbus Helicopters H225M Super Pumas and nine Bell 412EPI helicopters for the Indonesian military.

  • Air International 2012-01 / News

    The first Eurocopter EC725 for the Royal Malaysian Air Force (M55-01) was unveiled via a live broadcast from Marignane in France to the Langkawi Maritime and Aerospace Exhibition in Malaysia on December 6, 2011. Malaysia ordered 12 EC725s in April 2010, eight of which were being assembled in late 2011. The first is due to start flight tests in early 2012, with deliveries expected to start later that year and due to continue into early 2014. They will be used for search and rescue, and transport roles.

  • Air International 2017-05 / Airscene

    H225Ms M55-01 and M55-02 were the first two of 12 such helicopters built by Airbus Helicopters at Marignane, France for the Tentera Udara Diraja Malaysia.
    The Tentera Udara Diraja Malaysia (Royal Malaysian Air Force) operates 12 EC725AP Caracals in the Combat Search And Rescue (CSAR) role. Although Airbus Helicopters had hoped to sell further examples to the TUDM, to replace the Nuri fleet, an order has not materialised to date

  • Air International 2014-10 / News

    Airbus Helicopters EC225LP A4O-HD (c/n 2648, ex F-WWOC) of the Oman Royal Flight (ORF) made a rare appearance in the Netherlands on August 28, 2014. It made a fuel stop at Groningen Airport Eelde while en route to Stavanger-Sola airport in Norway where, it is understood, the helicopter will undergo maintenance at the Heli-One facility. The helicopter is the oldest of six EC225LPs delivered to the ORF between 2007 and 2009.

  • Air International 2011-08 / News

    Eurocopter EC725 1001/F-ZWBU destined for the Fuerza Aerea Mexicana (Mexican Air Force) is seen near Marignane in the south of France on June 16, 2011 on a test-flight out of the manufacturer's nearby factory. The helicopter is one of 12 aircraft for the service from two batches of six ordered in March 2009 and September 2010. Others that have been noted flying are 1002/F-ZWBG and 1003/F-ZWBE. Deliveries are due to start at the end of 2011.

  • Мировая Авиация 232

    Мексика стала очередным крупным заказчиком EC725. ВВС Мексики поставлены 12 вертолетов (на снимке). ВМС Мексики заказали девять EC725 для использования в качестве поисково-спасательных, санитарных и транспортных вертолетов.

  • Air International 2011-11 / News

    Fuerza Aerea Mexicana (Mexican Air Force) Eurocopter EC725 1007/F-ZWBE flew a series of weapons trials over the Belgian Armed Forces Pampa Weapons Range in September 2011. The helicopter fired FN Herstal 2.75in (70mm) unguided rockets over the range. It is seen here on September 19 carrying a rocket pod mounted on the cabin hardpoint.

  • Air International 2011-01 / News

    The first three EC725 Cougars were handed over to the Brazilian Government recently in the presence of Eurocopter President, Lutz Bertling. Known as the UH-15 by the Brazilian armed forces, the first example (N-7101, seen here) has been transported to the Helibras facilities in Itajuba, Minas Gerais state, for delivery to the Brazilian Navy by the end of the year.

  • Air International 2011-06 / News

    The first of 15 Brazilian Navy U-15s (EC725s), shown with an Exocet anti-ship missile.

  • Мировая Авиация 232

    ВС Бразилии являются крупнейшим покупателем EC725. Сборка вертолетов налажена на "Helibras". Намечено собрать более 50 вертолетов для Армии Бразилии, ВМС (на фото) и ВВС. Вертолет на снимке представлен в предпоставочной окраске.

  • Air International 2022-01 / Focus: UAV, Rotary, Business, Technology, Space

    The first Aviacao Naval Brasileira H225M H-4101 toting an MBDA Exocet AM39 B2M2

  • Air International 2011-02 / News

    ВС Бразилии являются крупнейшим покупателем EC725. Сборка вертолетов налажена на "Helibras". Намечено собрать более 50 вертолетов для Армии Бразилии (на фото), ВМС и ВВС. Вертолет на снимке представлен в предпоставочной окраске.
    Eurocopter EC725BR EB-5001 (seen with the test registration F-ZWBR) was one of three assembled by Eurocopter at Marignanne in southern France handed over to Helibras for delivery to Brazil on December 20, 2010. Helibras will outfit the helicopters with their mission equipment, and from 2012 assemble 44 of the 50 on order at Itajuba, Minas Gerais. The final example will be delivered in 2016, by when Brazilian content will have risen to 50%. A total of 16 will be delivered to the Forca Aerea Brasileira (FAB, Brazilian Air Force) as H-36s, while another two ordered for the Presidency will be operated by the FAB as VH-36s. Another 16 will serve as UH-15 and UH-15As with the Commando da Forca Aeronaval (Naval Aviation Command), the first being N-7101 (ex F-ZWBS), while 16 (including EB-5001) are destined for the Comando de Aviacao do Exercito's (Brazilian Army Aviation Command).

  • Air International 2015-06 / News

    Latin American first: the H-36 on display at LAAD.