RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : International

Год : 1994

Вертолет

Многоцелевой легкий вертолет с экипажем из одного человека

Варианты

Eurocopter EC135 и EC635

   Созданный в результате начатой в середине 1980-х годов программы разработки демонстратора технологий, вертолет BO 108 выполнил первый полет 15 октября 1988 года. Он имел силовую установку из двух турбовальных двигателей (ТВаД) Allison 250-C20R, четырехлопастный несущий винт от BO 105 и стандартный рулевой винт (с 1990 года установили новый полностью композитный бесподшипниковый рулевой винт). В январе 1991 года производитель анонсировал разработку вертолета, созданного на основе BO 108 и предназначенного для замены легкого многоцелевого BO 105, но с меньшими на 25% эксплуатационными расходами. В январе 1992 года вертолет получил наименование Eurocopter Deutschland EC135, отражавшее слияние подразделений "Aerospatiale" и MBB в вертолетное отделение "Eurocopter".
   Первый настоящий прототип поднялся в воздух 5 июня 1991 года с двумя ТВаД Turbomeca TM319-1B Arrius. Главным изменением конструкции по ходу НИОКР стало увеличение вместимости до семи человек и замена рулевого винта многолопастным винтом-фенестроном в кольцевом канале. Лопасти бесшарнирного несущего винта полностью изготовлены из композитов. За прототипом последовали две предсерийные машины, выполнившие первые полеты 15 февраля и 16 апреля 1994 года - с различными силовыми установками, предлагавшимися в качестве альтернативы для серийных вертолетов; на первой машине стояли двигатели Arrius 2B мощностью по 583 л.с, на второй - 621-сильные ТВаД Pratt & Whitney Canada PW206B. Был построен и третий предсерийный прототип, все три интенсивно использовались в программе летных испытаний. Сертификаты летной годности Европы и США получены в июне и июле 1996 года соответственно. Первый серийный вертолет передан заказчику в июле 1996 года, а к декабрю 1998 года вертолет EC135 был сертифицирован для визуальных полетов и для полетов по приборам. Основным вариантом EC135 является EC135P1 с ТВаД PW206B. На EC135T1 изначально ставились двигатели Turbomeca Arrius 2B, позже - Arrius 2B1. EC135 ACT/FHS (Active Control Technology/Flying Helicopter Simulator), разработанный в рамках германской программы по изучению технологии "fly-by-light" - компоненты систем управления, многожильные кабели и их жгуты заменяют на оптоволокно. На EC135 Police предусмотрена возможность установки различных целевых систем. EC635 - военный вариант с упрощенным интерьером и возможностью установки специальных систем и вооружения.
   На основе базовой модели созданы варианты повышенной комфортности EC135 Hermes, предназначенный для корпоративных и VIP-перевозок, а также медико-эвакуационный вариант и другие модификации.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Eurocopter EC135T1

   Тип: многоцелевой легкий вертолет с экипажем из одного человека
   Силовая установка: два турбовальных двигателя Turbomeca Arrius 2B1 мощностью по 670 л. с. (550 кВт)
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость на уровне моря 267 км/ч; начальная скороподъемность 504 м/мин, динамический потолок 6100 м; статический потолок с учетом влияния земли 4040 м; статический потолок без учета влияния земли 3100 м; дальность с дополнительным запасом топлива 880 км, дальность со стандартной заправкой 745 км
   Масса: пустого 1465 кг; максимальная взлетная 2900 кг
   Размеры: диаметр несущего винта 10,20 м; длина с вращающимися винтами 12,16 м; высота с вращающимися винтами 3,62 м; площадь, ометаемая несущим винтом, 81,71 м2
   Полезная нагрузка: до семи пассажиров или груз массой до 1260 кг (в том числе на внешней подвеске)

Показать полностью
  • Описание
  • Air International 2002-07 / J.Lake - Eurocopter EC 135 /Rotary wing/
    Регистрационный номер: G-BZRS

    Bond Air Service Ltd's relief EC 135T1, G-BZRS (c/n 0166), with Strathclyde Police titles, is shown fitted with Eurocopter’s external reinforced mission bolsters on the nose, which enables the carriage of appropriate role equipment.

  • Air International 2002-07 / J.Lake - Eurocopter EC 135 /Rotary wing/
    Регистрационный номер: G-CCAU

    Central Counties Police Consortium EC 135T1, G-CCAU (c/n 0040), in the configuration used for the first flight tests of McAlpine's police mission pod. The Consortium comprises the Staffordshire Police and West Mercia Constabulary and originally operated from Halfpenny Green Airport, though it has since moved to Stourbridge.

  • Air International 2002-07 / J.Lake - Eurocopter EC 135 /Rotary wing/
    Регистрационный номер: G-KRNW   [2]

    EC 135T1 G-KRNW (c/n 0175) is operated by Bond Air Services Ltd on behalf of Cornwall Air Ambulance and flies from RAF St Mawgan.

  • Air International 2002-07 / J.Lake - Eurocopter EC 135 /Rotary wing/
    Регистрационный номер: G-SUFF

    Eurocopter’s last classic VFR EC 135T1 Advanced Police Helicopter, G-SUFF (c/n 0118), prior to the launch of the Single-Pilot IFR EC 135T1/T2. Operated by the Suffolk Constabulary Air Support Unit, it is based at the Army Air Corps airfield at Wattisham, Suffolk.

  • Air International 2002-07 / J.Lake - Eurocopter EC 135 /Rotary wing/
    Регистрационный номер: EC-GNA

    Ertzaintza (Basque Police) EC 135T1 EC-GNA (c/n 0017) was one of two (the other being EC-GMZ c/n 0016) delivered to Eurocopter’s first police customer for the type in March 1997. It is one of only three currently registered in Spain, the third example being EC 135P2 EC-IFU (c/n 0223), delivered in April 2002 to the Generalitat de Catalunya, the Government of the autonomous Spanish community of Catalonia and based at Sabadell Airport, near Barcelona.

  • Air International 2015-07 / News
    Регистрационный номер: EC-MGL

    The Spanish Police has received all three Airbus Helicopters H135s (formerly EC135P2+S) with deliveries of EC-MGL (c/n 1184, ex-EC-034) and EC-MGM (c/n 1185, ex-EC-035). They joined EC-MDY (c/n 1177, ex-EC-030), which was handed over in December. EC-MGL is seen landing after the acceptance flight at the Airbus Helicopters plant in Albacete on June 2, 2015.

  • Air International 2011-02 / News
    Регистрационный номер: EC-094

    Seen here taking off from Albacete for its delivery flight on December 15, 2010 is Policia Nacional EC135P2+ EC-094, which will enter service as EC-UZ.

  • Air International 2013-11 / News
    Регистрационный номер: EC-032

    Eurocopter Espana recently began crew training for the first Croatian Police pilots to be certified on its new Eurocopter EC135 (9A-HBA, c/n 689, ex EC-032). The helicopter is seen operating from Albacete on September 16, 2013. The Croatian internal affairs ministry issued a public tender for a new helicopter worth 29.2 million kuna (€3.9 million), plus tax, in July 2012, resulting in the order for the EC135.

  • Air International 2012-12 / News

    At the end of October 2012 the Guardia Civil Spanish Military Police received two new Eurocopter EC135P2+s, HU26-18/'09-312’ (c/n 1007, ex EC-036) and HU26-19/'09-313' (c/n 1031, ex EC-031). Both helicopters have been assembled at the Spanish Eurocopter plant at Albacete. HU26-19 is seen during a test flight on October 18.

  • Air International 2012-05 / News
    Регистрационный номер: EC-030

    The Policia National (Spanish Police) will receive two Eurocopter EC135P2i helicopters during 2012. The first to be delivered will be c/n 0981, seen here wearing the test registration EC-030 on February 22, 2012 during its first flight from Albacete, where it was assembled. In addition to the Police, the Guardia Civil will also receive another two EC135s this year.

  • Air International 2015-02 / News

    Australia's HATS programme will include 15 EC135T2+ helicopters similar to this example flown by the Spanish Army's Military Emergency Unit.

  • Air International 2014-02 / News

    At the beginning of December 2013 the Spanish Government authorised the purchase of eight new Airbus Helicopters EC135T2+S for the Centro de Ensehanza de Helicopteros (CEFAMET, Army Aviation Training Centre) at Colmenar Viejo, Madrid. The deal is valued at €49 million and the initial two were handed over by Eurocopter Espana (ECE) on January 1. Seen on the ECE apron is EC135T2+ HE26-21/10017 ‘ET-186' (c/n 990), one of the first pair for CEFAMET. The final delivery will take the school's EC135 fleet to 12.

  • Air International 2012-10 / News
    Регистрационный номер: EC-038

    By the end of 2012 the Spanish Policia National will receive two Eurocopter EC135P2+s to renovate its helicopter fleet, allowing it to withdraw some of its oldest CASA/MBB Bo 105s. The new machines are c/n 981 (with the test register EC-030); and c/n 1044 (EC-038), seen here landing after a test flight from the Eurocopter Espana factory at Albacete on September 4, 2012.

  • Мировая Авиация 12

    На фотографии представители нового поколения полицейских вертолетов Eurocopter - ЕС 135T без контейнеров с целевым оборудованием и ВК 117C-1 в полном оснащении.

    Другие самолёты на фотографии: MBB, Kawasaki BK.117 - International - 1979

  • Air International 2022-05 / T.Batchelor - All at sea

    Five Airbus H135s cover 55,500 km2 on behalf of the UK’s largest electricity distribution network operator

  • Air International 2002-07 / J.Lake - Eurocopter EC 135 /Rotary wing/
    Регистрационный номер: G-HARP

    UK executive helicopter charter company Air Harrods, based at London Stansted Airport, owns and operates this EC 135T1, G-HARP (c/n 0116), in a VIP configuration. Initially delivered in January 2000 with Cayman Islands registration VP-CAF, the helicopter was upgraded for single-pilot IFR operations by Eurocopter at Donauworth in early 2001 before being allocated its current UK registration on April 25, 2001. This luxuriously-appointed helicopter was recently offered for sale through Michael Wheatley Helicopters of Chertsey, Surrey.

  • Мировая Авиация 98
    Регистрационный номер: G-KRNW   [2]

    Вертолет EC135T2 авиационной медицинской службы Корнуолла выполнил посадку на побережье, что для данного графства типично. Множество пляжей недоступно для автотранспорта, однако они часто посещаются спортсменами-экстремалами. Графство Корнуолл первым в Великобритании обзавелось санитарной авиацией.

  • Air International 2018-01 / I.Frain - Protecting the kingdom /Parapublic/
    Регистрационный номер: G-POLB

    EC135T2+, G-POLB (msn 283), was the first of seven upgraded EC135s handed over by Babcock MCS (Mission Critical Service) to the National Police Air Service.

  • Air International 2018-02 / S.Bennett - National Police Air Service /Parapublic/
    Регистрационный номер: G-POLD

  • Air International 2019-01 / Backpages
    Регистрационный номер: G-POLF

    ON NOVEMBER 12, 2018, Airbus Helicopters delivered the first of seven upgraded National Police Air Service H135s, under a £1.5 million contract signed in December 2017.

  • Air International 2023-11 / G.Sands - Training the observers
    Регистрационный номер: G-EMID

    This is the latest intake for the four-week TFO training course - trainers and recruits in front of the helicopters they will learn on; an H135 and H145

    Другие самолёты на фотографии: Eurocopter EC.145 / UH-72 Lacota - International - 1999

  • Air International 2020-07 / Focus: UAV, Rotary, Business, Technology
    Регистрационный номер: G-POLU

    The BladeSense project involved a former Norwegian Police H135.

  • Air International 2020-08 / M.Broadbent - HELIMED Rapid rotary responce
    Регистрационный номер: G-SCAA

    One of Scotland's Charity Air Ambulance's two Airbus Helicopters EC135s.

  • Air International 2002-07 / J.Lake - Eurocopter EC 135 /Rotary wing/
    Регистрационный номер: G-SPAU

    Strathclyde Police Air Support Unit EC 135T1 G-SPAU (c/n 0142) was leased from Bond Air Services Ltd from mid-2000 and based at Glasgow's City Heliport, alongside the River Clyde. It was unfortunately destroyed in a non-fatal accident on February 17, 2002, at Muirkirk, Ayrshire. Formed in 1989, the unit also operates Eurocopter BO 105CBS-4 G-SPOL.

  • Air International 2018-01 / I.Frain - Protecting the kingdom /Parapublic/
    Регистрационный номер: G-SUFK

    Airbus Helicopters H135s, comprising both EC135P2s like G-SUFK (msn 0730) pictured here and upgraded EC135T2s, make up most of the police helicopters operated in the UK.

  • Air International 2015-10 / A.Drwiega - Police Aviation's Transition /Paramilitary/
    Регистрационный номер: G-TVHB

    Fifteen EC135s are operated by the UK’s National Police Air Service.

  • Air International 2002-07 / J.Lake - Eurocopter EC 135 /Rotary wing/
    Регистрационный номер: G-WCAO

    EC 135T1 G-WCAO (c/n 0201) was the first McAlpine Helicopters-developed single-pilot Advanced Police Helicopter (APH) EC 135 with the revised police mission pod. Delivered to McAlpine Helicopters Ltd in December 2001 as D-HECU, it was officially UK-registered on April 8, 2002, and is due for delivery in June to Western Counties Police Air Operations Unit, based at Bristol/Filton. A consortium of the Avon, Somerset and Gloucestershire Police forces, the unit was formed in 1995 and currently operates Eurocopter AS 355F2 G-OASP.

  • Мировая Авиация 14
    Регистрационный номер: G-WMAS

    Вертолет EC135 востребован на рынке санитарной авиации в значительной степени благодаря наличию люка-двери в хвостовой части фюзеляжа, облегчающего погрузку носилок с больными.

  • Air International 2011-07 / News
    Регистрационный номер: RA-04090

    Eurocopter Vostok, Eurocopter's agent for the Russian market, displayed an EC135 light helicopter, one of seven currently operated by Gazprom Avia. In compliance with Russian requirements, the helicopters are fitted with the TTA-12H terrain awareness and warning system and a TTS satellite navigation receiver compatible with the Russian Glonass system. Both units are manufactured by Transas. The company's avionics will also be fitted to other Eurocopter helicopters delivered into Russia, including the EC175, which UTair will receive in 2013. The Russian operator ordered 15 EC175s in 2008, with options on 15 more.

  • Air International 2013-09 / News
    Регистрационный номер: TC-HFV

    At the end of July, 2013 Eurocopter Espana handed over two of the 17 Eurocopter EC135s ordered by the Turkish Aeronautical Association's commercial arm, THK Gokcen Aviation. The helicopters will be used in the air ambulance role. THK Gokcen Aviation has a five-year air ambulance service contract from the Turkish ministry of health. EC135 TC-HFV (ex EC-034) is seen at the manufacturer's facility at Aibacete in Spain on July 19 prior to being ferried to Turkey in company with TC-HFU (ex EC-030). EC135 operations by THK Gdkgen Aviation began in August.

  • Air International 2000-03 / Airscene
    Регистрационный номер: VP-CEO

    Eurocopter sold 30 EC 135s during 1999, including two for the Kuwait national police. First orders of the new century to be revealed for the type came from UK-based Bond Air Services which has ordered five Arrius 2B1-powered EC 135s through UK distributor McAlpine Helicopters.

  • Air International 2012-02 / News

    Eurocopter Romania delivered an EC135T2+ (serial 341) to Romania's Ministry of Health during a ceremony in Bucharest on December 1, 2011. The helicopter is painted in Serviciul Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare (Mobile Service for Resuscitation and Extrication) colours and is equipped to undertake general medical missions for the civil population. A contract for up to six EC135T2+ helicopters was awarded to Eurocopter in August 2011. In addition, the General Aviation Inspectorate of the Ministry of Administration and Interior already operates a pair of EC135T2+s.

  • Мировая Авиация 14

    В числе первых военные вертолеты EC135 получили Королевские ВВС Иордании, где они используются как легкие транспортные и учебно-тренировочные.

Тип фотографий

  • Все фото (167)
  • Боковые проекции (4)
  • Цветные фото (138)
  • Ч/б фото (3)
  • Кабина (16)
  • Модели, рисунки, схемы (6)