RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1944

Одноместный истребитель-бомбардировщик корабельного и аэродромного базирования

Варианты

Hawker Sea Fury

   Истребитель Fury проектировался в соответствии с совместным требованием британских Министерства авиации и Адмиралтейства по техническим заданиям - спецификациям F.2/43 и N.7/43 и рассматривался как меньшая по размерам и более легкая модификация самолета Tempest. Компания "Hawker" должна была спроектировать и построить модель аэродромного базирования, a "Boulton Paul" - переделать ее в палубный вариант. К декабрю 1943 года было заказано шесть опытных самолетов: один - со звездообразным двигателем Bristol Centaurus XII, два - с двигателями Centaurus XXII, два - с V-образными двигателями Rolls-Royce Griffon, а последний предназначался для проведения различных испытаний и отработки конструкции. Первым 1 сентября 1944 года поднялся в воздух самолет с двигателем Bristol Centaurus XII, а 27 ноября начал испытания опытный самолет с двигателем Griffon 85 (на него впоследствии был установлен Н-образный двигатель Napier Sabre VII).
   В апреле 1944 года были получены производственные контракты на 200 самолетов Fury для британских ВВС и такое же количество истребителей Sea Fury для морской авиации, из которых 100 должны были строиться на заводе компании "Boulton Paul". Однако в конце войны заказ ВВС был аннулирован, а вот усовершенствование самолетов Sea Fury продолжилось, и первый опытный экземпляр совершил полет 21 февраля 1945 года. На самолет был установлен двигатель Centaurus XII. Машина получила тормозной гак, но по-прежнему не имела складывающегося крыла, поэтому первой полностью морской модификацией стал второй опытный самолет - с двигателем Centaurus XV, совершивший первый полет 12 октября 1947 года.
   Контракт с "Boulton Paul" был аннулирован в январе 1945 года, из 100 самолетов первые 50 истребителей были построены под обозначением Sea Fury Mk 10. Первый из них поднялся в воздух 7 сентября 1946 года, а третий зимой 1946-1947 годов проходил испытания на борту британского авианосца "Викториес". В мае 1948 года 802-я эскадрилья первой получила истребители-бомбардировщики Sea Fury FB.Mk 11. По заказу британских ВМС построили всего 615 машин, но 31 и 35 самолетов были переданы ВМС Австралии и Канады, соответственно. Sea Fury успешно применялись на раннем этапе войны в Корее. Королевские ВМС Великобритании также получили 60 двухместных учебно-тренировочных самолетов Sea Fury T.Mk 20, десять из которых по заказу Германии были позднее переделаны в самолеты-буксировщики мишеней.
   Среди других заграничных эксплуатантов самолетов данного семейства были: Нидерланды (22 самолета Sea Fury F.Mk 50 и FB.Mk 50), Пакистан (93 Sea Fury F.Mk 60 и пять Sea Fury T.Mk 61), Египет (12 одноместных машин), Бирма (18 Sea Fury FB.Mk 11, переданных из британских ВМС, причем три из них эксплуатировались как буксировщики мишеней, а также три Sea Fury T.Mk 20), Куба (15 Sea Fury FB.Mk 11 и два Sea Fury T.Mk 20) и Ирак (50 одноместных сухопутных Fury и пять двухместных учебно-тренировочных Fury; иракские самолеты неофициально носили обозначение Baghdad Fury).


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Тип: одноместный истребитель-бомбардировщик корабельного и аэродромного базирования
   Силовая установка: один звездообразный ПД Bristol Centaurus XVIII мощностью 2480 л. с. (1849 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 7470 м - 700 км/ч; набор высоты 9145 м - за 10 мин 48 с; практический потолок 10455 м; дальность полета на стандартной заправке топливом 1094 км
   Масса: пустого 4191 кг; максимальная взлетная 5670 кг
   Размеры: размах крыла 11,70 м; длина 10,57 м; высота 4,84 м; площадь крыла 26,01 м2
   Вооружение: четыре 20-мм пушки Hispano Mk 5 в крыле, плюс до 907 кг авиационных средств поражения на двух подкрыльевых узлах подвески - обычно две 907- или 227-кг бомбы или восемь 27-кг НАР

Показать полностью
  • Описание
  • Aeroplane Monthly 1985-12
    Регистрационный номер: TF956   [15]

    The Royal Navy Historic Flight's Hawker Sea Fury FB.11. The aircraft was built in 1947, and donated to the flight by Hawker in 1971. It bears the 807 Sqn markings in which it flew during the Korean War in 1950-51

  • Aeroplane Monthly 1986-02 / R.Williams - Sea Fury (3)
    Регистрационный номер: TF956   [15]

    "Си Фьюри" FB.11 (TF956) эскадрильи исторических самолетов Королевского флота в Еовилтоне в окраске 807-й эскадрильи с авианосца "Тезей" периода войны с Кореей.
    The Royal Navy Historic Aircraft Flight's Hawker Sea Fury FB Mk 11 TF956

  • Aeroplane Monthly 1979-11
    Регистрационный номер: TF956   [15]

    This photo was taken from the tail-gun position of a North American B-25 Mitchell over Duxford in 1978, and shows Lt Cdr Chris Johnson of the Royal Navy’s Yeovilton-based Historic Aircraft Flight approaching in Sea Fury FB.11 TF956. Lt Cdr Johnson retired in September of this year.

  • Мировая Авиация 110

    Hawker Sea Fury FB.Mk 11 выполняет впечатляющий пилотаж, демонстрируя возможности одного из лучших британских поршневых истребителей. Самолеты данного типа состояли на вооружении авиации британских ВМС в 1948-1961 годах.

  • Aeroplane Monthly 1977-05

    The Hawker Sea Furies belonging to Frank Sanders (nearest) and Lloyd Hamilton, putting in some practice laps at the Mojave Air Races in March 1976.

  • Air International 1980-09
    Регистрационный номер: G-BCOW

    The Sea Fury G-BCOW, which continues to be flown at air shows by Spencer Flack.

  • Air Enthusiast 2000-03 / T.Buttler - The RAF Hath no Fury...
    Регистрационный номер: N260X   [2]

    Surviving Sea Fury FB.11s, T.20s and former Iraqi ISSs and IDTs have become prized 'warbirds' and unlimited racers. Built in 1951 for the Royal Australian Navy, FB.11 WH587 was retired in the early 1960s and found its way to the USA in 1965, joining the unlimited air racing 'circuit'. Based in California with Getchell Aircraft of San Jose, N260X again wears RAN colours.

  • Aeroplane Monthly 1990-07 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: N71GB   [2]

    Another immaculate machine at the Sun 'n' Fun Fly-in was Hawker Sea Fury Mk 11 N71GB (c/n 41H-656823), recently flown for the first time after a long and detailed restoration by George Baker at American Aero Services of New Smyrna Beach. Florida. Utilising a Wright R-3355 radial engine, and appropriately named Sky Fury, it is one of the machines recovered from Iraq by Ed Jurist and David Tallichet in 1979.

  • Aeroplane Monthly 1997-06 / S.Commin - Skyrace '97

    Guido Zuccoli about to take off in his Hawker Sea Fury.

  • Aeroplane Monthly 1987-03
    Регистрационный номер: N260X   [2]

    MICHAEL O'LEARY'S photograph features Ellsworth Getchell's ex-Royal Australian Navy Sea Fury. N260X Imported into the USA in early Sixties, the Fury was raced briefly and then allowed to lapse into a derelict condition. Airline pilot Getchell completely rebuilt the airframe and also built up two Bristol Centaurus engines. The photograph was taken in 1982.

  • Aeroplane Monthly 1997-12
    Регистрационный номер: WH587

    XAVIER MEAL photographed this trio practising formation out over Lake Winnebago during Oshkosh '97: Gary Barber in the CAF Arizona Wing's Grumman F8F Bearcat, Ellsworth Getchell in his Hawker Sea Fury WH587, and Canadian P-51D Mustang What’s Up Doc?

    Другие самолёты на фотографии: Grumman F8F Bearcat - США - 1944North American P-51D Mustang - США - 1944

  • Air International 1989-01 / Talkback
    Регистрационный номер: WH589   [10]

    Photograph provided by Mark Lewis depict the Sea Fury FB Mk 11 WH589 as flown at Nowra.

  • Aeroplane Monthly 1994-05 / R.Paver - Hawker Fury debut
    Регистрационный номер: N36SF   [6]

  • Aeroplane Monthly 1994-05 / R.Paver - Hawker Fury debut
    Регистрационный номер: N36SF   [6]

    Owner John Bradshaw formates Fury N36SF on Richard Paver’s camera aircraft (piloted by Trevor Butcher) for this special Aeroplane air-to-air sortie. The fighter, which began life as a Hawker Baghdad ISS (Iraqi Single Seat) Fury, has flown a total of only 24 hours since import into the UK, making rare public appearances last year. It will be performing at a number of selected shows during 1994.

  • Aeroplane Monthly 1994-05 / R.Paver - Hawker Fury debut
    Регистрационный номер: N36SF   [6]

    John Bradshaw's Hawker Fury N36SF, photographed exclusively for Aeroplane Monthly by RICHARD PAVER in February 1994

  • Aeroplane Monthly 1994-05 / R.Paver - Hawker Fury debut
    Регистрационный номер: N36SF   [6]

    Although Hawker Fury N36SF has been in the UK for 2 1/2 years, these are the first and only known air-to-air pictures of it. Finished in Royal Australian Navy Aerobatic team colours, the aircraft carries the roundels of Australia, Canada, the UK and Holland to recognise all the major countries which operated the type.

  • Aeroplane Monthly 1994-03 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: G-BTTA

    Jack Rogers, who sent in the picture, comments that Sydney Camm must be spinning in his grave at about 10,000 r.p.m. at the sight of Old Flying Machine Company Hawker Fury G-BTTA’s new (and temporary) paint scheme. It has been applied to disguise the fighter as a “German reconnaissance fighter” for the filming of Fall from grace, a two-part TV mini-series about SOE operations before D-Day.

  • Aeroplane Monthly 1986-01 / R.Williams - Sea Fury (2)
    Регистрационный номер: WG655   [6]

    Sea Fury T.20 WG655 of the Royal Navy’s Historic Aircraft Flight returning to its Yeovilton base after an air display on May 6, 1985.

  • Aeroplane Monthly 1986-02 / R.Williams - Sea Fury (3)
    Регистрационный номер: WG655   [6]

    The Royal Navy Historic Aircraft Flight s Hawker Sea Fury T Mk 20S, WG655, is the subject of RICHARD WINSLADE'S photograph, taken in September 1985

  • Aeroplane Monthly 1999-10 / F.Mormillo - Emergency 911 /Cover story/
    Регистрационный номер: NX233MB   [7]

    Mike Brown’s Sea Fury T.20 NX233MB posed by pilot Dennis Sanders over Lake Tahoe, Nevada. Note the September Pops cowling insignia and the initials JB on the tail in memory of Mike’s father, wartime B-24 pilot John Brown. The air-to-air photographs in this feature were taken from Dennis Buehn’s Grumman HU-16B Albatross.

  • Aeroplane Monthly 1999-10 / F.Mormillo - Emergency 911 /Cover story/
    Регистрационный номер: NX233MB   [7]

    The September Pops logo adorns all of Michael Brown’s aircraft as a tribute to his father, John Brown, a Second World War 8th Air Force B-24 pilot. John Brown’s Liberator carried the original September Pops nose art because both of its pilots were expecting to become fathers for the first time in September 1944.

  • Aeroplane Monthly 1999-10 / F.Mormillo - Emergency 911 /Cover story/
    Регистрационный номер: NX233MB   [7]

    Putting the wind up the yachtsmen: Mike Brown's Sea Fury T.20 over Lake Tahoe

  • Aeroplane Monthly 1999-10 / F.Mormillo - Emergency 911 /Cover story/
    Регистрационный номер: NX233MB   [7]

    Mike Brown flew his Sea Fury to a second-place finish in the Unlimited Silver Class at the 1998 Reno National Championship Air Races, its very first competition. The aeroplane is powered by a Wright R-3350 radial today.

  • Aeroplane Monthly 1999-10 / F.Mormillo - Emergency 911 /Cover story/
    Регистрационный номер: NX233MB   [7]

    FRANK B. MORMILLO photographed Dennis Sanders flying Mike Brown's Hawker Sea Fury T.20 September Pops over lake Tahoe, Nevada during June this year.

  • Aeroplane Monthly 1999-10 / F.Mormillo - Emergency 911 /Cover story/
    Регистрационный номер: NX233MB   [7]

    The Sea Fury on the ramp at Stead Field, Nevada, for the 1998 Reno National Championship Air Races.

  • Aeroplane Monthly 1998-09 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: VZ346

    Sea Fury T.20 VZ346, coded BR-273, at the Lee Open Day was one of a number repurchased from RNAS Anthorn by Hawker Aircraft in 1957-58 for refurbishment and resale.

  • Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v3
    Регистрационный номер: D-CABY   [2]

    Одними из последних Sea Fury, несших военную службу, стали 16 бывших британских T.Mk 20, прошедших в конце 1950-х годов ремонт и переоборудованных в буксировщики мишеней для западногерманской "Deutsche Luftfahrt Beratungsdienst" (DLB). Находившаяся в Любеке компания предоставляла мишени Люфтваффе. До 1974 года, когда машины были списаны, потери в различных инцидентах составили пять самолетов. Позже девять машин были проданы в США.
    Hawker Sea Fury target-towing aircraft wearing West German civil marks.

  • Aviation Historian 23 / N.Stroud - Mike Hooks

    With wings folded, one of the West German company Deutsche Luftfahrt Beratungsdienst’s distinctive scarlet Hawker Sea Fury T20s awaits another target-tug flight at Lubeck-Blankensee in the late 1960s.

  • Aeroplane Monthly 1985-05

    FRANK B MORMILLO's photograph, taken in May 1983, depicts a formation of four Planes of Fame Museum aircraft. Nearest the camera is the Zero being flown by Jim Maloney. Next is the Curtiss P-40, flown by John Maloney, followed by Ross Diehl in the P-51D Glamorous Glen III and, in the background, Frank Sanders in the museum's Sea Fury

    Другие самолёты на фотографии: Curtiss P-40D Kittyhawk / Warhawk - США - 1941Mitsubishi A6M5 Reisen - Япония - 1943North American P-51D Mustang - США - 1944

  • Мировая Авиация 160
    Регистрационный номер: WH589   [10]

    Furias. Кроме Dreadnought, единственным Sea Fury, оснащенным двигателем R-4360, стал Furias, собранный из нескольких машин, включая бывшие британский FB.Mk 11 (WJ290) и голландский FB.Mk 50 (6-14). Еще одним донором стал бывший австралийский FB.Mk 11 (WH589; на снимке), летавший в Канаде и Великобритании и потерпевший аварию в 1979 году.

  • Aeroplane Monthly 1986-04 / R.Williams - Sea Fury (5)
    Регистрационный номер: N878M   [3]

    Dr Sherman Cooper’s Sea Fury N878M photographed in the early Seventies by HENRY ARTOF.

  • Air Enthusiast 1972-05 / Unlimited racing with the hot ships /Veteran & Vintage/
    Регистрационный номер: N878M   [3]

    The clipped-wing and modified Sea Fury N878M which took first place at the San Diego Unlimited event but was severely damaged in a forced landing during the California 1000.

  • Мировая Авиация 160
    Регистрационный номер: N878M   [3]

    Miss Merced. Изначально самолет построен для канадских ВМС как WG567, в гражданском же регистре Канады он появился как CF-VAN. В середине 1960-х годов он был продан в США, получил новое крыло и более обтекаемый фонарь кабины, а затем участвовал в гонках в Рино. После аварии в 1971 году (на снимке), Miss Merced был продан, но восстановлен и как Super Chief вновь поднялся в небо в 1988 году, уже с двигателем Centaurus 173, взятым с Blackburn Beverley. Затем Sea Fury вновь поменял собственника, получил двигатель R-3350 и старое имя Miss Merced. В обновленном виде он принял участие в гонках в Рино в 2000 году, заняв 16 место.

  • Мировая Авиация 160
    Регистрационный номер: CF-VAN

    Miss Merced. Изначально самолет построен для канадских ВМС как WG567, в гражданском же регистре Канады он появился как CF-VAN. В середине 1960-х годов он был продан в США, получил новое крыло и более обтекаемый фонарь кабины, а затем участвовал в гонках в Рино. После аварии в 1971 году, Miss Merced был продан, но восстановлен и как Super Chief (на снимке) вновь поднялся в небо в 1988 году, уже с двигателем Centaurus 173, взятым с Blackburn Beverley. Затем Sea Fury вновь поменял собственника, получил двигатель R-3350 и старое имя Miss Merced. В обновленном виде он принял участие в гонках в Рино в 2000 году, заняв 16 место.

  • Air International 1984-03 / ??? - Round Engine Racers at Reno /Veteran & Vintage/
    Регистрационный номер: N4434P   [9]

    Furias. Впервые собранный самолет принял участие в гонках в Рино в 1983 году, хотя самолет (на фото, был назван Head Gorilla) испытывал проблемы с двигателем.
    Lloyd Hamilton's modified Sea Fury officially named "Head Gorilla" hut rechristened "Havnaught" for its contest with the "Dreadnought" at Reno. A runaway propeller prevented this aircraft from qualifying for the final contest.

  • Air International 1985-03 / B.Johnston - Reno '84 in Retrospect
    Регистрационный номер: N4434P   [9]

    Lloyd Hamilton's R-4360-engined Sea Fury, now named "Furias", after appearing in 1983 as the "Havenought". He had to land when pieces of the cowling detached on the fourth lap of one of the heats.

  • Air International 1988-02 / ??? - Records at Reno
    Регистрационный номер: N4434P   [9]

    Lloyd Hamilton's Wright R-4350-powered Sea Fury "Furias" appeared with an ugly new turtleback addition. It proved slower than in 1986 and "spent the week eating engines".

  • Мировая Авиация 160
    Регистрационный номер: N4434P   [9]

    Furias. После неудачного старта Sea Fury модифицировали, установив увеличенный киль, более обтекаемый фонарь кабины и гаргрот (на снимке). Переименованный в Furias, самолет последний раз принял участие в гонках в Рино в 1997 году, а затем был продан. Но в 2000 году он вновь вернулся в Рино.

  • Air International 1984-03 / ??? - Round Engine Racers at Reno /Veteran & Vintage/
    Регистрационный номер: NX20SF   [11]

    Dreadnought. Самолет стал первым и единственным Sea Fury, побеждавшим в гонках в Рино (это было в 1983 и 1986 годах). Приобретенный в Бирме в конце 1970-х годов, T.Mk 20 является, вероятно, бывшим британским VZ368 - его продали Бирме после ремонта в 1958 году (как UB-451). Самолет оснащен двигателем Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major, снятым с Douglas C-124 Globemaster, и в новом виде машина совершила первый полет в августе 1983 года. Также был увеличен киль самолета.
    The "Dreadnought" at Reno. A modified Sea Fury FB Mk 11, it features an R-4360 "corn cob" radial engine which is easier to support and maintain than the original Centaurus, and produced a speed of 446-392 mph (718,38 km/h) to qualify for the Unlimited event at Reno, which it went on to win at a slightly lower speed.

  • Air International 1985-03 / B.Johnston - Reno '84 in Retrospect
    Регистрационный номер: NX20SF   [11]

    The R-4360-engined Sea Fury “Dreadnought" (with a new fin extension) in which Neil Anderson was the fastest qualifier. An engine problem kept it out of the final.

  • Мировая Авиация 159
    Регистрационный номер: NX20SF   [11]

    В 1983 году самолет под названием "Dreadnought" (код NX20SF) первым из Sea Fury выиграл ежегодный национальный чемпионат США по авиагонкам в произвольном классе (Рино, штат Невада). Эта победа подогрела интерес к Sea Fury как к достойному сопернику в соревнованиях, на которых раньше доминировали P-51 Mustang. Победителем стал T.Mk 20, списанный из британской морской авиации и прошедший в 1958 году переоборудование для ВВС Бирмы. Чтобы превратить Sea Fury в гоночный самолет, на нем установили мотор Pratt & Whitney R-4360 (от Douglas A-1, борт NX20SF), вращавший четырехлопастный винт. Характерным отличием машины стал более высокий киль.

  • Авиация и Космонавтика 2020-10 / В.Бакурский - Последний прыжок "Мустанга"
    Регистрационный номер: NX20SF   [11]

    Доработанный британский истребитель «Си Фьюри» с собственным именем «Дредноут», оснащенный четырехрядным звездообразным двигателем R-4360 - один из наиболее мощных гоночных самолетов 1980-х гг.

  • Мировая Авиация 5
    Регистрационный номер: NX20SF   [11]

    Этот двухместный Dreadnought - бывший Sea Fury Т.Mk 20 Британского королевского морского флота. Впервые он появился в Рино в 1983 году. Во время своего дебюта самолет показал рекордную для квалификационных состязаний скорость 718,4 км/ч.

  • Aeroplane Monthly 1999-12 / M.O'Leary - Race 57. The remarkable story of a Super Corsair /Cover story/
    Регистрационный номер: NX20SF   [11]

    Racing then and now: Reno Sea Fury Dreadnought and Cleveland Super Corsair “57”

    Другие самолёты на фотографии: Goodyear F2G Super Corsair - США - 1944

  • Aeroplane Monthly 1999-12 / ??? - Triumph and Tragedy at Reno /Reno '99 album/
    Регистрационный номер: NX20SF   [11]

    Brian Sanders finished second in the Gold final flying the R-4360-powered Sea Fury Dreadnought, which has spray bars for engine cooling, anti-detonant injection and an extended fin and rudder. Here he is accompanied by his brother Dennis in another Sea Fury, Argonaut.

  • Air International 1988-02 / ??? - Records at Reno

    "Strega", which would emerge as the winner, at the end of the line of Unlimited racers prior to the start of the Championship race. The noses of "Dreadnought" and "Rare Bear" are just visible beyond. Also in the line-up for this climactic event, but hidden in this photograph, were "Super Corsair", "Dago Red", "Pegasus", "Stiletto", "Thunderbird", and Gary Levitz’ P-51, "Miss Ashley".

    Другие самолёты на фотографии: Grumman F8F Bearcat - США - 1944North American P-51D Mustang - США - 1944

  • Aeroplane Monthly 1986-04 / R.Williams - Sea Fury (5)

    Hawker Sea Fury Nuthin’ Special competing in the 1985 Reno races

  • Мировая Авиация 160

    Critical Mass стал одним из самых радикально модифицированных для гонок самолетов Sea Fury. Его карьера началась в британском флоте - это была спарка T.Mk 20 (WE820), затем он до 1970-х годов служил в ФРГ в группе из 16 буксировщиков мишеней T.Mk 20S. Оснащенный двигателем Wright R-3350 мощностью 4000 л.с. и четырехлопастным воздушным винтом, взятым с Douglas A-1, самолет имел новое крыло и увеличенный киль. Пилот располагается в бывшей задней кабине, под обтекаемым фонарем. Вначале носил имя Blind Man's Bluff, но после аварии в 1990 году он был восстановлен и получил новые имя и собственников, а в гонках в Рино в 2000 году занял второе место.

  • Мировая Авиация 160

    Argonaut - еще один собранный из нескольких машин самолет, работы по нему выполняла компания "Sanders Aircraft", создавшая также Dreadnought. Кабина и ряд других компонентов взяты с бывшего британского FB.Mk 11 (TG114), а другие - от списанных западногерманской спарки и иракской машины. Первый полет состоялся в 1994 году, некоторое время машина летала с номером "19" (на снимке), но затем получила окраску в цветах канадских ВМС и номер "BC-L/114". Самолет принял активное участие в гонках в Рино в 2000 году.

  • Air Pictorial 1999-11 / G.Jones - Reno: Triumph & tragedy
    Регистрационный номер: TG114

    Two of the five Hawker Sea Fury racers, which clocked average speeds of 390+ mph.

  • Aviation Historian 1 / P.Brooks - One furious summer
    Регистрационный номер: K857   [2]

    Hawker test pilot Neville Duke taxies out at Langley in Fury FB.60 K857 on May 12, 1949, shortly before taking off for London Airport (Heathrow), where he was to begin his record-setting flight to Karachi via Rome. Duke set new records to both points, reaching Rome in 2hr 31min and Karachi in 15hr 24min, giving an average speed of 256 m.p.h.

  • Aviation Historian 3
    Регистрационный номер: K857   [2]

    Fury K857 Jahanzeb

  • Авиация и Космонавтика 2008-09 / В.Котельников - Истребители "Фьюри" и "Си Фьюри" (2)
    Регистрационный номер: L982   [2]

    Пакистанский "Си Фьюри"

  • Aeroplane Monthly 1986-03 / R.Williams - Sea Fury (4)
    Регистрационный номер: L982   [2]

    Pakistan took delivery of 98 Sea Furies; FB.60 L982, photographed in 1954, was one of them.

  • Aviation Historian 1 / P.Brooks - One furious summer
    Регистрационный номер: L935, VX691   [2]

    Fury FB.60 L935 on the flight test line at Langley before its delivery to Pakistan, in company with unpainted Sea Fury VX691, which went on to serve with the Fleet Air Arm’s 807 Sqn in the Korean conflict.

  • Aviation Historian 1 / P.Brooks - One furious summer

    By the time the Furies had reached Sharjah, their factory finish was somewhat the worse for wear, despite the group being given specific orders to deliver the aircraft in pristine condition.

  • Aviation Historian 1 / P.Brooks - One furious summer
    Регистрационный номер: L934

    A line-up of Royal Pakistan Air Force (RPAF) Hawker Fury FB.60s at an RPAF base in the North-West Frontier Province (now the Khyber Pakhtunkhwa Province) in the early 1950s.

  • Мировая Авиация 160

    Пакистан разместил самый крупный зарубежный заказ на Sea Fury - 98 самолетов FB.Mk 60 поставлены в 1949-1954 годах, включая пять FB.Mk 11, переданных из авиации британских ВМС, и пять спарок. Выше приведен фотоснимок варианта Mk 60 из 9-й эскадрильи, но самолеты также состояли на вооружении 5-й и 14-й эскадрилий, они активно применялись в Афганистане. Большинство к 1955 году были заменены на F-86 Sabre, хотя часть машин в качестве буксировщиков мишеней служила до 1963 года.

  • Aviation Historian 1 / P.Brooks - One furious summer

    Истребители "Фьюри" из 9-й эскадрильи ВВС Пакистана
    Furies of the RPAF’s No 9 Sqn being readied for a sortie with wing-mounted rocket projectiles. The type was the last of the RPAF’s piston fighters, the Service entering the jet age with the introduction of the Supermarine Attacker in 1951. The Furies were phased out of Pakistani service with the arrival of the F-86 Sabre from 1957.

  • Aviation Historian 1 / P.Brooks - One furious summer
    Регистрационный номер: L904   [2]

    Brooks’s machine, L904, at Nice, where the Fury delivery team stayed overnight. Although the aircraft had developed a fault with one of its air intakes, it was decided to press on with it as it was until arrival on Malta . . .

  • Aviation Historian 1 / P.Brooks - One furious summer
    Регистрационный номер: L904   [2]

    Standing beside Brooks’s Fury at Bahrain are fellow pilots Jimmy Hall (furthest left) and Johnny Johnson (beside droptank). On landing at Bahrain one of the other pilots told Brooks that his engine had momentarily cut just after taking off from Baghdad - a foretaste of Brooks’s own later troubles.

  • Aviation Historian 3

    The scene at Karachi’s Drigh Road aerodrome;

  • Aviation Historian 1 / P.Brooks - One furious summer

    Established with the independence of Pakistan from British India in August 1947, the Royal Pakistan Air Force was initially equipped with predominantly British aircraft, eventually receiving a total of 93 Hawker Furies, including five two-seat trainers.

  • Aviation Historian 1 / P.Brooks - One furious summer

    Johnny Johnson prepares for the final leg of the flight, from Sharjah to Karachi.

  • Aviation Historian 1 / P.Brooks - One furious summer

    Brooks photographed the RAF fitter who fixed the filter shutter into the ram-air position.

  • Aviation Historian 1 / P.Brooks - One furious summer

    Two of Brooks’s fellow Fury delivery pilots at Luqa: Johnny Johnson (left) and Paddy Norton.

  • Мировая Авиация 160

    Австралия получила британский АВ "Террибл" в конце 1948 года, после чего корабль получил имя "Сидней". К нему была приписана 20-я корабельная авиагруппа - самолеты Fairey Firefly и Sea Fury FB.Mk 11 из 805-й аэ. "Сидней" вышел к берегам Австралии в 1949 году, но в 1950 году вернулся в Великобританию и принял на борт 21-ю корабельную авиагруппу, имевшую те же типы машин (Sea Fury из 808-й аэ). Австралийцы получили около 100 самолетов Sea Fury, которые поступили также в 850-ю аэ и ряд других подразделений. На верхнем снимке - самолет, приписанный к авиабазе Ноура и окрашенный в цвет "синий ВМС Австралии" ("RAN Blue").

  • Aeroplane Monthly 1987-11 / Hawker Fury X WH589/VH-HFX /Preservation Profile/
    Регистрационный номер: WH589   [10]

    Hawker Sea Fury WH589, which VH-HFX represents, photographed at Bankstown on September 17, 1966.

  • Aeroplane Monthly 1974-07 / ??? - Haydon-Baillie's air force

    Ormond Haydon-Baillie’s Hawker Sea Fury during service with the Royal Australian Navy.

  • Aeroplane Monthly 1986-05 / Grapevine
    Регистрационный номер: WE729   [2]

    Hawker Sea Fury VH-HFX/WE729 at RAAF Base Fairbairn, Canberra, Australia on March 17, 1986. Owned by Bruce Andrews, this ex-Iraqi aircraft was recently restored by Guido Zuccoli. It wears the overall blue colour scheme of Fury WH589 “775”, which flew with the RANFAA aerobatic team in the Sixties.

  • Aeroplane Monthly 1987-11 / Hawker Fury X WH589/VH-HFX /Preservation Profile/
    Регистрационный номер: WE729   [2]

    Bruce Andrews's Sea Fury X VH-HFX pictured at Canberra in March 6, 1987, when it bore the serial number WE729. The number was changed to WH589 in December 1986.

  • Aeroplane Monthly 1991-11 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: N36SF   [6]

    John Bradshaw's newly-imported Hawker "Baghdad" Fury N36SF being towed from Southampton Docks to Eastleigh Airport at dawn on September 29, 1991. Bought by Bradshaw in the USA last August, the Fury has been restored in blue Royal Australian Navy Aerobatic Team colours, and bears the roundels of Australia, Canada, the UK and Holland - the major countries which operated the type. Based at Wroughton, the Fury will be available for airshows - contact "Tempus Fury" on 0734 883248.

  • Aeroplane Monthly 1987-11 / Hawker Fury X WH589/VH-HFX /Preservation Profile/
    Регистрационный номер: WH589   [10]

  • Aeroplane Monthly 1974-07 / ??? - Haydon-Baillie's air force

    The Sea Fury at Bankstown, Australia, in 1969, just as Haydon-Baillie found it.

  • Air International 1982-03 / ??? - Mustang Resurgent /Veteran & Vintage/

    Photographed at last year's Reno Air Races by Chuck Aro, the P-51A illustrated here is a welcome addition to the ranks of airworthy Mustangs. It carried "91" for the qualification flights and was then re-numbered "1” for the actual races, as seen as it taxies out behind Lloyd Hamilton's Hawker Sea Fury.

    Другие самолёты на фотографии: North American P-51 Mustang - США - 1940

  • Aeroplane Monthly 1985-01 / P.Jarrett - Grapevine

    Also at Scone was Ted Allen’s Hawker Fury. It is one of four imported into Australia from the USA. Three of them, including Ted Alien’s, were restored by Guido Zuccoli of Darwin, Northern Territory; of these, two have already flown. The third is expected to fly within the year, as is the fourth Fury, owned by Rob Poynton of Perth, Western Australia. Ted Alien’s Fury is painted to represent a Sea Fury operating from HMAS Sydney during the Korean War.

  • Aviation Historian 37 / L.Andersson - Wings over Baghdad

    In December 1946 the RIAF ordered 30 single-seat Hawker Furies and four two-seat Fury Trainers, one of which, serial 263, is seen here in the UK before delivery. The original “two-bubble-canopy” configuration was found to be weak and subsequent two-seat Furies were fitted with an interconnecting cockpit “tunnel”. Only two of the four originally ordered Trainers - 261 and 263 - were delivered to the RIAF.

  • Мировая Авиация 159

    Fury с номером "263" - один из пары поставленных в Ирак в 1949 году учебных самолетов первой версии. Это самые первые двухместные Fury. За ними последовали 60 доработанных Sea Fury T.Mk 20 для британского флота.

  • Мировая Авиация 160

    Двухместный учебный Sea Fury изначально создавался для Ирака, но были поставлены лишь два таких IDT-1 (Iraqi Dual Trainer-1). Спарка вначале имела отдельные фонари для каждой кабины (фото), но после проведенных по заказу командования авиации ВМС Великобритании исследований оба фонаря были соединены специальной вставкой. T.Mk 20 получил также зеркало, установленное над фонарем кабины инструктора - это позволило ему наблюдать за тем, что делает курсант. Также с машины сняли две пушки.

  • Мировая Авиация 160
    Регистрационный номер: VX281   [2]

    Двухместный учебный Sea Fury изначально создавался для Ирака, но были поставлены лишь два таких IDT-1 (Iraqi Dual Trainer-1). Спарка вначале имела отдельные фонари для каждой кабины, но после проведенных по заказу командования авиации ВМС Великобритании исследований оба фонаря были соединены специальной вставкой. T.Mk 20 (фото) получил также зеркало, установленное над фонарем кабины инструктора - это позволило ему наблюдать за тем, что делает курсант. Также с машины сняли две пушки.

  • Авиация и Космонавтика 2008-08 / В.Котельников - Истребители "Фьюри" и "Си Фьюри" (1)
    Регистрационный номер: D-CABY   [2]

    "Си Фьюри", использовавшийся ВВС ФРГ в качестве буксировщика мишеней

  • Aeroplane Monthly 1986-03 / R.Williams - Sea Fury (4)
    Регистрационный номер: VX818   [4]

    The first Hawker Sea Fury T.20, VX818, after the connecting transparent tunnel had been added between the two canopies.

  • Aeroplane Monthly 1986-03 / R.Williams - Sea Fury (4)
    Регистрационный номер: K852

    This Pakistan Air Force Fury Trainer K852 is seen at Hawker’s Langley aerodrome before delivery to Pakistan.

  • Авиация и Космонавтика 2012-10 / М.Путников - "Летающие легенды" - 2012
    Регистрационный номер: VX281   [2]

    "Си Фьюри"

  • Aeroplane Monthly 1977-12 / News Spotlight
    Регистрационный номер: WG655   [6]

    Photographed recently at Yeovilton, two-seat Sea Fury WG655 was acquired some time ago from Cologne, where the Rhine Flugzeugbau had operated it as a target tug. After complete renovation, WG655 made its maiden flight from Yeovilton on February 17 this year.

  • Aeroplane Monthly 1980-01 / R.Wilson, R.Winslade - Naval Nostagia
    Регистрационный номер: WG655   [6]

    The Historic Flight's latest recruit is Sea Fury T.Mk 20 WG655, which came back from Germany in June 1976.

  • Aeroplane Monthly 1982-09
    Регистрационный номер: WG655   [6]

  • Aeroplane Monthly 1988-06
    Регистрационный номер: N924G   [4]

    The subject of FRANK B. MORMILLO'S breathtaking photograph, taken on March 24 this year, is Frank Saunders’ Hawker Sea Fury T.20 N924G.

  • Aeroplane Monthly 1987-08 / Personal album
    Регистрационный номер: VZ351

    Fine view of 1833 Sqn Sea Fury T.20 VZ351 flying over the South Coast. The T.20 had only two 20mm guns (the FB.11 had four). The mirror mounted on the tripod above the rear cockpit allowed the instructor to see the reflector gunsight over the head of his pupil. Sixty T.20s were built and they were used by second-line FAA squadrons.

  • Aeroplane Monthly 1979-12 / R.Williams - The Navy's Northern Reservists (1)
    Регистрационный номер: VX307

    Another Sea Fury T20, VX307/210/JA, in 1952-53.

  • Aeroplane Monthly 1979-12 / R.Williams - The Navy's Northern Reservists (1)
    Регистрационный номер: VZ354

    Sea Fury T20 VZ354/212/ST in 1954-55.

  • Air Enthusiast 2000-03 / T.Buttler - The RAF Hath no Fury...
    Регистрационный номер: VX818   [4]

    After the prototypes, the greatest change in shape came with the two-seater T.20. Prototype VX818 first flew on January 15, 1948.

  • Aeroplane Monthly 1977-04 / Hooked Furies
    Регистрационный номер: VX818   [4]

    Первый двухместный "Си Фьюри" T.20 (VX818).
    Sea Fury T.Mk 20 prototype VX818, photographed in January 1948. An ex-Iraqi Sea Fury, this variant first flew on January 15, 1948. Note the strut-mounted periscope viewer and the absence of an arrester hook. Sixty production T.20s were built, and all were land-based and devoid of arrester hooks. The powerplant was a 2,480 h.p. Bristol Centaurus 18.

  • Aeroplane Monthly 1986-03 / R.Williams - Sea Fury (4)
    Регистрационный номер: VX818   [4]

    The first Hawker Sea Fury T.20, VX818, after the connecting transparent tunnel had been added between the two canopies.

  • Мировая Авиация 153

    Прототип учебно-тренировочного Sea Fury T.Mk 20 оснащен хорошо заметным телескопическим прицелом инструктора, установленным между кабинами.

  • Aeroplane Monthly 1979-10
    Регистрационный номер: VX302

    Sea Fury T.20 VX302 was photographed at Blackbushe on July 16, 1977 by Peter Elliott.

  • Aeroplane Monthly 1981-08 / N.Webbe - Warbirds over Blackbushe
    Регистрационный номер: WG562

    Doug Arnold watches from his Rolls, DA 32, as his Hawker Sea Fury TT.20 WG562, runs up prior to a flight at Blackbushe.

  • Aeroplane Monthly 1989-01 / E.Shackleton - Harlingen highlights
    Регистрационный номер: N51SF

    Diana Janes's highly polished Hawker Sea Fury T.20S, N51SF.

  • Aeroplane Monthly 1989-08 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: TF956   [15]

    Royal Navy Historic Flight Hawker Sea Fury FB.11 TF956 at Prestwick Airport on June 10, 1989, just a couple of hours before it was abandoned over the sea because of an undercarriage malfunction. A replacement is being sought.

  • Aeroplane Monthly 1988-11 / M.Gaines - Own goal
    Регистрационный номер: VX691   [2]

    Two photographs showing battle damage to Sea Fury FB.11 VX691, the subject of this article. Although the damage appears fairly superficial in these views, such a large amount of wing structure was burnt away that the aircraft was subsequently robbed for spares and pushed over the side.

  • Aeroplane Monthly 1990-03 / Personal album. Military

    This Hawker Sea Fury FB.11 broke in half behind the pilot’s cockpit, leaving the pilot unharmed.

  • Aeroplane Monthly 1988-04 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: WE716   [5]

    The five photographs form a sequence illustrating the sudden end of Sea Fury WE716 while landing on HMS Indomitable. The Fury is landing on the extreme port side of the deck, top, and the rear fuselage has already sheared off as a result of too heavy a side load on the arrester hook. The tail came to rest on the deck. The uncontrollable Fury slides on its nose along the deck, thereby losing its propeller and hitting the steel triangular construction of the barrier.

  • Aeroplane Monthly 1988-04 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: WE716   [5]

    The skidding aircraft then hits the anti-aircraft guns, and at the same moment the port wing catches fire.

  • Aeroplane Monthly 1988-04 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: WE716   [5]

    The engine has broken away and is heading for the sea. The cockpit canopy has come away and already the pilot is preparing to release himself.

  • Aeroplane Monthly 1988-04 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: WE716   [5]

    With the rear fuselage, port wing and the engine ripped away, the remaining hulk of the Fury hangs precariously over the side of the carrier. The pilot is still in the cockpit, but not for long!

  • Aeroplane Monthly 1988-04 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: WE716   [5]

    With the ships tannoy screaming, “Jump on the deck! Jump on the deck!”, the pilot scrambles out of the cockpit and jumps clear. The burning wreckage was heaved over the side in double-quick time by the carrier's firefighters. Shortly afterwards, following a medical checkup, the pilot was airborne again, though later the same day he was found to have damaged a muscle in his neck.

  • Aeroplane Monthly 1986-02 / R.Williams - Sea Fury (3)
    Регистрационный номер: WJ233

    802 Squadron Sea Fury FB.11 WJ233 goes adrift aboard HMS Ocean off Korea in 1952. The squadron equipped with Sea Fury F.Xs in March 1948 and Sea Furies remained with the unit until replaced by Sea Hawks in February 1954.

  • Aeroplane Monthly 1988-04 / Personal album. Military

    The kind of deck incident seen here was only too common. The main problem was for the pilot to evacuate the aircraft without harming himself. With the aid of ropes and helping hands, this pilot reached the deck safely - on HMS Indomitable, September 1951.

  • Aeroplane Monthly 1990-03 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: VR941

    A dramatic shot of Hawker Fury FB.11 VR941 taken after it overturned while landing on HMS Illustrious and caught fire. Miraculously, the pilot escaped. The Sea Fury entered FAA service in August 1947, with 807 Squadron. A total of 615 FB.11s was built and the mark first entered service with the FAA in May 1948, again with 807 Sqn. Powered by the 2,480 h.p. Bristol Centaurus 18, the Sea Fury was phased out of service from 1953.
    Hawker Sea Fury VR941 ablaze on HMS Illustrious in 1949. One firesuitman is already in the flames under the inverted aircraft, helping the pilot. His colleague is about to assist. Amazingly the pilot was rescued, albeit with some burns but otherwise all right. Both firesuitmen were subsequently awarded a King’s Commendation for their part in the rescue.

  • Aeroplane Monthly 1974-08 / News Spotlight
    Регистрационный номер: TF956   [15]

    The RN’s Hawker Sea Fury moments after coming to grief at Yeovilton on June 15, 1974. It is hoped repairs will be completed for the SBAC Show in September.

  • Aeroplane Monthly 1979-12 / R.Williams - The Navy's Northern Reservists (1)
    Регистрационный номер: VX287

    Sea Fury T20 trainer VX287/210/ST of 1831 Squadron crashed after engine failure on take-off from Stretton on March 14, 1953.

  • Aeroplane Monthly 1980-03 / G.Skillen - Silent Sea Furies
    Регистрационный номер: VR930   [2], WE709, WJ244   [2], WJ288   [2]

    Photograph, taken at Dunsfold in September 1964, depicts Sea Furies WE709, WJ288, WJ244 and VR930. All but WE709 have survived and are now in museums.

  • Aeroplane Monthly 1980-03 / G.Skillen - Silent Sea Furies
    Регистрационный номер: VR936   [2], VW583   [3]

    Sea Fury VR936, also at Lossiemouth in 1962 and later broken up at Lasham.

  • Aeroplane Monthly 1980-03 / G.Skillen - Silent Sea Furies
    Регистрационный номер: WG601, WJ237   [3]

    Sea Furies languishing at Lossiemouth in April 1962.

  • Aviation Historian 18 / G.Skillen - National Treasure?
    Регистрационный номер: VR936   [2], VW583   [3], VX708, WJ224

    With wings folded and canopies open, the Sea Furies quickly began to deteriorate in the North Sea air. Four of the examples stored outside - VR936, VW583, WE728 and WJ224 - and all of those stored in the hangar had operated with the Fleet Requirements Unit at Hurn during 1955-60, serving as ‘‘high-speed targets” for Royal Navy ships.

  • Aviation Historian 18 / G.Skillen - National Treasure?
    Регистрационный номер: VX683

    Having accrued nearly 838 flying hours, all in the UK, since entering FAA service in 1950, VX683 was one of the more weary Sea Furies and had been at Lossiemouth since October 1957.

  • Aeroplane Monthly 1980-03 / G.Skillen - Silent Sea Furies
    Регистрационный номер: VW583   [3], WE728

    Sea Fury VW583, seen at Lossiemouth in April 1962, was later broken up at Lasham.

  • Aviation Historian 18 / G.Skillen - National Treasure?
    Регистрационный номер: TF968   [2], WJ237   [3]

    Still maintaining the type’s purposeful stance despite its somewhat battered appearance, Hawker Sea Fury FB.11 TF968 stands in the heather at Lossiemouth on April 13, 1962. This veteran of the Korean conflict was struck off charge and scrapped in 1963.

  • Aviation Historian 18 / G.Skillen - National Treasure?
    Регистрационный номер: TF970   [2], WJ296   [3]

    Sea Fury FB.11 WJ296 was one of several at Lossiemouth which had already had its distinctive Rotol five-bladed propeller removed when the author visited. It had accrued a mere 54hr 50min flying time when it arrived at Lossiemouth in July 1957 for long-term storage. It was sold to local scrap dealer David Bond & Co in June 1963.

  • Aviation Historian 18 / G.Skillen - National Treasure?
    Регистрационный номер: TF970   [2], WE683   [2], WJ296   [3]

    The line-up of 16 Sea Furies left outside to brave the elements at Lossiemouth, some from as far back as 1957. What price such a potential treasure-trove today?

  • Aeroplane Monthly 1980-03 / G.Skillen - Silent Sea Furies
    Регистрационный номер: VW586   [2], VX660   [2], WJ296   [3]

    Sea Fury VW586, partially stripped at d Lossiemouth in April 1962, later met its maker at Lasham.

  • Aviation Historian 18 / G.Skillen - National Treasure?
    Регистрационный номер: VW586   [2], VX660   [2]

    As all the Sea Furies stored outside were to be scrapped, it is curious that VW586 has had its standard Fleet Air Arm scheme of Extra Dark Sea Grey upper surfaces and Sky undersides removed, although the outer panels of the wings have retained their original underside colour, along with roundels and serials.

  • Aeroplane Monthly 1980-03 / G.Skillen - Silent Sea Furies
    Регистрационный номер: WE683   [2]

    Sea Fury WE683, previously of Nos 802 and 1831 Sqns, at Lossiemouth in April 1962.

  • Aeroplane Monthly 1993-08 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: G-9-38   [2]

    Believed to be the former WH593, Sea Fury G-9-38 stands minus its Centaurus engine in amongst other doomed aircraft.

  • Aeroplane Monthly 1993-08 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: G-9-37

    Hawker Sea Fury G-9-37, thought to have been WM592, is believed to have been one of 18 Furies delivered to the Royal Netherlands Air Force base at Deelen in October 1964 for use on fire practice.

  • Aeroplane Monthly 1993-08 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: G-9-38   [2], G-9-44   [2], G-9-47

    Sea Furies G-9-44, G-9-38 and G-9-47 may be recognised in this collection of airframes at Dunsfold in May 1963.

  • Aeroplane Monthly 1986-03 / R.Williams - Sea Fury (4)
    Регистрационный номер: G-9-44   [2], WE717

    Sea Fury FB.11s in storage at Langley after repurchase by Hawker.

  • Aeroplane Monthly 1993-08 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: VX354, WN484

    Sea Fury T.20 VZ352 as G-9-49 is believed to have gone to the RNethAF at Deelen in 1964.

  • Aeroplane Monthly 1993-08 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: VZ364

    Hawker Sea Fury T.20 VZ364, still in the markings of its last unit, with Hunter F.4 WT775 in the background.

    Другие самолёты на фотографии: Hawker Hunter - Великобритания - 1951

  • Aeroplane Monthly 1995-08 / M.Oakey - Vintage news
    Регистрационный номер: D-CACY, WG599

    A Luftwaffe CH-53 airlifts Hawker Sea Fury FB.11 WG599/D-CACY into Duxford on May 26, 1995 to join the Old Flying Machine Company. Acquired from the Luftwaffe Museum, the Korean War veteran will be put back into the air.

    Другие самолёты на фотографии: Sikorsky CH-53 / S-65 Sea Stallion - США - 1964

  • Aeroplane Monthly 1980-03 / G.Skillen - Silent Sea Furies
    Регистрационный номер: WE825

    The well-known two-seat Sea Fury WE825 at Church Crookham in March 1965, carrying the instructional serial number A2372. This aircraft was still at Lasham in 1970.

  • Aviation Historian 18 / G.Skillen - National Treasure?
    Регистрационный номер: TF968   [2], VX694

    The final ignominious end for the majority of the Sea Furies photographed by the author at Lossiemouth in April 1962 - the Staravia Ltd scrapyard at Lasham in Hampshire. Seen here are the empennages of VX694 (total flying hours 347hr 40min) and TF968 (324hr 30min).

  • Aeroplane Monthly 1981-11 / News Spotlight
    Регистрационный номер: G-FURY   [2]

    The mortal remains of Spencer Flack's Sea Fury FB.11 seen just short of RAF Waddington's runway on August 2, 1981, where it crashed as a result of oil pressure problems. The owner/pilot escaped serious injury.

  • Aeroplane Monthly 1990-09 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: WG655   [6]

    The wreckage of Royal Navy Historic Flight Sea Fury T.20 WG655 partially wrapped around an oak tree on July 14, 1990. Built in 1951, the two-seat trainer was presented to the Navy by West Germany in 1976.

Тип фотографий

  • Все фото (375)
  • Боковые проекции (19)
  • Цветные фото (61)
  • Ч/б фото (244)
  • Реставрация (4)
  • Обломки (36)
  • Рисунки, схемы, чертежи (11)