Варианты
- Hawker-Siddeley - Hawk / HS.1182 - 1972 - Великобритания
- BAe - Hawk 200 - 1986 - Великобритания
- BAe - Hawk 100 - 1987 - Великобритания
- McDonnell Douglas - T-45 Goshawk - 1988 - США
British Aerospace (BAE Systems/Hawker Siddeley) Hawk
В 1964 году штаб британских ВВС подготовил требования к новому учебно-тренировочному самолету (Air Staff Target 362), который должен был заменить состоявшие на вооружении Hawker Siddeley Gnat. Однако было найдено лишь временное решение проблемы в виде двухместной модификации сверхзвукового SEPECAT Jaguar, и только в 1968 году компания "Hawker Siddeley" приступила к проектированию перспективного учебно-тренировочного самолета, имевшего дозвуковую скорость полета и получившего рабочее обозначение Р.1182 (затем HS.1182). Окончательно тактико-технические требования к перспективному самолету были утверждены в январе 1970 года (спецификация AST 397), причем уже предусматривалось, что он будет использоваться не только для подготовки летчиков, но и в качестве легкого штурмовика.
1 октября 1971 года британские ВВС выбрали проект компании "Hawker Siddeley" как наиболее соответствующий этим требованиям, а 2 марта 1972 года был выдан первый контракт на поставку 175 самолетов. Прототипы или предсерийные машины не строились, а первый серийный самолет, Hawker Siddeley Hawk T.Mk 1, поднялся в воздух 21 августа 1971 года.
Новый учебно-боевой самолет (УБС) представлял собой двухместный моноплан с низкорасположенным крылом небольшой стреловидности (26° по передней кромке), с однокилевым хвостовым оперением с управляемым стабилизатором и трехстоечным шасси с передней стойкой. В качестве силовой установки был выбран один турбореактивный двигатель Rolls-Royce/Turbomeca Adour Mk 151-01 тягой 23,13 кН. Кабина была расположена в передней части фюзеляжа и оснащалась катапультными креслами модели Martin-Baker Mk 10В класса "0-0". Расположение членов экипажа - по схеме тандем: впереди - курсант, за ним, несколько выше, - инструктор. Максимальная эксплуатационная перегрузка -4/+9 g.
Крыло самолета было оснащено двухщелевыми закрылками, обеспечившими хорошую управляемость на малых скоростях полета, а в интегральном крыльевом топливном баке размещалось 836 л топлива. В варианте учебно-боевого самолета Hawk имеет один подфюзеляжный и два подкрыльевых узла подвески, а в варианте легкого штурмовика - пять внешних узлов подвески (подфюзеляжный и четыре подкрыльевых). В центральной части фюзеляжа располагается второй топливный бак емкостью 823 л, а по бокам находятся два воздухозаборника двигателя.
Hawk T.Mk 1 начал поступать на вооружение британских ВВС в апреле 1976 года, первой новый самолет получила 4-я летная школа на авиабазе Вэлли. Переход на учебно-боевой самолет Hawk позволил сэкономить 10 ч в курсе усовершенствованной летной подготовки, поскольку на новой машине можно было также обучать летчиков и применению авиационного вооружения, что раньше возлагалось на самолеты Hawker Hunter. Поставки по первому контракту были завершены в конце 1976 года (по некоторым данным было поставлено 176 самолетов). В апреле 1977 года компания "Hawker Siddeley" вошла в состав "British Aerospace" (BAe), которая после слияния с компанией "Marconi Electronic Systems" в ноябре 1999 года стала именоваться "BAe Systems".
В январе 1983 года Министерство обороны Великобритании заключило контракт на модернизацию 89 самолетов Hawk T.Mk 1 по стандарту Hawk T.Mk 1А, в результате чего самолет получил возможность нести на подкрыльевых узлах подвески две УР класса "воздух-воздух" AIM-9L Sidewinder и один пушечный контейнер с 30-мм пушкой на центральном, подфюзеляжном, узле подвески. Программа модернизации была завершена в мае 1986 года, после чего данные самолеты стали использоваться еще и как легкие истребители, применяемые в системе ПВО авиабаз для перехвата воздушных целей на малых высотах и в простых метеорологических условиях. Часть самолетов Hawk T.Mk 1 была позже модернизирована в вариант Hawk T.Mk 1W, из которых часть, в свою очередь, была дооборудована в вариант Hawk T.Mk 1FTS (у последних имелось только два подкрыльевых узла подвески, а подфюзеляжный - был удален).
Для поставки на экспорт была разработана базовая модификация Hawk Mk 50, первым заказчиком стала Финляндия, получившая с декабря 1977 года 50 самолетов Hawk Mk 51 (четыре были построены в Великобритании, а остальные - финской компанией "Valmet"). В декабре 1990 года Финляндия разместила заказ еще на семь самолетов в варианте Hawk Mk 51А. В течение 1978 года Кения и Индонезия приобрели соответственно 12 самолетов Hawk Mk 52 и 20 Hawk Mk 53.
Следующей экспортной модификацией стал Hawk Mk 60, оснащенный более мощным двигателем Adour Mk 861 тягой 25,35 кН и отличавшийся аэродинамическими гребнями на верхней поверхности крыла и четырехпозиционными закрылками, что обеспечило лучшие взлетно-посадочные характеристики. На этих машинах также были установлены усовершенствованные стойки шасси, усиленные колеса и адаптивная антиюзовая автоматика.
С июля 1982 года самолеты данной серии были проданы Зимбабве (восемь Hawk Mk 60 и позже еще пять Hawk Mk 60А), ОАЭ (эмират Дубай - девять Hawk Mk 61, эмират Абу-Даби -16 самолетов Hawk Mk 63, из которых 15 затем были модернизированы до стандарта Hawk Mk 63A, а также четыре Hawk Mk 63C), Кувейту (12 Hawk Mk 64), Саудовской Аравии (30 Hawk Mk 65), Швейцарии (20 Hawk Mk 66, из которых 19 были собраны компанией "F+W"), а также Южной Корее (20 самолетов Hawk Mk 67 с радиолокационным дальномером и возможностью управления разворотом колеса передней стойки шасси).
С середины 1980-х годов BAe стала предлагать потенциальным заказчикам несколько усовершенствованный вариант, разработанный на базе самолета Hawk Mk 60 в модификациях учебно-боевого самолета или легкого штурмовика. Новый самолет получил обозначение Hawk Mk 100, оснащался двигателем Adour Mk 871 тягой 26 кН, имел крыло новой конструкции и увеличенного на 0,53 м размаха и мог нести на законцовках крыла две УР класса "воздух-воздух" Sidewinder. Кроме того, фюзеляж новой машины имел удлиненную носовую часть, позволявшую при необходимости размещать там лазерный дальномер и/или ИК-камеру переднего обзора. Было также усовершенствовано приборное оборудование кабин курсанта и инструктора, в которых установили многофункциональные дисплеи, а компоновка органов управления была построена по принципу HOTAS - все основные операции летчик может выполнять, не отрывая рук от ручки управления самолетом и ручки управления двигателем. Hawk Mk 100 также отличался усовершенствованными пилонами (их было уже семь - один подфюзеляжный и шесть на крыле), более совершенной системой управления оружием и станцией предупреждения о радиолокационном облучении. Предусматривалась возможность оснащения его и контейнером с аппаратурой РЭБ, а на центральном пилоне самолет мог нести пушечный контейнер с 30-мм пушкой ADEN. Первый полет новый самолет выполнил в октябре 1987 года. Первым заказчиком новой модификации стали ОАЭ (эмират Абу-Даби профинансировал приобретение 18 Hawk Mk 102, оснащенных станцией предупреждения о радиолокационном облучении и лазерным дальномером), за которыми последовали Оман (июль 1990 года, четыре Hawk Mk 103) и Малайзия (декабрь 1990 года, 10 Hawk Mk 108 - первый передан в феврале 1994 года). Затем восемь самолетов Hawk Mk 109 заказала Индонезия, а в июне 1997 года Австралия разместила заказ на 33 самолета Hawk Mk 127 (Lead-in Fighter) с началом поставок в августе 2000 года, причем 12 штук должны были строиться в Великобритании, а остальные - в Австралии. Данные самолеты оснащались новым БРЭО. В 1998 году ЮАР подписала контракт на поставку 24 самолетов Hawk Mk 120 (Lead-in Fighter Trainer) с двигателем Adour Mk 951: один был построен в Великобритании, остальные собраны в ЮАР.
Самолеты модификаций Hawk Mk 120,127 и 128 имели новые крыло, носовую и среднюю части фюзеляжа, а также хвостовое оперение, в результате чего лишь на 10% имели совместимость с машинами семейства Hawk первого поколения, но зато отличались в четыре раза большим назначенным ресурсом. В 2002 году заказ на шесть Hawk Mk 129 разместил Бахрейн. В 2000-2001 годах в Канаду в рамках программы "Летная подготовка военнослужащих НАТО в Канаде" (NATO Flying Training in Canada) было поставлено 18 самолетов Hawk Mk 115, получивших местное обозначение CT-155. Через некоторое время количество машин возросло на четыре.
В 2003 году Индия подписала контракт на закупку 66 самолетов Hawk Mk 132 (первоначальное обозначение Hawk Mk 115Y), из которых 24 должны были поставляться из Великобритании, а остальные собираться в Индии. Первая машина британской постройки была передана заказчику в декабре 2007 года, в феврале следующего года она поступила в эксплуатацию в ВВС Индии. До февраля 2008 года Индия высказывала намерение приобрести еще 57 самолетов данного типа - 40 для ВВС и 17 для ВМС, однако пока никаких соглашений по данному вопросу не подписано (вполне вероятно, что индийское военно-политическое руководство отказалось от этих намерений).
В октябре 2006 года Министерство обороны Великобритании подписало с "BAe Systems" контракт на поставку 28 самолетов Hawk Mk 128 (Advanced Jet Trainer), с опционом еще на 20 машин данного типа, ставших дальнейшим развитием Hawk Mk 127 (первый полет самолет Hawk Mk 128 выполнил 27 июля 2005 года). Данные УБС стали первыми представителями самолетов нового, "цифрового", поколения и поступили на вооружение британских ВВС и авиации ВМС в 2008 году под обозначением Hawk T.Mk 2. Они отличались новой силовой установкой с двигателем Adour Mk 951 и усовершенствованным составом БРЭО, в том числе жидкокристаллическими индикаторами в кабинах инструктора и курсанта и разработанными специалистами BAe бортовыми компьютерами, построенными на принципе открытой архитектуры и позволившими осуществлять подготовку летчиков по применению вооружения по воздушным и наземным целям. Hawk Mk 128 неоднократно модернизировались: в рамках второй фазы, "Operational Flight Programme 2", самолет получил второй бортовой вычислитель и возможность осуществлять подготовку летчиков к применению УР класса "воздух-воздух" малой дальности и пушечного вооружения, а в рамках третьей фазы самолет получил усовершенствованную систему автопилотирования и возможность использования цифровых карт.
<...>
Описание:
- British Aerospace (BAE Systems/Hawker Siddeley) Hawk
- ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Фотографии
-
Air International 1980-09 / Model enthusiast
Регистрационный номер: XX170 [2] Hawk T Mk 1 XX170 (the 16th production aircraft) in service with No 4 FTS, RAF Valley.
-
Air International 1980-09 / Model enthusiast
Регистрационный номер: XX192 [3] Hawk T Mk 1 XX192 in service with the Tactical Weapons Unit, RAF Brawdy, and bearing the insignia of No 234 Squadron.
-
Air International 1996-03 / J.Goulding - Grey Days /Flying colours/ (2)
Регистрационный номер: XX197 [2] BAe Hawk T.1A XX197 of 1 TWU/79 Squadron with overall Medium Sea Grey upper surfaces and Grey-BS4800.10B21 on the under surfaces.
-
Мировая Авиация 109
Регистрационный номер: XX227 [2] Hawk T.Mk 1А. Самолет с бортовым номером XX227 - 63-й серийный Hawk, прошедший необходимые доработки для использования в "Red Arrows". В настоящее время группа базируется на базе Крэнуэлл в Линкольншире.
-
Air International 1980-09 / Model enthusiast
Регистрационный номер: XX253 Hawk T Mk 1 XX253, one of 10 specially equipped and painted for service with the Red Arrows aerobatic team.
-
Air International 2008-08 / D.Calvert - Hawk /Aircraft of the RAF/ (4)
Регистрационный номер: XX308 'The Red Arrows’ Hawks wear this eye-catching scheme which was altered in late 2007 and now includes the words 'Royal Air Force' on the fuselage. The team's Hawks are all equipped with a system that can produce red, white and blue smoke.
-
Air International 2008-08 / D.Calvert - Hawk /Aircraft of the RAF/ (4)
Регистрационный номер: XX162 [3] This Hawk is one of two flown from MoD Boscombe Down for the RAF Centre of Aviation Medicine.
-
Air International 2008-08 / D.Calvert - Hawk /Aircraft of the RAF/ (4)
Регистрационный номер: XX191 [4] Two Hawks are assigned to the Joint Forward Air Control Training and Standards Unit (JFACTSU) for training forward air controllers.
-
Air International 2008-08 / D.Calvert - Hawk /Aircraft of the RAF/ (4)
Регистрационный номер: XX230 RAF Leeming is home to 100 Squadron Hawk T1 for operational support duties. This means the unit often flies 'red' air missions during large exercises. This aircraft is depicted carrying an air combat manoeuvring instrumentation (ACMI) pod, which records all flight data to enable aircrew to debrief the mission in great detail.
-
Air International 2008-08 / D.Calvert - Hawk /Aircraft of the RAF/ (4)
Регистрационный номер: XX316 Weapons and tactical training is conducted by 19 (Reserve) Squadron at RAF Valley operating the Hawk T1A. This version is capable of firing Sidewinder air-to-air missiles.
-
Air International 2008-08 / D.Calvert - Hawk /Aircraft of the RAF/ (4)
Регистрационный номер: XX349 No. 208 (Reserve) Squadron is responsible for advanced flying training for fast-jet pilots using the Hawk T1.
-
Air International 1980-09 / Model enthusiast
Регистрационный номер: G-HAWK [12], ZA101 [10] Hawk T Mk 50 company demonstrator G-HAWK in its original dark earth/mid stone/azure finish for Middle East demonstrations, carrying 1,000-lb (454-kg) bombs. Military serial ZA101 carried for live weapons firing demonstrations.
-
Air International 1980-09 / Model enthusiast
Регистрационный номер: G-HAWK [12], ZA101 [10] Hawk T Mk 50 demonstrator G-HAWK as repainted in 1979 in US Navy grey/white finish; all lettering in dark blue. Standard 30-mm Aden gun pod under fuselage.
-
Air International 1980-09 / Model enthusiast
Регистрационный номер: HW-301 [2] Hawk T Mk 51 for service with the Finnish Air Force (Ilmavoimat) at the Central Flying School (Ilmasotakoulu) at Kauhava.
-
Мировая Авиация 81
Регистрационный номер: HW-301 [2] Финляндия являлась основным экспортером Hawk первого поколения. Она закупила 57 самолетов у производителя и еще 18 у Швейцарии.
-
Air International 1980-09 / Model enthusiast
Регистрационный номер: LL-5301 [6] Hawk T Mk 53 in three-tone camouflage scheme for delivery to the Indonesian Armed Forces-Air Force (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara), to serve with No 1 Training Wing.
-
Мировая Авиация 81
Регистрационный номер: LL-5301 [6] Индонезия стала третьим и последним покупателем первого экспортного варианта Mk 50, где их использовали для повышенной подготовки летчиков и обучения обращения с авиавооружением. Изображенный самолет был первым, оснащенным контейнером с пушкой ADE калибра 30 мм.
-
АвиаМастер 2006-07 / О.Моногону, М.Жирохов - Великая африканская война /Горячая точка/
Легкий ударный самолет "Хок" T.Mk.60 ВВС Зимбабве, 1999г.
-
Aviation Historian 11 / T.Cooper - The Hawk's Finest Hour
Hawk "608” was another example much used in the DRC in 1998, and is seen here with a selection of the weaponry used in the campaign. From left: Matra F2 rocket pod (each containing six 68mm rocket projectiles); Matra 116M rocket pod; Matra F4 rocket pod (both containing 19 x 68mm rocket projectiles); 250kg Mini Golf cluster bomb. Fitted to the Hawk’s wing is the larger 454kg Golf cluster bomb.
-
Air International 1980-09 / Model enthusiast
Hawk T Mk 52, with gun pod and underwing fuel tanks, as delivered in 1980 to the Kenya Air Force.
-
Aeroplane Monthly 1977-02 / B.Gunston - Hawker Siddeley Hawk /Desigh Analysis/
Регистрационный номер: XX154 [13] The first Hawk, XX154, during the 1974 SBAC Show at Farnborough.
-
Мировая Авиация 2
4 ноября 1976г. Началась поставка из Hawker Siddeley тренировочного Hawk T.Mk 1. Две первые машины прибыли на Вэлли, базу Королевских ВВС на острове Энглези.
-
Aeroplane Monthly 1986-09 / A.Johnson - Snowdonian sharp-shooter
Example of Andrew Johnson's sharp-shooting: this photograph of a Hawk was taken in August 1984.
-
Aeroplane Monthly 1976-05
Регистрационный номер: XX158 [7] Project test pilot Andy Jones inverted in the fourth Hawker Siddeley Hawk, XX158, over Ford, Sussex, on March 4, 1976. The photograph was taken by TOM HAMILL of Flight International from Hawk XX156, flown by Duncan Simpson, chief test pilot for Hawker Siddeley at Dunsfold, where the aircraft are currently based.
-
Aviation Historian 39 / J.Jackson - Shorts Tucano vs Pilatus PC9
Switzerland’s Pilatus PC-9 was a development of the same company’s PC-7. The first pre-production example (there was no prototype as such, initial testing of the modifications being completed with a PC-7) is seen here alongside a Hawk, the type for which it was competing to be the lead-in aircraft in the RAF’s training syllabus.
Другие самолёты на фотографии: Pilatus PC-9 - Швейцария - 1984
-
Мировая Авиация 32
Регистрационный номер: XX342 [2] Королевская школа летчиков-испытателей в Боскомб-Дауне получила три самолета Hawk. Два использовались для обычных тренировок, а третий был модифицирован в самолет с переменной устойчивостью (ASTRA) для имитации управления различными типами самолетов.
-
Air International 1983-10 / P.Jackson - ETPS - Learning to Test
Регистрационный номер: XX343 The three ETPS Hawks - XX341, 342 and 343 - are standard production aircraft, coming in fact from the end of the RAF production run. They are used for exercises that involve determination of manoeuvre boundaries and assessment of stick forces.
-
Авиация и Время 2017-02 / П.Нор - Реактивные учебно-тренировочные самолеты
Регистрационный номер: XX342 [2] Британский «Хок» T Mk. 1
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-03 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY
Регистрационный номер: XX341 [2] BAe Hawk T. Mk 1 modified as the Advanced System Training Aircraft, giving variable stability training capability to the ETPS (1999)
-
Изд-во Schiffer / S.Markman & B.Holder - One-of-a-kind research aircraft
Empire Test Pilot School's variable stability ASTRA Hawk, with the older variable stability Basset in the background. The number "1" on the vertical tail is just about the only external feature distinguishing this aircraft from the school's other Hawk aircraft.
Другие самолёты на фотографии: Beagle Basset / B.206 - Великобритания - 1961
-
Air International 2012-07 / News
Регистрационный номер: XX278 Flown by Flt Lt Phil Bird, British Aerospace Hawk T1A XX278 of No.208 Squadron of No.4 Flying Training School based at RAF Valley, Anglesey, will be displayed in these special colours during the 2012 season. The aircraft was rolled out of the paint shop at RAF Valley on May 30, 2012 and is seen during the Families Day at RAF Leeming in Yorkshire on June 9.
-
Air International 1980-11 / ??? - The year of the Hawk
Регистрационный номер: G-HAWK [12], ZA101 [10] The company demonstrator Hawk 50 has been much used for the development of weapons load carrying and for the aerodynamic refinements described in this account; it is shown here carrying four 1,000-lb (454-kg) and four 500-lb (227-kg) bombs on twin carriers on the four wing hardpoints, plus the centre-line gun pod.
-
Air International 1978-09 / J.Fricker - Poised to strike
Регистрационный номер: G-HAWK [12], ZA101 [10] The company's demonstrator G-HAWK in desert camouflage, as worn for an extensive tour through the Middle East earlier this year (1978).
-
Мировая Авиация 32
Регистрационный номер: XX197 [2] 234-я эскадрилья 1-го подразделения тактического вооружения, базировавшаяся в Броуди, была одной из четырех эскадрилий, служивших в качестве учебных и запасных для подразделений тактических вооружений, и летала на Hawk T.Mk 1А.
-
Aeroplane Monthly 1981-01 / P.Birtles - Brawdy's Hawks
Регистрационный номер: XX220 [4] Another Brawdy Hawk, XX220, is seen flying low over its South Wales base.
-
Air International 1978-09 / J.Fricker - Poised to strike
Регистрационный номер: XX191 [4] -
Air International 1978-09 / J.Fricker - Poised to strike
Регистрационный номер: XX191 [4] A Hawk T Mk 1 of the TWU at RAF Brawdy, in standard camouflage
-
Air International 1984-12 / ??? - Hawk Serendipity
Регистрационный номер: XX258 [2] A Hawk T Mk 1 in TWU colours but on loan to the manufacturers, flies with a BAe Sea Eagle on the centreline, drop tanks on the inboard wing pylons and Sidewinders outboard.
-
Air International 1978-09
Регистрационный номер: XX191 [4] British Aerospace Hawk T Mk 1 (XX191) of the RAF's Tactical Weapons Unit at RAF Brawdy, carrying a SNEB rocket pod. Universal bomb carrier with 28-lb (12,7-kg) practice bombs and centreline 30-mm gun pod.
-
Air International 1980-11 / ??? - The year of the Hawk
Регистрационный номер: XX192 [3] Самолет Hawk в двухтоновом камуфляже ("морской темно-серый" с "темно-зеленым"), применявшемся в учебных подразделениях (TWU) до середины 1980-х годов. Изображенный Hawk осуществляет пуск НАР SNEB во время учебного боя. На фюзеляже этого самолета из учебной части TWU № 1 нанесены красно-черные ромбы 234-й эскадрильи и скрещенные факелы, знак 229-й эскадрильи переподготовки (OCU), на носовой части. В случае войны эта учебная эскадрилья должна была стать боевой 234-й эскадрильей.
One of the Hawk T Mk Is of the RAF's TWU at RAF Brawdy on a rocket firing sortie; it carries the markings of No 234 Squadron. -
Air International 2008-08 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents
Регистрационный номер: XX184 [2] To mark the 70th anniversary of the delivery of the Supermarine Spitfire to 19(F) Squadron - the first to re-equip with the aircraft on August 4, 1938 - one of the unit's BAe Hawk T1s (XX184) has been painted in the colours originally applied to the famous fighter. A photo-shoot with a Spitfire, Hurricane and Lancaster of the Battle of Britain Memorial Flight was organised, and the images will feature in a 2009 calendar, proceeds of which will go to the special care baby unit at Bangor Hospital, the squadron's designated charity.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lancaster / Type 683 - Великобритания - 1941Hawker Hurricane - Великобритания - 1935Supermarine Spitfire Mk.V - Великобритания - 1941
-
Air International 1994-10 / P.Cooper - Forever Farnborough (2)
Регистрационный номер: XX327 [2] The five aircraft that departed Farnborough on March 24, 1994 for Boscombe Down made a single formation flypast shortly after take-off. They are, from right to left, BAe (BAC) 1-11 Srs 402AP XX919, Hawk T.1 XX327, Hunter T.7 WV383, Tornado GR.I ZA449 and Jaguar T.2A ZB615.
Другие самолёты на фотографии: BAC BAC.111 One-Eleven - Великобритания - 1963Hawker Hunter T - Великобритания - 1955Panavia Tornado IDS (GR) - International - 1974SEPECAT Jaguar T / E - International - 1968
-
Air International 2011-09 / News
Nineteen Hawks flew in a '70' formation over RAF Valley on Anglesey several times in early August 2011 to celebrate seven decades of flying at the base. The formation is seen on August 5. The 'seven' was made up of nine aircraft, seven in No.208(R) Squadron markings, and two in the 2011 display scheme. The 'zero' consisted of three of the new Hawk T2s at its head, with six No.208(R) Squadron Hawk T1s, and a single No.19(F) Squadron aircraft slotting in at the rear.
-
Air International 2012-07 / I.Harding - E II R /Military/
Twenty two Hawks in an immaculate 'E II R' formation over Windsor Castle on May 19, 2012.
-
Air International 1980-04 / R.Braybrook - Nice one, Giscard!
Регистрационный номер: G-HAWK [12], ZA101 [10] The British Aerospace-owned Hawk demonstrator painted in "naval grey” as part of the current effort to interest the US Navy in the Hawk for its VTXTS requirement. British Aerospace has teamed with McDonnell Douglas to offer a modified Hawk to the US Navy and is also participating with MDD in the latter's submission of an all-new trainer design. The Alpha Jet and MB-339 are also contenders, together with numerous domestic proposals.
-
Мировая Авиация 32
Регистрационный номер: XX222, XX239 Окраску самолетов - "учебную" (красная с белым), зелено-серую у самолетов для отработки действий с оружием и серую у Hawk объектовой ПВО - заменили в 1990-х годах на полностью черную. Только в группе "Red Arrows" окраска осталась прежней.
-
Air Pictorial 1992-03
Регистрационный номер: XX189, XX255, XX263 [2] Specially marked Hawks from 2 Tactical Weapons Unit at RAF Chivenor. The black painted XX255 of 63 Squadron is in company with XX263 of 63 Squadron and XX189/J of 151 Squadron, both of which have special tail markings.
-
Aviation Historian 4 / C.Farara - Happiness is ... Vectored Thrust
Регистрационный номер: G-HAWK [12], ZA101 [10] As the marketing emphasis changed, G-VTOL was repainted in a grey and white colour scheme, as seen here in company with BAe Hawk demonstrator ZA101/G-HAWK returning from the 1979 Paris Air Salon.
Другие самолёты на фотографии: BAe Harrier T Mk.2 / T Mk.4 - Великобритания - 1969
-
Air International 2014-09 / News
Регистрационный номер: XX240 [9] British Aerospace Hawk T1A XX240/‘CU-840’ No. 736 Naval Air Squadron (NAS) on the apron at FIN AS Culdrose, Cornwall, on July 23, 2014. The aircraft wears the lightning bolt on its tail and codes on the front fuselage, both of which are being applied across the fleet. The lightning marking first appeared on the squadron's Supermarine Scimitar F1s in the 1960s, but is derived from the unit's badge, which comprises a gold eagle volant surmounting a white lightning bolt. No. 736 NAS was re-commissioned from the assets of the Fleet Requirements and Aircraft Direction Unit on June 6, 2013.
-
Air International 2015-01 / I.Harding - Lightning Strikes Again /Military/
Регистрационный номер: XX240 [9] AIR International was on hand when 736's newly painted jet was towed on to the Culdrose flight line for the first time last July.
-
Air International 2015-01 / I.Harding - Lightning Strikes Again /Military/
Регистрационный номер: XX240 [9] Man and machines... Lt Cdr Tim Flatman, Commanding Officer of 736 NAS, which operates 14 Hawk T1/T1As from two locations, RNAS Culdrose and RNAS Yeovilton. A Flight maintains a permanent detachment of two aircraft at the latter.
-
Air International 2020-03 / D.Unwin - Eject, Eject, Eject and Escape! /At the Controls/
While flying a Hawk T1A from RAF Valley, Dave sat on an MB Mk10B. Unlike the Gnat, which required the canopy to be jettisoned prior to ejecting, the Hawk's canopy is taped with MDC (miniature detonation cord). Once the ejection sequence is initiated it shatters the canopy.
-
Air International 1999-11 / B.Taylor - Military Aircrew Training. What's Next? /Military aviation/ (7)
Регистрационный номер: XX238 19(R) Squadron's XX238 has been modified to the Hawk T.1N standard for use by the Navigator Training School; by the time this article is published, the School's task will have transferred to 100 Squadron at Leeming.
-
Air International 2008-08 / D.Calvert - Hawk /Aircraft of the RAF/ (4)
Регистрационный номер: XX194 Another major user of the Hawk is 100 Squadron at RAF Leeming, which flies the aircraft in a variety of roles including acting as targets for fighters and undertaking trials. The Hawk in the foreground is a T1A variant which, along with 87 others, was modified during the Cold War to be able to carry two Sidewinder air-to-air missiles. The aircraft pictured is carrying two Sidewinder training rounds.
-
Air International 2012-07 / I.Harding - E II R /Military/
RNAS Yeovilton's apron packed with 33 Hawk T1s and Hawk T2s. The aircraft were based at Yeovilton to participate in the Queen's Diamond Jubilee Flypast.
Другие самолёты на фотографии: BAe Hawk 100 - Великобритания - 1987
-
Air Pictorial 1999-10
Регистрационный номер: XX258 [2] The BAe Hawk’s 25th anniversary of its first flight, on August 21, 1974, was marked at RAF Valley by a small display on August 20, 1999. As well as having appropriately painted markings on the fins of some aircraft, XX258 carried NSPCC titling on the tail in recognition of one of the Station’s main charities.
-
Air International 2015-01 / I.Harding - Lightning Strikes Again /Military/
Регистрационный номер: XX240 [9] -
Air International 2015-01 / I.Harding - Lightning Strikes Again /Military/
Squadron ground crew at RNAS Culdrose (seen here) and at RNAS Yeovilton have responded well to the challenges of an increased workload.
-
Air International 2011-07 / News
Регистрационный номер: XX244 British Aerospace Hawk T1 XX244 is the 2011 display aircraft from RAF Valley on Anglesey. The trainer carries marking to commemorate the 70th anniversary of the base. The display pilot for this year is Flt Lt Juliette Fleming, a Qualified Flying Instructor with No.208(R) Squadron, which celebrates its 95th anniversary in 2011. The display made its public debut at the 12th International Airshow at Abingdon, Oxfordshire, and the aircraft is seen here at Southend, Essex, on May 29.
-
Air International 2012-06 / News
Регистрационный номер: XX248 The first of two No.100 Squadron Hawks T1s to be painted to celebrate the 95th anniversary of the unit is XX264. The aircraft is seen after emerging from the Babcock paintshop at RAF Leeming where the scheme was applied.
-
Air International 2018-09 / ??? - UK Air Power /Military/ (2)
Регистрационный номер: XX240 [9] Fleet Air Arm Hawk T1 XX240/CU840 with the unmistakable white lightning bolt tail marking of 736 Naval Air Squadron.
-
Мировая Авиация 32
Регистрационный номер: XX247 Совершенствуясь по мере эксплуатации в Королевских ВВС, Hawk использовались для выполнения новых задач. Среди них была имитация вражеских самолетов в учебных воздушных боях. Этим занималась 100-я эскадрилья, имеющая эмблему в виде черепа.
-
Air International 2008-08 / D.Calvert - Hawk /Aircraft of the RAF/ (4)
Регистрационный номер: XX325 This Hawk is from No 4 Flying Training School at Valley, which is the largest RAF operator of the type. It is wearing special markings as it is the display aircraft for this year.
-
Мировая Авиация 79
Учебно-боевые самолеты Hawk британских ВВС в настоящее время окрашены по той же схеме, что и на фотографии. Броская окраска должна снизить риск столкновения учебных машине воздухе.
-
Air International 2011-02 / News
Регистрационный номер: XX263 [2] -
Air International 2024-05 / A.Dron - Boom time!
Регистрационный номер: XX174 The Hawk T.1 was planned to stay in full service until around 2027, some 50 years after it entered service. However, due to budget cuts in the 2021 Integrated Review, the decision was taken to withdraw it early on March 31, 2022. Trainee pilots could well have used them to gain flight hours while on hold
-
Air International 2015-01 / I.Harding - Lightning Strikes Again /Military/
Регистрационный номер: XX240 [9] -
Air International 2015-01 / I.Harding - Lightning Strikes Again /Military/
Регистрационный номер: XX281 [2] -
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-03 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY
Регистрационный номер: XX281 [2] Hawk T. Mk 1A of No. 19 Squadron/No. 4 FTS, Royal Air Force (1999)
-
Air International 2021-12 / R.Thomas - Synth wave
Регистрационный номер: XX261 The Hawk T1 jet trainer was confirmed by the Defence Command Paper to be headed for an exit from service, placing pressure on the remaining T2 fleet
-
Мировая Авиация 84
Во внешнем виде самолета Hawk Т.Mk 1 британских ВВС, с его изящными обводами, четко прослеживается почерк фирмы "Hawker". Для отработки применения оружия на самолет подвешены контейнеры с аппаратурой имитации ведения маневренного воздушного боя (ACMI).
-
Air International 2007-08 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents
Регистрационный номер: XX196 [2] RAF/4 FTS/208 Squadron Hawk T.1A XX196 seen at low level in Low Flying Area 7 near Machynlleth, mid-Wales, on April 18, 2007, only two days before it crashed at RAF Mona, Anglesey.
-
Мировая Авиация 116
На пике службы в 1992-1994 годах парк Tornado F.Mk 3 британских ВВС включал семь эскадрилий, части боевой переподготовки и звено из четырех самолетов, базировавшееся в Маунт Плезант на фолклендских островах. Три подразделения F.Mk 3 находились на базе ВВС в Лиминге, Йоркшир, вместе с 100-й эскадрильей, вооруженной самолетами Hawk (на снимке), изображавшими противника при тренировках сил ПВО.
Другие самолёты на фотографии: Panavia Tornado ADV (F) - International - 1979
-
Air Pictorial 1995-04
Регистрационный номер: XX190 [2] RAF Valley BAe Hawk T.1s have now received their unit badges. Seen here, top to bottom, are aircraft of No 208(R), 19(R) and 74(R) Squadrons.
-
Air International 2013-07 / News
Four No.736 Naval Air Squadron Hawk T1/1As over the Cornish coast
-
Air International 2015-01 / I.Harding - Lightning Strikes Again /Military/
Регистрационный номер: XX240 [9] As Royal Navy fast jet pilots return from tours in the United States, 736 NAS could provide the bridge for those transitioning to the F-35B Lightning II over the next few years.
-
Air International 2015-01 / I.Harding - Lightning Strikes Again /Military/
Регистрационный номер: XX205 [2], XX240 [9] Royal Navy Hawks in close formation. During Flag Officer Sea Training serials, 736 NAS Hawks adopt attack profiles that are as aggressive as weather conditions permit.
-
Air International 2015-01 / I.Harding - Lightning Strikes Again /Military/
Регистрационный номер: XX205 [2], XX240 [9] -
Air Pictorial 1998-03 / Promoting the Service
Best RAF Aircraft Photograph - Sgt Rick Brewell, RAF PR, MoD.
Другие самолёты на фотографии: Panavia Tornado ADV (F) - International - 1979
-
Air International 2020-05 / F.Visser, L.Mennes - Leeuwarden Training Centre of Excellence
Third-generation Red Air was provided by this Hawk T1A 'aggressor' from the RAF's No 100 Squadron.
-
Air International 2020-04 / D.Unwin - Future Fighters and Hi-Tech Turboprops
The British Aerospace Hawk T1 is expected to be retired around 2030.
-
Air International 2015-01 / I.Harding - Lightning Strikes Again /Military/
Top: The Thursday War is a key weekly event for 736. Lt Walker (front) and Jim Taylor prepare for their mission over the UK's South West Approaches. Bottom: Lt Cdr Tim Flatman completes his pre-flight routine ahead of a Flag Officer Sea Training event.
-
Air International 2015-01 / I.Harding - Lightning Strikes Again /Military/
Top: With a wealth of experience on the Hawk, the squadron's ground crew and engineers remain critical to maintaining flight operations. Middle and bottom: Flight and ground crew turn an aircraft around quickly in preparation for an afternoon FOST mission.
-
Мировая Авиация 84
С 1984 года на самолеты Hawk британских ВВС были возложены дополнительные задачи ПВО. Их покрасили по серой двухтоновой схеме, как на перехватчиках Phantom и Tornado ADV британских ВВС. Впоследствии окраска стала светло-серой, а затем от нее вовсе отказались - в пользу современной схемы "блестящий черный".
-
Air International 1984-12 / ??? - Hawk Serendipity
Регистрационный номер: XX221 [2] Hawk T Mk 1A XX221 here displays its twin Sidewinder installation and the new all-grey finish for TWU aircraft.
-
Мировая Авиация 74
По сравнению с изящным Hawk британских ВВС истребитель F-15 кажется просто огромным. Слабонагруженное крыло в сочетании с высокой тяговооруженностью обеспечили самолету хорошую маневренность.
Другие самолёты на фотографии: McDonnell Douglas F-15A/C Eagle - США - 1972
-
Мировая Авиация 109
Сезон 2010 года был примечателен для "Red Arrows" как в негативном, так и в позитивном плане. В марте произошло столкновение самолетов в воздухе, но в этом сезоне впервые в полетах участвовала женщина-пилот.
-
Aeroplane Monthly 1986-03 / Photographic Competition: The Winners
A Red Arrows Hawk taken at RAF Valley last year.
-
Air Pictorial 1995-04 / Airshow'95
With a 400mm lens, this type of shot is obtainable if you happen to be in the right place.
-
Air International 2014-03 / News
Регистрационный номер: XX245 By the end of January 2014 at least four British Aerospace Hawk T1/T1As of the Royal Air Force Aerobatic Team The Red Arrows had received blue tails. The aircraft’s fins are being painted at RAF Cranwell, Lincolnshire, as part of a scheme to mark the team’s 50th anniversary during 2014. The exact nature of the full colours that will be applied has not been revealed, although it is understood that additional markings will be added just before the team begins its display season. The Hawks that have been noted so far with blue tails are XX227, XX245 (seen here), XX264 and XX311.
-
Aeroplane Monthly 1999-05 / 1999 UK Airshows & Museums Guide
The CAF B-24 Liberator on approach in 1992, with Vulcan, Red Arrows, F-86 and others in the foreground.
Другие самолёты на фотографии: Avro Vulcan / Type 698 - Великобритания - 1952Consolidated B-24H / B-24J Liberator - США - 1943North American F-86 Sabre - США - 1947
-
Авиация и Космонавтика 2014-11 / М.Никольский - Красные Стрелы /Пилотажные группы/
Регистрационный номер: XX322 -
Авиация и Космонавтика 2012-12 / Д.Пичугин - Air Tattoo - 2012
Регистрационный номер: XX227 [2] УТС "Хок"
-
Мировая Авиация 32
Самолет Hawk стал во всем мире синонимом пилотажной группы RAF "Red Arrows" ("Красные стрелы"). Ее машины оснащались системами дымопуска для обозначении траектории полета, а рукоятки управления двигателями были модифицированы для обеспечения большей чувствительности.
-
Мировая Авиация 109
В случае болезни или технического отказа группа может выступать в составе восьми машин. В таком варианте используется строй, известный как "Eight-Arrow Bend".
-
Air International 2008-08 / D.Calvert - Hawk /Aircraft of the RAF/ (4)
The Hawk is best known to the British general public as the aircraft flown by the RAF Aerobatic Team, 'The Red Arrows', which has flown the type since 1980.
-
Air Pictorial 1995-01
Best Air-to-Air picture went to SAC Pete Mobbs, RAFAT, RAF Scampton, for ‘Sundown’, showing five BAe Hawks of the Red Arrows.
-
Авиация и Космонавтика 2014-11 / М.Никольский - Красные Стрелы /Пилотажные группы/
С осени 1964 г. пилотажная группа начала переходить на самолеты BAE «Хок»
-
Авиация и Космонавтика 2014-09 / М.Никольский - Фарнборо-2014 /Выставки, смотры/
Пилотажная группа «Ред Эрроуз» в этом году отмечает свое 50-летие
-
Aeroplane Monthly 1999-05 / 1999 UK Airshows & Museums Guide
Surely the world’s most popular and best-known aerobatic display team, the RAF Red Arrows perform a typically spectacular pull-up.
-
Air International 2008-06 / D.Willis - Military Display Teams. Europe /Military/ (1)
One of the most famous military display teams is the RAF's Red Arrows, which flies Hawk T.1s. The 'Reds' demonstrate the skill of RAF pilots to the public, act as a recruiting aid for the service and are held in such high esteem that they also support British industry interests abroad.
-
Aeroplane Monthly 2000-04 / 2000 Airshows & Museums Guide
A breathtaking moment at the LIMA ’99 trade show in Langkawi, Malaysia. The Red Arrows will be smoking up the skies around Britain this summer.
-
Aeroplane Monthly 1999-05 / 1999 UK Airshows & Museums Guide
The Red Arrows will be continuing their 35th anniversary celebrations at Fairford.
-
Мировая Авиация 109
В очень плотном строю "Viggen Roll" группа осуществляет переворот. Наибольшая нагрузка при таком перестроении приходится на пилотов самолетов, находящихся с внешней стороны строя.
-
Мировая Авиация 109
"Red Arrows" провели показы на пяти континентах. Выступления группы являются прекрасной рекламой для Королевских ВВС Великобритании и фирмы-изготовителя.
-
Мировая Авиация 109
В строю "Concorde Bend", названном в честь знаменитого лайнера, задействованы все девять самолетов. Обратите внимание, насколько точно выдерживается интервал между машинами.
-
Мировая Авиация 109
Самый известный строй группы - "Diamond Nine". Пилотам сзади идущих самолетов приходится быть особенно осторожными, чтобы не попасть в выхлопную струю впереди идущих машин.
-
Air International 2019-09 / Backpages
The formation photographed in the hold prior to flying over RAF Fairford.
Другие самолёты на фотографии: Boeing Boeing 747-400 - США - 1988
-
Air International 2019-09 / Backpages
British Airways Boeing 747-436 G-BYGC (c/n 25823) in BOAC livery leads the Red Arrows at RIAT.
Другие самолёты на фотографии: Boeing Boeing 747-400 - США - 1988
-
Air International 2019-11 / Airscene
Virgin Orbit Boeing 747 N744VG Cosmic Girl (c/n 32745) flies with the Red Arrows near Mojave, highlighting the news that a Royal Air Force Typhoon pilot, Flight Lieutenant Matthew Stannard, will be seconded to the company, which will use the 747 as part of its small satellite launch system.
Другие самолёты на фотографии: Boeing Boeing 747-400 - США - 1988
-
Авиация и Время 2006-04 / А.Совенко - Жаркие дни "Фарнборо-2006"
Другие самолёты на фотографии: Airbus A380 / A3XX - International - 2005
-
Air International 2019-07 / Airscene
Airbus airliners in formation with the Patrouille de France off the southwestern French coast in late May 2019.
Другие самолёты на фотографии: Airbus A320neo - International - 2014Airbus A330 - International - 1992Airbus A350 - International - 2013Airbus A380 / A3XX - International - 2005Airbus Beluga XL - International - 2018Bombardier CSeries - Канада - 2013
-
Air International 2013-09 / News
British Airways' first Airbus A380-841, G-XLEA (msn 095, ex F-WWSK), and the RAF's Red Arrows aerobatic team displayed together on July 20, 2013 at the Royal International Air Tattoo at RAF Fairford, Gloucestershire. The airliner was delivered to London-Heathrow 16 days earlier. Practice flights for the formation started on July 15. On the airshow's second day the team flew with a prototype Airbus Military A400M Grizzly.
Другие самолёты на фотографии: Airbus A380 / A3XX - International - 2005
-
Мировая Авиация 51
В 1985 году компания "Cunard" зафрахтовала один из самолетов "British Airways" для участия в авиашоу "International Air Tatto" в Фэйрфорде, а затем Concorde и самолеты британской пилотажной группы "Red Arrows" прошли в едином строю над принадлежащим "Cunard" круизным лайнером "Куин Элизабет II".
Другие самолёты на фотографии: SNIAC, BAC Concorde - International - 1969
-
Aeroplane Monthly 1996-08
Concorde and the Red Arrows provide an aerial salute at the Heathrow Anniversary Flypast on June 2, 1996.
Другие самолёты на фотографии: SNIAC, BAC Concorde - International - 1969
-
Мир Авиации 2006-02 / Д.Комиссаров - RIAT 2006: праздник на любой вкус /Своими глазами/
VC-10 C.1K борт XV104 (зав. N 834, имя "Джеймс Мак-Кадден") в сопровождении девятки "Хоков" из группы "Ред Эрроуз".
Другие самолёты на фотографии: Vickers VC-10 - Великобритания - 1962
-
Авиация и Космонавтика 2015-09 / Е.Казеннов - Авиашоу в Фэйрфорде
Знаменитый бомбардировщик времен холодной войны «Вулкан» в сопровождении «Красных стрел». Полеты сезона 2015 г. стали последними для этого восстановленного до летного состояния в 2007 г. на средства любителей авиации самолета (борт XH558). По решению комиссии технической поддержки «Вулкан» в дальнейшем будет демонстрироваться только на земле
Другие самолёты на фотографии: Avro Vulcan / Type 698 - Великобритания - 1952
-
Air International 2016-08 / Airscene
A highlight of this year’s Royal International Air Tattoo at RAF Fairford was the daily formation flypast by the Royal Air Force Red Arrows with an F-35B and a Typhoon or two (depending on serviceability). That's showbiz!
Другие самолёты на фотографии: Eurofighter Typhoon / EF-2000 - International - 1994Lockheed F-35B Lightning II - США - 2008
-
Air International 2008-05 / News: Headline, Military, Civil, Accidents
A formation comprising the nine Hawk T.1s of the RAF’s Red Arrows and four Eurofighter Typhoons (one each from 3, 11, 17(R) and 29(R) Squadrons) from RAF Coningsby, Lincolnshire, fly over RAF Honington, Suffolk, on April 1, 2008 to mark the RAF's 90th anniversary.
Другие самолёты на фотографии: Eurofighter Typhoon / EF-2000 - International - 1994
-
Air International 2008-08 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents
Lockheed Martin F-22A Block 20 Raptor 04-4077 of the 1st Fighter Wing based at Langley AFB, Virginia, flown by F-22 Demonstration Team pilot Major Paul Moga, formated with the RAF Aerobatic Team, the Red Arrows, on June 18, 2008 at a practice for the base's AirPower Over Hampton Roads airshow.
Другие самолёты на фотографии: Lockheed F-22 Raptor - США - 1990
-
Aeroplane Monthly 1997-03 / Airshow action competition: the winners
Runner-up RICHARD GILBERT’S photograph of Spitfire MH434 (again), leading the RAF’s Red Arrows at Fairford on July 20, 1996.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire Mk.IX / XVI - Великобритания - 1942
-
Air International 1994-12 / Talkback
Регистрационный номер: U-1257 Celebrating its 60th anniversary, de Havilland DH 60G III Moth Major HB-UPE, poses with its modern trainer counterpart, BAe Hawk Mk 66 U-1257, over the shore of Lake Leman, Switzerland, on August 19, 1994. The Moth Major left the de Havilland factory at Stag Lane in June 1934 and is now owned by the Groupement des Avions Historiques. It is based at the Lauanne Regional Airport of La Blecherette.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Moth Major / D.H.60GIII - Великобритания - 1932
-
Мировая Авиация 84
Регистрационный номер: HW-338 После жесткого соперничества с УТС Aero L-39 Albatros, Aermacchi МВ.339, Dassault/Dornier Alpha Jet и Saab 105A самолет Hawk получил свой первый экспортный заказ от финских ВВС. Используемые для повышенной летной подготовки финские самолеты Hawk первоначально носили такой трехтоновый камуфляж, но затем его заменили на однотоновую серую схему. Позднее Финляндия пополнила свой парк, закупив самолеты у Швейцарии.
-
Air Pictorial 1986-01
Регистрационный номер: HW-350 Assembled by Valmet, HW-350, the 50th and last British Aerospace Hawk Mk.51 for the Finnish A.F., was handed over on 8th October 1985. It bears the name "Paavo Janhunen", commemorating the late chief test pilot of the Finnish A.F. who was killed in a crash last April. The Finnish A.F. has expressed interest in another 30 Hawks
-
Air International 1986-07 / H.Sixma, J.Laukkanen - Far Northern Air Force: The Finnish Air Arm Today
Регистрационный номер: HW-323 One of the Ilmavoimien fleet of Hawk Mk 51s (HW-323) which, while possessing primarily a training role, has a secondary ground attack task.
-
Мировая Авиация 81
Регистрационный номер: HW-322 После скрупулезной оценки Aero L-39 Albatros, Aermacchi MB-339, Dassault/Dornier Alpha Jet, Saab 105A и Hawk финские ВВС решили остановиться на последнем. Финляндия приобрела два варианта: Т.Mk 51 и Т.Mk 51А, отличавшийся измененной конструкцией крыла.
-
Air Pictorial 1998-03 / H.Mambour - Armament Camp - Finland
Регистрационный номер: HW-335 [2] Hawk Mk 51 HW-335 offers a rare sight of a Western aircraft armed with a Russian weapon as it taxies out from the Oulu flight-line carrying an R-60 (AA-8 Aphid) missile.
-
Air Pictorial 1998-03 / H.Mambour - Armament Camp - Finland
MiG-21BIS fighters and Hawk armament trainers on the Oulu flightline.
Другие самолёты на фотографии: МиГ МиГ-21бис - Россия - 1971
-
Мир Авиации 1997-02 / С.Цветков - Финские "МиГи": 35-й год в строю /Глазами очевидца/
Регистрационный номер: HW-355 Этот BAe/Valmet Hawk Mk.51 HW-355 уже получил однотонную серую окраску, а некоторые его собратья еще летают в черно-зеленом камуфляже.
-
Air International 2013-10 / News
The RAF's IV(R) Squadron, based at Valley on Anglesey, hosted a detachment of six Suomen Ilmavoimat (Finnish Air Force) British Aerospace Hawk Mk 51As from the Training Squadron at Kauhava AB from September 2 to 9, 2013. The aircraft conducted low-level flights over central Wales during their stay.
-
Мировая Авиация 109
Традицией группы "Midnight Hawks" стало купание в проруби. Сколько бы финны ни приглашали своих гостей разделить с ними эту забаву, ни один не согласился!
-
Мировая Авиация 84
Регистрационный номер: LL-5301 [6] В 1978 году Индонезия стала третьим экспортером самолетов Hawk, хотя сначала собиралась купить построенные по лицензии Aermacchi МВ.326. Позднее они были дополнены машинами Mk 109/209.
-
Air International 1980-11 / ??? - The year of the Hawk
Регистрационный номер: LL-5301 [6] The first Hawk 53 of eight ordered by the Indonesian Armed Forces - Air Force. Deliveries began in September 1980.
-
Air International 1980-11 / ??? - The year of the Hawk
Регистрационный номер: LL-5301 [6] An Indonesian Hawk 53; the first of these export Hawks flew on 6 June 1980, being the 140th of the type to fly.
-
Air International 1985-12 / P.Steinemann - Sekolah Penerbang
Регистрационный номер: LL-5310 The principal unit within the TNI-AU Flying School (Sekolah Penerbang) at Adisutjipto Air Base is the Wing Pendidikan No 1 or No 1 Training Wing, made up of ab initio, basic and advanced training squadrons. Respectively, these are No 101 Squadron Latih Mula with FFA AS 202 Bravo primary trainers; No 102 Latih Desar with Beechcraft T-34 Turbine Mentor basic trainers and No 103 Latih Lanjut with BAe Hawk Mk 53 advanced trainers (shown). Note that the aircraft serial numbers are prefixed with letters matching the squadron's role - LM, LD and LL respectively. Additional Hawks delivered in 1984 sport a new red and white finish and all are to be repainted in due course.
-
Air International 1984-12 / ??? - Hawk Serendipity
Регистрационный номер: LL-5318 [2] Also new is the red/white/yellow trainer finish on the final three of 20 Hawk Mk 53s delivered to Indonesia.
-
Мировая Авиация 81
Регистрационный номер: LL-5318 [2] Индонезия 4 апреля 1978 года разместила заказ на восемь Т.Mk 53. Затем последовали три заказа в 1981-1982 годах, по которым были закуплены еще 12 Hawk
-
Aviation Historian 11 / T.Cooper - The Hawk's Finest Hour
The view from the “office” of a ground-attack Hawk Mk 60.
-
Air International 1984-12 / ??? - Hawk Serendipity
British Aerospace Hawk Mk60s of the Zimbabwe Air Force.
-
Air International 1984-12 / ??? - Hawk Serendipity
Hawk Mk 60s of the Air Force of Zimbabwe are almost anonymous, national insignia being restricted to the fin marking displayed here on the first of eight aircraft delivered in 1982.
-
Aviation Historian 11 / T.Cooper - The Hawk's Finest Hour
Two of the first batch of Hawk Mk 60s for Zimbabwe, the nearest carrying a ground-attack configuration of eight free-fall 250kg bombs and the Aden cannon, and the furthest being equipped for long-range interception sorties with droptanks and air-to-air missiles.
-
Aviation Historian 11 / T.Cooper - The Hawk's Finest Hour
The best of British - Hawk “606” of the first batch of Hawk Mk 60s delivered to the AFZ flies alongside the type it replaced in service, in this case Hawker Hunter “1801”, formerly FGA.80A “804” of the Kenyan Air Force. Before Kenyan service this Squires Gate-built Hunter had served with the RAF’s Nos 3 and 26 Sqns as F.4 XF972.
Другие самолёты на фотографии: Hawker Hunter - Великобритания - 1951
-
Aviation Historian 11 / T.Cooper - The Hawk's Finest Hour
The first of the Zimbabwean Mk 60s, “600”, during a photographic sortie from BAe's airfield at Dunsfold. In common with the Mk 50, the Mk 60 could be optimised for the air-support role, as seen here with the fitting of four 250kg free-fall bombs on each wing, two on each hardpoint, and the centreline-mounted Aden 30mm cannon.
-
Мировая Авиация 81
Для замены устаревших истребителей Vampire ВВС Зимбабве заказали восемь Hawk T.Mk 60, став первым покупателем данного варианта. Но первые четыре машины, поступившие в июле 1982 года, получили серьезные повреждения во время нападения террористов, в результате чего одну из них пришлось списать.
-
Авиация и Космонавтика 2018-10 / В.Морозов - В желтой, жаркой Африке: Авиация Родезии и Зимбабве (2)
BAE «Хок» T.Mk.60/61 ВВС Зимбабве, демонстрировавшийся на одной из международных выставок в начале 1980-х годов. На самолете опознавательные знаки Родезии-Зимбабве
-
Aviation Historian 11 / T.Cooper - The Hawk's Finest Hour
The Hawk proved its impressive ground-attack possibilities in AFZ hands during the battle for Kinshasa, but economic sanctions placed on Zimbabwe in March 2002 stopped the supply of spares from the UK and the aircraft were grounded.
-
Air Pictorial 1995-04 / ??? - Military aircraft markings (2)
Zimbabwe Hawk No 605 in the latest ZAF insignia which has replaced the earlier marking just discernable under the fin flash.
-
Aviation Historian 11 / T.Cooper - The Hawk's Finest Hour
Hawk "604" in Zimbabwe in 1997. In 1994 the simple golden bird motif on the fin of the AFZ’s Hawks was replaced with the national flag, and a roundel featuring the national colours in concentric rings was introduced on the fuselage and wings.
-
Aviation Historian 11 / T.Cooper - The Hawk's Finest Hour
Hawk "605" sported a cobra motif beneath the cockpit and was one of No 2 Sqn’s most active Hawks during the 1998 DRC campaign. The Mk 60 variant introduced the uprated Rolls-Royce/Turbomeca Adour 861 engine, which provided significantly more thrust, increasing maximum take-off weight to 18,960 lb (8,600 kg).
-
Aviation Historian 11 / T.Cooper - The Hawk's Finest Hour
One of the first batch of eight BAe Hawk Mk 60s for the Air Force of Zimbabwe (AFZ) overflies Victoria Falls on the Zimbabwe/Zambia border after their delivery in 1982. The Mk 60 was an upgraded version of the Hawk Mk 50 export variant, essentially a trainer, but with a potent ground-attack capability.
-
Aviation Historian 11 / T.Cooper - The Hawk's Finest Hour
Several of the Hawks used in DRC sported names and artwork; Hawk “610”, for example, was known as Darth Vader, after the character from the Star Wars movies. Similarly, Hawk “605” was adorned with a stylised cobra in approximately the same location on the forward fuselage.
-
Aviation Historian 11 / T.Cooper - The Hawk's Finest Hour
One of the Hawk pilots who took part in the AFZ’s campaign in DRC in 1998, Brian Chikozo, prepares for a low-level ground-attack sortie.
-
Air International 1984-12 / ??? - Hawk Serendipity
The final three Hawk Mk 61s for the Dubai Air Wing of the United Arab Emirates photographed at Malta during their delivery in 1983.
-
Air International 1984-12 / ??? - Hawk Serendipity
A Hawk Mk 63 demonstrates its ability to carry 36 HVARs.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-03 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY
BAe Hawk Mk 61 in service with the Dubai Air Force (1999)
-
Мировая Авиация 84
ОАЭ, получившие модификации Mk 61, Mk 63A/C и Mk 102, являются одним из многих эксплуатантов самолетов Hawk. Однако на смену им идут самолеты Alenia Aermacchi M346 Master, принадлежащие новому поколению учебно-тренировочных машин для повышенной летной подготовки.
-
Мировая Авиация 81
BAe Hawk обошел своего основного соперника Dassault/Dornier Alpha Jet, выиграв в 1984 году контракт с Абу-Даби. Эмират получил 16 Mk 63 (на снимке). В 1989 году за ними последовала новая партия в 18 самолетов - модернизированных T.Mk 102 с направляющими под ракеты AIM-9 Sidewinder на законцовках крыла, приемниками предупреждения о радиолокационном облучении и измененной аэродинамикой крыла для улучшения управляемости. Позднее к ним добавились четыре Hawk T.Mk 63С.
-
Мировая Авиация 169
11 августа 1987г.: ВВС Саудовской Аравии получили первый заказанный Hawk. Все самолеты поставлены в рамках контракта Al Yamamah II.
-
Мировая Авиация 79
Самолеты Hawk весьма широко экспортировались, особенно популярной машина стала в странах Персидского залива.
-
Мировая Авиация 81
Саудовская Аравия приобрела 30 Hawk Mk 65 в рамках контракта "Эль-Ямама" - крупных закупок вооружения 1986 года. В 1997 году закупили еще 20 Mk 65А. Во время войны в Персидском заливе две эскадрильи саудовских Hawk базировались в Дахране, откуда, по слухам, они совершали рейды на Кувейт.
The first four BAe Hawk Mk 65 trainers for the RSAF under the Al-Yamamah programme were delivered on 13 October 1987 after a 3,000-naut ml (5 560-km) ferry flight from Dunsfold, Surrey. -
Мировая Авиация 109
Пилотажная группа "Saudi Hawks" базируется на авиабазе имени Короля Фейсала (Табук). Она рекламирует Королевские ВВС Саудовской Аравии.
-
Авиация и Космонавтика 2015-07 / В.Ильин - Аравийские стражи
УТС «Хок» 65A пилотажной группы «Saudi Hawks»
-
Мировая Авиация 32
Регистрационный номер: XX154 [13] Первый Hawk, облетанный Дунканом Симпсоном, на площадке в Дансфолде в августе 1974 года. Схема окраски обычная, красная с белым, как и у других учебных самолетов RAF.
-
Air International 1982-02 / R.Braybrook - The trouble with enthusiasts
"The ... ventral Hawk airbrake was added virtually as an afterthought." Like the airbrake on the Hunter, and as this illustration clearly indicates, it cannot be used in landing, because of lack of ground clearance.
-
Aeroplane Monthly 1974-10
Регистрационный номер: XX154 [13] The prototype Hawker Siddeley Hawk, photographed by JOHN RIGBY during a Farnborough rehearsal.
-
Aeroplane Monthly 1974-10 / Farnborough Spotlight
Регистрационный номер: XX154 [13] View of XX154 in clean configuration, before vortex generators were added, to the wing upper surface. The strakes beneath the tail were added after initial flight trials, and the wing fences were later lengthened.
The Hawker Siddeley Hawk XX154, flown in RAF training colours by Duncan Simpson, had made only 9 flights before its Farnborough appearance. -
Aeroplane Monthly 1974-10 / Farnborough Spotlight
The Hawker Siddeley Hawk and the McDonnell Douglas TF-15 Eagle, seen together during a pre-Farnborough photographic sortie.
Другие самолёты на фотографии: McDonnell Douglas F-15B/D Eagle - США - 1972
-
Air Enthusiast 1972-11 / Airdata File
A new impression of the Hawker Siddeley HS.1182 now entering production for the RAF.
-
Aeroplane Monthly 1980-02 / News Spotlight
The handsome new tricolour paint scheme is well displayed by the example on the left.
-
Aeroplane Monthly 1978-09 / P.Birtles - Happy Walley's Hawks
Регистрационный номер: XX158 [7] -
Aeroplane Monthly 1978-09 / P.Birtles - Happy Walley's Hawks
Регистрационный номер: XX158 [7] -
Air International 1984-12 / ??? - Hawk Serendipity
Регистрационный номер: XX347 -
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: XX154 [13] Hawker Siddeley Hawk two-seat basic and advanced jet trainer, fitted with underwing rocket pods
-
Aeroplane Monthly 1977-02 / B.Gunston - Hawker Siddeley Hawk /Desigh Analysis/
Регистрационный номер: XX154 [13] The first Hawk, XX154, displays its stubby underwing Matra 155 launchers, each with accommodation for 13 2.75in air-to-surface rockets.
-
Aeroplane Monthly 1978-09 / P.Birtles - Happy Walley's Hawks
Регистрационный номер: XX173 Hawk XX173 of 4FTS gets down to some low-level training on April 11.
-
Aeroplane Monthly 1978-09 / P.Birtles - Happy Walley's Hawks
Регистрационный номер: XX161 [2] An early Hawk, XX161, displays the widely praised clear-view canopy and well elevated rear seat.
-
Aeroplane Monthly 1977-02 / B.Gunston - Hawker Siddeley Hawk /Desigh Analysis/
Регистрационный номер: XX154 [13] View of XX154 in clean configuration, before vortex generators were added, to the wing upper surface.
-
Air International 1978-09 / J.Fricker - Poised to strike
Регистрационный номер: XX170 [2] The RAF is in course of acquiring 175 Hawk T Mk 1s, the first examples of which began to reach No 4 FTS at Valley during 1977, in Support Command's red and white finish as depicted here.
-
Aeroplane Monthly 1976-05 / News Spotlight
Регистрационный номер: XX154 [13], XX156 [8], XX157 [6], XX158 [7] Four Hawker Siddeley Hawks airborne together for the first time from Dunsfold on March 4, 1976. They are, front to rear, XX157 with a centreline gun pod for intensive firing trials, XX158, XX154 and the camouflaged XX156 which was flown on hot-climate trials in Malta. All are used for development flying.
-
Aeroplane Monthly 1977-02 / B.Gunston - Hawker Siddeley Hawk /Desigh Analysis/
Регистрационный номер: XX154 [13], XX156 [8], XX157 [6], XX158 [7] XX154 leads XX157/3, XX158/4 and XX156 in box formation in 1976. By the end of the year up to eight Hawks had entered operational service with the RAF.
-
Air Pictorial 1977-04
Регистрационный номер: XX154 [13], XX156 [8], XX157 [6], XX158 [7] -
Aeroplane Monthly 1980-02 / News Spotlight
The official handover of the ninth British Aerospace Hawk to the Red Arrows took place on November 15, 1979, when Flight’s photographer, Tom Hamill, was able to catch all nine airborne together.
-
Air-Britain Aeromilitaria 1983-04
Hawks of the 'Red Arrows' over Kemble. Taken from another Hawk, this photograph by Richard Cooke is one of the range of colour photographs in the Charles Skilton series available from the Air-Britain Sales Stand
-
Aeroplane Monthly 1976-11 / News Spotlight
All nine Hawker Siddeley Hawks flew to the show on Wednesday, the lead aircraft being fitted with Sidewinders on its outboard pylons.
-
Air Pictorial 1976-10 / ??? - Farnborough Report
Регистрационный номер: XX156 [8] By Wednesday, following further arrivals. Hawker Siddeley were able to put up this formation of nine Hawks. In the lead is camouflaged stores-carrying XX156, followed by G-HAWK, the company demonstrator
-
Air Pictorial 1991-10
In a fitting tribute, 20 Hawk T.1 training aircraft of 4 FTS performed a flypast in 50 formation.
-
Авиация и Космонавтика 2012-12 / Д.Пичугин - Air Tattoo - 2012
"Конкорд" в совместном полете с пилотажной группой "Рэд Эрроуз" над Фэйрфордом, 1985г.
Другие самолёты на фотографии: SNIAC, BAC Concorde - International - 1969
-
Aeroplane Monthly 1980-06 / News Spotlight
The Red Arrows during their first public display with the new Hawks, at Sywell Expo 80 on Easter Sunday.
-
Aeroplane Monthly 1985-06 / 1985 UK airshows guide
Everyone stops to look at the Red Arrows, whether they perform at home or overseas. Their overseas venues are shown in italics in the list below.
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / T.Oakey - Canberra camaraderie
The Red Arrows flash past in salute to Canberra prototype VN799 - actually Canberra T.4 WT478 of 231 OCU, painted in VN799’s PRU blue colour scheme and markings for the anniversary celebrations at Wyton on May 13, 1989. The pictures was taken just before "VN799", with 231 OCU instructor Dave Watson and former English Electric chief test pilot Roland Beamont aboard, reenacted the maiden flight.
Другие самолёты на фотографии: English Electric / BAE Canberra - Великобритания - 1949
-
Air Pictorial 1991-09
A pair of 1TWU Hawk T1-As departing RAF Linton during the exercise.
-
Air Pictorial 1977-06
Tornado, Jaguar, Harrier and Hawk in a get-together formation to illustrate the four major military aircraft types produced by British Aerospace
Другие самолёты на фотографии: BAe Harrier T Mk.2 / T Mk.4 - Великобритания - 1969Panavia Tornado IDS (GR) - International - 1974SEPECAT Jaguar T / E - International - 1968
-
Aeroplane Monthly 1977-02 / B.Gunston - Hawker Siddeley Hawk /Desigh Analysis/
Регистрационный номер: XX157 [6] XX157 at Dunsfold in January 1976, carrying a centreline-mounted 30mm Aden gun and ammunition pack and with the flaps and rear fuselage airbrake in evidence.
-
Air Pictorial 1992-01 / M.Britton - RAF 75th Anniversary Colour Schemes
4FTs got into the 75th Anniversary act with its Hawk display aircraft seen here at Scampton
-
Air Pictorial 1987-09 / P.Hatch - The Royal Air Force Today
Регистрационный номер: XX314 Hawk T.1 XX314 of No. 4 F.T.S., Valley, with palm tree and pyramid fin badge; No. 4 F.T.S. was formed at Abu Sueir, Egypt, on 1st April 1921
-
Air Pictorial 1977-01
Регистрационный номер: XX162 [3] On 4th November, 1976, the first two Hawker Siddeley Hawk T.1s for the R.A.F., XX162 (illustrated) and XX163, were delivered to No. 4 F.T.S. at Valley, Anglesey, where they will replace Gnats and Hunters on advanced flying and weapons training
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings, R.Lindsay - R.A.F. Royal Review
Регистрационный номер: XX164 [2] Newest type present was Hawk T.1 XX164 from C.F.S. Valley
-
Aeroplane Monthly 1978-09 / P.Birtles - Happy Walley's Hawks
Регистрационный номер: XX184 [2] Four Hawks on the flight line at Valley between turn-round. The nearest machine, XX184, carries the badge of 4FTS on its fin.
-
Air Pictorial 1977-01
Регистрационный номер: G-HAWK [12], XX154 [13], XX156 [8], XX157 [6], XX158 [7], XX159, XX160, XX161 [2], XX162 [3], XX163, XX164 [2] By the end of 1976 Hawker Siddeley had delivered ten Hawks to the R.A.F.; total order is for 175. This picture, taken at Dunsfold, shows (left to right): XX156, G-HAWK [company demonstrator), XX158, XX159, XX154, XX157 and XX160-164 inclusive
-
Air Pictorial 1991-11 / ??? - Knights from the East on UK visit
East meets West at RAF Scampton. The Hawks of the Red Arrows and the Sukhoi SU-27s of the Russian Knights.
Другие самолёты на фотографии: Сухой Су-27 - Россия - 1981Сухой Су-27УБ - Россия - 1985
-
Aeroplane Monthly 1994-12 / G.Wansbrough-White - What's in a name? (2)
This photograph of representative EFTS aircraft consists of Hawk (centre) and then, clockwise, Chipmunk, Provost, Dominie, Gazelle, Jetstream, Tucano and Bulldog. Hovering in the background is a Westland Wessex.
Другие самолёты на фотографии: Aerospatiale Gazelle / SA.341/SA.342 - Франция - 1967Beagle/Scottish Aviation Bulldog / B.125 - Великобритания - 1969De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk - Канада - 1946Embraer EMB-312 / AT-27 Tucano - Бразилия - 1980Handley Page/BAe Jetstream / H.P.137 - Великобритания - 1967Hawker-Siddeley HS.125 - Великобритания - 1962Hunting Percival Jet Provost / P.84 - Великобритания - 1954Westland Wessex - Великобритания - 1958
-
Air International 1984-12 / ??? - Hawk Serendipity
Регистрационный номер: XX341 [2] Hawk XX341 is one of three that were supplied, in distinctive red/blue/white finish, for use by the ETPS. It is now at Cranfield to be modified as the ASTRA (Advanced System Training Aircraft) with variable stability.
-
Air International 1983-10 / P.Jackson - ETPS - Learning to Test
A similar finish is sported by three Hawk T Mk Is (on photo), but not all the School aircraft carry the crest.
-
Aeroplane Monthly 1977-02 / B.Gunston - Hawker Siddeley Hawk /Desigh Analysis/
Регистрационный номер: XX156 [8] The second flying Hawk, XX156, seen during hot-climate trials in Malta, displays the vortex generators and longer wing fences characteristic of production aircraft.
-
Air International 1978-09 / J.Fricker - Poised to strike
Регистрационный номер: G-HAWK [12], ZA101 [10] -
Авиация и Космонавтика 1997-05 / Зарубежные боевые самолеты
Регистрационный номер: G-HAWK [12], ZA101 [10] -
Air International 1980-04 / R.Braybrook - Nice one, Giscard!
Регистрационный номер: G-HAWK [12], ZA101 [10] Export deliveries of the British Aerospace Hawk are about to begin as this issue went to press. Illustrated is the company demonstrator with gun pod and eight 1,000-lb (454-kg) bombs.
-
Aeroplane Monthly 1981-01 / P.Birtles - Brawdy's Hawks
Регистрационный номер: XX220 [4] Hawk XX220 of No 1 TWU in the markings of No 63 Squadron. A trainee navigator occupies the rear seat.
-
Aeroplane Monthly 1981-01 / P.Birtles - Brawdy's Hawks
Регистрационный номер: XX220 [4] Hawk XX220 of No 1 TWU in the markings of No 63 Squadron. A trainee navigator occupies the rear seat.
-
Aeroplane Monthly 1981-01 / P.Birtles - Brawdy's Hawks
Регистрационный номер: XX187, XX190 [2] Although these two Brawdy Hawks are carrying two wing pylons four can be fitted.
-
Aeroplane Monthly 1981-01 / P.Birtles - Brawdy's Hawks
Регистрационный номер: XX192 [3] Photograph shows a Hawk of No 1 Tactical Weapons Unit firing a salvo of 68mm unguided rockets from a Sneb pod.
-
Aeroplane Monthly 1981-01 / P.Birtles - Brawdy's Hawks
Регистрационный номер: XX220 [4] Hawk XX220 of No 1 TWU in the markings of No 63 Squadron. A trainee navigator occupies the rear seat.
-
Aeroplane Monthly 1977-02 / B.Gunston - Hawker Siddeley Hawk /Desigh Analysis/
Регистрационный номер: G-HAWK [12], ZA101 [10] The eighth Hawk off the line was the aptly registered private venture aircraft G-HAWK, seen with a housing for the 30mm Aden gun installation on the centreline, for aerodynamic tests.
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Third Hawker Siddeley Hawk to fly, camouflaged and carrying four underwing rocket pods
-
Aeroplane Monthly 1977-02 / B.Gunston - Hawker Siddeley Hawk /Desigh Analysis/
Регистрационный номер: XX156 [8] Another shot of XX156, this time with four Matra 155 launchers on its wing pylons. The good view from the rear seat, achieved with minimal cockpit framing and vertically staggered seating, is well shown.
-
Air International 1978-09 / J.Fricker - Poised to strike
One of the Brawdy Hawks - a camouflaged T Mk 1 serving with the RAF's Tactical Weapons Unit, where the type is in process of replacing the Hunter.
-
Air International 1980-11 / ??? - The year of the Hawk
Регистрационный номер: XX288 Air Vice-Marshal Peter Latham, AOC II Group, RAF, arrives at RAF Chivenor in a Hawk hearing the insignia of No 63 Squadron to establish at this base the newly-formed No 2 Tactical Weapons Unit.
-
Aeroplane Monthly 1977-02 / B.Gunston - Hawker Siddeley Hawk /Desigh Analysis/
Регистрационный номер: XX156 [8] Front and rear close-ups of the Matra rocket pods on XX156, starboard and port side respectively. Clusters of four practice bombs can be carried as an alternative.
-
Air International 1984-12 / ??? - Hawk Serendipity
Регистрационный номер: XX221 [2] Another view of the all-grey T Mk 1A XX221 at No 1 TWV.
-
Air Pictorial 1987-09 / P.Hatch - The Royal Air Force Today
Регистрационный номер: XX350 Back-up for U.K. air defence - British Aerospace Hawk T.1A XX350 of No. 234 "Shadow" Squadron (No. 1 T.W.U.), Brawdy, armed with Sidewinders and cannon pod, and Panavia Tornado F.3 ZE162 "AY" of No. 65 "Shadow" Squadron (No. 229 O.C.U.), Coningsby
Другие самолёты на фотографии: Panavia Tornado ADV (F) - International - 1979
-
Air Pictorial 1992-02 / M.Ashley - Canberra. Towards the 21st Century?
Регистрационный номер: XX285 Taking over from the Canberra with 100 Squadron is the Hawk, two of which are being prepared for a sortie from Wyton. The Hawk T.1A nearest the camera, XX285/CH, was formerly operated by 151 Squadron of 2 Tactical Weapons Unit at RAF Chivenor.
-
Air International 1994-10 / Talkback
Регистрационный номер: XX196 [2] ATS/208R Squadron Hawk T.1A XX196/DB with Welsh language titles ‘Ysgol Babanod-y-Twynn’ emblazoned on the fuselage sides to commemorate the squadron's traditional association with a local school which has recently 'adopted' one of RAF Valley's Hawks.
-
Air Pictorial 2000-05
Регистрационный номер: XX348 First of the new RAF Hawk rebuild airframes under the Fuselage Replacement Programme, XX348, made its first flight from St Athan on March 22, 2000. The aircraft, carrying No 74(R) Sqn colours, is fitted with a new brake parachute housing above the engine exhaust.
-
Авиация и Космонавтика 1997-11 / К.-Ф.Геуст - Воздушная мощь маленькой страны
Регистрационный номер: HW-345 Учебно-боевой Hawk Mk 51 из HavLLv 11 (под фюзеляжем - контейнер с пушкой "Эден"), июнь 1986г.
-
Aeroplane Monthly 1981-02 / News Spotlight
Регистрационный номер: HW-302 The recently delivered Finnish Air Force BAe Hawk HW-302.
-
Air International 1986-07 / H.Sixma, J.Laukkanen - Far Northern Air Force: The Finnish Air Arm Today
Регистрационный номер: HW-306 The Hawk Mk 51 has now seen five years of Finnish service, being operated by the advanced flying and weapons training element of each Lennosto, by the Central Flying School and by the Reconnaissance Squadron, this particular example (HW-306) being the first assembled by Valmet.
-
Air Pictorial 1998-03 / H.Mambour - Armament Camp - Finland
The BAe Hawk has had a 17-year association with the Finnish Air Force and operates with both the frontline fighter squadrons in the attack role as well as with the Air Academy at Kauhava for training. To date, Finland has purchased 57 Hawks, 50 Mk 51s and seven Mk 51As.
-
Air International 1984-12 / ??? - Hawk Serendipity
Hawk Mk 52s were the earliest of the exported versions, with first deliveries to Kenya in April 1980.
-
Air International 1984-12 / ??? - Hawk Serendipity
Регистрационный номер: LL-5304 One of the first batch of Hawk Mk 53s delivered to Indonesia, in tactical three-colour camouflage despite their specific training role.
-
Aeroplane Monthly 1980-11 / News Spotlight
Регистрационный номер: LL-5301 [6] The first of eight British Aerospace Hawk T Mk 53s for Indonesia, seen on a pre-delivery test flight. The first four Hawk T Mk 53s were being delivered during September 1980.
-
Air International 1985-12 / P.Steinemann - Sekolah Penerbang
One of the final batch of British Aerospace Hawks delivered to No 103 Squadron, showing the new finish with white-and-red fuselage, red tailplane and grey wings with yellow tips.
-
АвиаМастер 2006-07 / О.Моногону, М.Жирохов - Великая африканская война /Горячая точка/
Зимбабвийский легкий штурмовик "Хок"
-
Aviation Historian 11 / T.Cooper - The Hawk's Finest Hour
Flight Lieutenants Michael Enslin (left) and Sam Sigauke pose beside Hawk “605” in 2000. Enslin had just won the AFZ’s prestigious “Jungle Dustbin Marksmanship Trophy”, having fully recovered from his ejection and evasion from enemy forces in DRC in 1998. He went on to fly Chengdu F-7s with No 5 Sqn.
-
Air Pictorial 1998-03
Регистрационный номер: ZH996 RSAF Hawk Mk.65A ZH996/7902 in RAF ferry’ markings, accompanied by RSAF Tornado IDS ZH915/6629.
Другие самолёты на фотографии: Panavia Tornado IDS (GR) - International - 1974
-
Aeroplane Monthly 1976-04 / News Spotlight
Регистрационный номер: G-HAWK [12] The eighth Hawker Siddeley Hawk off the jigs is the private venture G-HAWK, seen during assembly at Dunsfold.
-
Air International 1978-09 / J.Fricker - Poised to strike
The front cockpit of the RAF's Hawk T Mk 1. All non-flying controls are concentrated in this cockpit; to the rear, the instructor has all flying controls duplicated, together with essential instruments.
-
Мировая Авиация 232
Регистрационный номер: XX327 [2] В задней кабине Hawk T.Mk 1 XX327 установлена новая система жизнеобеспечения, на основе которой разрабатывалась и испытывалась аналогичная система для Eurofighter.
-
Мировая Авиация 81
Основой проведенной "Patria" модернизации стала установка комплекта авионики CMC Electronics Cockpit 4000, многофункциональных дисплеев и коллиматорного индикатора SparrowHawk в передней кабине (слева).
-
Air International 2015-01 / I.Harding - Lightning Strikes Again /Military/
The Hawk continues to serve the Royal Navy well, but the cockpit is a demanding setting for the aggressor pilot.
-
Air International 2006-12 / News: Headline, Military, Civil, Accidents, Special report
Регистрационный номер: HW-335 [2] The wreckage of Finnish AF/Training Air Wing/HavLLv 41 Hawk Mk.51 HW-335 is seen in woods close to Kruunupyy Airfield where it crashed following an engine flame out on September 28, 2006.
-
Мировая Авиация 84
Регистрационный номер: XX157 [6] Этот Hawk T.Mk 1A принадлежал 92-й (резервной) эскадрилье 7-й летной школы, дислоцировавшейся до 1994 года на британской авиабазе Чивенор. Самолет несет УР "воздух-воздух" AIM-9L Sidewinder и пушку ADEN Mk 4 в контейнере под фюзеляжем. 92-ю эскадрилью сформировали в сентябре 1917 года. Она участвовала в обеих мировых войнах. Ее отличительные красно-желтые "шашечки" относятся к 1950-м годам, а вот изображение кобры и веточек клена на киле появились позже (кобра означает Индию, так как эскадрилья формировалась в Восточной Индии, а веточки клена - Канаду, большая часть ее личного состава в Первой мировой войне была канадцами). Эскадрилья расформирована 1 октября 1994 года, как и вся 7-я летная школа, а данная машина, XX157, передана британским ВМС и передислоцирована на авиабазу Йовилтон.
-
Air International 1985-04
Другие самолёты на фотографии: Pilatus PC-9 - Швейцария - 1984
-
Aeroplane Monthly 1997-12
Roy Huxley's outstanding talent is offered here to collectors of aviation art with his spectacular painting of the worlds finest jet formation team. His painting depicts the synchro pair performing the ‘Spectacles' variation of the head on pass. Timing this manoeuvre at a closing speed of over 700 mph, has been described by one Red Arrows pilot as... “Quite Exciting".
-
Aeroplane Monthly 1976-03
Регистрационный номер: XX154 [13] -
Aeroplane Monthly 1978-09
Регистрационный номер: XX154 [13] -
Air International 1980-11 / ??? - The year of the Hawk
British Aerospace is one of six companies awarded contracts during August 1980 to continue studies of the Hawk as a trainer meeting the requirements of the US Navy's VTXTS.
-
Air Pictorial 1992-01
SYNCHRO-SPLIT by Mark Postlethwaite. The official 1991 picture of The Red Arrows showing the team over Silverstone at the British B Grand Prix.
-
Air Enthusiast 1972-11 / Airdata File
An inboard profile showing equipment, crew and fuel tank location.
-
Aeroplane Monthly 1977-02 / B.Gunston - Hawker Siddeley Hawk /Desigh Analysis/
Basic structure and flight controls
-
Aeroplane Monthly 1977-02 / B.Gunston - Hawker Siddeley Hawk /Desigh Analysis/
Operational equipment
-
Air International 1978-09 / J.Fricker - Poised to strike
Hawker Siddeley Hawk T Mk 1
-
Air International 1984-12 / ??? - Hawk Serendipity
British Aerospace Hawk 60 series
-
Мировая Авиация 84
Hawk серии 60
-
Air International 1978-09 / R.Baybrook - Combat Aircraft Spectrum
British Aerospace Hawk
-
Jane's All the World Aircraft 1972 / 07 - Addenda
Hawker Siddeley HS 1182 two-seat advanced training and light attack project
-
Air Enthusiast 1972-11 / Airdata File
A general arrangement drawing of the HS.1182 showing Matra rocket pods on the inboard wing pylons.
-
Jane's All the World Aircraft 1974 / 01 - Aircraft
Hawker Siddeley 1182 Hawk two-seat advanced training aircraft
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
Hawker Siddeley Hawk two-seat advanced training aircraft, equipped with gun and rocket pods
-
Air International 1981-02 / ??? - World Directory of Military Trainers 1981
British Aerospace Hawk
-
Мировая Авиация 79
British Aerospace Hawk T.Mk 1
-
Air International 1978-09 / J.Fricker - Poised to strike
The three-view drawing below shows the Hawk T Mk 1, with rocket pods under the wings; the additional side view (bottom) shows the proposed single-seat Hawk, in which overseas interest is growing.
-
Air International 1984-12 / ??? - Hawk Serendipity
Hawk Mk 60; T-45A
Другие самолёты на фотографии: McDonnell Douglas T-45 Goshawk - США - 1988
-
Aeroplane Monthly 1977-02 / B.Gunston - Hawker Siddeley Hawk /Desigh Analysis/
Hawker Siddeley Hawk. Royal Air Force
-
Air International 1980-09 / Model enthusiast
Hawk T Mk 1 XX192 in service with the Tactical Weapons Unit, RAF Brawdy, and bearing the insignia of No 234 Squadron.
Тип фотографий
- Все фото (297)
- Боковые проекции (20)
- Цветные фото (162)
- Ч/б фото (81)
- Кабина (4)
- Обломки (1)
- Рисунки, схемы, чертежи (29)