RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : США

Год : 2008

Одноместный многоцелевой истребитель

Lockheed Martin F-35 Lightning II

<...>
   Самолет спроектирован с использованием технологий малозаметности и оснащен самым современным БРЭО. Компоновка самолета отдаленно напоминает компоновку Lockheed Martin F-22. F-35 предназначен для замены самолетов F-16, F/A-18 Hornet, A-10 и Harrier II. Основным назначением F-35 является поражение наземных и надводных целей, а ведение воздушных боев считается задачей второстепенной. Все три основные модификации F-35 в значительной степени унифицированы. Первый самолет заказчик получил в 2011 году. Как ожидается, самолет станет массовым и будет принят на вооружение не только в США, но во многих других странах.

   Подвариант F-35I разрабатывается для Израиля и будет оснащаться израильскими БРЭО и вооружением. Другой подвариант CF-35 проектируется для Канады и будет оборудован системой дозаправки в воздухе, как на F-35B/C, и тормозным парашютом. Вариант короткого взлета и вертикальной посадки F-35B оснащен подъемным вентилятором и отклоняемым соплом основного двигателя. Ожидается, что заказчиками F-35B станут КМП США и ВМС Италии. F-35C с крылом большой площади предназначен для эксплуатации с авианосцев ВМС США и Великобритании. Возможно, что самолет закажут ВВС Великобритании.
   Окончательная судьба всей программы F-35 не прояснилась и в настоящее время из-за скачкообразного роста стоимости и постоянно возникающих проблем технического плана, особенно с вариантом F-35B.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
  
   Lockheed Martin F-35B Lightning II

   Тип: одноместный многоцелевой истребитель
   Силовая установка: (X-32A/C) один Pratt & Whitney F135-PW-100 тягой на форсаже 177,90 кН; (X-32B) один JSF119-611S суммарной тягой 164,60 кН в сочетании с подъемным вентилятором Rolls-Royce I тягой 80,10 кН, отбираемой от основного двигателя, и двумя реактивными соплами в законцовках крыла тягой по 17,80 кН
   Размеры: размах крыла 10,05 м; длина 15,47 м; площадь крыла (220A/B) 41,81 м2, (220C) 50,17 м2, (230A/B) 42,70 м2, (230C) 57,60 м2
   Вооружение: 25-мм пушка GAU-22/A Equalizer во внешнем контейнере, вооружение на внешней подвеске, в том числе две УР AIM-120 AMRAAM и одна 454-кг КАБ или 907-кг КАБ GBU-31/32 JDAM

Показать полностью
  • Описание
  • Air International 2017-03 / Airscene
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

    Senator John McCain (R-Arizona) is proposing acceleration of the F-35 Lightning II production, concentrating on fielding US Marine Corps F-35Bs.

  • Air International 2011-01 / News
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

  • Авиация и Космонавтика 2009-06 / И.Кудишин - F-35
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

    F-35B

  • Air International 2008-07 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

    Истребитель Lockheed Martin F-35 будет строиться в трех вариантах: F-35A - для ВВС, F-35B с укороченным взлетом и вертикальной посадкой - для Корпуса морской пехоты и F-35C - для действий с авианосцев. На фотографии: первый полет F-35B.
    Test pilot Graham Tomlinson completed the first flight of the F-35B on June 11, 2008.

  • Мировая Авиация 228
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

    F-35 набирает обороты. 28 июля 2009г.: компания "Lockheed Martin" выкатила первый самолет модификации F-35C, построенный в рамках этапа разработки и демонстрации системы (SDD) программы Joint Strike Fighter. В том же году были выполнены первый полет второго F-35B (25 февраля) и 1000-й полет F-35 (23 июня). 26 октября компания "Northrop Grumman" начала работу над элементами конструкции первого F-35B, предназначенного для Великобритании, а 14 ноября в воздух поднялся опытный самолет AF-1. На следующий день первый F-35B, BF-1 (на фото), прибыл для испытаний на авиабазу Патуксент-Ривер.

  • Мировая Авиация 251
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

    BF-1 - первый самолет модификации F-35B. В воздух он поднялся 11 июня 2008 года, первое висение выполнил 17 марта 2010 года, а на следующий день выполнил первую вертикальную посадку.

  • Air International 2011-09 / News
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

    Marine Corps Commandant General James Amos defended the F-35B during a media briefing at NAS Patuxent River on July 29, 2011.

  • Air International 2015-10
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

  • Мировая Авиация 129
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

    На вооружении авиации КМП США состоят СВВП Harrier. Британские ВМС приспособили Harrier для базирования на кораблях сравнительно небольшого водоизмещения. Этот опыт нашел развитие в создании КВП F-35B - специализированной модификации многоцелевого F-35.

  • Мировая Авиация 178
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

    При работе подъемного вентилятора у F-35B для подвода воздуха к вентилятору открывается большой щиток. F-35B является самым сложным из всех трех вариантов самолета.

  • Air International 2011-11 / News

    Downdraught from the Pratt & Whitney F135 main engine nozzle creates considerable amounts of spray as Lt Col Fred Schenk approaches the USS Wasp.

  • Air International 2011-11 / News
    Регистрационный номер: BF-02   [18]

    Lt Col Fred Schenk makes the first vertical landing on a flight deck at sea aboard the amphibious assault ship USS Wasp (LHD 1) in F-35B BF-02 on October 3, 2011.

  • Air International 2014-02 / M.Broadbent - In the Groove /Technology/
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

  • Air International 2014-01 / D.Isby - F-35 Lightning II /Military/
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

    F-35B test aircraft BF-01 comes in for a vertical landing aboard the USS Wasp (LHD-1) on August 19, 2013 during DT-II. The second phase of ship suitability sea trials expanded the F-35B's operational envelope around the ship in short take-off/vertical landing mode.

  • Air International 2018-04 / News by countries
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

  • Air International 2011-11 / News
    Регистрационный номер: BF-02   [18]

    BF-02 lifts off the deck for one of 67 short take-offs undertaken from the USS Wasp during the first of three sea trials.

  • Air International 2017-03 / Airscene
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

    VX-23 F-35B test aircraft BF-01 loaded with a symmetric external load comprising two AIM-9X Sidewinder air-to-air missiles and four GBU-12 laser-guided bombs during DT III on board the USS America. One of the test team’s objectives for DT III was to conduct vertical landings and short take-offs with symmetric and asymmetric external loads carriage.

  • Air International 2011-11 / News
    Регистрационный номер: BF-02   [18]

    An aviation boatswain's mate directs Lt Col Schenk in F-35B BF-02 after completing the first vertical landing on a flight deck at sea.

  • Air International 2011-11 / News
    Регистрационный номер: BF-02   [18]

    F-35B BF-02 in the hangar bay of USS Wasp.

  • Air International 2011-12 / News
    Регистрационный номер: BF-02   [18], BF-04   [6]

  • Air International 2011-12 / News
    Регистрационный номер: BF-02   [18]

    F-35Bs BF-02 and BF-04 returned to NAS Patuxent River on October 21, 2011 after completing initial sea trials on the amphibious assault ship USS Wasp (LHD 1). During the 18-day test period the two aircraft logged more than 28 hours of flight time and completed 12 short take-offs and 12 vertical landings under various conditions.

  • Air International 2018-11 / Airscene
    Регистрационный номер: BF-04   [6]

    F-35B BF-04 during night operations aboard HMS Queen Elizabeth. Note the badge on the vertical stabiliser featuring silhouettes of an F-35B and HMS Queen Elizabeth and the title 'F-35B FIRST OF CLASS FLIGHT TRIALS - HMS QUEEN ELIZABETH'.

  • Air International 2014-01 / D.Isby - F-35 Lightning II /Military/
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

    F-35B test aircraft BF-01 is cleared for short take-off from the deck of the USS Wasp (LHD-1) on August 20, 2013. BF-01 and its sister BF-05 deployed aboard the Wasp for the second phase of ship suitability sea trials, also known as developmental test phase two (DT-II).

  • Air International 2014-01 / D.Isby - F-35 Lightning II /Military/
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

    F-35B test aircraft BF-01 takes off from the deck of the USS Wasp (LHD-1) on August 15, 2013.

  • Air International 2011-12 / News
    Регистрационный номер: BF-02   [18]

  • Air International 2011-11 / News
    Регистрационный номер: BF-02   [18]

    Lt Col Schenk lifts off the flight deck of USS Wasp in F-35B BF-02 on October 4, 2011.

  • Air International 2012-02 / ??? - F-35 The Good, the Bad, & the Ugly /Military/
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

  • Air International 2015-01 / News
    Регистрационный номер: BF-02   [18]

    F-35B BF-02 loaded with two ASRAAM Dummy Air Training Missiles over the Eastern Shore of Maryland on November 10, 2014 during a flutter test mission from NAS Patuxent River flown by Squadron Leader Andy Edgell.

  • Air International 2012-05 / News
    Регистрационный номер: BF-02   [18]

    On February 22, 2012, Lockheed Martin test pilot Dan Levin flew F-35B BF-02 fitted with external weapons pylons for the first time.

  • Air International 2018-11 / Airscene
    Регистрационный номер: BF-04   [6]

    Here come the Brits! Royal Navy Commander Nathan Gray and Royal Air Force Squadron Leader Andy Edgell head out from Naval Air Station Patuxent River, Maryland on their way to HMS Queen Elizabeth.

  • Air International 2015-01 / News
    Регистрационный номер: BF-02   [18]

    F-35B BF-02 during the first flutter test mission of the Paveway IV precision-guided bomb, in this case Ballistic Standard Test Vehicles, flown by Lockheed Martin’s test pilot Billie Flynn on November 13, 2014.

  • Air International 2015-01 / News
    Регистрационный номер: BF-02   [18]

    F-35B BF-02 during the first flutter test mission of the Paveway IV precision-guided bomb, in this case Ballistic Standard Test Vehicles, flown by Lockheed Martin’s test pilot Billie Flynn on November 13, 2014.

  • Авиация и Космонавтика 2013-10 / А.Фирсов - Красная черта для F-35
    Регистрационный номер: BF-02   [18]

    Первый испытательный полет F-35B с несимметричной нагрузкой
    Cdr Eric Buus rolls F-35B STOVL variant BF-02 with an AIM-9X Sidewinder inert missile on the starboard pylon, a centreline 25mm gun pod, and a GBU-32 and AIM-120 in the starboard weapons bay. The first test flight for an F-35B with an asymmetric weapons load, took place on June 14, 2012.

  • Air International 2018-04 / D.Isby - It rocks! F-35's game-changing capabilities and costly challenges /Military/
    Регистрационный номер: BF-03   [5]

    F-35B BF-03 on a flutter and buffet test mission from Naval Air Station Patuxent River, Maryland on February 1, 2018, its 691st flight. The aircraft is loaded with 1,000lb GBU-32 and 2,000lb GBU-31 Joint Direct Attack Munitions and AIM-9X Sidewinder air-to-air missiles.

  • Air International 2013-03 / D.Isby - Stealth Struggles /Military/
    Регистрационный номер: BF-03   [5]

    F-35B BF-03 completed the first weapons release of an inert 500lb GBU-12 laser-guided bomb over the Atlantic Test Range on December 3, 2012.

  • Air International 2023-03 / G.Keijsper - Weapons go fifth-gen
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

    GBU-12 Paveway II is released from an F-35A Lightning II during a trial flown by test pilot Michael Klingen

  • Air International 2012-09 / News
    Регистрационный номер: BF-03   [5]

    Lockheed Martin test pilot Dan Levin became the first to drop a weapon from an F-35B Lightning II. On August 8, 2012 BF-03 operating from NAS Patuxent River, Maryland, released an inert 1,000lb (454kg) GBU-32 Joint Direct Attack Munition over the Atlantic Ocean test range.

  • Air International 2024-09 / J.Lake - MBDA's market-leading, world-beating AAMs
    Регистрационный номер: BF-03   [5]

    F-35B BF-03 fires the last flight sciences weapon separation test of an MBDA ASRAAM missile during a flight from Naval Air Station Patuxent River, Maryland on May 17, 2017.
    F-35B test aircraft BF-3 was flown by LtCol Tom Fields for its 638th flight on May 17, 2017, testing UK-specific weapons. Here, the aircraft launches an AIM-132 ASRAAM from the starboard launch rail. Internal carriage of ASRAAM on the F-35B was planned but has not been cleared

  • Air International 2011-03 / News
    Регистрационный номер: BF-05   [6]

    On January 27, 2011 Lockheed Martin F-35B Lightning II BF-05 completed its first flight at Naval Air Station Fort Worth Joint Reserve Base, Texas. It was airborne for around 40 minutes. The aircraft is the fifth and last of the short take-off and vertical landing variant assigned to developmental flight testing. It will join the other four F-35Bs and one F-35C at NAS Patuxent River, Maryland, later this year. Lt Cmdr Eric 'Magic' Buus became the first US Navy test pilot to fly an F-35B at that facility on February 3.

  • Air International 2011-02 / News

    This shot shows the engine nozzle vectoring thrust generated by a Pratt & Whitney F135 engine to maintain the required lift for the aircraft as it transitions into a hover and vertical landing.

  • Air International 2011-02 / News
    Регистрационный номер: BF-02   [18]

    Lt Col Fred Schenk at the controls of F-35B BF-02 during the final moments of a vertical landing. This shot clearly shows the number of doors that open when an F-35B undertakes a vertical landing. Three on top of the fuselage, one for the lift fan and two for the auxiliary inlet, two for the lift fan nozzles underneath, roll nozzles (one under each wing), and two at the rear of the aircraft for the thrust vectoring nozzle.

  • Air International 2018-11 / Airscene
    Регистрационный номер: BF-05   [6]

    Royal Navy Commander Nathan Gray flies F-35B BF-05/SD65 in mode 4 flight abeam HMS Queen Elizabeth prior to making the first landing onboard.

  • Air International 2018-03 / News by countries
    Регистрационный номер: BF-02   [18]

    F-35B BF-02 tests landings on a sloped pad at Marine Corps Auxiliary Landing Field Bogue, North Carolina, on January 17, 2018. The Naval Air Station Patuxent River-based F-35 Integrated Test Force undertook a series of vertical landing maneuvers in simulated expeditionary conditions to expand the F-35B's capability to allow vertical landings with relaxed sloped surfaces.

  • Air International 2015-08 / News
    Регистрационный номер: BF-04   [6]

    F-35B Lightning II BF-04 takes off from a ski-jump for the first time at Naval Air Station Patuxent River, Maryland.

  • Air International 2012-02 / ??? - F-35 The Good, the Bad, & the Ugly /Military/
    Регистрационный номер: BF-04   [6]

  • Air International 2017-06 / Airscene

    The first F-35B assembled outside the United States rolled out of the Final Assembly and Check Out facility at Cameri Air Base, Italy on May 5, 2017. The aircraft’s first flight is anticipated in late August and is programmed to be delivered in November. After a series of confidence flights from Cameri, an Italian pilot will fly the aircraft to Naval Air Station Patuxent River, Maryland, in early 2018 to conduct electromagnetic environmental effects certification.

  • Авиация и Время 2018-01

    31 января 2018 г. на аэродроме авиабазы ВМС США Патаксент-Ривер (шт. Мэриленд) приземлился первый собранный за пределами США истребитель F-35B Lightning II, совершивший трансатлантический перелет. Самолет построен для ВМС Италии на заводе FACO в городе Камери (провинция Новара), который является совместным предприятием итальянской компании Leonardo и американской Lockheed Martin. С 2015 г. в Камери собраны девять истребителей в варианте F-35A. ВВС Италии планируют принять на вооружение 90 экземпляров F-35 (60 F-35A и 30 F-35B) местной сборки.

  • Air International 2018-08 / Airscene

    On January 18, 2018, Italy's first F-35B Lightning II MM.7451/4-01 flew from Cameri Air Base for the first time with the markings of the Marina Militare's Gruppo Aereo applied; the numeral 4 code denotes the aircraft type.

  • Air International 2023-03 / G.Keijsper - Weapons go fifth-gen

    Two Italian F-35s showing of their full load out. Unfortunately, the F-35B does not have its weapon bays open for comparison with the F-35A

  • Air International 2021-01 / M.Ellis - Fresh Lightnings at Fort Worth

    An unmarked F-35B, landing at NAS Fort Worth JRB on November 10, 2020 using callsign 'Strike 21' and thought to be destined for the UK. Seeing an unmarked F-35 is rare, so identification is difficult

  • Air International 2008-02 / J.Lake - RAF at 90 - A Gathering Storm? /Military/ (2)

    Lockheed Martin's F-35B STOVL variant of the Lightning II will replace the Harrier, though it may be at least ten years before it enters service. Pictured is the first F-35B to roll off the production line.

  • Air International 2008-02 / News: Headline, Military, Civil, Accidents
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

    The first STOVL Lockheed Martin F-35B Lightning II, BF-1, was rolled out at Fort Worth, Texas, on December 18, 2007.

  • Air International 2008-10 / News: Headline, Military, Civil, Accidents
    Регистрационный номер: BF-01   [25]

    16 августа 2008г. В США (Форт-Уорт, штат Техас) состоялась выкатка четвертого Lockheed Martin F-35
    On August 16, 2008 Lockheed Martin completed the assembly of the fourth Joint Strike Fighter at Fort Worth, Texas. The aircraft, a short-take-off and vertical landing (STOVL) F-35B (BF-2), is expected to make its first flight in 2009. A single Lighting II is undergoing structural tests, while the non-conforming first prototype F-35A (AA-1) and the initial F-35B (BF-1) are involved in the flight test programme, having accumulated 45 and nine flights respectively by mid-August. However, since July 23 AA-1 has apparently been grounded because of faulty cooling fans, while BF-1 reportedly has a software glitch and last flew on July 30. A further six aircraft are in final assembly, while another 14 are in various stages of manufacture. Meanwhile, on August 19, Northrop Grumman completed work on the fuselage barrel of the first F-35C Carrier Variant (CF-1) at Palmdale, California.

  • Air International 2012-01 / News

    F-35B Lightning II BK-1 was rolled out on November 20, 2011.

  • Air International 2015-03 / News
    Регистрационный номер: BF-05   [6]

    F-35B Lightning II BF-05 under the solar array during a diurnal cycle solar load test on October 6, 2014.

  • Air International 2015-03 / News
    Регистрационный номер: BF-05   [6]

    The icing tunnel, or ice cloud test fixture, in front of F-35B BF-05 during calibration runs on January 13, 2015.

  • Air International 2015-03 / News
    Регистрационный номер: BF-05   [6]

    Ice accretion after three hours of a calibration run on January 25, 2015.

  • Air International 2015-03 / News
    Регистрационный номер: BF-05   [6]

    Left: The forward fuselage of BF-05 enveloped in an ice cloud during a calibration run on January 25, 2015. Middle: Water enters the duct at the forward point of the tunnel’s contraction section and is blown through nozzles at the jet where it accretes as ice.

  • Air International 2016-07 / Airscene

    The XTE86/LF1 STOVL performance demonstrator successfully showed how durability enhancements for the STOVL version of the F135 would perform, including improvements in high-pressure turbine blade cooling.

Тип фотографий

  • Все фото (257)
  • Цветные фото (229)
  • Ч/б фото (14)
  • Кабина (1)
  • Модели, рисунки, схемы (13)