Bombardier CSeries     Канада
Airbus A220     International
Страна: Канада
Год: 2013


Среднемагистральный авиалайнер с экипажем из двух человек
Описание
Фотографии:

Цветные фото (89)
Bombardier CSeries

   Под названием Bombardier CSeries скрывается семейство среднемагистральных авиалайнеров, разрабатываемых компанией "Bombardier Aerospace", которая изначально планировала купить компанию "Fokker" с последующей разработкой регионального лайнера BRJX (Bombardier Regional Jet expansion). Появление 80- и 110-местных самолетов E-170 и E-195 компании "EMBRAER" привело к тому, что у "Bombardier" не осталось конкурентов в секторе рынка с промежуточными по вместительности самолетами, и в июле 2004 года компания анонсировала CSeries как замену аннулированному проекту BRJX. В марте 2005 года была начата рекламная кампания самолета в вариантах 110-местного C110 и 130-местного C130, которые имели салоны бизнес-класса или первого класса и туристического класса с размещением кресел 2+2 и 3+2 соответственно. Изготовление фюзеляжей было поручено китайской компании CAIC I, другие элементы планера должен был изготавливать завод фирмы "Bombardier" в Белфасте, Северная Ирландия; окончательную сборку наметили выполнять в аэропорту Мирабель недалеко от Монреаля, Канада. 31 января 2006 года компания объявила о приостановке работ по проекту - до поступления первых крупных заказов, но 31 января 2007 года было анонсировано продолжение работ по базовому варианту с двумя двигателями Pratt & Whitney Geared Turbofan (в настоящее время PW1000G). Было официально объявлено о старте проекта - базового CSeries с размещением кресел 3+2 в ряд.
   13 июля 2008 года компания-разработчик объявила о начале серийного производства CSeries, как следствие подписания протокола о намерениях с авиакомпанией "Lufthansa" на покупку 60 самолетов, в том числе 30 по опциону. БРЭО самолета выполнено на основе комплекта Rockwell Collins Pro Line Fusion, в кабине установлены 380-мм многофункциональные индикаторы. В состав БРЭО входят совершенная навигационная и радиосвязная аппаратура, аппаратура контроля бортовых систем и двигателей EICAS.
   Начало эксплуатации CSeries ожидается в 2013 году. Монгольская авиакомпания "Eznis Aieways" намерена приобрести семь самолетов CSeries. Переговоры с "Bombardier" вела авиакомпания "Qatar Airways" о закупке порядка 40 самолетов, однако заинтересованные стороны не смогли добиться консенсуса. 11 марта 2009 года "Bombardier" объявила о подтверждении авиакомпанией "Lufthansa" заказа на 30 самолетов CS100 для своей дочерней компании "Swiss International Air Lines". "Bombardier" анонсировала изменение обозначений самолетов C110 и C130 на CS100 и CS300 соответственно. 30 марта 2009 года был получен второй подтвержденный заказ на три CS100 и 17 CS300 от компании "Lease Corporation International" из Дублина, Ирландия.


Варианты

   CS100: базовый 100-/125-местный вариант
   CS100ER: запланированный вариант с увеличенной дальностью полета и максимальной взлетной массой 57970 кг, расчетная дальность полета 4080 км
   CS300: 120-/140-местная модификация с фюзеляжем, удлиненным до 38,10 м, максимальной взлетной массой 59 558 кг и дальностью 4080 км
   CS130XT: проектируемый вариант CS130 с сокращенной длиной разбега и пробега
   CS300ER: проектируемый вариант самолета CS300 увеличенной дальности полета с максимальной взлетной массой 63100 кг, расчетная дальность полета 5465 км


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Bombardier CS100 (расчетные)

   Тип: среднемагистральный авиалайнер с экипажем из двух человек
   Силовая установка: два двигателя Pratt & Whitney PW1000G тягой по 93,41 кН
   Характеристики: максимальная крейсерская скорость на большой высоте 870 км/ч; типовая крейсерская скорость на большой высоте 828 км/ч; практический потолок 12500м; дальность 4240 км
   Масса: максимальная взлетная 54749 кг
   Размеры: размах крыла 24,14 м; длина 34,75 м; высота 11,28 м
   Полезная нагрузка: 100 пассажиров в смешанной конфигурации, 110 - в стандартной и 125 - в варианте эконом-класса
16 сентября 2013г. в канадском аэропорту "Мирабель" (Монреаль) впервые поднялся в воздух самолет FTV-1 - прототип нового ближне- и среднемагистрального лайнера Bombardier CSeries 100
The United States International Trade Commission has ruled the Canadian manufacturer's new jet does not harm Boeing.
Bombardier CS100 C-FFCO (c/n 50006) conducted three weeks of route-proving flights using launch operator Swiss' network from Zurich, ahead of the type's service entry in June 2016.
Prototype Bombardier CSeries C-FBCS touches down at Montreal-Mirabel International Airport at the conclusion of its maiden flight on September 16, 2013.
CS100 FTV5 during night testing of all the lighting systems. The five CS100 test aircraft amassed more than 3,000 flying hours during the test programme.
Bombardier CS100 Flight Test Vehicle 2 C-GYWO (c/n 50002) departs London City Airport for New York JFK.
16 октября 2017г. фирмы Airbus SE и Bombardier Inc. подписали соглашение о партнерстве по программе самолетов Bombardier серии C. Airbus получит 50.01% акций CSALP (С Series Aircraft Limited Partnership - предприятия, которое производит и продает C-Series). Bombardier и Investissement Quebec (IQ) будут владеть приблизительно 31% и 19% акций, соответственно.
The C Series with its 108-160-seat capacity complements the larger A320neo in Airbus' single-aisle line-up.
Final ground tests in progress on C-FFDK ahead of its first flight.
Bombardier's CS300 C-FFDK (c/n 55001) passing through the water trough at Mirabel.
The first CS300 flight test aircraft, C-FFDK, during its first flight.
Bombardier CS300 FTV-8 C-FFDO (c/n 55002) has been in Europe operating route proving trials to various destinations from Riga, the home base of the CS300's launch operator Air Baltic.
Опытный экземпляр самолета CS300
This is the second CS300 flight test aircraft, C-FFDK (c/n 50001), on its maiden flight. The first example of the stablemate CS100 will enter service with Swiss in July 2016.
27 февраля 2015г. совершил первый полет новый канадский 130-местный пассажирский авиалайнер Bombardier CS300. Он поднялся в небо с территории международного аэропорта в Монреале.
Пусть вас не смущает необычное название самолета A-220. Это вовсе не новейшая разработка концерна «Эрбас». Теперь так называются самолеты C-серии канадской фирмы «Бомбардье». На снимке 130-местный вариант A-220-300 - бывший CS300. Название A-220-100 получил 110-местный CS100
Airbus has received more than 500 firmed orders for A220 variants.
Airbus seeks to improve A220 sales in Asia-Pacific.
Two North American customers confirming deals for 60 jets each took firm A220 orders to 537 in January 2019.
The A220 family has been given higher maximum take-off weight and extra range.
Airbus predicts healthy future demand for airliners over the next 20 years, although in the long term the A380 is not one of the products on offer.
AIRBUS HAS confirmed its Skywise open data and digital services platform is now in use on more than 6,000 aircraft worldwide.
Airbus airliners in formation with the Patrouille de France off the southwestern French coast in late May 2019.
Spirit AeroSystems will be responsible for producing the A220's all-composite wing, in a deal due to be finalised in 2020.
Half of the A220, including the entire wing, is carbon fibre, with aluminium lithium and titanium also forming a large proportion of the structure.
Momentum has started to build around the A220, formerly the C Series, since Airbus took majority control of the programme.
Bombardier's Belfast plant builds wings for the A220, formerly the C Series.
Air Baltic, the CS300 launch operator, has orders for 20 of these aircraft.
At 127 ft (38.7m) long the CS300 can accommodate between 130 and 160 passengers; Air Baltic's aircraft are configured for 145 seats.
Air Baltic was the first A220-300 operator in December 2016, after Swiss had put the A220-100 into operation in July 2016.
The A220-300 launch operator Air Baltic now has 19 examples, including YL-CSL (c/n 55041) marked to celebrate Latvia's centenary.
Air Baltic operated 19 A220-300s at the time of writing, including the distinctively painted YL-CSK (msn 55039) delivered in August 2019, which bears the colours of the Lithuanian flag and is named Vilnius.
Air Baltic is set to exploit the CS300’s range capability by putting the type on to new medium-haul routes from Riga, the first of which is Abu Dhabi from October 2017.
Air Baltic's tenth A220-300, YL-CSJ (msn 55038), is the first to be delivered bearing A220-300 rather than CS300 designation.
Airbus has now delivered 100 A220s from its orderbook of more than 500.
1 декабря 2020г. латвийская авиакомпания airBaltic начала выполнять прямые рейсы из Киева (Борисполь) в литовскую столицу Вильнюс. На линии работают самолеты Airbus A220-300, которые будут выполнять 2 рейса в неделю. Ранее airBaltic планировала организовать полеты из Риги в Киев, но это оказалось невозможно из-за ограничений латвийских властей, связанных с пандемией COVID-19
Air Baltic has ordered 20 CS300s. The first route is Riga - Amsterdam but the airline is planning to fly to the Persian Gulf with the new aircraft.
Air Baltic’s first CS300 YL-CSA (c/n 55003) arriving at its Riga base on delivery. This variant has 3,300nm (6,112km) range.
The first deliveries of aircraft from Air Baltic's order for up to 60 more Bombardier CS300s are due in Q4 2019.
The first of 20 Bombardier CS300s for Air Baltic is YL-CSA (c/n 55003), pictured here before delivery with its Canadian registration C-FOWY.
Air Baltic was the launch operator for the Bombardier CS300. It is using the aircraft very intensively and says operational results are better than expected. Here YL-CSC (c/n 55005), the third CS300 to be delivered to the airline, is on finals at Zurich.
The CS300 touches down in Riga on November 30, 2016, following a night stop in Stockholm.
Air Baltic is leasing a Boeing 737 from Ukraine International Airlines
Air Baltic plans to resume routes to Dubai and Edinburgh
The first of 45 Airbus A220s for Air Canada recently rolled out of the paint shop in Mirabel. This A220-300, C-GROV (msn 55067), will enter service in December 2019.
Air Canada has ordered 45 A220-300s.
Al R TANZANIA has become the first African airline to receive the Airbus A220, the twin-jet formerly known as the C Series and the newest addition to the Airbus commercial aircraft family.
Breeze Airways selected Viasat as the in-flight connectivity service provider for its fleet of A220-300 aircraft, one of which is shown here with a Viasat radome
The A220 will allow Breeze to do things its competitors can’t, according to the airline
“This airplane is absolutely magical,” said Tom Anderson, Breeze chief operations officer, of the A220
The A220 is powered by two Pratt & Whitney PurePower PW1500Gs, which David Neeleman considers the cornerstone of the aircraft's capability
Delta Air Lines' first Airbus A220-100 N101DU (msn 50020) after rolling out from the painting hangar at the A220 final assembly line in Mirabel, Quebec, before it started test flights in October 2018.
DELTA AIR Lines officially accepted its first Airbus A220-100 N101DU (msn 50020) in Mirabel, becoming the first North American airline to receive the type.
Earlier this year Delta exercised rights to purchase 12 new A220-300 aircraft
Several African carriers have opted for the Airbus A220.
JetBlue's initial A220 on its first flight
The carrier welcomed the first of 70 A220s at the end of last year. Its range and low cost per ASM offer economic advantages, and the interior gives the passenger a widebody experience in a narrowbody aircraft
Korean Air Lines has received two Bombardier CS300s and will initially operate the aircraft on domestic routes, although the carrier has not ruled out flying the aircraft on international services.
Korean Air Lines' first Bombardier CS300 HL8091 (c/n 550017) pictured departing Mirabel, Quebec, on its maiden flight. This is the first of ten CS300s for Korean, which will be the third C Series family operator after Swiss and Air Baltic. Korean will use the aircraft on domestic routes initially before placing it on Asian services.
The two-day visit of the CS100 to Zurich gave Swiss staff an opportunity for a closer look at a type they will be the first to operate.
Bombardier CS100 FTV5 (c/n 10005) C-GWXZ at Dublin ahead of its first semi-commercial flight to Zurich.
According to CS100 launch operator Swiss, preliminary data evaluation confirms the PW1524G’s fuel-efficiency performance meets the expectations and guarantees.
Swiss International Air Lines is scheduled to receive its first CS100 in the second quarter.
Bombardier CS100 C-GWXZ (c/n 5005), wearing the livery of launch operator, Swiss International Air Lines, was scheduled to go the carrier's Zurich base after the Paris Air Show for customer demonstrations.
Swiss has used its CS100s to replace its Avro RJs on its European short-haul network. Around 300 of its pilots will be trained on the aircraft.
CS100 C-GWXZ (s/n 50001) conducted a low fly-past down Zurich’s runway 16 on arrival from the Paris Air Show, and received a water cannon salute from the airport fire service on taxiing in.
Swiss was the C Series family launch operator. Swiss CS100, HB-JBB (c/n 50011) is captured flying near St Moritz during an appearance at the World Ski Championships.
The C Series’ all-composite wing is manufactured using an innovative new process called resin trans­fer infusion.
At 20dB below ICAO’s Chapter IV minimum-noise standard, the PW1524G’s airport noise footprint is up to 75% smaller than those of previous turbofan engines.
The first Swiss CS100, HB-JBA, will be followed by 14 other CS100s into service with the airline, whose remaining C Series deliveries will be CS300s.
Two airlines, Swiss and Air Baltic, have so far put the C Series into service. Korean Air is set to become the third operator later this summer.
Some of the Star Alliance airline executives who were passengers aboard the flight in FTV5 from Dublin to Zurich.
If all options are exercised, Delta Air Lines will take delivery of 125 examples of the C Series.
On March 7, 2013 the first prototype Bombardier CSeries CS100 (FTV-1, c/n 50001) was unveiled at the Mirabel production facility in Quebec.
Первый опытный самолет семейства CSeries, FTV1, был представлен на заводе компании "Bombardier" в Мирабеле под Монреалем в марте 2013 года. Окончательная сборка авиалайнеров будет осуществляться на новой сборочной линии компании - рядом с имеющейся линией, где собираются самолеты CRJ700 и CRJ900.
The McKinley Climatic Laboratory in Florida was used for cold temperature testing.
The second prototype Bombardier CSeries CS100 making its maiden flight on January 3, 2014.
Rob Dewar, Vice President C Series, holds a copy of the CS100 Type Certificate awarded by Transport Canada.
Maiden flight of the first Bombardier CS100 airliner powered by the PW1524G, is expected this year.
The ratio of cold bypass air to hot core air in the PW1500G is 12:1, a ratio practically unachievable until P&W developed its geared turbofan technology.
PW1524G ground-testing at Pratt & Whitney’s West Palm Beach engine test facility.
The PW1524G is one of seven versions in the PW1500G family, with other variants powering other new airliners such as the A320neo, E-Jets E2 and Mitsubishi Regional Jet.
C Series final assembly under way in Bombardier’s Mirabel plant. Aircraft are assembled at three stations.
The robots used during final assembly each weigh 12,000kg (26,485lb) and reach a full height of 18ft 9in (5.72m).
A test fuselage barrel for the airliner.
ACJ
ACJ TwoTwenty 5H-FIVE after arriving at Indianapolis, Indiana, where it will be outfitted by Comlux Completion
The first ACJ TwoTwenty lifts off for its inaugural flight on December 14, 2021
The initial fuselage section of the first ACJ TwoTwenty on the final assembly line at Mirabel in Canada