Mitsubishi MRJ SpaceJet
Страна: Япония
Год: 2015


11 ноября 2015г. совершил первый полет японский региональный пассажирский самолет Mitsubishi Regional Jet (MRJ). Это первый реактивный пассажирский самолет, созданный в Японии. Полет продолжительностью 1,5 ч был выполнен из аэропорта Нагоя. На сегодня разработчик располагает заказами на поставку 223 единиц таких воздушных судов. В том числе, 32 самолета для авиакомпании Japan Airlines и до 100 машин - для американской компании Trans. Планируется, что первый серийный самолет будет построен в июне 2017 г.
The first of five flight test MRJs (c/n 10001, JA21MJ) just after take-off on its maiden flight from Nagoya.
Mitsubishi Regional Jet JA22MJ (c/n 10002) takes off from Grant County International Airport in Washington, where the three MRJ flight test aircraft are based at the Moses Lake Flight Test Centre.
The first Mitsubishi Regional Jet, JA21MJ (c/n 10001), above Washington. The aircraft is now undertaking flight testing from Grant County International Airport.
JA22MJ, the second MRJ flight test aircraft that will primarily be used for performance testing, reached a maximum speed of 250kts (460km/h) and an altitude of 27,500ft (8,400m) during its first flight on May 31, 2016.
MRJ Flight Test Vehicle 1 JA801 during one of its early test flights from Nagoya. This and the other flight test aircraft will undertake testing at Grant County International Airport in Washington.
Японский региональный самолет Мицубиси MRJ90, рассчитанный на перевозку порядка 90 пассажиров. Укороченный вариант MRJ70 будет перевозить до 70 человек
Mitsubishi Aircraft flew the second MRJ Flight Test Aircraft, JA22MJ (c/n 10002), in late May 2016.
Mitsubishi Aircraft Corporation and Mitsubishi Heavy Industries started low-speed taxiing trials with the first Mitsubishi Regional Jet flight test aircraft at Nagoya Airport, Japan, on June 8, 2015. The MRJ is scheduled for its first flight in the fourth quarter.
The first MRJ90 Flight Test Aircraft (FTA 1, c/n 10001, JA20MJ) undergoing ground testing at Nagoya. It is scheduled to fly in the third or fourth quarter.
13 января 2015г. произведен первый запуск двигателей на новом региональном самолете Mitsubishi Regional Jet (MRJ) пассажировместимостью 86-96 человек. Это первый авиалайнер японской компании Mitsubishi Aircraft, предназначенный для работы на регулярных авиалиниях. Взлет MRJ90 (сер. № 10001) запланирован на второй квартал текущего года
Сборка MRJ на заводе в пригороде г. Нагоя
From right to left: the first, second and third MRJ test aircraft in MITAC’s Nagoya factory. The fuselage of the fourth is in the background.
Noise, anti-ice and interior testing will take place on JA24MJ, seen here in the foreground in the Nagoya factory.
The prototype Mitsubishi Regional Jet at the company’s facility at Nagoya following mating of the wings to the fuselage, and prior to the addition of the engines.
Two more MRJs to join the regional jet's test programme later this year will be used to support type certification activities for components affected by recent design changes.
The SpaceJet M90 is the freshly-unveiled identity for the MRJ90.
The sixth Mitsubishi Aircraft SpaceJet M90 takes off from Nagoya on its first flight, where it will undergo initial tests before it moves to Moses Lake, Washington.
All Nippon Airways colours have been applied to the fifth MRJ flight test aircraft (JA25MJ), signifying the airline's status as launch operator. This aircraft will be used for autopilot testing.
Mitsubishi Aircraft took out one of the four Mitsubishi MRJ90STD flight test aircraft, JA23MJ (c/n 10003), from flight testing to give the delayed clean-sheet regional jet its initial showing in public at the 52nd International Paris Air Show at Le Bourget in June 2017. The aircraft was repainted into the livery of the type’s launch operator, All Nippon Airways, which is now due to receive its first delivery in 2020.
The PW1200Gs powering the MRJ generate 17,000 lb (75.6kN) of thrust
A smoke containment test under way on the fourth Mitsubishi Regional Jet flight test aircraft JA24MJ (c/n 10004). The cargo doors successfully met the smoke leakage design limit.
Региональный авиалайнер «Мицубиси» MRJ
Кабина экипажа самолета MRJ
Пассажирский салон самолета MRJ
Модель MRJ
The PW1000 PurePower series will be fitted on Mitsubishi Regional Jet
Авиаперевозчики рассчитывают, что авиалайнеры следующего поколения будут иметь на 25%лучшую топливную эффективность. Новое поколение двигателей представлено GEnx ("General Electric") и Trent 1000 ("Rolls-Royce"), одним из основных отличий которых стала замена традиционной системы отбора сжатого воздуха от двигателя более эффективной системой, шире использующей возможности электрооборудования. Еще более радикальный дизайн имеет двигатель PW1000G ("Pratt & Whitney", на снимке), созданный на базе технологии "Geared Turbofan" - системы привода вентилятора через редуктор (справа), которая позволяет существенно снизить скорость вращения вентилятора по сравнению со скоростью вращения турбины. Двигатель уже выбран для установки на самолеты Bombardier CSeries и Mitsubishi MRJ. "Rolls-Royce" же сделал ставку на совершенствование своих трехвальных двигателей.