Фотографии
-
SOKO G2-A Galeb.
Самолёты на фотографии: SOKO G-2 Galeb - Югославия - 1961
-
SOKO G4 Super Galeb, powered by the Mk 632-46.
Самолёты на фотографии: SOKO G-4 Super Galeb - Югославия - 1978
-
SOKO G4 Super Galeb
Самолёты на фотографии: SOKO G-4 Super Galeb - Югославия - 1978
-
SOKO Jastreb, single-seater light attack version of the G2-A Galeb, Viper 20 Mk 531.
Самолёты на фотографии: SOKO J-1 Jastreb - Югославия - 1971
-
Jurom IAR-93 - two Viper Mk 632-41Ys, or two reheated Mk 633-41/47s.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-93 Orao - Румыния - 1974
-
Jurom Orao/IAR-93.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-93 Orao - Румыния - 1974
-
Early example of the Macchi MB 326 trainer - Viper 11 Mk 22/1.
Самолёты на фотографии: Aermacchi MB.326 - Италия - 1957
-
PZL-Mielec Iryda, the latest application for the Viper - Series 20, Mk 545.
Самолёты на фотографии: PZL I-22 Iryda - Польша - 1985
-
PZL-Mielec Iryda.
Самолёты на фотографии: PZL I-22 Iryda - Польша - 1985
-
Регистрационный номер: WK141 Canberra B2 WK141, powered by two ASM Sapphires and carrying a podded Viper.
Самолёты на фотографии: English Electric / BAE Canberra - Великобритания - 1949
-
Регистрационный номер: NZ6370 Two generations of RNZAF trainers - both Viper powered. BAC Strikemaster Mk 88 (background) and its replacement, the Aermacchi MB339C.
Самолёты на фотографии: Aermacchi MB.339 - Италия - 1976BAC BAC.167 Strikemaster - Великобритания - 1967
-
Регистрационный номер: I-BITE Aermacchi followed through development of the MB339 in a similar manner to the MB326 by developing a single-seater attack version, the MB339K Veltro II.
Самолёты на фотографии: Aermacchi MB.339 - Италия - 1976
-
Регистрационный номер: N339L The Lockheed/Aermacchi MB.339 T-Bird II could well take the Viper through to unprecedented production and performance longevity.
Самолёты на фотографии: Aermacchi MB.339 - Италия - 1976
-
The Author (left) with test pilot John Fawcett beside MB.339 G-1-4, prior to take-off from Filton.
Самолёты на фотографии: Aermacchi MB.339 - Италия - 1976
-
General arrangement drawing of the MB-339C.
Самолёты на фотографии: Aermacchi MB.339 - Италия - 1976
-
Регистрационный номер: SW342 Tail section of Lancaster III SW342 at Bitteswell with an early Viper installed.
Самолёты на фотографии: Avro Lancaster / Type 683 - Великобритания - 1941
-
Регистрационный номер: G-ARYC, XM694 Third HS.125 prototype G-ARYC became a test-bed for BSE (later Rolls-Royce) at Filton. It is seen here being readied to flight test the Viper 600. Gnat T.1 behind.
Самолёты на фотографии: Folland Gnat - Великобритания - 1955Hawker-Siddeley HS.125 - Великобритания - 1962
-
Регистрационный номер: G-BARR HS.125-600 G-BARR operated from Filton by Rolls-Royce - two Viper Mk 601-22s.
Самолёты на фотографии: Hawker-Siddeley HS.125 - Великобритания - 1962
-
HS.125 production line at Hawarden (Chester), Viper Mk 522 stock in the foreground.
Самолёты на фотографии: Hawker-Siddeley HS.125 - Великобритания - 1962
-
HS Dominie T.1.
Самолёты на фотографии: Hawker-Siddeley HS.125 - Великобритания - 1962
-
Регистрационный номер: U703 Hindustan HJT16 Kiran 1. The Mk 2 adopted the BSE Orpheus.
Самолёты на фотографии: HAL HJT-16 Kiran - Индия - 1964
-
Первый ракетный полет «Тридана». 4 сентября 1954 г.
Another approach to the Mach 2 fighter is the rocket-powered aircraft exemplified by the S.N.C.A.S.O. Trident, shown using one of its three SEPR rocket motors.
Sud Ouest SO.9050 Trident prototype mixed propulsion interceptor. Two Viper 5s (MD30s) and an SEPR rocket motor.Самолёты на фотографии: Sud-Ouest SO.9000 Trident / SO.9050 Trident II - Франция - 1953
-
Sud Ouest SO.9050 Trident
Самолёты на фотографии: Sud-Ouest SO.9000 Trident / SO.9050 Trident II - Франция - 1953
-
Регистрационный номер: XD145 SARO SR.53 XD145 lightweight supersonic interceptor, powered by a combination of a Viper 7R and a DH Spectre rocket engine.
Самолёты на фотографии: Saunders-Roe SR.53 - Великобритания - 1957
-
SARO SR.53.
Самолёты на фотографии: Saunders-Roe SR.53 - Великобритания - 1957
-
Регистрационный номер: XP841 Beautiful slender delta experimental, the Viper 9 Mk 103-powered Handley Page HP.115.
Самолёты на фотографии: Handley Page H.P.115 - Великобритания - 1961
-
Handley Page HP.115.
Самолёты на фотографии: Handley Page H.P.115 - Великобритания - 1961
-
Avro Shackleton Mk 3 Phase 3 with two Viper 11 Mk 203 boost engines located behind each of the outer Griffons.
Самолёты на фотографии: Avro Shackleton / Type 696 - Великобритания - 1949
-
25 июня 1955г. Созданный по заказу французских ВВС маленький истребитель Dassault М. D. 550 Mirage delta был оснащен двигателями Armstrong Siddeley, и превратился в знаменитый Mirage III.
First air-to-air photograph of the "Mystere Delta", the Dassault M.D.550 lightweight single-seat fighter, suggests a cross between a Fairey FD.2 and a Javelin. Side air intakes lead to two Dassault M.D.30 axials (A-S Vipers - licence-built). Later a rocket unit may be installed.
Dassault Mirage I prototype supersonic interceptor. Mixed powerplant, two Viper 5s (MD30s) and an SEPR rocket motor.Самолёты на фотографии: Dassault Mirage / MD-550 - Франция - 1955
-
Dassault Mirage I.
Самолёты на фотографии: Dassault Mirage / MD-550 - Франция - 1955
-
RAF College Jet Provost T.5 - one of many applications for the incredible Viper turbojet.
Самолёты на фотографии: Hunting Percival Jet Provost / P.84 - Великобритания - 1954
-
Регистрационный номер: XD676 XD676, the third of the ‘pre-production’ batch of Jet Provost T.1s used to bring ‘all-through’ jet training to the RAF.
Самолёты на фотографии: Hunting Percival Jet Provost / P.84 - Великобритания - 1954
-
Jet Provost T.52 124 showing off its weapons load during a pre-delivery photo sortie. Twelve Mk 52s were ordered, 124 being destroyed in June 1962. Sudan also later took on five T55s.
Самолёты на фотографии: Hunting Percival Jet Provost / P.84 - Великобритания - 1954
-
Viper 8 Mk 102, powerplant for the Jet Provost T.3.
Самолёты на фотографии: Hunting Percival Jet Provost / P.84 - Великобритания - 1954
-
Hunting Jet Provost T.3.
Самолёты на фотографии: Hunting Percival Jet Provost / P.84 - Великобритания - 1954
-
Romania's IAR-99 Soim jet trainer, Viper 632-41.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-99 Soim - Румыния - 1985
-
Three-view of the IAR-99 Soim basic jet trainer.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-99 Soim - Румыния - 1985
-
Регистрационный номер: G-39-1 [2] G-39-1, the prototype Folland Midge on its way to flight test at Boscombe Down.
Самолёты на фотографии: Folland Midge / Fo.139 - Великобритания - 1954
-
Регистрационный номер: G-39-1 [2] The Midge inflight. The Gnat development opted for the BSE Orpheus.
Самолёты на фотографии: Folland Midge / Fo.139 - Великобритания - 1954
-
Royal Swedish Air Force Jindivik leaving its take-off trolley.
Самолёты на фотографии: GAF Jindivik - Австралия - 1959
-
Самолёты на фотографии: GAF Jindivik - Австралия - 1959
-
The Jindivik Family a. Pika manned prototype with Armstrong Siddeley Adder engine b. Jindivik Mk 1 with Adder engine c. Early Jindivik Mk 2 with Bristol-Siddeley Viper ASV.3 engine d. Jindivik Mk 3 with Viper 201 engine, Mk 5 wing pods and 40in (1,02m) extended span wing tip panels e. Jindivik Mk 4 with Mk 9 wing pods and faired towed target carriers
Самолёты на фотографии: GAF Jindivik - Австралия - 1959GAF Pika - Австралия - 1950
-
Piaggio PD-808 prototype. Originally named the Vespa-Jet, it was powered by a pair of Viper 20 Mk 526s for production.
Самолёты на фотографии: Piaggio PD-808 - Италия - 1964
-
Piaggio PD-808 TF twin-turbofan light utility aircraft
Самолёты на фотографии: Piaggio PD-808 - Италия - 1964
-
GAF Pika, the manned prototype of the Jindivik drone, powered by an ASM Adder.
Самолёты на фотографии: GAF Pika - Австралия - 1950
Статьи
- Talkback
- A.Wood - Airline at War
- D.Nicolle - Arab-Italian Fighters
- F.Allen - Last of the Line
- I.Spring - Springbok Jet Age
- J.Grant - When the Paperwork Triumphed!
- J.Silvester - Called to Arms
- L.Andersson - Chinese 'Junks'
- P.Jarrett - Parnall's Final Fling
- R.Grant - Canadian Prince
- S.Bohill-Smith - On the Wings of a Klemm
- T.Smith - Expendable to Indispensable