RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1952

Связной самолет

Варианты

Hunting (Percival) P.66 Pembroke, President и Sea Prince

   Percival P.50 Prince, совершивший первый полет в 1948 году, имел хороший потенциал для дальнейшего развития. Вскоре на его базе был создан 10-местный связной и легкий транспортный самолет P.66 Pembroke, который впервые поднялся в воздух 21 ноября 1952 года. Всего были построены 44 машины для британских ВВС под обозначением Pembroke C.Mk 1. Они отличались от гражданского Prince увеличенным размахом крыла, усиленным полом грузовой кабины, более прочным шасси и развернутыми назад креслами пассажиров. Шесть самолетов, получивших обозначение Pembroke C(PR).Mk 1, имели установленные внутри фюзеляжа аэрофотоаппараты для ведения разведки. Экспортные варианты были построены для ВВС Бельгии, Дании, Финляндии, Западной Германии, Швеции и Судана.
   Королевские ВМС Великобритании приобрели четыре самолета и присвоили им обозначение Sea Prince C.Mk 1, затем были закуплены 42 машины Sea Prince T.Mk 1, оборудованные для обучения навигации и работе с противолодочным оружием, и три самолета Sea Prince C.Mk 2 - связной вариант модели T.Mk 1. Была также разработана гражданская модель самолета, которая известна под наименованием President - три самолета были построены для испанской авиакомпании, но поставлены так и не были.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Hunting Percival Pembroke C.Mk 1

   Тип: связной самолет
   Силовая установка: два звездообразных ПД Alvis Leonides 127 мощностью по 550 л. с. (410 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 610 м - 360 км/ч; практический потолок 6706 м; дальность 1851 км
   Масса: пустого 4354 кг, снаряженного 6124 кг
   Размеры: размах крыла 19,66 м; длина 14,02 м; высота 4,88 м; площадь крыла 37,16 м2
   Вместимость: экипаж из двух человек, до восьми пассажиров

Показать полностью
  • Описание
  • Air Enthusiast 1994-09 / J.Silvester - Called to Arms

    Pembroke C.51 RM-5 (callsign ‘OT-ZAE’) of 21 Smaldeel, Belgian Air Force, Melsbroek, circa 1973.

  • Air Enthusiast 1994-09 / J.Silvester - Called to Arms

    Pembroke C.52 (Tp 83) of Flygflottilj 8, Royal Swedish Air Force.

  • Air Enthusiast 1994-09 / J.Silvester - Called to Arms
    Регистрационный номер: PR-2   [3]

    Pembroke C.53 PR-2 of the Transport Squadron, Finnish Air Force, Utti, circa 1962. Note survey nose glazing.

  • Air Enthusiast 1994-09 / J.Silvester - Called to Arms
    Регистрационный номер: SE-517

    Pembroke C.54 ‘SE+517’ of MFG 5, West German Bundesmarine, based at Kiel-Holtenau, mid-1960s.

  • Мировая Авиация 158
    Регистрационный номер: AS-557

    Западная Германия стала главным зарубежным эксплуатантом Pembroke - с июня 1957 года она получила 33 самолета С.Mk 54. Код "AS" означает принадлежность машины к летной школе Flugzeugfuhrerschule S, занимавшейся подготовкой штурманов и пилотов многодвигательных самолетов, а также проводившей переподготовку на данный тип самолета. Другие самолеты поступили в авиацию ВМС.

  • Aviation Historian 19
    Регистрационный номер: XL953

    Pembrokes in pictures. Just visible here under the fuselage of Pembroke C(PR) Mk 1 XL953 are the sliding door runners covering the photo-recce version’s vertical camera windows. Other cameras could be housed in a removable cabin frame and took images through optically flat side windows. The PR Pembrokes were based in Wesf Germany during the Cold War and used in Operation Hallmark to photograph installations inside East Germany while flying along the edges of the Berlin Air Corridors.

  • Aviation Historian 18 / P.Davidson - Off the Beaten Track...

    Heads up! Percival Pembroke c/n 46, designated as Tp 83 serial 83004 in Flygvapnet service, offers a unique centrepiece at the Maxi superstore at Marsta. The cartoon dog painted on the sides of the forward fuselage is presumably Sir Rabalder, as that name is written next to him!

  • Aeroplane Monthly 1993-11 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: G-BNPU, XL929   [2]

    Robin Windus’s Curtiss Robin G-BTYY/N348K was on static display at Shoreham’s RAFA Display on the weekend of September 4-5, 1993. In the background is the tail of Northbrook College’s Pembroke XL929/G-BNPU.

    Другие самолёты на фотографии: Curtiss Robin / Model 50 - США - 1928

  • Aviation Historian 27
    Регистрационный номер: N46EA, WV746   [2]

    Percival Pembroke roof-bumps decoded at last. Tom Singfield sent the two photographs LEFT and RIGHT of N46EA at the Gatwick Aviation Museum at Charlwood on the West Sussex/Surrey border, while RAF Museum Cosford assistant curator Claire Carr provided the image MIDDLE from the cockpit of the museum’s example, WV746, showing its ADF, DME and ILS/VOR kit.

  • Air Enthusiast 1994-09 / J.Silvester - Called to Arms
    Регистрационный номер: WF118

    Sea Prince T.1 WF118 on a pre-delivery test flight. Note the ‘thimble’ nose, later deleted, and the underwing store racks.

  • Aviation Historian 30 / P.Lavender - Reflections on a Tragedy
    Регистрационный номер: WF132

    The identity of the Sea Prince involved in the accident on November 10, 1955, is not known, but this example, WF132, photographed at RAF Odiham the previous month, has RNAS Stretton’s “ST” code letters applied to the fin.

  • Air Enthusiast 1994-09 / J.Silvester - Called to Arms
    Регистрационный номер: WM756

    Sea Prince C.2 WM756 in dark blue Admiral’s Barge colours.

  • Мировая Авиация 158

    С 1959 года 750-я эскадрилья, дислоцированная в Хал-Фар (Мальта), приступила к эксплуатации самолетов Sea Prince T.Mk 1.

  • Aeroplane Monthly 1979-09 / News Spotlight

    One of the Royal Navy's last four Sea Princes, which left 750 Squadron at Culdrose for RAF Kemble an 26 June 1979 for disposal. One will go to the FAA Museum at Yeovilton.

  • Aeroplane Monthly 1979-05 / News Spotlight
    Регистрационный номер: WP308   [2]

    The last of the Hunting Sea Princes of 750 Squadron, Royal Navy, WP308, is seen in company with its replacement, Jetstream T2 XX481

    Другие самолёты на фотографии: Handley Page/BAe Jetstream / H.P.137 - Великобритания - 1967

  • Aeroplane Monthly 1979-06
    Регистрационный номер: WP308   [2]

    Royal Navy Sea Prince WP308 from RNAS Culdrose over the Scilly Isles on March 21, 1979, with its Jetstream successor behind.

    Другие самолёты на фотографии: Handley Page/BAe Jetstream / H.P.137 - Великобритания - 1967

  • Air Enthusiast 1995-09 / ??? - Flixton Pictorial
    Регистрационный номер: WF128   [2]

    N&S’s Percival Sea Prince T.1 WF128 has had a varied career, typical of a long-serving crew trainer. It was delivered to Stretton for storage in 1955, joining 750 Squadron at Culdrose by summer 1958, moving with the unit to Hal Far, Malta, in 1959. In 1965 750 relocated to Lossiemouth in Scotland in 1969-70 it was resparred. Returning to Culdrose in 1972, WF128 was coded ‘570-CU’ (as illustrated) at this time. Briefly with A&AEE at Boscombe Down and the Sydenham Station Flight, WF128 was retired to storage in 1976. It was moved to Honington in February 1979 for use by the fire crews but was acquired by N&S in 1981 and moved to Flixton.

  • Aeroplane Monthly 1982-10 / P.Jarrett - Grapevine
    Регистрационный номер: G-BRFC, WP321   [2]

    Hunting Sea Prince T Mk 1 WP321/G-BRFC over its base at Bourn Airfield, Cambridgeshire, where it forms part of the Rural Naval Air Service (RNAS). Purchased in September 1980, it was undergoing a CAA certification test flight when this picture was taken. Built in 1952, WP321 last served with No 750 Sqn at RNAS Lossiemouth.

  • Air Enthusiast 1994-09 / R.Grant - Canadian Prince
    Регистрационный номер: N57AW

    With the ferry registration (N57AW) peeling off, the Atlantis Sea Prince displays her former Royal Navy markings

  • Air Enthusiast 1994-09 / R.Grant - Canadian Prince
    Регистрационный номер: C-GJIE

    With a bright red band behind the radome, Atlantis Transportation Services Inc could not resist calling C-GJIE Prince Rupert - a combination of its designation and a certain reindeer!

  • Air Enthusiast 1994-09 / R.Grant - Canadian Prince

    Robert Thorndyke’s Percival Sea Prince has logged more than 7,000 hours during its career.

  • Aeroplane Monthly 1996-05 / M.Oakey - Vintage news
    Регистрационный номер: AF201, AF202

    Currently languishing in Zimbabwe are ex-Zambian Air Force Pembrokes AF201 (ex-WV707, Royal Rhodesian AF 700), top, and AF202 (ex-WV711/SR134, RRAF 701). Perhaps one day they may find a home at the growing museum at Gweru (Gwelo). Hangar stores is a free service for museums, vintage aircraft collectors and operators to advertise their wants and disposals. Items for this column, which must include name, address and a contact telephone number, should be sent to Hangar stores, Aeroplane Monthly, King's Reach Tower, Stamford Street, London SE1 9LS. They will be published as soon as space permits, although Aeroplane reserves the right to refuse or withdraw items.

  • Фотографии