Варианты
- Short - SB.5 - 1952 - Великобритания
- English Electric - P.1 - 1954 - Великобритания
- English Electric / BAC - Lightning - 1957 - Великобритания
- English Electric / BAC - Lightning T.4 / T.5 - 1959 - Великобритания
English Electric Lightning
Варианты
Lightning T.Mk 4: двухместный учебно-боевой самолет на базе F.Mk 1A (22 шт.)
Lightning T.Mk 5: двухместный (с расположением кресел бок о бок) учебно-боевой самолет на базе F.Mk 3 (22 шт.)
Lightning T.Mk 54: бывшие учебно-боевые самолеты T.Mk 4, поставленные Саудовской Аравии (2 шт.)
Lightning T.Mk 55: учебно-боевой самолет для Саудовской Аравии (7 машин, включая один переделанный вариант T.Mk 5)
Lightning T.Mk 55КБ: учебно-боевой самолет для Кувейта (2 машины)
- Описание
Фотографии
-
Мировая Авиация 119
Регистрационный номер: XS422 [2] Ни один двухместный самолет для британских ВВС не строился с таким большим подфюзеляжным топливным баком/контейнером, как саудовский вариант T.Mk 55, который мог стать основой для мощной многоцелевой машины. На рисунке показан Lightning T.Mk 5.
-
Мировая Авиация 251
Регистрационный номер: XM997 [2] 226-я группа переподготовки летного состава (OCU). 1 июня 1963 года 226-я группа была сформирована на базе эскадрильи переподготовки летчиков Lightning, входившей в состав Центральной летной школы. На период военного времени ей присваивалось обозначение 145-я эскадрилья. От летной школы 226-я группа получила семь Lightning T.Mk 4, а также семь F.Mk 1 из 74-й эскадрильи. Следом подразделение получило самолеты F.Mk 1A, T.Mk 5 и F.Mk 3. В организационном плане подразделение включало три эскадрильи: 1-я - начальная переподготовка на T.Mk 4 и F.Mk 1A (70 часов); 2-я - обучение применению РЛС с использованием радаров AI.23; 3-я - обучение применению вооружения с использованием T.Mk 5. При этом летчики, которые готовились на F.Mk 2, продолжали подготовку во 2-й эскадрилье, а те, кто готовился на F.Mk 3 и F.Mk 6, переходили в 3-ю эскадрилью. В 1971 году подразделение было сокращено до двух эскадрилий, причем 1-я эскадрилья в военное время должна была стать 65-й эскадрильей, а вот у 2-й эскадрильи такого «резервного» обозначения не было. 226-я группа была расформирована в сентябре 1974 года.
-
Мировая Авиация 166
Регистрационный номер: XM997 [2] Полет в строю выполняют самолеты трех из четырех модификаций, состоявших в начале 1970-х годов на вооружении подразделения 226 OCU. На переднем плане F.Mk 1А, за ним T.Mk 4 (оба из 65-й эскадрильи), далее - T.Mk 5 из эскадрильи 2T.
Другие самолёты на фотографии: English Electric / BAC Lightning - Великобритания - 1957
-
Air International 2006-11 / News: Headline, Military, Civil, Accidents, Airshow
Регистрационный номер: XS451 [3], XS452 [8] A sight absent for almost 20 years, ever since the Lightning was retired from service with the Royal Air Force. Mike Beachy Head's four-ship display comprised F.6 ZU-BEW/XR773 (lead), T.5 ZU-BBD/XS452 (lower aircraft), F.6 ZU-BEY/XP693 and T.5 ZU-BEX/XS451 (rear).
Другие самолёты на фотографии: English Electric / BAC Lightning - Великобритания - 1957
-
Aviation Historian 9 / J.Watson - "It was a Jaguar D-type on steroids"
Регистрационный номер: XS451 [3] Lightning T.5 XS451 - unusually, without the belly fuel tank - awaits clearance for takeoff from Binbrook on October 29, 1970. The aircraft made its first flight on June 3, 1965 at Samlesbury and joined No 5 Sqn that November. It was retired from RAF service in 1976 and later continued its flying career in South Africa as ZU-BEX. Sadly, it was lost in a fatal accident at an airshow at Overberg Air Force Base on November 14, 2009.
-
АвиаМастер 2006-07 / К.Логинов - Первый и последний... /Монография/
Камуфлированный учебно-тренировочный двухместный "Лайтнинг" T.5
-
Air International 1980-11 / ??? - Ace qualifying at Akrotiri
A Lightning T Mk 5 of No 5 Sqdn that accompanied the Binbrook Wing's F Mk 6s for the A PCs of the component squadrons
-
АвиаМастер 2006-07 / К.Логинов - Первый и последний... /Монография/
"Лайтнинг" T.5, приобретенный после списания из RAF нефтяной компанией "Шелл"
-
Aeroplane Monthly 2000-02 / M.Dereta - Thunder over the Cape /Classic jet air-to-air/
Keith Hartley is the regular display pilot for the Lightning. He regularly takes passengers on supersonic runs over the Atlantic.
-
Aeroplane Monthly 1999-05 / M.Oakey, T.Harmsworth - News
Регистрационный номер: XS452 [8], ZU-BBD [6] Keith Hartley and Mike Beachyhead taxi out in Lightning XS452/ZU-BBD at Cape Town on March 9. lt was the first Lightning flight since January 1993, when XS904 was delivered to Bruntingthorpe from Warton.
-
Air International 1999-05
Регистрационный номер: XS452 [8], ZU-BBD [6] Lightning T.5 ZU-BBD awaits you....
-
Aeroplane Monthly 2000-02 / M.Dereta - Thunder over the Cape /Classic jet air-to-air/
Регистрационный номер: XS452 [8], ZU-BBD [6] Lightning T.5 ZU-BBD (ex-XS452) - on a test flight over Cape Town in late October 1999. Operated by Mike Beachyhead’s locally-based Thunder City organisation, the supersonic interceptor is available for pleasure flights to anyone with US$9,000 or so to spare.
-
Aeroplane Monthly 2000-01 / M.Oakey, T.Harmsworth - News
Keith Hartley pulls the Lighting into a sharp turn in full reheat.
-
Aeroplane Monthly 2000-01 / M.Oakey, T.Harmsworth - News
Регистрационный номер: XS452 [8], ZU-BBD [6] Electric Lightning T.5 ZU-BBD (ex-XS452) was a star performer at the Ysterplaat show at Cape Town, South Africa, on October 30, 1999.
-
Aeroplane Monthly 2000-02 / M.Dereta - Thunder over the Cape /Classic jet air-to-air/
Регистрационный номер: XS452 [8], ZU-BBD [6] Able to fly at Mach 2 and reach an altitude of 60,000ft in less than a minute, the Lightning is perhaps the ultimate civilian-owned warbird. Will UK enthusiasts ever see a similar sight again in British skies?
-
Aeroplane Monthly 2000-02 / M.Dereta - Thunder over the Cape /Classic jet air-to-air/
Регистрационный номер: XS452 [8], ZU-BBD [6] The three stars of Mike Beachyhead’s Thunder City fleet in formation off the South African coast at Cape Town. The aircraft are not only available for “air experience flights” but can be hired for film work and specialist training; even SAAF test pilots sometimes use them for the latter.
Другие самолёты на фотографии: Blackburn Buccaneer / B-103 - Великобритания - 1958Hawker Hunter T - Великобритания - 1955
-
Мировая Авиация 73
11-я эскадрилья стала последней в британских ВВС, вооруженной самолетами Lightning. Она эксплуатировала F.Mk 6 и Т.Mk 5 до 30 апреля 1988 года, когда их заменили Tornado F.Mk 3.
Другие самолёты на фотографии: English Electric / BAC Lightning - Великобритания - 1957
-
Мировая Авиация 166
Регистрационный номер: G27-78 [4] Кувейт закупил 14 самолетов Lightning, первый из которых (спарка) выполнил первый полет 24 мая 1968 года. Поставки начались в декабре 1968 года, однако карьера Lightning в ВВС Кувейта оказалась короткой и неудачной - в 1977 году им на смену пришли Mirage F1.
-
Мировая Авиация 251
Регистрационный номер: G27-78 [4] ВВС Кувейта. Кувейт получил 12 самолетов Lightning F.Mk 53K и два T.Mk 55K в период с декабря 1968 года по декабрь 1969 года. Данные Lightning дислоцировались на территории международного аэропорта Кувейта, а вот попытка использовать для их эксплуатации новые базы в Ахмед Эль-Джабере и Джакре успеха не имели, после чего Кувейт предпринял попытку продать свои Lightning. Часть машин оставалась в эксплуатации до 1977 года, а затем их сменили Dassault Mirage F1.
-
Мировая Авиация 166
T.Mk 55 существенно превосходил T.Mk 5 британских BBC. Ha T.Mk 55 установлены подфюзеляжный бак и крыло как на F.Mk 6.
-
Мировая Авиация 166
Впечатляющая линейка самолетов из учебного подразделения LCU и из 2-й эскадрильи ВВС Саудовской Аравии. Все F.Mk 52 и T.Mk 54 состояли на вооружении 6-й эскадрильи.
Другие самолёты на фотографии: English Electric / BAC Lightning - Великобритания - 1957
-
Авиация и Космонавтика 2015-07 / В.Ильин - Аравийские стражи
Истребитель «Лайтнинг» T. Mk 54
-
Aeroplane Monthly 1988-12 / R.Beamont - A flash of silver (5)
Регистрационный номер: XL628 [5] The author formates on a photographic Meteor in the prototype Lightning T.4, XL628, on its first flight, on May 6, 1959. Its subsequent crash into the Irish Sea, on October 1, 1959, resulted from fin collapse at high Mach number.
-
Aviation Historian 9 / J.Watson - "It was a Jaguar D-type on steroids"
Регистрационный номер: XL628 [5] Production of a two-seat training version of the Lightning was put in hand in 1956, the T.4 prototype, XL628 (seen here up from the SBAC show at Farnborough in 1959) making its first flight on May 6, 1959. Based on the single-seat F.1A, the T.4 retained the “witch’s hat” fin; the later T.5 variant, as experienced by the author, was fitted with a cropped squared-off fin.
-
Aeroplane Monthly 1988-12 / R.Beamont - A flash of silver (5)
Регистрационный номер: XL628 [5] The author brings the Lightning T.4 prototype XL628 in for Charles E. Brown's camera during the 1959 Farnborough show. Note the Firestreak missiles.
-
Aeroplane Monthly 1988-12 / R.Beamont - A flash of silver (5)
Регистрационный номер: XL628 [5] The author closes up on Flight’s photographer in Lightning T.4 XL628 in September 1959. This aircraft was lost in the Irish Sea one month later, Johnny Squier surviving a long immersion.
-
Мировая Авиация 166
Регистрационный номер: XL628 [5] Необходимость в двухместном учебно-тренировочном варианте была вызвана сложностью пилотирования Lightning. Первый T.Mk 4 летал на авиашоу в Фарнборо в 1959 году. Нагрузка на ручку управления в спарке оказалась меньше, чем в одноместной машине.
-
Jane's All the World Aircraft 1966 / 02 - Aircraft
Lightning T.Mk 4 trainer of No. 226 OCU, stationed at Coltishall
-
Авиация и Время 2008-02 / А.Хаустов, А.Котлобовский - Последний крылатый джентльмен
В полете - первый прототип "спарки" T.Mk.4
-
Авиация и Время 2008-02 / А.Хаустов, А.Котлобовский - Последний крылатый джентльмен
Подготовка к подвеске ракет "Файрстрик" на T.Mk 4 из 111-й эскадрильи
-
Авиация и Космонавтика 2021-03 / В.Морозов - Женское ли лицо у современных ВВС?
Англичанка Диана Барнато Уолкер после своего полета с достижением скорости М = 1,6 на фоне «Лайтнинга» T.4. Рядом с ней комэск Кен Гудвин, 26 августа 1964 г.
-
Мировая Авиация 166
Регистрационный номер: XM967 [2] Этот XM967 начинал строиться как T.Mk 4, но был выпущен как второй прототип T.Mk 5. Первый T.Mk 5 разрушился в полете при попытке достижения скорости М=2.
-
Aviation Historian 9 / J.Watson - "It was a Jaguar D-type on steroids"
Регистрационный номер: XM967 [2] Учебно-боевой T.Mk 5 по планеру и оборудованию был максимально унифицирован с истребителем F.Mk 3
The T.5 prototype carrying a pair of Red Top missiles. The two-seat Lightnings were every bit as agile as their single-seat counterparts, the author describing a hard turn at supersonic speed, during which his body became four times its normal weight, thus: “Weighing 50-stone is like having an elephant sitting on your neck... -
Aeroplane Monthly 1988-12 / R.Beamont - A flash of silver (5)
Регистрационный номер: XS452 [8] T. MALCOLM ENGLISH’S plate depicts Lightning T.5 XS452 "BT” over the North Sea shortly before 11 Squadron’s disbandment in April this year. The T.5’s distinctive bulged cockpit is evident in this view.
-
Авиация и Время 2008-02 / А.Хаустов, А.Котлобовский - Последний крылатый джентльмен
"Спарка" T.Mk 5 из 56-й АЭ. Кипр, 1971г.
-
Авиация и Время 2008-02 / А.Хаустов, А.Котлобовский - Последний крылатый джентльмен
"Лайтнинг" T.Mk 5 - пуск ракеты "Ред Топ"
-
История Авиации 39 / П.Каминский - Брошенный меч империи /Не вставшие в строй/ (3)
Другие самолёты на фотографии: BAC TSR.2 - Великобритания - 1964
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (3)
On February 22, 1965, the prototype had arrived at Warton escorted by a Lightning.
Другие самолёты на фотографии: BAC TSR.2 - Великобритания - 1964
-
Air International 1980-11 / ??? - Ace qualifying at Akrotiri
No 5 Squadron's T Mk 5, the task of which at Akrotiri was primarily dual checks but also flew range safety missions, coming in to land.
-
Jane's All the World Aircraft 1964 / 01 - Aircraft
English Electric Lightning T.Mk.5 armed with Red Top missiles
-
Air International 1983-10 / P.Jackson - ETPS - Learning to Test
Регистрационный номер: XS422 [2] The Lightning T Mk 5 XS422, used as a high-performance demonstrator, retains its natural metal finish, with red upper fuselage and outer wing panels.
-
Aviation Historian 9 / J.Watson - "It was a Jaguar D-type on steroids"
Регистрационный номер: XS451 [3] A line-up of No 5 Sqn Lightnings at a typically rainy Binbrook, with the author’s mount, T.5 XS451, nearest the camera. The unit received its first Lightnings in October 1965, having previously operated all-weather Gloster Javelins in West Germany from 1960.
-
Aviation Historian 9 / J.Watson - "It was a Jaguar D-type on steroids"
With the crew in full flying gear, space was at something of a premium in the two-seat Lightnings. The prototype T.5 made its maiden flight on March 29, 1962. Production of the T.5 commenced in 1964 and deliveries of the variant to No 226 Operational Conversion Unit at Coltishall began in April 1965.
-
Aviation Historian 9 / J.Watson - "It was a Jaguar D-type on steroids"
The author (right) and Sqn Ldr St Aubyn at RAF Binbrook. St Aubyn ejected from Supermarine Swift FR.5 XD928 in April 1959 while serving with No 2 Sqn at Jever. “I was in the sea for about half an hour ”, he explained. “It was cold, wet and rather unpleasant”.
-
Авиация и Время 2008-02 / А.Хаустов, А.Котлобовский - Последний крылатый джентльмен
Регистрационный номер: ZU-BEX [2] "Лайтнинг" T.Mk 5 из коллекции Майкла Бичихеда, Кейптаун, ЮАР. Февраль 2003г.
-
АвиаМастер 2006-07 / К.Логинов - Первый и последний... /Монография/
Регистрационный номер: ZU-BEX [2]
-
Авиация и Время 2008-02 / А.Хаустов, А.Котлобовский - Последний крылатый джентльмен
Регистрационный номер: G27-78 [4] Кувейтская "спарка" T.Mk 55
-
Air International 1983-02 / Model enthusiast
Регистрационный номер: G27-78 [4] One of the two Lightning 55s exported to Kuwait, bearing on the fuselage its eventual serial 55-410 and the maker's number G27-78.
-
Jane's All the World Aircraft 1972 / 01 - Aircraft
BAC Lightnings: from left to right, F.Mk 53 armed with guns, 2-in rockets and 1,000-lb bombs, F.Mk 6 with Red Top missiles, and T.Mk 55 for the Kuwait Air Force, with Firestreak missiles
Другие самолёты на фотографии: English Electric / BAC Lightning - Великобритания - 1957
-
Air Pictorial 1968-11
Three BAC Lightning T.55 two-seat trainers for the R. Saudi A.F., which has ordered six, plus thirty-four F.53s
-
Air Enthusiast 1972-06 / ??? - Arabian Fledgling ... the Royal Saudi Air Force
A view of a maintenance hangar at Ryadh with Strikemaster Mk 80s, Cessna 172s, and Lightning F Mk 53s and T Mk 55s. The Lightings on the extreme right were in long-term storage at the time this photograph was taken.
Другие самолёты на фотографии: BAC BAC.167 Strikemaster - Великобритания - 1967Cessna 172 Skyhawk / 182 Skyline / T-41 - США - 1955English Electric / BAC Lightning - Великобритания - 1957
-
АвиаМастер 2006-07 / К.Логинов - Первый и последний... /Монография/
Интерьер кабины учебно-тренировочного "Лайтнинга" T.Mk.5
-
Air International 1999-05
You could be strapped in to the right hand seat of this Lightning if you are the lucky winner of our competition.
-
Aviation Historian 9 / J.Watson - "It was a Jaguar D-type on steroids"
In December 1967 journalist and keen aviation enthusiast JEFFREY WATSON (seen here on the left, seven miles above the North Sea at Mach 2) secured the ride of a lifetime when he persuaded the men from the Ministry that he needed a flight in a two-seat version of the brutishly beautiful English Electric Lightning. The training for the supersonic sortie - including a ride on the dreaded ejection trainer - was tough; then came the ballistic trajectory to 40,000ft in a double-barrelled shotgun...
-
Aviation Historian 9 / J.Watson - "It was a Jaguar D-type on steroids"
“The waiting was the worst bit” - a trainee steels himself for a very brief but very fast ride on the ejection-seat trainer at West Mailing in the early 1960s. The Lightning T.5 was fitted with a pair of state-of-the-art Martin-Baker Mk 2 4BSB ejection-seats. To date, some 332 lives have been saved by the use of the company’s Mk 2 seat
-
Aeroplane Monthly 1996-07 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: XS458 Lightning T.5 XS458, which has been restored to taxying condition at Cranfield, is seen here in primer on April 18, 1996, at the time of its respray.
-
Aeroplane Monthly 1989-03 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: ZF598 The Midland Air Museum’s ex-Saudi BAC Lightning ZF598, which arrived at the Museum’s Baginton base on January 14, 1989.
-
Aeroplane Monthly 1999-05 / 1999 UK Airshows & Museums Guide
A future static exhibit is this Lightning T.4 cockpit section, which is awaiting refurbishment.
-
Aeroplane Monthly 1998-12
TSR-2 Limited Edition Print. Only 500 copies will be issued of this print depicting TSR-2 and the chase Lightning passing Ingleborough on Flight 16. The “Terrainfollowing” test flight.
Другие самолёты на фотографии: BAC TSR.2 - Великобритания - 1964
-
Aeroplane Monthly 1999-10
"TESTING TIME" TSR2 and Lightning by Keith Aspinall
Другие самолёты на фотографии: BAC TSR.2 - Великобритания - 1964
-
Air Pictorial 1959-09 / Farnborough Directory
ENGLISH ELECTRIC LIGHTNING TRAINER: Apart from the forward fuselage, the Lightning Trainer is identical to the single-seat F.A.W.1, and it is likely to be developed as an operational aircraft in its own right. It is powered by a pair of 11,250-lb.s.t. (14,500lb. with afterburning) Rolls-Royce Avon R.A.24Rs. Dimensions: Span 34 ft. 10 In.; length 50 ft.; height 19 ft. 5 in.
- Фотографии