
Описание
Страна : Великобритания
Год : 1964
Единственный экземпляр
Двухместный истребитель, штурмовик, разведчик
BAC TSR.2
Самолет BAC TSR.2 роднит с англо-французским сверхзвуковым авиалайнером Concorde нервотрепка и интриги при создании и огромные затраты на разработку. Однако в свое время оба самолета являлись блестящими достижениями авиационно-космической промышленности Великобритании, а большая часть исследований и наработок для TSR.2. включая турбореактивные двигатели для него, оказали весомый вклад в успех Concorde.
В начале 1950-х годов британскими ВВС делались многочисленные попытки определить требования к самолету для замены English Electric Canberra. В конце 1955 года возросшая необходимость в преемнике означала, что вопрос больше не терпит отлагательств. Наконец, в 1957 году появились "Общие рабочие требования 339", описывающие в целом конструкцию нужного британским ВВС самолета. В ответ на них объединенная группа конструкторов от фирм "English Electric" и "Vickers-Armstrong" выдвинула многообещающее предложение, и 1 января 1959 года было принято решение начать разработку TSR.2. Вскоре появились "Рабочие требования 343", определившие общие параметры: возможность всепогодного действия на очень высокой скорости, на большой и малой высотах для нанесения тактических ударов и ведения разведки (отсюда и название самолета - "tactical strike & reconnaissance" или TSR). Объем полезной нагрузки и дальность также сыграли определенную роль в принятии решения о разработке самолета.
В 1963 году "English Electric" и "Vickers-Armstrong" вошли на правах подразделений в "British Aircraft Corporation", имея общую проектную группу, решавшую сложные вопросы конструкции самолета и обеспечившую гигантский скачок в развитии технологий создания фюзеляжа, авионики, двигателя и оборудования. Использовались такие материалы, как алюминиево-медные сплавы для частей фюзеляжа, работающих при низких температурах, алюминиево-литиевые сплавы для мест, подвергавшихся высокотемпературному нагреву, титановые сплавы для конструкций, расположенных вблизи двигателей, и сверхпрочная сталь для деталей шасси.
TSR.2 представлял собой высокоплан, что обеспечивало минимизацию сложностей, связанных с обтеканием воздушным потоком уникального хвостового оперения. По той же причине крыло треугольной в плане формы с углом стреловидности 60° по передним кромкам сделали толстым; боковая устойчивость обеспечивалась повернутыми вниз законцовками. На крыле не было элеронов, гребней, щелей и предкрылков, присутствовали лишь закрылки большого размаха и система сдува пограничного слоя с задней кромки, что обеспечивало невероятные характеристики укороченного взлета. В кабине размещались летчик и штурман, сидевшие тандемом на катапультных креслах марки "Martin-Baker", фюзеляж оборудовался встроенными воздушными тормозами, установленными с обеих сторон между крылом и хвостовым оперением, силовая установка состояла из двух ТРД Bristol Siddeley Olympus Mk 320.
Специально разработанная авионика, в том числе бортовой вычислитель, обрабатывавший информацию, получаемую от системы воздушных сигналов, инерциальная платформа и РЛС переднего и бокового обзора, наделили TSR.2 беспрецедентными боевыми возможностями. Оборудование постоянно модернизировалось, компьютер выдавал координаты и пилотажную информацию на индикатор на фоне лобового стекла летчика и на индикатор штурмана, а также в автопилот и СУВ. Радар и связанное с ним оборудование обеспечивали высокоточное, всесторонне контролируемое следование рельефу земли, а в случае маловероятного полного отказа систем давали самолету команду на набор высоты.
27 сентября 1964 года первый прототип TSR.2 совершил успешный 14-минутный полет с аэродрома НИИ самолетов и вооружения в городе Боскомб Даун (пригород Борнмута, графство Дорсет). Он стал единственным из построенных самолетов, который летал. Но шесть месяцев спустя, после налета 13 ч 9 мин, 6 апреля 1965 года лейбористы объявили о закрытии программы TSR.2, предполагавшей выпуск 49 самолетов. Это было не результатом технических недостатков, хотя разработка TSR.2 и оказалась трудной из-за сложности машины и новизны многих систем, а сочетанием растущих затрат и политических амбиций, которые оказались убийственнее любых ракет. Как и в случае с Concorde, самолет TSR.2 имел сторонников и противников. Роланд Бомонт, один из известных летчиков-испытателей, знавший машину лучше многих и оценивавший превосходные возможности радара в режиме следования рельефу местности, что обеспечивало профиль полета на трех уровнях малых высот с "безопасностью ракеты", считал, что TSR.2 - "одна из лучших конструкций в истории авиации". Бомонт, как многие другие, связывал свою судьбу с дальнейшей разработкой и эксплуатацией этого замечательного самолета, полагая, что отказ от него - очень большая потеря для британских ВВС.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
BAC TSR.2
Тип: двухместный истребитель, штурмовик, разведчик
Силовая установка: два ТРД Bristol Siddeley Olympus Mk 320 с форсажем, каждый тягой 136,16 кН
Характеристики (на ноябрь 1962 года): максимальная скорость на большой высоте 2390 км/ч (М-2,25); крейсерская скорость 1345 км/ч (М=1,1) на высоте 61 м или 2181 км/ч (М-2,05) на высоте более 10 970 м; начальная скороподъемность более 15 240 м/мин; практический потолок 16460 м; боевой радиус 1851 км при полете по профилю "большая высота - большая высота - большая высота" с бомбовой нагрузкой 907 кг или 1287 км при полете по профилю "малая высота - малая высота -малая высота"; перегоночная дальность 6840 км
Масса: взлетная при выполнении типового задания 36 287 кг; максимальная взлетная 43 545 кг
Размеры: размах крыла 11.28 м; длина 27,13 м; высота 7.32 м; площадь крыла 65.03 м'
Вооружение (предполагавшееся): до 2772 кг обычных или ядерных боеприпасов во внутренних отсеках плюс до 1814 кг бомб, кассет с ракетами или топлива в сбрасываемых подвесных баках на четырех подкрыльевых узлах подвески
- Описание
Фотографии
-
Air Enthusiast 1995-09 / T.Buttler - Strike Rivals
Регистрационный номер : XR219 [57] A beautiful study of the first TSR2 prototype during taxiing trials.
-
Air International 2007-04 / B.Fairclough - TSR2 - Triumph and Tragedy /Military/
Регистрационный номер : XR219 [57] XR219 on the engine-running apron at Boscombe Down. Of particular note are the two open cockpit canopies for pilot and navigator and the open bomb bay doors, immediately ahead of the main undercarriage.
-
Aeroplane Monthly 1985-11 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (1)
Регистрационный номер : XR219 [57] The photograph shows the TSR.2 undergoing engine runs at A&AEE Boscombe Down in August 1964.
-
Air Enthusiast 1995-09 / T.Buttler - Strike Rivals
Регистрационный номер : XR219 [57] The ‘winner’ gets airborne for the first time from A&AEE Boscombe Down, September 27, 1964.
-
Air International 2007-04 / B.Fairclough - TSR2 - Triumph and Tragedy /Military/
Регистрационный номер : XR219 [57] Engine failures, one of which resulted in the loss of the Vulcan test-bed, were a major cause of delay in the flight test programme. Although the reason was identified and rectified, the first flight on September 27, 1964, was made with unmodified engines that were limited, at the discretion of chief test pilot Roland Beamont, to 100% power for the first two minutes of flight only.
-
Мировая Авиация 37
Регистрационный номер : XR219 [57] 6 апреля 1965г.: британское правительство заявило об отказе от продолжения разработки тактического ударного самолета BAC TSR.2, вместо которого было решено приобрести американские General Dynamics F-111K. B дальнейшем отказались и от этой сделки.
-
Air Enthusiast 1995-09 / T.Buttler - Strike Rivals
Регистрационный номер : XR219 [57] TSR-2 XR219 in flight - the only example of its type to get airborne.
-
Air International 2007-12 / A.Brookes - Death Knell For UK Aerospace? /Military/
Регистрационный номер : XR219 [57] Ironically, it was largely as a result of conforming to the Defence White Paper's requirement for projects to be managed by merged firms that TSR2 was cancelled. The 'shot gun marriage' of Vickers and English Electric led to inefficiencies and cost overruns.
-
Air International 1994-08 / G.Paloczi-Horvath - More Bark Than Bite?
Регистрационный номер : XR219 [57] But for its cancellation in April 1965, TSR2 would have carried a version of the WE 177 in its nuclear strike role.
-
Air International 2007-04 / B.Fairclough - TSR2 - Triumph and Tragedy /Military/
Регистрационный номер : XR219 [57] Although designed specifically to penetrate hostile airspace by flying at low-level and high speed, the TSR2 would have transited at medium (approximately 25,000ft) altitude, prior to descending for a terrain-following dash to the target. Sophisticated terrain-following and navigation systems would have allowed it to fly down to heights of 200ft and speeds of Mach 0.9 at night and in all weathers.
-
Aviation Historian 22 / T.Buttler - TSR.2's company: Hawker P.1129
Регистрационный номер : XR219 [57] 27 сентября 1964г.: теоретически обладающий скоростью до 3М, штурмовик TSR.2 включал в себя ряд перспективных технологий, но был снят с эксплуатации в 1965 году.
And the winner is... Vickers-Armstrongs and English Electric had fielded a strong candidate for GOR.339, focusing on its capabilities as a weapons-system rather than merely an airframe. The sole flying example of the BAC TSR.2, XR219, made its first flight in September 1964 - and was cancelled in April 1965. -
Aeroplane Monthly 1982-04 / R.Beamont - Testing TSR-2 (1)
Регистрационный номер : XR219 [57] -
Aeroplane Monthly 1985-12 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (2)
Регистрационный номер : XR219 [57] TSR.2 XR219, with undercarriage finally retracted, during the high speed trials which began in January 1965.
-
Aeroplane Monthly 1985-11 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (1)
Регистрационный номер : XR219 [57] The photograph shows the TSR.2 with undercarriage finally retracted for high speed trials in January 1965.
-
Air International 2007-04 / B.Fairclough - TSR2 - Triumph and Tragedy /Military/
Регистрационный номер : XR219 [57] To meet the demanding requirement of supersonic flight at sea level, whilst retaining a relatively short take-off and landing performance, the TSR2 had a aerodynamically efficient wing. The shoulder-mounted wing was a 60° delta with its outermost 4ft having an anhedral of 30°. Inboard of the downturned wingtips were powerful flaps, blown with high pressure air tapped off from the engine.
-
Мировая Авиация 42
Регистрационный номер : XR219 [57] Политики закрыли уникальный проект TSR.2, который мог обеспечить Великобритании серьезный отрыв в технологии создания штурмовиков. При этом военные, заказав в этот момент партию F-111K, окончательно поставили точку в проекте TSR.2.
-
Air International 2007-04 / B.Fairclough - TSR2 - Triumph and Tragedy /Military/
Регистрационный номер : XR219 [57] To minimize the landing distance, TSR2 was equipped with four airbrakes and a large brake 'chute. As seen here, the airbrakes could also be deployed in flight in order to control speed during the descent,or for tactical reasons.
-
Air Enthusiast 1995-09 / T.Buttler - Strike Rivals
Регистрационный номер : XR219 [57] Touch-down, XR219 lands back at Boscombe Down following its first flight.
-
Air International 2007-04 / B.Fairclough - TSR2 - Triumph and Tragedy /Military/
Регистрационный номер : XR219 [57] This group of Canberra WD937, Lightning XR755 and TSR2 XR219, on the apron at BACs Warton aerodrome clearly illustrates their relative sizes. It also emphasizes the TSR2's sleek lines.
Другие самолёты на фотографии: English Electric / BAC Lightning - Великобритания - 1957English Electric / BAE Canberra - Великобритания - 1949
-
Aeroplane Monthly 1985-11 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (1)
Регистрационный номер : XR219 [57] XR219 waits on the Boscombe apron on September 27, 1964, ready for the first flight.
-
Aeroplane Monthly 1985-11 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (1)
Регистрационный номер : XR219 [57] The groundcrew prepare XR219 for its first flight.
-
Air Pictorial 1964-09 / ??? - What to see at Farnborough
Регистрационный номер : XR219 [57] Scheduled to fly just after this issue went to press, the prototype BAC TSR-2, XR219, seen here at Boscombe Down, may appear in the flypasts
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (3)
Регистрационный номер : XR219 [57] Warton employees get their first sight of TSR.2.
-
Aeroplane Monthly 1985-11 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (1)
Регистрационный номер : XR219 [57] XR219 is being prepared for an engine run at Boscombe.
-
Aeroplane Monthly 1985-11 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (1)
Регистрационный номер : XR219 [57] The TSR.2 is pictured at right during roll-out at A&AEE Boscombe Down in August 1964.
-
Aeroplane Monthly 1985-11 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (1)
Регистрационный номер : XR219 [57] Taxy tests began on September 2, 1964; the TSR.2 was photographed at the start of the first and only run that day, right, chocks away and rolling.
-
Aeroplane Monthly 1985-11 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (1)
Регистрационный номер : XR219 [57] The photograph shows TSR.2 XR219, with brakes off and maximum reheat, at the beginning of its first flight, on September 27, 1964.
-
Aeroplane Monthly 1985-12 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (2)
Регистрационный номер : XR219 [57] XR219 on Boscombe’s runway with flaps at 30°, flap “blow" on, and tailplane fully up at 145kt for nosewheel lift.
-
Aeroplane Monthly 1985-12 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (2)
Регистрационный номер : XR219 [57] The author lifts the TSR-2 off Boscombe Down’s runway for its first flight, September 27, 1964.
-
Aeroplane Monthly 1982-04 / R.Beamont - Testing TSR-2 (1)
Регистрационный номер : XR219 [57] -
Aeroplane Monthly 1986-01 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (3)
Регистрационный номер : XR219 [57] Vortices stream from the wingtip of TSR.2 XR219 during low-speed trials.
-
Aeroplane Monthly 1982-05 / R.Beamont - Testing TSR-2
Регистрационный номер : XR219 [57] Testing full flap on the TSR-2’s initial flight on September 27, 1964.
The fine air-to-air study of XR219 was taken during low-speed control and stability tests in January 1965. -
Air Enthusiast 1995-09 / T.Buttler - Strike Rivals
Регистрационный номер : XR219 [57] Striking view of XO-1 XR219 with the undercarriage and flaps down, established on approach.
Turning finals for the first landing. -
Aeroplane Monthly 1985-12 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (2)
Регистрационный номер : XR219 [57] At 3,000ft Beamont investigates the differential tailplane/taileron control in the first turn.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (3)
Регистрационный номер : XR219 [57] On February 22, 1965, the prototype had arrived at Warton escorted by a Lightning.
Другие самолёты на фотографии: English Electric / BAC Lightning - Великобритания - 1957
-
Aeroplane Monthly 1982-05 / R.Beamont - Testing TSR-2
Регистрационный номер : XR219 [57] TSR-2’s first low level pass, Boscombe Down, January 1965.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (3)
Регистрационный номер : XR219 [57] First time “clean". XR219 extends to 500kt in murky conditions over Dorset, in February 1965.
-
Aeroplane Monthly 1982-05 / R.Beamont - Testing TSR-2
Регистрационный номер : XR219 [57] The author takes XR219 up for its first supersonic flight on delivery to Warton, February 22, 1965.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (3)
Регистрационный номер : XR219 [57] The prototype heads out over the Irish Sea from Warton in March 1965.
-
Air Enthusiast 1995-09 / T.Buttler - Strike Rivals
Регистрационный номер : XR219 [57] TSR2 shown during one of its all too few test flights with air-brakes deployed.
-
Aeroplane Monthly 1982-05 / R.Beamont - Testing TSR-2
Регистрационный номер : XR219 [57] one of the last tests prior to cancellation. Jimmy Dell lands XR219 on a foam path at Warton during investigation of reduced spin-up effect on undercarriage vibration, March 1965.
-
Aeroplane Monthly 1985-11 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (1)
Регистрационный номер : XR219 [57] The drag chute streams for the first time, at the end of Taxy Run 2 on September 3, 1964.
-
Air Enthusiast 1995-09 / T.Buttler - Strike Rivals
Регистрационный номер : XR219 [57] The unflown XR222 is preserved at the Imperial War Museum, Duxford. XR220 is displayed at the Aerospace Museum, Cosford.
-
Aeroplane Monthly 1986-05 / Grapevine
Регистрационный номер : XR219 [57] BAC TSR.2 XR220 on its way indoors.
-
Jane's All the World Aircraft 1964 / 07 - Addenda
Регистрационный номер : XR219 [57] The first of the development series of BAC TSR.2 aircraft
-
Aeroplane Monthly 1990-03 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : XR219 [57] Refurbishment of BAC TSR.2 XR222 has just been completed by a group of volunteers at Duxford. The Imperial War Museum is keen to encourage more volunteer work, especially during the week. Aircraft in the queue for similar treatment include the museum's Fairey Firefly and Gannet. Contact conservation manager Chris Chippington on (0223) 833963 if you would like to become involved.
-
Air Enthusiast 1995-09 / T.Buttler - Strike Rivals
Регистрационный номер : XR219 [57] TSR.2 prototype XR219 ended its days at the Proof & Experimental Establishment, Foulness Island, Essex.
-
Air Enthusiast 1995-09 / T.Buttler - Strike Rivals
Регистрационный номер : XR219 [57] Another view of the ‘winner’ of GOR.339... XR219 languishing at Foulness, 1971.
-
Aeroplane Monthly 1978-05 / News Spotlight
Регистрационный номер : XR219 [57] BAC TSR.2 XR222 is seen in transit from Cranfield to Duxford. It is hoped to display it at the Air Day on June 18, 1978
-
Aeroplane Monthly 1982-05 / R.Beamont - Testing TSR-2
Регистрационный номер : XR219 [57] The dismal sight of TSR-2 fuselage sections lying in a Yorkshire scrapyard in April 1966.
-
Air International 2007-04 / B.Fairclough - TSR2 - Triumph and Tragedy /Military/
Регистрационный номер : XR219 [57] Front (left) and rear (right) cockpit instrument and control layouts of the definitive (at the time of cancellation) mock-ups. These are more representative of the production cockpits than that of XR219, which contained a number of flight-test instrument displays. The rear cockpit of XR219 also lacked some of the weapon system instrumentation that would have been available to the navigator/weapon systems operator.
-
Aeroplane Monthly 1985-12 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (2)
Регистрационный номер : XR219 [57] The undercarriage malfunction on Flight 5. The bogies jammed in this position and could not be moved; a decision had to be made either to abandon the aircraft or to attempt an emergency landing.
-
Air International 2007-04 / B.Fairclough - TSR2 - Triumph and Tragedy /Military/
Регистрационный номер : XR219 [57] Due to the unreliability of the main undercarriage retraction system, it was felt prudent to carry out the first few test flights with the undercarriage down. On flight four, the undercarriage failed to fully retract, but fortunately lowered satisfactorily to enable a safe landing to be made. The first successful retraction took place on January 14, 1965, on the fifth flight.
-
Aeroplane Monthly 1985-12 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (2)
Регистрационный номер : XR219 [57] The port undercarriage main leg of XR219 with its bogie beam rotated to the vertical position.
-
Aeroplane Monthly 1982-04 / R.Beamont - Testing TSR-2 (1)
Регистрационный номер : XR219 [57] Top, undercarriage sequence failure on the fourth flight. Bottom, both legs fail to engage up-lock and would not de-rotate for landing.
-
Aeroplane Monthly 1985-12 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (2)
Регистрационный номер : XR219 [57] XR219 flying past the tower at Boscombe for visual checks of the undercarriage failure. They confirmed that the bogies were jammed in a vertical position.
-
Aeroplane Monthly 1985-12 / R.Beamont - Testing the Ultimate Bomber (2)
Регистрационный номер : XR219 [57] A moment after touchdown, the bogies begin to rotate backwards into their correct position.
-
Air Pictorial 1999-07
Special guest at an open evening on Thursday, May 6, 1999, was former BAC test pilot Jimmy Dell, one of only two pilots of the TSR.2 strike bomber which was cancelled in the early sixties. Jimmy is also one of the few people to have ejected from a fighter at over Mach 1, when his Lightning jet failed over the Irish Sea. He is seen here on the right with Air Supply’s Ken Cothliff.
-
Air International 2007-07 / The Guild of Aviation Artists 2007
This dynamic impression by Chris French GAvA of a BAC TSR 2 in squadron colours, titled "If Only", will bring a tear to the eye of all those who mourned the cancellation in 1965 of the UK’s low-level tactical strike aircraft.
-
Air International 2007-04 / B.Fairclough - TSR2 - Triumph and Tragedy /Military/
British Aircraft Corporation TSR2
-
Мировая Авиация 42
BAC TSR.2
- Фотографии