Martin RB-57F
Варианты:
Martin - RB-57F - 1963 - США
Страна: США
Год: 1963


Описание
Фотографии
RB-57F: переоборудованный в высотные разведчики компанией "General Dynamics" 21 самолет B-57B и RB-57D; размах крыла увеличен до 37,19 м, установлены новые два двигателя Pratt & Whitney TF33-P-11 тягой по 80,05 кН и два ТРД Pratt & Whitney J60-P-9 тягой по 14,68 кН
WB-57F, 63-13290, изначально построен как B-57B, 52-1562, но затем стал пятой машиной, переоборудованной в вариант RB-57F. 15 из 21 самолета были изначально оборудованы для сбора проб воздуха. Самолеты, получившие обозначение WB-57F, попали в 58-ю эскадрилью метеоразведки и несли многочисленное оборудование, включая крыльевые контейнеры для сбора проб воздуха.
RB/WB-57F, предназначенные для полетов на большой высоте, оснащались двигателями TF33, а затем были дополнительно оборудованы еще и парой небольших ТРД J60, которые при полетах на максимальную дальность не использовались.
This view of one of NASA's two WB-57F emphasises its huge 122ft wingspan, almost double that of the first B-57 variants. The WB-57s are used for a variety of atmospheric research duties. The recently-applied paint has reduced the drag to such an extent that the performance gain is almost equivalent to that with the underwing auxiliary turbojets fitted.
НАСА эксплуатировало в Космическом центре имени Линдона Б. Джонсона, авиабаза Эллингтон, старый WB-57C. Самолет имел аппаратуру для забора в верхних слоях атмосферы мельчайших космических объектов (типа метеоритной пыли). Его также использовали для разведки погоды.
Martin WB-57F N926NA is seen on approach to RAF Mildenhall, Suffolk, on December 2, 2012, on its journey back to Texas from Afghanistan.
Martin WB-57F N928NA (ex 63-13298) equipped with the Battlefield Airborne Communications Node has been deployed to Kandahar, Afghanistan, following a period of maintenance. The aircraft is seen arriving at RAF Mildenhall, Suffolk, on February 2, 2013, having flown via Lajes in the Azores and Bermuda from its base at Ellington Field, Texas. It departed RAF Mildenhall the next day, travelling via Souda Bay in Crete to Afghanistan, where it is expected to remain until September. The aircraft replaces NASA's other WB-57F (N926NA, ex 63-13593) in Afghanistan, which returned in early December 2012.
SEEN HERE shortly after arrival at RAF Mildenhall, Suffolk, on the evening of August 10, 2007 after a flight from its base at the NASA Johnson Space Center at Houston-Ellington Field via Goose Bay is NASA WB-57F 928/N928NA. The aircraft made three high altitude sorties over the UK Midlands over the next three days, but it was scheduled to depart on August 15 for Kandahar, Afghanistan. Because of the nature of its planned operations there, the aircraft is totally devoid of identification markings, with no serial or even NASA logos now carried and only the US flag on the fin. On its previous visit to the UK it had already had NASA logos removed, but did at least still carry its serial.
Исследовательский самолет WB-57F (сер. № 63-13503) со съемным фюзеляжным контейнером спецоборудования
Существенно возросший размах крыла RB-57D привел к ряду проблем с прочностью конструкции - жертвой этого стали не менее трех самолетов. Для RB-57F (на фотографии), имевшего крыло еще большего размаха, "General Dynamics" применила новую трехлонжеронную конструкцию крыла с панелями обшивки с сотовым заполнителем.
Исследовательский самолет WB-57F перед посадкой (интерцепторы выпущены)
Первый экземпляр самолета-разведчика RB-57F, переделанный из B-57B (сер. № 52-1589)
General Dynamics/Martin RB-57F high-altitude special reconnaissance aircraft
General Dynamics/Martin RB-57F.
WB-57F в наши дни используют не только для исследований. Кандагар (Афганистан), 25 марта 2011 г.
WB-57F (cep. № 63-13294). 17 мая 1969 г.
Специальная фотокамера на WB-57F (сер. № 63-13298) для проведения исследований в Центре NASA им. Кеннеди. Май 2005 г.
Левая основная, передняя опоры шасси и воздухозаборники системы охлаждения отсека оборудования самолета WB-57F (сер. № 63-13293)
Летчики NASA в высотных костюмах
Martin/General Dynamics RB/WB-57F
RB/WB-57F Canberra
Martin B-57 Genealogy: 1. B-57A, licence-built Canberra with J65-W-5 engines, eight 50 calibre machine guns in initial production aircraft and 1a a Martin-developed rotary bomb bay. 2. B-57B and C (dual control variant) with four 20mm cannon and eight underwing hardpoints. 2a. Nose section of aircraft delivered to Pakistan with RB-1A 'Georgia Peach' all-weather bombing system. 3. B/RB-57D high-altitude reconnaissance aircraft with increased wing span and equipped with P&W J57-PW-27 engines. 3a, b and c. B-57(R)D nose, tail and wing tip antenna housings. 4. B/EB/RB-57E. 4a. Tail section of B-57E fitted with towed target containers, port and starboard. 5. RB/WB-57F with TF33-PW-11A main engines and J60-PW-7 boost engines (for high altitude operations). 6. B-57G equipped with chin-mounted Tropic Moon III sensor suite.
General Dynamics/Martin RB-57F high-altitude special reconnaissance aircraft