Scottish Aviation Twin Pioneer
Страна: Великобритания
Год: 1955


Военно-транспортный самолет
Описание
Фотографии
Scottish Aviation Twin Pioneer

  Успех высокоплана Pioneer побудил "Scottish Aviation" разработать двухмоторный самолет Twin Pioneer увеличенной грузоподъемности. Самолет сохранил ряд конструктивных отличий первых Pioneer, обеспечивающих высокие взлетно-посадочные характеристики, но отличался трехкилевым хвостовым оперением и вновь спроектированным шасси.
  Фюзеляж новой машины имел большие размеры и был приспособлен под перевозку людей и грузов. Самолет также предназначался для использования как санитарный, VIP перевозок, а также для геофизической и фоторазведки.
  Первый полет прототип Twin Pioneer с двумя моторами воздушного охлаждения Alvis Leonides 503/8 мощностью по 540 л. с. выполнил 25 июня 1955 года. На серийных Twin Pioneer Series 1 стояли моторы Leonides 514/8 мощностью по 560 л. с. Первый полет серийная машина выполнила 28 апреля 1956 года.
  
  На Twin Pioneer Series 2 устанавливались моторы Pratt & Whitney R-1340-S1H1-G по 600 л. с., на Twin Pioneer Series 3 - моторы Leonides 531. Всего построили 87 самолетов, включая 29 на экспорт и 19 для гражданских заказчиков из Великобритании.
  С 1958 года ВВС Великобритании получили 32 Twin Pioneer CC.Mk 1 и семь Twin Pioneer CC.Mk 2. Все самолеты британских ВВС с 1961 года переоснастили более мощными двигателями Leonides 531.
  Twin Pioneer британских ВВС применялись в качестве транспортных в Малайе, Адене и на Борнео. Самолет мог брать на борт 13 солдат или 11 парашютистов. Использовали их также в качестве санитарных, бомбардировщиков, фоторазведчиков. Опыт боевого применения привел к появлению вооруженного Twin Pioneer CC.Mk 2. В дополнение к бомбам на внешней подвеске на CC.Mk 2 монтировали два стреляющих вперед пулемета Browning, а в проеме задней двери фюзеляжа мог быть установлен на турели пулемет Bren.
  В Малайе и на Борнео, где мобильность войск стала ключевым фактором, самолеты Twin Pioneer оказались незаменимыми для снабжения отрядов, патрулирующих джунгли. Подобно одномоторному Pioneer, Twin Pioneer мог работать с площадок размером 30 x 275 м.
  С вооружения частей первой линии Twin Pioneer сняли в 1968 году. Уцелевшие самолеты, из числа летавших в Малайе, передали вновь сформированным ВВС Малайзии, которые эксплуатировали их с 1962 года по 1974 год.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Scottish Aviation Twin Pioneer CC.Mk 1

  Тип: военно-транспортный самолет
  Силовая установка: два мотора воздушного охлаждения Alvis Leonides 531 мощностью по 640 л. с. (564 кВт)
  Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 610 м - 266 км/ч; практический потолок 6095 м; дальность с максимальной нагрузкой 338 км
  Масса: пустого снаряженного 4627 кг; максимальная взлетная 6622 кг
  Размеры: размах крыла 23,32 м; длина 13,79 м; высота 3,73 м; площадь крыла 62,24 м2
  Вооружение: до 907 кг фугасных или осколочных бомб на внешней подвеске
Пять эскадрилий британских ВВС (21-я, 78-я, 152-я, 209-я и 230-я) получили на вооружение Twin Pioneer CC.Mk 1. Первой ими была в 1959 году укомплектована 21-я эскадрилья, которая эксплуатировала Twin Pioneer CC.Mk 1 до 1965 года. Эта эскадрилья принимала участие в обеспечении действий британской армии в Радфане.
A unique type in the Historic Flight is Scottish Aviation Twin Pioneer G-BCWF, carrying the earlier registration ’PRS and painted in ETPS colours.
Illustrating the primitive nature of the airstrip at Sam Thong, this photograph shows Scottish Aviation Twin Pioneer XW-PBP (c/n 567) at Lima Site 20 on January 9, 1966. Although the aircraft is painted in Philippine Air Lines colours, and was indeed registered to the airline as PI-C434, it never served with the company. It was acquired by CIA cover airline Bird & Sons in December 1963 before being transferred to another CIA surrogate, Continental Air Services Inc, in September 1965. It was damaged beyond repair in a thunderstorm at Vientiane in March 1968
Some of the diverse types undergoing maintenance in one of Air Atlantic’s hangars, including Cessna 402B G-NOSE in the foreground and the Twin Pioneer at the rear.
Лабуан стал в ходе конфликта главной базой британской авиации на Борнео. На фотографии можно видеть транспортные самолеты Beverley и Twin Pioneer, а также перехватчики Javelin и бомбардировщики Canberra.
The first production Scottish Aviation Twin Pioneer (G-AOEN) now completed as a Series III.
The modern microscopic markings carried by the newest Twin Pioneer G-AFIR.
Scottish Aviation Twin Pioneer Series 3 owned by the Austrian State Department of Survey
"Твин Пайонир" - основная "рабочая лошадь" английской ВТА в Малайзии.
The leading-edge slats of the Twin Pioneer.
"Твин Пайониры" и "Биверли" в Сингапуре.
Scottish Aviation Twin Pioneer Series 3s for Malaya.
Twin Pioneers, G-APHX and 'HY, are now operated in Kuwait by B.I.A.L. on behalf of the Kuwait Oil Co. and are used for survey work and the transport of mining equipment to inaccessible areas.
The Twin Pioneer;
SCOTTISH AVIATION TWIN-PIONEER. First flown on 25th June the Twin Pioneer is an attempt to produce a tough, multi-purpose feeder-liner or military aircraft able to operate into or out of small fields. Started as a private venture and later given some official support, the Twin Pioneer incorporates many of the features proven on the Pioneer 2. Originally intended to have a single fin, the prototype has now appeared with triple fins.
Salient features: A high-wing monoplane, the Twin Pioneer has slab-sided, flat-bottomed fuselage with blunt nose and stepped cockpit. There is marked upsweep on the rear fuselage. The wings have rectangular outer sections while the inner sections have taper on the trailing edge. The radial engines are underslung and the nacelles do not extend beyond the trailing edge. The wings have large high-lift flaps and leading-edge slots along the outer sections. Main undercarriage legs are connected to the fuselage by triangular stub wings. Braced struts extend from the undercarriage legs to the outer wing sections. The main legs each carry twin wheels and there is a fixed tailwheel. In addition to the central fin , there are twin oval end plate fins.
The RMAF's first aeroplane, Scottish Aviation Twin Pioneer FM1001, was named Raja Wali and was followed by 13 more of the same type. They have now been replaced in the transport role by Handley Page Heralds and DHC Caribou.
The Scottish Aviation Twin Pioneer flew for the first time on 25th June 1955 (not 24th June as has been variously reported elsewhere). It is registered G-ANTP.
The Scottish Aviation Twin Pioneer.
One of the last residents at Portsmouth was this J F Airlines Scottish Aviation Pioneer, G-APHY, seen here taking off from its base in September 1971.
На Twin Pioneer имелось небольшое дополнительное нижнее крыло, которое в сочетании со щелевыми предкрылками и закрылками обеспечивало великолепные взлетно-посадочные характеристики.
Scottish Aviation Twin Pioneer XM961/G-BBVF;
TWIN PIONEER (G-AOEN) takes off at steep angle to reveal slats, flaps and new "acorn" on wing struts intersection .
Scottish Aviation Twin Pioneer (G-AOEO; third production model; SAL demonstrator);
This photograph, supplied by A. D. Robb, depicts the Twin Pioneer (G-AOER) owned by Rio-Tinto Finance and Exploration Ltd. The photos below show the unusual Mullard magnetometer installations at the wingtips.
The Twin Pioneer, 'The Thing', being pathed up at Pilot Point airstrip.
Twin Pioneer c/n 582 started off life with the Royal Malaysian Air Force in 1963. Now, somewhat forlorn, in British Columbia, a new life awaits.
Details of damage to the starboard tailplane and fin.
The wreckage of Scottish Aviation Twin Pioneer G-AOEO in the Libyan desert shortly after its crash in December 1957.
The forlorn sight of the Twin Pin’s almost-complete port wing some 100yd from the main wreckage. The forward tube of the V-brace structure holding the lift strut to the outer panel of the wing had failed owing to metal fatigue.
Scottish Aviation Twin Pioneer Series 3 light transport
SCOTTISH AVIATION TWIN-PIONEER. Data: Manufacturer: Scottish Aviation Ltd., The Airport, Prestwick, Scotland. Power: two 570-h.p. Leonides 502/4 radials. Accommodation: sixteen passengers and one or two crew. Dimensions: span 76 ft . 6 in .; length 45 ft. 1 in .; height 13 ft. 8 in. Weights empty 9.075 lb.; loaded weight 13,500 lb. Performance: maximum speed 180 m.p.h. at 1,750 ft.; maximum continuous cruise 174 m.p.h.; maximum range 620 miles.
SCOTTISH AVIATION TWIN PIONEER: Illustrated here in standard form but to be seen at Farnborough in its Series III version with wingtip-mounted electro-magnetic units, the Twin Pioneer III is powered by two 640-h.p. Alvis Leonides 531/8 engines. Overall dimensions are: Span 76 ft. 6in.; length 45 ft. 3 in.; height 13 ft. 8 in.; wing area 670 sq. ft.
AGGRESSIVE PIONEER. The Military Twin Pioneer is the first twin-engined, fixed-wing, STOL aircraft to be designed for military purposes. It can be used for communication, transport, paratrooping, supply dropping, bomb­ing and other duties.