Auster AOP.9
Варианты:
Auster - AOP.9 - 1954 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1954


Двух- или трехместный корректировщик и самолет общего назначения
Описание:
Auster AOP.Mk 9
Jane's Encyclopedia of Aviation
Фотографии

Auster AOP.Mk 9

В середине 1950-х годов англичанам понадобился самолет для замены Auster AOP.Mk 6, и фирма "Auster" разработала новый проект Auster Model В.5, который был запущен в серию под обозначением Auster AOP.Mk 9. Имея ту же схему подкосного высокоплана, что и у его предшественника, Auster AOP.Mk 9 был немного легче, но при этом имел более мощный мотор и более крупное крыло, оснащенное щелевыми закрылками и зависающими элеронами. Это обеспечило ему великолепные взлетно-посадочные характеристики. Кроме того, самолет отличался нетребовательностью к покрытию аэродромов и мог взлетать с пашни и раскисшего грунта благодаря своему прочному шасси с пневматиками низкого давления. AOP.Mk 9 мог перевозить людей и грузы, а также использоваться в качестве корректировщика артогня.

   Пол в задней части кабины был съемным, что позволяло легко переоборудовать самолет для перевозки раненых, аэрофотосъемки или прокладки кабеля.
   Прототип Auster AOP.Mk 9 впервые поднялся в воздух 19 марта 1954 года, а поставки серийных машин начались в феврале 1955-го. Самолет вскоре принял участие в войне в Малайе в составе 656-й эскадрильи RAF.
   Служба в 653-й эскадрилье в Адене выявила серьезные проблемы - двигатель Cirrus Bombardier страдал от недостатка мощности при эксплуатации с аэродромов, расположенных выше 1220 м. В результате скороподъемность самолета резко снижалась, что было опасно в боевых условиях. К тому времени армейское руководство уже всерьез задумалось об использовании вертолетов в качестве корректировщиков, поэтому на доработку машины денег не выделили. Построили всего 145 машин AOP.Mk 9, часть из них была продана в Индию и ЮАР.


Варианты

   Auster 9: пять невостребованных самолетов AOP.Mk 9 для гражданского применения
   Auster 9M: невостребованный самолет, приобретенный в 1967 году капитаном М. Сомертон-Райнером и позднее оснащенный двигателем Avco Lycoming O-360-A1D мощностью 180 л.с. (134 кВт)
   Auster АОР.Mk 11: трехместный самолет укороченного взлета и посадки, разработанный на базе AOP.Mk 9 и оснащенный двигателем Rolls-Royce (Continental) IO-470-D мощностью 260 л.с. (194 кВт); построен только один экземпляр, известный также под обозначением Beagle А. 115 или Е.3


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Auster AOP.Mk 9

   Тип: двух- или трехместный корректировщик и самолет общего назначения
   Силовая установка: рядный поршневой двигатель Blackburn Citrus Bombardier 203 мощностью 180 л. с. (134 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 204 км/ч на оптимальной высоте; крейсерская скорость 177 км/ч на оптимальной высоте, скороподъемность у земли 285 м/мин; разбег 99 м; взлетная дистанция до набора высоты 15 м - 192 м; пробег 55 м; посадочная дистанция с высоты 15 м - 137 м; потолок 5945 м; дальность полета 389 км
   Масса: пустого 721 кг; максимальная взлетная 1057 кг
   Размеры: размах крыла 11,10м; длина 7,23 м; высота 2.72 м; площадь крыла 18.35 м

Jane's Encyclopedia of Aviation

Auster AOP series (UK)
   AOP.9 had a 134 kW (180 hp) Cirrus Bombardier 203 (military version of 702) engine.
AOP.Mk 9
Auster AOP.Mk 9, созданный для замены самолета British Taylorcraft Auster AOP.Mk 6, отличался более высокими характеристиками. Несколько таких машин сохранилось до наших дней.
The prototype Auster AOP.9 still flies, as a civil-operated 'warbird' registered as G-BKVK and based in Devon.
Given the role the Auster played in Army aviation, it is appropriate that XR244, following use by the Advanced Fixed Wing Flight, joined the Army Air Corps Historic Aircraft Flight.
В начале 1990-х годов вместе с историческими летательными аппаратами звено демонстрировало и современную технику, такую как вертолеты Lynx и Gazelle. Ведущий группы - Auster AOP.Mk 9 XR244.
AOP.9 XR241 entered the 1969 England to Australia air race in a striking yellow colour scheme.
Today Austers are cherished by appreciative owners all over the world. Wearing colours denoting service in the Far East, Europe and in the UK (left to right): AOP.9, Mk.III, Mk.V and Mk.I. Noteworthy are the different cowlings housing different powerplants.
Believed to be the prototype A0P.9, prior to the adoption on the tail fillet and camouflage.
Auster AOP.9 XR241 was delivered to the Army Air Corps in 1961 and spent its initial service in Germany.
WZ666, WZ667 and WZ668 were the first AOP.9s delivered to the RAF, flying to St Athan from Rearsby (where they are illustrated) on February 11, 1955.
AOP.9 WZ730 of 656 Squadron was exhibited at the Seletar Battle of Britain display in September 1958. The squadron was active throughout the State of Emergency in Malaya combating communist terrorists.
The Mk.6 (VF484, right) and Mk.9 (WZ679, left) were the main variants transferred from the RAF to the AAC when it took over responsibility for the light aircraft fleet.
Designed from the outset as a military type, the Auster AOP 9 first flew in March 1954. It was a two/three seat AOP/light liaison aircraft powered by a 180 h.p. Blackburn Cirrus Bombardier 203 engine. The example shown, WZ670, flew with No 656 Squadron, RAF.
Все топливо на борту Auster AOP.Mk 9 размещалось в мягком баке в корневой части правого крыла.
Production Auster A.O.P. Mk.9s are now reaching R.A.F. squadrons. This is the first prototype.
Austers landed on aircraft carriers several times, Mk.9s being the most frequent - XK412 landed on HMS 'Albion' sometime in 1960.
XR241 making its first public appearance at Old Warden following its acquisition by the Shuttleworth Collection.
John Havers from Honiton, Devon, found the 'Military Auster A to Z' in AE121 most interesting and sent along this image. He wonders if it has any connection with flying Austers on and off aircraft carriers. He notes that the 'batsman' appears to be Royal Navy while the reverse of the photo reveals: "SEAC Film Unit (BR), Passed by Censor". What can readers add to this?
Auster A.O.P.9 XP278 seen after arriving on the carrier HMS Hermes in August 1962 with members of the flight deck party about to move it off the actual landing area.
AOP9 WZ672 is owned by F & H (Aircraft) Ltd and is registered G-BDER, although markings are only carried on the owner's name plate.
Auster AOP.Mk.9 WZ672 was retained by Auster as a test-bed before going to the Aero Flight at RAE Bedford.
Standard production Auster A.O.P.Mk.9.
Auster A.O.P.9 (serial) XK421 display the new Army Air Corps markings.
XR241 numbered 25 for participation in the 1969 England-Australia air race, waiting for the start at Gatwick in December.
Capt Mike Somerton-Rayner pictured before leaving the AAC Centre, Middle Wallop for the start of the Australia race in 1969.
India and South Africa were the only export customers for new Auster AOP. Mk.9s, the latter only taking two examples. No.5413 appears to have a covered camera port under the rear cabin transparency.
Auster A.O.P.9 of the S.A.A.F., built to a specification similar to the Mk. 9 used by the British Army. Modifications include provision for an F.24 camera in rear cabin.
At first glance this Auster A.O.P. 9 might be thought to be in R.A.F. markings. Actually the roundels are in the saffron, white and green of the Indian Air Force.
India's Auster AOP.9s were operated by the Indian Air Force on behalf of the Army. IN757 was the first of the variant for the country.
One of the more unusual uses of the AOP.9 was spraying a mixture of DDT and paraffin over Christinas Island to suppress insects. WZ698 was one of at least four modified for the role.
AOP.Mk 11
In its early form the Beagle E3 XP254 had spats and a large spinner, optimistic ‘Army' titles and the military serial it inherited from its place in the AOP.9 production line.
The Beagle-Auster Mk. XI with Rolls-Royce Continental engine.
The Beagle-Auster A.O.P. Mk. XI.
Beagle AOP Mk. II (260 hp Rolls-Royce Continental IO-470 engine)
Beagle Mk 11 three-seat AOP aircraft (260 hp Rolls-Royce Continental IO-470-D engine)
By the time the Beagle E3 had gained its civil registration G-ASCC the enlarged spinner had been discarded. The aircraft survived to be sold privately, and still occasionally appears at air events in the UK.
The BEAGLE Mark Eleven - Primarily a military A.O.P. but has many other uses.