Convair XC-99
Варианты:
Convair - XC-99 - 1947 - США
Страна: США
Год: 1947

Единственный экземпляр
Описание
Фотографии
XC-99 (Model 37): тяжелый транспортный самолет большой дальности, совместивший в себе новый удлиненный на 6,1 м фюзеляж с двухпалубным размещением личного состава и/или грузов и силовую установку, шасси, крыло и хвостовое оперение от базового B-36; первый полет - 23 ноября 1947 года; в несколько модифицированном виде XC-99 в мае 1949 года передан ВВС США, затем пришлось выполнить работы по усилению конструкции из-за возросшей максимальной взлетной массы; в годы корейской войны минимум дважды использовался - раз в неделю - для грузовых перелетов вдоль западного побережья США, между авиабазами Келли и Макклеллан; находился в эксплуатации до марта 1957 года
Опытный транспортный самолет XC-99
Два ряда иллюминаторов в бортах фюзеляжа указывают на наличие двух плауб на самолете XC-99.
XC-99
На основе бомбардировщика B-36 был спроектирован транспортный самолет Convair XC-98. Он позиционировался как пассажирский, но единственный построенный экземпляр ограниченно использовался ВВС США, базируясь в Келли, штат Техас.
The Convair XC-99, at the time the world’s largest landplane, about to land after its first flight on November 23, 1947. It is seen coming over San Diego into Lindbergh Field after a flight lasting one hour.
The Convair XC-99 is now in the hands of Disabled American Veterans Inc, and displayed at Kelly Air Force Base.
The 230ft-span Convair XC-99's single-wheel main undercarriage was later changed in favour of a four-wheel bogie type gear. Note the deep wing section.
The world's largest troop and cargo carrier, the singular Convair C-99 (six 3,000-h.p. P & W. R-4360-25 pusher radials) has recently been declared surplus and is for sale. Potential buyers should note that the C-99 of 1947 can lift 100,000 lb of freight or 400-plus "tourist-class" passengers. A.u.w. 265,000 lb.; maximum speed 300 m.p.h.; span 230 ft. and length 182 ft. 6 in. Methods of entry include under the rear and forward fuselage and as illustrated.
Ground crew pull through one of the XC-99’s six 19ft diameter propellers in 1947. Note the original single wheel main undercarriage, later replaced by the four-wheel bogie.
The four-wheel bogie.
Грузолюк XC-99
The compact flight deck of the XC-99. Seated on the left is Russell R. Rogers, chief of flight test and research and pilot during the aircraft's first flight. Seated in the right seat is the XC-99 project engineer in charge of engineering, Robert R. Hoover.
В кабине XC-99
The rear two-thirds of the XC-99’s 130ft upper deck. Seen in the background is one of two 1,500gal water tanks used to trim the aircraft during flight tests.