RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1923

Единственный экземпляр

Опытный биплан

Gloster Grouse

В 1923 году авиаконструктор Генри Фолланд разработал новый тип бипланной коробки для истребителей, которая совмещала в себе достоинства крыльев биплана и моноплана и получила обозначение Gloster H.L.B. Section, после чего компания решила в инициативном порядке переоборудовать для ее отработки опытный самолет Mars III/Sparrowhawk II. В бипланной коробке нового типа нижнее крыло имело угол установки меньше, чем у верхнего крыла. На взлете подъемную силу развивали оба крыла, но в полете нижнее крыло подъемной силы практически не создавало, имея также небольшое аэродинамическое сопротивление. Таким образом, биплан как бы "виртуально" превращался в моноплан. Переоборудованный самолет получил новое обозначение Gloster Grouse Mk I; во время первых испытательных полетов передняя кабина машины была выполнена закрытой. Испытания самолета были признаны успешными, однако разработчик все же решил построить более совершенный вариант самолета - им стал Gloster Grebe. Сам же Grouse в 1924 году был вновь модифицирован - на него установили новый двигатель, звездообразный Armstrong Siddeley Lynx II мощностью 180 л. с. (134 кВт), после чего машина использовалась в качестве прототипа двухместного учебно-тренировочного самолета, предложенного компанией командованию британских ВВС. Однако новая машина, получившая обозначение Grouse Mk II, интереса у британского Министерства авиации не вызвала, после чего была предложена на экспорт. Прототип для оценки приобрела авиаслужба Королевской Армии Швеции, однако дальнейшие планы по закупке небольшой партии серийных машин были отменены.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Gloster Grouse Mk I

   Тип: опытный биплан
   Силовая установка: один 9-цилиндровый ротативный ПД Bentley B.R.2 мощностью 230 л. с. (172 кВт)
   Летные характеристики: макс. скорость на уровне моря 206 км/ч; практический потолок 5790 м; продолжительность полета 3 ч 45 мин
   Масса: пустого 624 кг; максимальная взлетная 962 кг
   Размеры: размах крыла 8,23 м; длина 5,79 м; высота 3,07 м; площадь крыльев 19,04 м2

Показать полностью

Описание:

  • Gloster Grouse
  • Flight, July 1923
    Gothenburg International Aero Exhibition 1923
  • Flight, November 1925
    TWO "GLOSTER" MACHINES
  • Flight 1923-07 / Flight

    The Gloucestershire "Grouse," an advanced training scout, or ship's 'plane, fitted with a 230 h.p. B.R.2 rotary engine.
    GLOSTER GROUSE Mk. I (G-EAYN). Various readers have asked for a photograph of the Bentley-powered Grouse Mk. I. The 250-h .p. Bentley B.R.2 was the most powerful rotary ever put into production. The upper mainplane fuel tanks and leads are much in evidence. Note the undercarriage Vees differ from the Mk. II.

  • Aeroplane Monthly 1989-06 / K.Wixey - Folland's racers (1)

    The Grouse I, powered by a modified 230 h.p. Bentley B.R.2 rotary engine, with the front cockpit faired over for early test flights. The Grouse was later fitted with a 350 h.p. Jaguar II radial engine.

  • Flight 1923-08 / Flight

    BRITAIN AT I.L.U.G.: This set of photographs, kindly supplied by the S.B.A.C., shows some of the British exhibits at the Gothenburg International Aero Exhibition, which has just closed. The Gloucestershire "Grouse," with B.R.2.

  • Мировая Авиация 141

    На снимке изображен Grouse Mk II, который предлагался британским ВВС в качестве учебно-тренировочного самолета. Хорошо видны баки, смонтированные в верхнем крыле.

  • Flight 1925-02 / Flight

    A USEFUL SCHOOL 'BUS: The Gloucestershire Aircraft Co. have produced a new and very interesting type of two-seater dual-control machine, the "Grouse II," Fitted with 180 h.p. Siddeley "Lynx" 7-cylinder radial air-cooled engine, this machine, the "Grouse II" is primarily intended as an intermediate training machine for pilots going over to fast single-seater fighters.

  • Air Pictorial 1956-10 / Photos by request

    GLOSTER G.11 GROUSE Mk.II. Conceived by the late H. P. Folland, the two-seat Gloster Grouse of 1923 laid the foundation for the later Grebe single-seat biplane fighter. Designed as a P.V. (Private Venture) experimental machine, the Grouse incorporated a special wing combination of high-lift section upper main plane and medium high-lift lower mainplane. The test machine was basically a modified Nighthawk (Mars) with the new wings which permitted a reduction in total wing area of 62 sq. ft. The wing combination was given the designation Gloster H.L.B. Section. Fitted with a 230-h.p. Bentley B.R.2 radial in a close cowl, this experimental machine (G-EAYN) was demonstrated at Hendon aerodrome before Air Ministry officials.
    The demonstration successfully showed the increased manoeuvrability of the smaller span wings and as a result an order for three Grouse was placed. These were powered by the Armstrong Siddeley Jaguar III radial engine. The Mk. I was also fitted with a 200-h.p. Bristol Titian. The Mk.II Grouse of 1924 was fitted with an uncowled Armstrong Siddeley Lynx of 185 h.p. With two seats in tandem and dual controls the Grouse Mk. II replaced the Avro Type 504K.

  • Flight 1925-11 / Flight

    THE GLOSTER "GROUSE II": Front View. The engine is an Armstrong-Siddeley "Lynx."

  • Flight 1925-11 / Flight

    THE GLOSTER "GROUSE II": Three-quarter rear view.

  • Flight 1925-11 / Flight

    SOME "GLOSTER" CONSTRUCTIONAL DETAILS: 1. Attachment of lower wing spar, undercarriage strut etc to lower longerons of fuselage. 2. Spar root fitting on lower rear spar engaging with fitting in 1. 3 The two simple bolts on the cabane by which top plane halves are secured. In 4 is shown the top spar root fittings which are locked by bolts shown in 3. Note that the bottom lug is larger, and has a larger hole so as to accommodate the shoulder on the cabane. 5. Is the petrol distributor, by means of which the fuel is taken from either or both tanks simultaneously. The tail skid, sprung by rubber blocks in compression, and steering with the rudder, is shown in 6. The fairing has been removed to show the details.

  • Air Pictorial 1956-10 / Photos by request

    GLOSTER GROUSE Mk.I. Data: Manufacturer: Gloster Aircraft Co. Ltd ., Hucclecote, Glos. Grouse Mk. I (see silhouette) Bentley B.R.2. Grouse Mk. II (see photo) Armstrong Siddeley Lynx. Grouse Mk. I: span 27 ft. 10 in.; a.u.w. 2.106 lb.; max. speed 128 m.p.h.; stalling speed 47 m.p.h.; climb to 10.000 ft. 11 minutes; service ceiling 19.500 ft.

  • Flight 1925-11 / Flight

    Gloster "Grouse II" Armstrong-Siddeley "Lynx" Engine

  • Фотографии