Textron AirLand Scorpion
Страна: США
Год: 2013


12 декабря 2013 г. с аэродрома базы ВВС США «Макконелл» в Уичите, штат Канзас, выполнил первый полет прототип легкого штурмовика Scorpion, разработанного консорциумом Textron AirLand. Самолетом управлял летчик-испытатель Дэн Хинсон, по словам которого, 1,4-часовой полет прошел полностью в соответствии с планом. Особенность «Скорпиона» - широкое применение технологий коммерческой авиации, включая двигатели, которые аналогичны устанавливаемым на «бизнес-джеты». Благодаря «гражданским» техническим решениям стоимость «Скорпиона» не будет превышать 20 млн. USD. При этом стоимость одного часа полета составит всего 3 тыс. USD (у штурмовика A-10 - 13 тыс. USD)
The Textron AirLand Scorpion making its maiden flight on December 12, 2013.
The Scorpion over The Needles, off the Isle of Wight, prior to its RIAT and Farnborough appearances.
The Scorpion will be able to carry 6,200lb of payload on wing hardpoints and a further 3,000lb in the internal bay.
Scorpion N534TX loaded with two GBU-12 laser-guided bombs, two 2.75-inch rocket pods, a Wescam MX-15 multi-spectral sensor turret fitted to the retractable camera mount under the nose and a MX-25 sensor turret fitted to the aft payload bay.
The Textron Scorpion private-venture jet will be submitted for the OA-X experiment alongside Textron's AT-6C.
The Scorpion's key features
Textron's production-standard E530 Scorpion N532TX over White Sands Missile Range, New Mexico, during a sortie staged to determine the type's handling and flying qualities.
Scorpion N532TX over the Atlantic Test Range loaded with an HMP-400 heavy machine gun pod on the left and right side middle stations. The aircraft's payload bays can be seen on the fuselage underside.
Scorpion N532TX simultaneously firing two 2.75- inch rockets over the Atlantic Test Range during a weapons separation detachment to Naval Air Station Patuxent River, Maryland in July 2017.
Scorpion N532TX releases an inert 500 lb GBU-12 laser-guided bomb from the left side inner pylon with an HMP-400 heavy machine gun pod loaded on the middle Station.
Легкий многоцелевой самолет Scorpion
«Скорпион»
Airmen get a look at the Textron Scorpion at Holloman Air Force Base during the light attack experiment.
A Bulgarian Air Force pilot works through pre-flight checks prior to a demonstration mission with an Textron AirLand test pilot.
A Textron Systems engineer oversees the Synturian system in operation during the May 4, 2018 demonstration flight, from a work station positioned adjacent the Scorpion aircraft which acted as a surrogate UAV.
Pictured fitted to a Textron Scorpion light attack/ISR aircraft during an earlier trial, the US Air Force's AgilePod sensor and mission system evaluation pod has recently been tested on a GA-ASI MQ-9 Reaper MALE UAS.
The first Textron AirLand Scorpion prototype during assembly at Wichita, Kansas.
The Scorpion assembly line at Wichita, Kansas. Five of the type have been built so far.
16 сентября 2013г. информационный портал Flightglobal.com сообщил, что американские компании Textron Inc. и AirLand Enterprises совместными усилиями создают новый боевой самолет Scorpion. Особенность программы состоит в том, что она ориентирована в первую очередь на возможности небогатых стран, которые ищут замену устаревшим американским и российским истребителям. В частности, производственные затраты удалось свести к минимуму за счет использования систем, разработанных для реактивных бизнес-самолетов компании Cessna. "Скорпион" оснащен двумя турбореактивными двигателями с тягой около 3630 кгс, имеет крыло с размахом 14,4 м, выполненный из композиционных материалов фюзеляж с внутренним отсеком вооружения, кроме того предусмотрена подвеска управляемых и неуправляемых боеприпасов на крыльевых пилонах. Ожидается, что первый полет этого самолета состоится в конце года.
15 января 2015г. сайт Flightglobal.com сообщил, что в этом году компания Textron AirLand планирует произвести доработки своего легкого разведывательно-ударного самолета Scorpion с целью увеличения его экспортного потенциала. Усовершенствованный «Скорпион» будет иметь новое шасси, а в задней части кабины четыре дисплея заменят одним большим. Цена самолета ниже 20 млн. USD. На рынок он может выйти в 2016 г.
Реактивный штурмовик Airland Textron Scorpion ISR
Synthetic vision, including ‘Highway in the Sky’ functionality, shows terrain, obstacles and traffic in 3D on the primary flight display.
Synturian in operation. Note the halo icon on the top right of the aft cockpit display during the first demonstration flight on May 4, 2018.
Synturian operates on the Scorpion's existing Windows-based mission computer.