Поиск по сайту:
Описание
Страна : Великобритания
Год : 1937
Легкий бомбардировщик с экипажем из трех человек
Варианты
- Bristol - Type 142 Britain First / Type 143 - 1935 - Великобритания
- Bristol - Blenheim - 1936 - Великобритания
- Bristol - Blenheim IV/Bolingbroke - 1937 - Великобритания
Blenheim IV/Bolingbroke
Легкий бомбардировщик, двухмоторный цельнометаллический моноплан. Шасси убирающееся, с хвостовым колесом. Экипаж 3 человека. Спроектирован в КБ фирмы "Бристоль эйрплейн" под руководством Ф.Барнуэлла на базе опытного скоростного пассажирского самолета "тип 142", совершившего первый полет 12 апреля 1935 г. Серийное производство началось в июне 1936 г. "Бленхейм" выпускался на заводах "Бристоль" (Фултон), "Рутс секьюритиз" (Блис-Бридж), "А.В. Роу", "Валтион леконтехдас" (Тампере, Финляндия), "Икарус" (Белград, Югославия), "Фэйрчайлд эйркрафт" (Лонгевиль, Канада). Всего построено.1 134 экз.
Состоял на вооружении в Великобритании с марта 1937 г., в Финляндии - с июля, в Турции - с октября, в Югославии - с марта 1939 г., в Румынии и Греции - с 1940 г., в Хорватии - с конца 1941 г., в Португалии - с 1943 г.
Основные серийные модификации:
- "Бленхейм" I с моторами "Меркьюри" VIS2 или VIII, вооружение 2x7,69;
- "Бленхейм" IV с новой носовой частью, моторами "Меркьюри" VIII, IVL с дополнительными бензобаками и моторами "Меркьюри" XV, вооружение 4x7,69 (полевые переделки - до 5x7,69);
- "Болингброк" I, канадский вариант "Бленхейма" IV с моторами "Меркьюри" VIII и американским оборудованием; - "Болингброк" IV с моторами "Меркьюри" XX, IVW с R-1535;
- "Бленхейм" V с новой носовой частью, моторами "Меркьюри" XXV или XXX, вооружение 4x7,69.
Бомбовая нагрузка всех вариантов до 455 кг.
В сентябре 1939 г. "Бленхейм" являлся самым массовым бомбардировщиком королевских ВВС. Они вели разведку и наносили бомбовые удары практически с самого начала Второй мировой войны. Весной 1940 г. участвовали в Норвежской кампании, затем в боях во Франции, в Северной Африке. Английские "бленхеймы" в апреле 1941 г. воевали в Греции, в мае - на Крите, с сентября - в Малайе и Бирме. Последние операции они осуществляли в конце 1943 г. в Северной Африке.
Финские бомбардировщики участвовали в "зимней" войне с Советским Союзом, затем продолжили боевые действия в июне 1941 г. и вели их до перемирия с СССР в 1944 г. Югославские машины в апреле 1941 г. бомбили наступающие немецкие войска, а также наносили удары по целям в Венгрии и Австрии. Греческие "бленхеймы" воевали с октября 1940 г. против итальянцев, а в апреле 1941 г. - против немцев. Канадские "болингброки" применялись для патрулирования побережья.
"Бленхейм" снят с производства в Англии - в июне 1943 г., в Финляндии - в 1944 г. Их сняли с вооружения британские ВВС в июле 1945 г., финские - в 1948 г. Греческие и югославские машины полностью потеряны в боевых операциях.
"Бленхейм" IV||
Размах:||17,17м
Длина:||13,13 м
Моторы, количество х мощность:||2x920 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||6550 кг
Максимальная скорость:||472 км/ч
Практический потолок:||9550 м
Дальность:||3120 км
Описание:
- Blenheim IV/Bolingbroke
- Blenheim IF/IVF
- Bristol 142 Blenheim, Bristol 149 Bolingbroke и Bristol 160
- Flight, November 1939
Britain's Military Aircraft
Фотографии
-
Air Enthusiast 1996-09 / ??? - Spirit of Britain First
May 22, 1987, with John Larcombe at the controls, 10038 now civil registered as G-MKIV and bedecked in the markings carried by Hughie Edwards’ 105 Squadron Blenheim V6028 ‘GB-D’, took to the air above Duxford on its first flight. Alongside was John Romain, who had been with the project from the earliest days as a youthful volunteer. Today John is the managing director of the Aircraft Restoration Company, the highly respected restoration and operation organisation that blossomed from the experience of the Blenheim and the other restorations undertaken by the British Aerial Museum. The beautiful aircraft belied the huge amount of work that turned the pile of bits delivered to Duxford in 1976 into the world’s only flying Blenheim. The congratulations and the sense of achievement lasted but a fleeting time...
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / Brief glory
CHRIS BURKETT’S photograph had already gone to press when we heard the heartrending news of the demise of the British Aerial Museum's immaculate Bristol Blenheim IV at Denham on June 21, 1987. This photo is offered as a tribute to the fine work carried out by an exceptional team of enthusiasts.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
The team’s first Blenheim, “V6028” / G-MKIV, which was rebuilt over 12 years and flown briefly in 1987 before it crashed at Denham.
-
Air Enthusiast 2007-03 / The Roundels File
Canadian-built Blenheim (Bolingbroke IVT) G-MKIV in the colours of 105 Squadron, as flown by Wg Cdr 'Hughie Edwards' on July 4, 1941, when he was awarded the Victoria Cross.
-
Aeroplane Monthly 1992-07 / M.Oakey - Grapevine
The Aircraft Restoration Company’s second Blenheim continues to take shape at Duxford. Painted in an all-black night intruder scheme guaranteed to raise enthusiasts’ eyebrows, the bomber now has both engines and one wing in place.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
Part of the crowd of invited guests at Duxford on May 28, 1993
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / M.Oakey - Grapevine
Two Bristol Blenheims. The one at the back needs no introduction; the one at the front is Bristol cars’ sole prototype handbuilt Blenheim saloon, a new all-aluminium beauty which was at Duxford on August 19, 1993 for a photocall with its illustrious bomber namesake.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
The Blenheim departs Biggin Hill on June 20, 1993 for its first show of the day, at Cosford, before returning to display “off the top” at Biggin.
-
Aeroplane Monthly 1993-07 / M.Oakey - Grapevine
It’s big, it's black and it’s back: the second Blenheim on its first flight on May 18.
-
Air Enthusiast 1996-09 / ??? - Spirit of Britain First
And so the world was given another precious gift. The effort was as great, not perhaps in terms of engineering - they knew the procedures, the alternative sources of parts and how to fabricate what they needed - but certainly in terms of doing it all over again and finding the capital with which to achieve this, and with the gaze of the world even more firmly locked upon the team. On May 18, 1993 'Hoof' Proudfoot was the pilot in charge of the first flight of ‘Spirit of Britain First’, G-BPIV in the night fighter colours of 68 Squadron as Z5722 ‘WM-Z’ as flown by W/C ‘Max’ Aitken. A lasting achievement that has delighted countless thousands in its performances ever since.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
Romain peels away from the camera aircraft, flown by Lee Proudfoot. The other camera-aircraft pilot for these air-to-air pictures was Norman Lees.
-
Aeroplane Monthly 1993-10
The world’s only airworthy Blenheim, G-BPIV/“Z5722”, above cloud over Wyton.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
Newly-restored Bristol Blenheim IV G-BPFV high over Wyton with John Romain at the controls.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
Duxford's newly-restored Bristol Blenheim IV G-BPIV/"Z5722" airborne in the hands of John Romain on June 20, 1993.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
John Romain puts the Blenheim in the near vertical.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
Most of the restoration team members were present for the Blenheim’s first flight on May 18, 1993. G-BPIV was piloted by "Hoof" Proudfoot (centre left in green flying suit). The core of the team comprises “Smudger” Smith (left), Colin Swann (second from left), Bev Gardner (not present), team leader Graham Warner (holding the bubbly), and John Romain (in front of Warner).
-
Aeroplane Monthly 1993-10
Climb aboard! Blenheim chief engineer and pilot John Romain in the cockpit hatch.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey, J.Dibbs - Black Magic
On May 28, 1993 Viscount Rothermere named the Blenheim Spirit of Britain First in honour of his grandfather, the first Viscount, who initiated the Blenheim line in 1935 with the private-venture Bristol 142 Britain First He was joined in the naming ceremony by Violet, Lady Aitken; G-BPLV is painted as Z5722, the personal aircraft of her late husband, Wg Cdr the Hon Max Aitken.
-
Air Enthusiast 1996-09 / ??? - Spirit of Britain First
Keen to reflect the many and varied roles undertaken by the Blenheim, the BAM team unveiled anew ‘persona’ for ‘Spirit of Britain First’ in April 1996 when ‘India Victor’ was rolled out in Coastal Command colours as L8841 ‘QY-C’ of 254 Squadron. The Blenheim serves as a living memorial to the sacrifice of Blenheim aircrews who fought in every command and theatre of operations in World War Two and also as a shining example ‘par excellence’ of what the human spirit can achieve when determination, skill and devotion combine.
-
Мировая Авиация 137
До наших дней уцелели лишь два пригодных к полетам самолета Blenheim в версии Bolingbroke Mk IV-T, все остальные демонстрируются в статических экспозициях. Эта машина была кропотливо восстановлена из деталей от различных Bolingbroke Mk IV-T. Она летала во время авиапредставлений в Даксфорде, Великобритания, в память о многих экипажах, воевавших на Blenheim.
-
Авиация и Космонавтика 2013-12 / В.Бакурский - Музей финских ВВС /Музей/
"Живой" самолет "Бленхейм IV
Тип фотографий
- Боковые проекции (7)
- Цветные фото (23)
- Ч/б фото (120)
- Кабина (4)
- Обломки (18)
- Рисунки, схемы, чертежи (23)