Aviation Traders ATL.90 Accountant
Страна: Великобритания
Год: 1957

Единственный экземпляр
Среднемагистральный авиалайнер
Описание
Фотографии
Aviation Traders ATL.90 Accountant

   В начале 1950-х годов многие авиакомпании подыскивали возможную замену для своего парка самолетов Douglas DC-3. В качестве альтернативы предлагался легкий двухдвигательный транспортный самолет Aviation Traders ATL.90 Accountant, способный перевозить 28 пассажиров. Интересно, что фирма "Aviation Traders" до этого не занималась постройкой самолетов. Выбор силовой установки для Accountant был продиктован удачным примером использования ТВД Rolls-Royce Dart на самолете Vickers Viscount. Accountant совершил первый полет с базового аэродрома фирмы в Саутэнде 9 июля 1957 года.
   В начале января 1958 года фирма "Airwork" приобрела группу компаний "Aviation Traders", возглавляемую Фредди Лейкером. Из-за отсутствия заказов все работы по Accountant были прекращены. Первый из трех запланированных прототипов машины так и остался единственным. Он был законсервирован в Саутэнде, а в феврале 1960 года его продали на металлолом. Следующая модификация, Accountant Mk II, с удлиненным фюзеляжем, вмещавшим 40 пассажиров, так и осталась в проекте.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Aviation Traders АТL.90 Accountant

   Тип: среднемагистральный авиалайнер
   Силовая установка: два ТВД Rolls-Royce Dart R. Da.6 Mk 512 мощностью no 1740 э.л.с. (1298 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 475 км/ч на высоте 7620 м; максимальная крейсерская скорость 470 км/ч на высоте 4570 м; скороподъемность у земли 457 м/мин; время набора высоты 7620 м - 27 мин 36 с; дальность полета 3364 км
   Масса: пустого 7693 кг; максимальная взлетная 12928 кг
   Размеры: размах крыла 25,15 м; длина 18,93 м; высота 7,70 м; площадь крыла 58.71 м
   Пассажировместимость: 28 чел.
Хотя фирма "Aviation Traders" раньше занималась лишь ремонтом и доработками самолетов, ей удалось создать удачный лайнер Accountant.
9 июля 1957г.: первый полет выполнил самолет Aviation Traders ATL.90 Accountant, оснащенный двумя турбовинтовыми двигателями Dart и рассчитанный на перевозку 28 пассажиров.
The Aviation Traders Accountant (G-ATEL; first prototype).
Aviation Traders ATL.90 Accountant.
Essex now has two sets of Class B registrations, the well-known G-43 of the EP-9s, and G-41-1 which appeared for the first time when the Aviation Traders Accountant had its first airing at Southend on 19th April.
The Aviation Traders Accountant which recently made its first flight.
ATL 90 ACCOUNTANT. First flight of the Aviation Traders' Accountant prototype took place from Southend Airport on 9th July, and it was a long awaited moment for "Spotters" and registration enthusiasts. Apart from the high setting of the nacelles for the Rolls-Royce Dart turboprop engines, the Accountant is an orthodox, twin-engined passenger/executive aircraft in the Fokker Friendship class. The prototype is to be fitted out as a twenty-eight-seater with four-abreast seating, which can readily be replaced by an executive layout having two three-seat settees, in addition to eight passenger seats. It is also convertible to a freighter or combined passenger/freighter. A later version known as the ATL 91 Accountant, Mk. II, has been planned and will have accommodation for forty passengers for short-haul operations. Fuselage of this version will be stretched by 10 ft. The prototype fuselage is built on the tension-skin method of construction pioneered by Aviation Traders. This will not be continued in subsequent aircraft, and two pre-production aircraft now under construction will have fuselages with a flush-riveted skin over conventional frames and stringers. The distinctive "kink" aft of the pilot's cockpit will also disappear into a smooth contour. The steerable forward-retracting nosewheel gear protrudes slightly in the retracted position and should protect the nose if a wheels-up landing has to be made.
Salient features: A twin-engined low-wing single fin and rudder passenger and freight aircraft with distinctive engine nacelles mounted high on the wing. From the side view the massive fin dominates the fuselage with its large strakes on the leading and trailing edges.