
Описание
Страна : Великобритания
Год : 1977
Учебно-тренировочный самолет начальной и продвинутой летной подготовки
Варианты
- NDN - Firecracker / Turbo Firecracker - 1977 - Великобритания
- NAC / NDN - NDN 6 Fieldmaster - 1981 - Великобритания
NDN. Самолеты
Найджел Десмонд Норман был одним из основателей компании "Britten-Norman Aircraft Company", которая строила такие известные самолеты, как Defender, Islander и Trislander. В начале 1976 года Н.Д. Норман основал компанию "NDN Aircraft Ltd" для разработки нового военного двухместного учебно-тренировочного самолета начальной летной подготовки, названного NDN 1 Firecracker. Прототип самолета был облетан 26 мая 1977 года. Он конструктивно представлял собой свободнонесущий низкоплан с убирающимся трехопорным шасси с носовой стойкой и двумя тандемными закрытыми кабинами. Турбовинтовой вариант был облетан 1 сентября 1983 года, он получил обозначение NDN 1T Turbo Firecracker, позже были построены три машины для компании "Specialist Flying Training Ltd" (позже "Hurn").
<...>
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
NDN-1T Turbo Firecracker
Тип: учебно-тренировочный самолет начальной и продвинутой летной подготовки
Силовая установка: один ТВД Pratt & Whitney Aircraft of Canada PT6A-25A мощностью 715 л. с. (533 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 2440 м - 420 км/ч; практический потолок 8445 м; дальность со стандартным запасом топлива 1231 км
Масса: пустого 1043 кг; максимальная взлетная 1928 кг
Размеры: размах крыла 7,92 м; длина 8,33 м; высота 3,25 м; площадь крыла 11,89 м2
Вооружение: четыре подкрыльевых узла подвески для средств поражения общей массой до 726 кг - пулеметные контейнеры, бомбы или блоки НАР
- Описание
Фотографии
-
Мировая Авиация 203
Регистрационный номер : G-SFTS [2] Компания "Hunting" предлагала самолет Turbo Firecracker на тендер британских ВВС на перспективный УТС начальной летной подготовки - для замены Jet Provost. Победителем стал Shorts Tucano, что привело к закрытию программы Turbo-Firecracker, не получившей других заказов.
-
Мировая Авиация 42
Регистрационный номер : G-NDNI [19] 26 мая 1977г.: совершил полет прототип двухместного учебного и спортивного самолета NDNA Firecracker, предназначенного как для гражданского, так и для военного применения.
-
Air International 1981-02 / J.Fricker - The Norman Firecracker /Trainer with a difference/ (2)
Регистрационный номер : G-NDNI [19] The Firecracker prototype was built and flown at Goodwood, and the Sussex Downs provide an attractive backdrop for many of the photographs that have been taken to date - including those illustrating this account. Total flying is approaching 300 hrs and a second prototype is now being built, with PT6A turboprop engine.
-
Air International 1981-02 / J.Fricker - The Norman Firecracker /Trainer with a difference/ (2)
Регистрационный номер : G-NDNI [19] The Norman NDN-1 Firecracker prototype - one of the new-generation primary/basic trainers now available to military users.
-
Air International 1981-02 / J.Fricker - The Norman Firecracker /Trainer with a difference/ (2)
Регистрационный номер : G-NDNI [19] -
Air International 1981-02 / J.Fricker - The Norman Firecracker /Trainer with a difference/ (2)
Регистрационный номер : G-NDNI [19] -
Air International 1981-02 / J.Fricker - The Norman Firecracker /Trainer with a difference/ (2)
Регистрационный номер : G-NDNI [19] The long wheelbase and slightly nose-down sit of the Firecracker on the ground are apparent in the view.
-
Aviation Historian 39 / J.Jackson - Shorts Tucano vs Pilatus PC9
Регистрационный номер : G-SFTS [2] With the addition of a Pratt & Whitney Canada PT-6A turboprop engine, the NDN Aircraft Ltd NDN-1 Firecracker became the Turbo Firecracker. The first, G-SFTR, first flew in September 1983. Two more were built: G-SFTS, as seen here, and G-SFTT, all of which were acquired by Carlisle-based Specialist Flying Training Ltd.
-
Air Pictorial 1977-08 / M.Allward - Desmond Norman's NDN-1 Firecracker /Design Profile/
Регистрационный номер : G-NDNI [19] The distinctive wing plan form and the excellent view from the cockpit are evident in this photo of the NDN-1 Firecracker, taken during its maiden flight on 26th May 1977. Desmond Norman is in the front seat and Andy Coombe in the rear
-
Air Pictorial 1977-07
Регистрационный номер : G-NDNI [19] The NDN 1 Firecracker two-seat aerobatic trainer, G-NDNI, made its first flight at Goodwood on 26th May 1977.
-
Air Pictorial 1977-07
Регистрационный номер : G-NDNI [19] The Firecracker at Goodwood being prepared for the Paris Air Show; colour scheme is pale green with dark green trim
-
Air Pictorial 1977-08 / M.Allward - Desmond Norman's NDN-1 Firecracker /Design Profile/
Регистрационный номер : G-NDNI [19] The Firecracker at Paris at the start of the Air Show, only a week alter the aircraft had made its first flight
-
Air Pictorial 1977-08 / M.Allward - Desmond Norman's NDN-1 Firecracker /Design Profile/
Регистрационный номер : G-NDNI [19] The one-piece canopy affords an excellent view from the ”stepped" cockpit
-
Air Pictorial 1977-08 / M.Allward - Desmond Norman's NDN-1 Firecracker /Design Profile/
Регистрационный номер : G-NDNI [19] Puzzle picture. The flat plates near the top of the Firecracker's fin are not auxiliary tail surfaces, but the glide slope receiver aerials!
-
Air International 1981-02 / J.Fricker - The Norman Firecracker /Trainer with a difference/ (2)
Регистрационный номер : G-NDNI [19] Это единственный построенный поршневой NDN-1 - вместе с одним NDN-1T он используется в школе летчиков-испытателей США до сих пор.
-
Air Pictorial 1978-01
Регистрационный номер : G-NDNI [19] Prototype NDN 1 Firecracker G-NDNI in a new camouflage scheme and with its wheels up
-
Air International 1982-08 / R.Braybrook - Visits to another world
Регистрационный номер : G-NDNI [19] The Fieldmaster and the Firecracker are products of NDN Aircraft, a "small, privately-owned design organisation with a staff of 30 which develops aircraft for other companies to manufacture in series".
-
Aeroplane Monthly 1978-01 / News Spotlight
Регистрационный номер : G-NDNI [19] Seen on a flight from its Goodwood base, Desmond Norman’s NDN-1 Firecracker is now undergoing wheels-up tests following the fitment of a hydraulic system. Stalling speeds have proved to be lower than anticipated, and both take-off and landing weights have been increased.
-
Air International 1981-02 / J.Fricker - The Norman Firecracker /Trainer with a difference/ (2)
Регистрационный номер : G-NDNI [19] The lines of the Firecracker can be described as purposeful rather than elegant. A particular characteristic of the design is the low aspect ratio of the wing, chosen with military flying training requirements in mind.
-
Air International 1981-02 / J.Fricker - The Norman Firecracker /Trainer with a difference/ (2)
Регистрационный номер : G-NDNI [19] Among the unusual features of the Firecracker is its ventral air brake, seen extended in this view.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v4
Регистрационный номер : G-NDNI [19] NDN 1 Firecracker.
-
Мировая Авиация 203
Регистрационный номер : G-SFTR Хотя NDN-1T проиграл в тендере британских ВВС на новый УТС, две машины были поставлены государственной школе подготовки летчиков-испытателей (NTPS) в США.
-
Air International 1982-11 / Airdata File
The original Firecracker NDN-1 carrying four tiers of Oerlikon SURA-D rockets.
-
Air Pictorial 1977-08 / M.Allward - Desmond Norman's NDN-1 Firecracker /Design Profile/
Firecracker cockpit. The seats recline slightly in modern combat aircraft style. The flight instruments only are duplicated in the rear seat
-
Air International 1981-02 / J.Fricker - The Norman Firecracker /Trainer with a difference/ (2)
Both cockpits of the prototype are seen in this photograph; the military intentions of the Firecracker are immediately obvious, with the large amount of space available for panel instruments and side consoles.
-
Air Pictorial 1977-08 / M.Allward - Desmond Norman's NDN-1 Firecracker /Design Profile/
Only simple tooling is required to build the Firecracker. Sketches show (left) the Wing Centre-Section Assembly Jig and (right) the Fuselage Frame Sub-Assembly Jig
-
Air International 1981-02 / ??? - World Directory of Military Trainers 1981
NDN Aircraft NDN-1 Firecracker
-
Air International 1981-02 / J.Fricker - The Norman Firecracker /Trainer with a difference/ (2)
This three-view drawing depicts the NDN-5 Turbo-Firecracker. a prototype of which is now under construction.
- Фотографии