NDN Firecracker / Turbo Firecracker
Варианты:
NDN - Firecracker / Turbo Firecracker - 1977 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1977


Учебно-тренировочный самолет начальной и продвинутой летной подготовки
Описание
Фотографии
NDN. Самолеты
  
   Найджел Десмонд Норман был одним из основателей компании "Britten-Norman Aircraft Company", которая строила такие известные самолеты, как Defender, Islander и Trislander. В начале 1976 года Н.Д. Норман основал компанию "NDN Aircraft Ltd" для разработки нового военного двухместного учебно-тренировочного самолета начальной летной подготовки, названного NDN 1 Firecracker. Прототип самолета был облетан 26 мая 1977 года. Он конструктивно представлял собой свободнонесущий низкоплан с убирающимся трехопорным шасси с носовой стойкой и двумя тандемными закрытыми кабинами. Турбовинтовой вариант был облетан 1 сентября 1983 года, он получил обозначение NDN 1T Turbo Firecracker, позже были построены три машины для компании "Specialist Flying Training Ltd" (позже "Hurn").
<...>


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   NDN-1T Turbo Firecracker

   Тип: учебно-тренировочный самолет начальной и продвинутой летной подготовки
   Силовая установка: один ТВД Pratt & Whitney Aircraft of Canada PT6A-25A мощностью 715 л. с. (533 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 2440 м - 420 км/ч; практический потолок 8445 м; дальность со стандартным запасом топлива 1231 км
   Масса: пустого 1043 кг; максимальная взлетная 1928 кг
   Размеры: размах крыла 7,92 м; длина 8,33 м; высота 3,25 м; площадь крыла 11,89 м2
   Вооружение: четыре подкрыльевых узла подвески для средств поражения общей массой до 726 кг - пулеметные контейнеры, бомбы или блоки НАР
Компания "Hunting" предлагала самолет Turbo Firecracker на тендер британских ВВС на перспективный УТС начальной летной подготовки - для замены Jet Provost. Победителем стал Shorts Tucano, что привело к закрытию программы Turbo-Firecracker, не получившей других заказов.
26 мая 1977г.: совершил полет прототип двухместного учебного и спортивного самолета NDNA Firecracker, предназначенного как для гражданского, так и для военного применения.
The Firecracker prototype was built and flown at Goodwood, and the Sussex Downs provide an attractive backdrop for many of the photographs that have been taken to date - including those illustrating this account. Total flying is approaching 300 hrs and a second prototype is now being built, with PT6A turboprop engine.
The Norman NDN-1 Firecracker prototype - one of the new-generation primary/basic trainers now available to military users.
The long wheelbase and slightly nose-down sit of the Firecracker on the ground are apparent in the view.
With the addition of a Pratt & Whitney Canada PT-6A turboprop engine, the NDN Aircraft Ltd NDN-1 Firecracker became the Turbo Firecracker. The first, G-SFTR, first flew in September 1983. Two more were built: G-SFTS, as seen here, and G-SFTT, all of which were acquired by Carlisle-based Specialist Flying Training Ltd.
The distinctive wing plan form and the excellent view from the cockpit are evident in this photo of the NDN-1 Firecracker, taken during its maiden flight on 26th May 1977. Desmond Norman is in the front seat and Andy Coombe in the rear
The NDN 1 Firecracker two-seat aerobatic trainer, G-NDNI, made its first flight at Goodwood on 26th May 1977.
The Firecracker at Goodwood being prepared for the Paris Air Show; colour scheme is pale green with dark green trim
The Firecracker at Paris at the start of the Air Show, only a week alter the aircraft had made its first flight
The one-piece canopy affords an excellent view from the ”stepped" cockpit
Puzzle picture. The flat plates near the top of the Firecracker's fin are not auxiliary tail surfaces, but the glide slope receiver aerials!
Это единственный построенный поршневой NDN-1 - вместе с одним NDN-1T он используется в школе летчиков-испытателей США до сих пор.
Prototype NDN 1 Firecracker G-NDNI in a new camouflage scheme and with its wheels up
The Fieldmaster and the Firecracker are products of NDN Aircraft, a "small, privately-owned design organisation with a staff of 30 which develops aircraft for other companies to manufacture in series".
Seen on a flight from its Goodwood base, Desmond Norman’s NDN-1 Firecracker is now undergoing wheels-up tests following the fitment of a hydraulic system. Stalling speeds have proved to be lower than anticipated, and both take-off and landing weights have been increased.
The lines of the Firecracker can be described as purposeful rather than elegant. A particular characteristic of the design is the low aspect ratio of the wing, chosen with military flying training requirements in mind.
Among the unusual features of the Firecracker is its ventral air brake, seen extended in this view.
NDN 1 Firecracker.
Хотя NDN-1T проиграл в тендере британских ВВС на новый УТС, две машины были поставлены государственной школе подготовки летчиков-испытателей (NTPS) в США.
The original Firecracker NDN-1 carrying four tiers of Oerlikon SURA-D rockets.
Firecracker cockpit. The seats recline slightly in modern combat aircraft style. The flight instruments only are duplicated in the rear seat
Both cockpits of the prototype are seen in this photograph; the military intentions of the Firecracker are immediately obvious, with the large amount of space available for panel instruments and side consoles.
Only simple tooling is required to build the Firecracker. Sketches show (left) the Wing Centre-Section Assembly Jig and (right) the Fuselage Frame Sub-Assembly Jig
NDN-1 Firecracker
NDN Aircraft NDN-1 Firecracker
This three-view drawing depicts the NDN-5 Turbo-Firecracker. a prototype of which is now under construction.