Cierva/De Havilland C.24
De Havilland C.24
Страна: Великобритания
Год: 1931
Автожир
Единственный экземпляр
Описание:
Cierva (автожиры X. Сиервы)
Flight, November 1932
British Aircraft
Фотографии

Cierva (автожиры X. Сиервы)

<...>
   Автожир С.24 с двухместной кабиной был разработан и построен фирмой "de Havilland Aircraft Со.", несущий винт для него изготовила фирма Сиервы. Единственный экземпляр с мотором de Havilland Gipsy III мощностью 120 л. с. (90 кВт) с трехлопастным винтом был впервые облетан Сиервой в сентябре 1931 года. Впоследствии он получил двухлопастный винт и в этой конфигурации под названием С.26 совершил в 1932 году тур по Европе. Позднее его сохранили в качестве музейного экспоната.
   Один из самых маленьких автожиров - одноместный промежуточный аппарат С.25 - был построен фирмой "Comper Aircraft" и облетан в начале 1933 года. Фюзеляж, по-видимому, сделали на базе авиетки Comper Swift с модифицированным хвостовым оперением и низко расположенным крылом малого размаха. Аппарат имел звездообразный мотор Pobjoy Niagara R мощностью 85 л. с. (63 кВт). Несмотря на высокие характеристики, заказов на него не последовало.
   В 1932 французская фирма "Liore-et-Olivier" приобрела лицензию Сиервы. На основе детального изучения конструкции С.19 Mk IV она построила аппарат С.27 с фирменным обозначением CL.10 в честь Сиервы и французского разработчика Жоржа Лепере. С.27 был автожиром с двухместной кабиной без крыла, мотором Pobjoy мощностью 75 л. с. (60 кВт) и трехлопастным винтом. Он разбился в Орли, совершив всего несколько полетов.
   Далее, согласно нумерации, хотя и не по хронологии идет автожир CL.20 с двухместной кабиной, разработанный Лепере и построенный фирмой "Westland". 5 февраля 1935 года он взлетел в Хэнуорте с закапотированным мотором Niagara III мощностью 90 л. с. (67 кВт). Фирма "Westland" не занималась его доработкой, но интересно заметить, что в 1937 году Питкэйрн в США предложил построить версию, известную как АС.35 с мотором Pobjoy мощностью 110 л. с. (82 кВт), в то время как в 1956 году Лепере, как считают, работал над частной разработкой своего проекта 1934 года для французской компании "Giravia Company". Обозначенный L.30, он должен был иметь трехместную кабину и мотор Continental 145 л. с. (108 кВт).
   Компания "G. & J. Weir" в Глазго построила одноместный автожир, взлетевший в начале лета 1933 года и обозначенный W-1. Так как аппарат построили согласно лицензии Сиервы, ему присвоили номер С.28. Автожир имел мотор Douglas Dryad мощностью 40 л. с. (30 кВт) и двухлопастный винте механической раскруткой. Впоследствии фирма "Weir" строила другие автожиры, и ее достижения в этом деле были восприняты компанией "Cierva" в 1945 году.
   В 1934 году попробовали реализовать идею автожира большого размера. Аппарат С.29 с пятиместной кабиной и незакапотированным звездообразным мотором Armstrong Siddeley Panther II мощностью 600 л. с. (447 кВт) разработала фирма "Westland". Сиерва поставил несущий винт и втулку. Конструкцию сделали из дюралевых труб. Из-за трагической гибели Хуана де ла Сиервы в авиакатастрофе (не на автожире) этот проект пришлось оставить.
<...>

Flight, November 1932

British Aircraft

The Cierva Autogiro Co., Ltd.
Bush House, London, W.C.2

   CENOR JUAN DE LA CIERVA is a Spanish engineer who several years ago conceived the idea of a non-stalling aircraft in which the lift was obtained not from one or more fixed wings but from a rotor with blades free to revolve under the action of the air forces on them. He has had a long and difficult fight to convince the world of the soundness of his ideas, but with a persistence which must receive the most unstinted admiration he has continued to experiment, and it can now be said that the experimental stage is passed and the commercial stage has arrived. The various problems met with in the earlier machines have been overcome, and the Cierva Company feel justified in placing their machines on the market.
   Two models of the Autogiro are available at present in Great Britain, the type C.19 Mark IV and the C.24.

The C.24

   The C.24 Autogiro is a cabin two-seater fitted with de Havilland Gipsy III inverted engine. The front portion of the fuselage is a welded steel tube structure, while the rear portion is of wood construction. The rotor construction is the same as that of the C.19, and like it the rotor is started by the engine via a clutch mechanism. When the rotor has attained a speed of 200 r.p.m. (which it does in something like 45 sec), the rotor is declutched from the engine and the wheel brakes released for the take-off run. A rotor brake is fitted, and is of the internal expanding type. By means of this brake the rotor can be stopped quickly after landing, thus reducing the likelihood of the machine being blown over by a strong wind. The pilot and passenger sit in tandem inside a small but quite comfortable little cabin, and the view from the pilot's seat is very good.
   The principal data of the C.24 are :-
   Rotor diameter 34 ft. (10,4 m.)
   Fixed wing span 19 ft. 6 in. (5, 95 m.)
   Tare weight 1,280 lb. (582 kg.)
   Normal gross weight 1,705 lb. (775 kg.)
   Max. gross weight 1,800 lb. (818 kg.)
   Maximum speed 115 m.p.h. (185 km./h.)
   Cruising speed 100 m.p.h. (161 km./h.)
   Minimum speed 25 m.p.h. (40 km./h.)
   Take-off run 50 yards (45, 7 m.)
   Range at cruising speed 350 miles (563 km.)
The unique Cierva C.24, G-ABLM, has been restored by Hawker Siddeley apprentices at Hatfield. It is hoped that the autogiro will be displayed at Salisbury Hall, Hatfield.
Единственный автожир С.24 восстановили для экспонирования в Музее самолетов "Mosquito" в Великобритании, где он стоял еще в конце 2009 года. Хорошо видна закрытая кабина машины.
THE NEW AUTOGIRO: Front view of the latest type, built for the Cierva Autogiro Company by the De Havilland Aircraft Company. The engine is a "Gipsy III."
A STRANGE-LOOKING BEAST: The De Havilland-built Autogiro has but three rotor blades. A wheel under the nose prevents overturning on the ground.
STARTING ON ITS FIRST LONG RACE: The "Autogiro" cabin machine, piloted by Mr. Brie, averaged 103.5 m.p.h. in the London-Newcastle race.
"FORMATING": The two new Autogiros are here seen taking off at Stag Lane aerodrome, the C.24 piloted by Senor de la Cierva and the C.19 Mark IV by Captain Rawson.
American interest in the cabin Autogiro at Hanworth: (Left to right) - Larsen, H. Pitcairn, A/M. J. G. Weir, Senor de la Cierva, T. Ray, R. A. C. Brie.
FOREIGN INTEREST IN THE AUTOGIRO: A small French mission recently visited England to study the Cierva machines. Here some of its members are seen with representatives of the Cierva company. From left to right: P. Cour, G. Prat, L. Bourdin, J. de la Cierva, G. Lepere, and A. H. Rawson.
DISTINGUISHED VISITORS TO A.S.T.: On July 28 three "Autogiros" flew from Hanworth to Hamble, carrying three distinguished Italian visitors, who are seen in this group, which includes, from left to right, Mr. Marsh (pilot), Senior de la Cierva, H.R.H. the Duke of Aosta, Commendatore Mameli, Italian Charge d'Affaires, Col. Bitossi, Italian Air Attache, and Mr. Brie, chief pilot.
G-ABLI in varied company. Note the single porthole behind the pilot’s cabin - was this prior to the Karachi flight or afterwards? Recognisable among the aircraft in the photograph are Cierva C24 G-ABLM (withdrawn from use December 1934); Puss Moth; Dessoutter (either G-ABFO or G-ABRN); Hendy 302 G-AAVT; Junkers F.13ge G-ABDC (sold in Sweden December 1934) and Comper Swift G-ABPE. Can anyone name and date the occasion?
The de Havilland-built Cierva C.24 at Stag Lane on August 8, 1931 during construction. This aircraft still exists and is currently on display at the Mosquito Museum at Salisbury Hall.
WILL IT COME TO THIS?: A FLIGHT Artist's conception of the result of combining three types which seek to avoid stalling and spinning; the Autogiro, the "Ente" and the Pterodactyl. The name might be something short and snappy, like "Pteroautogirentedactyl."