Savoia-Marchetti / SIAI S.57 / S.58 / S.59
Варианты:
Savoia-Marchetti / SIAI - S.57 / S.58 / S.59 - 1923 - Италия
Страна: Италия
Год: 1923
Летающая лодка

Летающая лодка, бомбардировщик и разведчик
Описание:
Savoia-Marchetti S.57 и S.59
Flight, April 1925
THREE "SAVOIA" SEAPLANES
Flight, July 1925
THE SAVOIA S.52 AND S.58 BATTLE 'PLANES
Flight, October 1928
Berlin Aero Show 1928
Фотографии

Savoia-Marchetti S.57 и S.59

Летающая лодка-разведчик S.57 имела однореданный корпус и деревянную конструкцию. Пилот и стрелок-наблюдатель размещались в тандемно расположенных открытых кабинах в носовой части. На самолет был установлен 250-сильный (186 кВт) ПД Isotta-Fraschini V6, а вооружение состояло из единственного 7,7-мм пулемета Fiat на кольцевой турели над кабиной наблюдателя.
   Два прототипа были построены в 1923 году. Экспериментальный S.57bis был оснащен 300-сильным (224 кВт) ПД Hispano-Suiza 42. Размах крыла S.57 составлял 11,25 м, максимальная взлетная масса - 1605 кг, а максимальная скорость - 215 км/ч.
   Самолет S.59, прототип которого взлетел в 1925 году, создавался как дальнейшее развитие летающей лодки S.16 и должен был использоваться в качестве разведчика и бомбардировщика эскадрильями морской авиации итальянских ВВС.
   Экипаж самолета S.59 размещался в двух расположенных рядом открытых кабинах перед крылом, а также в нижней кабине с пулеметом Lewis на подвижной установке.
   Так как мощность установленного на прототипе 360-сильного (268 кВт) мотора Rolls-Royce Eagle была недостаточной, на первые серийные самолеты устанавливали 400-сильный (298 кВт) ПД Lorraine-Dietrich 12Db. Учитывая ограниченные характеристики машин с этой силовой установкой, в 1926 году для итальянских ВВС построили только 40 S.59. В том же году один S.59, получивший имя "Buenos Aires", совершил перелет из Нью-Йорка в Буэнос-Айрес.
   Самолет S.59bis 1927 года выпуска отличался от предшественника только более мощным двигателем Isotta-Fraschini Asso 500 и строился большими сериями как самой фирмой "Savoia-Marchetti" (82 машины), так и фирмами CANT (50) и Macchi (50). Поставки этих летающих лодок завершились к 1930 году.
   Этим самолетом были вооружены, как минимум, пять эскадрилий итальянских ВВС. В 1928 году 51 летающая лодка S.59bis составила основу очень эффектной авиагруппы, совершившей круиз по западному Средиземноморью.
   В 1930-х годах многие S.59bis получили предкрылки Handley Page на верхнем крыле. После вывода из состава боевых частей в 1937 году машина еще долгие годы использовалась в качестве учебной.
   Лодки S.59bis поставлялись на экспорт в Аргентину (10 самолетов) и в Румынию (восемь). Гражданский вариант S.59P, созданный в 1928 году, получил закрытую кабину в носовой части для четырех пассажиров и двух членов экипажа.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Savoia-Marchetti S.59bis

   Тип: летающая лодка, бомбардировщик и разведчик
   Силовая установка: один рядный ПД Isotta-Fraschini Asso 500 мощностью 510 л. с. (380 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 200 км/ч; потолок 4550 м; продолжительность полета 5 ч
   Масса: пустого снаряженного 1950 кг; максимальная взлетная 2950 кг
   Размеры: размах крыла 15,50 м; длина 10,36 м; высота 3,50 м; площадь крыла 60,00 мг
   Вооружение: один 7,7-мм пулемет Lewis и до 280 кг бомб на внешней подвеске

Flight, April 1925

THREE "SAVOIA" SEAPLANES

   ONE of the best-known, and perhaps the most active, of the Italian aviation concerns is the Societa Idrovolanti Alta Italia (S.I.A.I), which has its works at Sesto Calende and offices in Milan. During the War the original Savoia company was responsible for an enormous output of aircraft and components. Since then the S.I.A.I. has produced a number of successful and interesting machines, mainly of the flying boat type.
<...>
   The Savoia S.57bis is a high-speed reconnaissance two-seater flying boat, and differs from the previous machine (S.16ter) not only as regards size, but in the general design, although in most respects it follows usual Savoia practice. It is a pusher biplane of the two-bay type, and the top plane, which is "straight," is very slightly larger in span and chord than the lower plane. The latter is set at a dihedral angle and is provided with wing-tip floats. The single pair of interplane struts on each side is inclined slightly outwards, so that the overhang of upper and lower planes is about the same. Unbalanced ailerons are fitted to the top planes only.
   The 300 h.p. Hispano-Suiza engine is mounted in a semi-enclosed nacelle, as on the S.16ter. The tail surfaces include a raked, rectangular, stabilising surface with divided but unbalanced elevators, and a triangular, vertical fin and unbalanced rudder.
   As regards the hull, this is very much the same as that of the S.16ter, the pilot's and gunner's cockpits being arranged in tandem well forward of the main planes.
   The principal characteristics of the S.57bis are :-
   Span 36 ft. 10 ins. (top), and 33 ft. 9ins. (bottom).
   Chord 6 ft. (top) and o ft. (bottom).
   Overall length 30 ft.
   Wing area 387-3 sq.ft.
   Weight empty 2,315-25 lbs.
   ,, loaded 1,212-75 lbs.
   ,, per square foot 9 lbs.
   ,, per horse-power 11-3 lbs.
   Speed range 59-145 m.p.h.
   Climb to 3,000 ft 2 mins. 55 secs.
   ,, to 16,000 ft. 48 mins.
   Range of action 5 hrs.

Flight, July 1925

THE SAVOIA S.52 AND S.58 BATTLE 'PLANES

   In our issue for April 9 last we published an illustrated description of some of the aircraft constructed by the Societa Idrovolanti Alta Italia (S.I.A.I.), of Sesto Calende, including the S.16 ter. flying boat on which Col. di Pinedo recently accomplished a successful flight from Rome to Australia. We also referred to certain other types constructed by this firm, and, in view of the fact that the .splendid flight referred to above has brought into prominence the name of S.I.A.I., we think it may be of interest if we give this week some brief particulars, with illustrations, of two of these other "Savoia" machines - both of the fighter class.
<...>
   We now come to the second Savoia machine, the S.58; this is a single-seater flying boat fitted with a 300 h.p. Hispano-Suiza engine. It follows typical Savoia practice, and in many respects it is similar to the S.57 (a two-seater fast reconnaissance) which we described in our previous article (FLIGHT, April 9, 1925), so that we need not do more than refer to its principal features.
   Apart from the fact that it is a single-seater, the S.58 differs from the S.57 mainly in an improved "cleanness” in design. Also, the lower plane of the "58" is smaller, both in chord and span, than that of the "57," although the dimensions of the top plane are much the same in both types. This results in adding to the stagger effect in the "58," for the trailing edges of the top and bottom planes being practically in line, the leading edge of the top plane is well forward. The wings are of the two-bay-with-dihedral-on-lower-plane type, and the 300 h.p. Hispano engine is enclosed in a neat streamline radiator-in-nose nacelle mounted high up close to the top plane. The hull is of the single-step, concave-bottom Savoia type.
   The first model of this type, as soon as it was completed, established a world's altitude record (5,831 m. = 19,125-6 ft.) for seaplanes with 250 kgs. load, on August 25, 1924, piloted by pilot Bacula.
   The principal characteristics of the S.58 are :-
   Span 36 ft. 10 ins. (top), 32 ft. 7 ins. (bottom).
   Chord 5 ft. 11 ins. (top), 5 ft. 5 ins. (bottom).
   Gap 5 ft. 10 ins.
   O.A. length 30 ft.
   Height 8 ft. 9 ins.
   Wing area 356-35 sq. ft.
   Weight, empty 2,205 lbs.
   „ fully laden 2,932-6 lbs.
   „ per sq. ft. 8-1 lbs.
   „ per H.P. 9-7 lbs.
   Speed range 50-155 m.p.h.
   Climb to 3,280 ft. 1 min. 45 secs.
   „ to 16,400 ft. 20 mins. 15 secs.
   Range 2 1/2 - 3 1/2 hrs.

Flight, October 1928

Berlin Aero Show 1928

The Savoia S.59

Strictly speaking, the Savoia S.59 flying-boat exhibited on the Italian stand is not a commercial machine in that it is evidently a training type, and it is not therefore proposed to give a detailed description of it here. One of our photographs will show the general appearance of the machine.
В 1925 году 18 S.57 были поставлены итальянским ВВС, использовавшим их для обучения. Часть самолетов попала в строевые эскадрильи для ознакомительных полетов.
Side view of the Savoia S.57 fast reconnaissance flying boat fitted with a 300 h.p. Hispano-Suiza engine.
The SIAI S.58 single-seat fighter flying-boat
THE SAVOIA S.58: Side view of the single-seater fighter flying boat.
THE SAVOIA S.58: Three-quarter front view of the single-seater fighter flying boat, fitted with 300 h.p. Hispano-Suiza.
Десять S.59bis использовались аргентинскими военными в 1927-1935 годах. На них стояли 450-сильные (336 кВт) ПД Dietrich, а вооружение включало два 7,65-мм пулемета и четыре 12-кг бомбы.
Savoia-Marchetti S.59.
The Italian Flying-Boat: View from above of the Savoia S.59.
SIAI-Marchetti S.59P I-AACO (c/n 9566) joined the SAM fleet from AEI in late 1934.
Savoia S.57b Reconnaissance Flying Boat 300 hp Hispano-Suiza Engine
Savoia S.58 300 hp Hispano-Suiza Engine