BAT FK-26 Commercial
Страна: Великобритания
Год: 1919


Гражданский транспортный самолет с экипажем из одного человека
Описание:
ВАТ F.K.26
Flight, July 1920
The Olympia Aero Show 1920
Фотографии

ВАТ F.K.26

Первая мировая война близилась к концу, и многие авиастроители стали переориентироваться на разработку гражданских транспортных самолетов. ВАТ F.K.26, спроектированный Фредериком Колховеном, можно назвать первой послевоенной машиной, специально предназначенной для этой роли. Вместительный фюзеляж был деревянным, покрытым тканью и рассчитан на размещение 4 пассажиров в кабине длиной 2,44 м, находившейся перед открытой кабиной пилота.
   Прототип, построенный на "Willesden", лондонском заводе ВАТ, взлетел в Хендоне в апреле 1919 года. Вскоре поднялся в воздух и второй самолет, выставлявшийся на первой выставке воздушного транспорта, проходившей в Амстердаме в июле того же года. Третья машина, обозначенная ВАТ Commercial Mk 1, была показана на авиационной выставке Olympia Aero Show в июле 1920 года, а четвертая, выпущенная в ноябре 1919 года, оказалась последним самолетом, выпущенным ВАТ (компания закрылась), и летала на маршруте до Парижа в компании "Instone Air Line".


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   BAT F.K.26

   Тип: гражданский транспортный самолет с экипажем из одного человека
   Силовая установка: V-образный двигатель Rolls-Royce Eagle VII мощностью 350 л. с. (261 кВт)
   Характеристики: максимальная скорость на уровне моря 196 км/ч: начальная скороподъемность 305 м/мин; практический потолок 2440 м: дальность полета 966 км
   Масса: максимальная взлетная 2041 кг
   Размеры: размах крыла 14,02 м; длина 10,57 м; высота 3,43 м
   Полезная нагрузка: до четырех пассажиров

Flight, July 1920

The Olympia Aero Show 1920

The machines

British Aerial Transport Co., Ltd. (STAND 46) 38, Conduit Street, London, W. 1.

   Two B.A.T. machines are exhibited by this firm: the "Commercial Mark I" and the "Bantam A.B.C. Wasp II." The former, which was fully described in FLIGHT for April 17, 1919, is noteworthy in bearing the distinction of being the first post-war aeroplane constructed solely for commercial purposes. It is a tractor biplane of the cabin-fuselage type fitted with a 350 h.p. Rolls-Royce Eagle VIII engine. In actual performance it is capable of taking a useful and remunerative load of 1,000 lbs., with sufficient fuel on board to give her an effective range of 660 miles at an economical cruising speed of 110 m.p.h. Constructionally, the machine is clean, simple and straightforward throughout, which makes for ease and economy in effecting running repairs. The cabin - 8 ft. long by 6 ft. high by 3 ft. 3 in. wide - has no internal cross-bracings or obstruction to obstruct the freedom of movement and comfort of the passengers carried. That such a large cabin could be introduced into a machine of such relatively small over-all dimensions (the fuselage measures only 35 ft. and the span 46 ft.) is exceptional, especially as it has been attained without sacrificing any strength at the cabin part of the fuselage.
   A strong and sturdy landing chassis, a combination of elastic and Oleo shock absorbers, is fitted, which, together with the machine's low landing speed (45 m.p.h.), allows safe landings being made under most trying circumstances
Одно из последних творений Фредерика Кольховена в Англии, создавшего под эгидой "Бритиш Эриал Трэнспорт Кампани" коммерческий самолет B.A.T. F.K.26, способный перевозить четырех пассажиров.
Современные исследователи полагают, что Колховен размещал пилота над и за пассажирской кабиной, чтобы увеличить его шансы на выживание в случае катастрофы, так как он является единственным человеком на борту, способным дать точное изложение аварийной ситуации.
The F.K.26 commercial passenger or mail-carrier (400 lbs. load), which has already carried out a good deal of cross-country work as well as many trips to Belgium and Holland.
Side view of the B.A.T. "Commercial"
The Commercial Mark I.
AIR CONFERENCE VISIT TO WADDON: The photo, shows in the foreground a B.A.T. Commercial machine owned by the Instone Air Line and other machines in line.
D.H.16 G-EAQS of AT&T and BAT F.K.26 G-EAPK of Instone at Hounslow in August 1921. Note the position of the pilot's cockpit in the latter. It was apparently designed to give the pilot maximum safety in a crash.
Typical machines at Waddon, alias Croydon, in 1920. On the left is a D.H.16 (a modified D.H.9) used by A.T.T., and on the right is a Koolhoven B.A.T. used by Instone Air Line. In the background an Instone Vickers Vimy Commercial may just be seen.
The Koolhoven F.K. 26 is one of a number of pioneer types and was obtained from a source apparent in this photograph of the machine being shipped to Holland some little time back.
MODERN CABIN MACHINES: The B.A.T., F.K. 26.
THE B.A.T. FOUR-SEATER COMMERCIAL AT OLYMPIA: 1, Sketch of the pilot's seat and control. 2, Detail of the trimming gear. 3, Diagram of the tail plane trimming gear
ON THE B.A.T. COMMERCIAL: Left, the interplane strut attachment; right, the wing|tip skid, and in the centre the undercarriage
THE B.A.T. COMMERCIAL AT OLYMPIA: Diagram showing the arrangement of the formers in the fuselage.