Поиск по сайту:
Описание
Страна : Великобритания
Год : 1919
Легкий пассажирский самолет с одним пилотом
de Havilland DH.16
Конец Первой мировой войны был неудачным временем для появления новых гражданских самолетов на рынке, переполненном дешевыми бывшими военными аэропланами. Было много попыток конверсии военных моделей. Самолет DH.16 являлся реконструированным аэропланом DH.9A с более высоким фюзеляжем для размещения четырех пассажиров в закрытом салоне. После первого полета в Хендоне в марте 1919 года DH.16 продали компании "Aircraft Transport & Travel Ltd." для прогулочных полетов. Затем 25 августа 1919 года эта машина открыла авиалинию между Лондоном и Парижем.
Всего сделали девять DH.16. Все, кроме одного, летали в компании AT&T. Одну машину продали заказчику в Буэнос-Айрес, откуда она совершала рейсы в Монтевидео. Первые шесть экземпляров имели моторы Rolls-Royce Eagle VIII мощностью 320 л. с. (239 кВт), а на последние три установили более мощные Napier Lion. Компанию AT&T закрыли в декабре 1920 года. Семь ее уцелевших DH.16 (один разбился) сдали на хранение.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
de Havilland DH.16
Тип: легкий пассажирский самолет с одним пилотом
Силовая установка: W-образный поршневой мотор Napier Lion мощностью 450 л. с. (336 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость 219 км/ч на оптимальной высоте; крейсерская скорость 161 км/ч на оптимальной высоте; начальная скороподъемность 305 м/мин; практический потолок 6400 м; дальность полета 684 км
Масса: пустого самолета 1431 кг; максимальная взлетная 2155 кг
Размеры: размах крыльев 14,17 м; длина 9,68 м; высота 3,45 м; площадь крыльев 45,50 м2
Полезная нагрузка: до четырех пассажиров
Описание:
- de Havilland DH.16
- Flight, December 1919
THE PARIS AERO SHOW 1919 - Flight, January 1920
The Paris Aero Show 1919
Фотографии
-
Мировая Авиация 103
Пять аэропланов DH.16, ранее принадлежавших компании AT&T, списали в 1922 году, еще два некоторое время использовали для доставки почты. Один из них разбился в 1923 году, уцелевшую машину впоследствии также утилизировали.
-
Aeroplane Monthly 1987-04 / J.Stroud - Wings of Peace
The first D.H.16. On some examples the exhaust system was changed.
-
Aeroplane Monthly 1987-04 / J.Stroud - Wings of Peace
Прототип D.H.16 в первом полете с ранней регистрацией K-130, впоследствии замененной на международную G-EACT.
The first D.H.16, with Airco markings and registered K-130. -
Aeroplane Monthly 1974-01 / P.Moss - Wings for the Empire (1)
Airco D.H.16 G-EACT of AT&T made the second London-Paris flight as K-130 on August 25, 1919.
-
Aeroplane Monthly 1974-01 / P.Moss - Wings for the Empire (1)
Airco D.H.16 G-EACT of AT&T made the second London-Paris flight as K-130 on August 25, 1919.
-
Aeroplane Monthly 1974-01 / P.Moss - Wings for the Empire (1)
The Airco D.H.16, K-130, as used on the first London-Paris services in 1920. It carried four passengers in facing pairs. Note the RAF roundels and rudder stripes.
-
Flight 1939-06 / Flight
7 июля 1919г.: открыт первый аэропорт Лондона Хоунслоу Хит. Началась эра международных полетов.
Messrs. S. Instone and Co., Ltd., and their new London-Paris service from Hounslow Aerodrome: The "mail" arrives per sidecar;
The two-passenger Airco D.H.4 used by Air Transport and Travel for the first commercial services to Paris from Hounslow Heath - with freight delivery sidecar in the foreground. D.H.16s were also used. -
Aeroplane Monthly 1987-04 / J.Stroud - Wings of Peace
AT&T's D.H.16 G-EALM with cabin top opened and passenger with lifejacket. Note the exhaust pipe running behind the access ladder.
-
Flight 1920-02 / Flight
Messrs. S. Instone and Co., Ltd., and their new London-Paris service from Hounslow Aerodrome: The "mail" is loaded aboard the Airco express 'bus
-
Мировая Авиация 73
17 мая 1920г.: de Havilland DH. 16 (G-EALU) выполнил полет из Кройдона в Скипхол, открыв линию Амстердам-Лондон, которую обслуживали самолеты компаний KLM и "AT&T". На снимке: летчик Джерри Шоу и два журналиста приветствуют покидающего самолет директора компании KLM Альберта Плесмана.
-
История Авиации 2002-05 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (4)
Таможенник проверяет правильность оформления летных документов у пилота D.H.16 авиакомпании AT&T перед вылетом в Париж.
-
Aeroplane Monthly 1987-04 / J.Stroud - Wings of Peace
The Aircraft Transport & Travel D.H.16 K-130 at Hounslow on August 25, 1919.
-
Flight 1919-12 / Flight
THE AIRCO 16: This photograph shows the cabin of the standard machine which has been used extensively on the London-Paris air service. The Show machine is similar, except for the engine, which is a 450 h.p. Napier Lion
-
Flight 1920-03 / Flight
HOUNSLOW-PARIS AIR SERVICE AND THE FRENCH RAILWAY STRIKE: A snap on Monday of extra machines being prepared by Aircraft Transport and Travel, Ltd., at Hounslow for the Paris service. The 'plane on the left is the latest D.H.16, with Napier engine, which made its maiden voyage piloted by Mr. Courtney
-
Aeroplane Monthly 1974-01 / P.Moss - Wings for the Empire (1)
AIR CONFERENCE VISIT TO WADDON: The photo, shows in the foreground a B.A.T. Commercial machine owned by the Instone Air Line and other machines in line.
D.H.16 G-EAQS of AT&T and BAT F.K.26 G-EAPK of Instone at Hounslow in August 1921. Note the position of the pilot's cockpit in the latter. It was apparently designed to give the pilot maximum safety in a crash.
Typical machines at Waddon, alias Croydon, in 1920. On the left is a D.H.16 (a modified D.H.9) used by A.T.T., and on the right is a Koolhoven B.A.T. used by Instone Air Line. In the background an Instone Vickers Vimy Commercial may just be seen.Другие самолёты на фотографии: BAT FK-26 Commercial - Великобритания - 1919Vickers Vimy Commercial - Великобритания - 1919
-
Aeroplane Monthly 1987-04 / J.Stroud - Wings of Peace
The Lion-powered D.H.16 G-EARU.
-
Aeroplane Monthly 1987-04 / J.Stroud - Wings of Peace
THE AIRCO STAND: The lady attendant in her flying costume attracted quite a lot of attention. This costume is the design of Lady Duff Gordon (Lucille), and can be carried in a small box and slipped on over the ordinary dress
The unmarked Napier Lion-engined D.H.16 on the Airco stand at the 1919-20 Paris Aero Show. -
Flight 1920-02 / Flight
The Napier Lion installed in an Airco 16
-
Flight 1920-01 / Flight
THE PARIS AERO SHOW: General view. In the foreground the Airco 16
-
Aeroplane Monthly 1987-04 / J.Stroud - Wings of Peace
De Havilland’s D.H.16 G-EALM after its fatal crash at Stanmore on January 10, 1923. Note that it has a replacement port upper aileron, with part of the RAF roundel.
-
Flight 1920-01 / Flight
"THE PARIS Mail”: A D.H.16 and a Handley Page passing each other over the English coast
Другие самолёты на фотографии: Handley Page H.P.18 (W.8) / H.P.30 (W.10) - Великобритания - 1919
-
Aeroplane Monthly 1987-04 / J.Stroud - Wings of Peace
KEITH WOODCOCK'S painting shows Aircraft Transport & Travel’s D.H.16 G-EACT (originally K-130) at Hounslow Aerodrome.
-
Flight 1920-01 / Flight
THE AIRCO 16 : Sketch showing mounting of tail
-
Flight 1920-01 / Flight
ON THE AIRCO 16 : This extremely neat machine has a very Ingenious device for varying the cooling. The radiator is no longer movably mounted, but the amount of air is controlled by slats along the bottom of the nose of the body
-
Flight 1919-12 / Flight
The Airco (D.H.) 16, 450 h.p. Napier Lion
- Фотографии