Варианты
- Bede - BD-5 Micro - 1971 - США
- Option Air - Acapella - 1980 - США
- Bede - BD-12 - 1995 - США
Bede Aviation
Всего два года понадобилось инженеру по эксплуатации компании "North American Aviation" Джеймсу Р. Беде, чтобы в 1960 году вместе с отцом Джеймсом А. Беде создать новую компанию "Bede Aviation Corporation". Джеймс Беде (младший) планировал создавать самолеты для энтузиастов, желающих самостоятельно строить и летать на своих самолетах. Он даже запатентовал свою конструкцию кессонного крыла (Panel-Rib). Эта и другие идеи, сделавшие самолеты облегченными и несложными, стали залогом 17-летнего успеха компании, которая, будучи уже "Bede Aviation Inc", прекратила свое существование в 1977 году из-за финансовых проблем. За эти годы Джеймс Беде создал ряд блестящих конструкций, краткая информация о которых приведена далее.
Модификации BD-5 Micro
BD-5 Micro: одноместный легкий самолет с превосходными летными данными, на его чертежи и наборы для сборки было сделано более 5000 заказов, но затраты на создание и продвижение этого самолета и различные проблемы привели "Bede" к финансовому краху
BD-5A: прототип моноплана с низко расположенным крылом. V-образным хвостовым оперением и двигателем мощностью 40 л.с. Первый полет состоялся 12сентября 1971 года
BD-5B: изначально предназначался для замены модификации BD-5A с крылом большего размаха, но с 1974 года V-образное хвостовое оперение было заменено обычным, мощность двигателя составляла 70 л. с.
BD-5C: улучшенный BD-5B с уменьшенным размахом крыла для демонстрации высшего пилотажа
BD-5D: серийная модификация BD-5C заводской сборки
BD-5S: прототип планера с увеличенным размахом крыла, поднялся в воздух в 1975 году
BD-5J: поршневой двигатель был заменен небольшим турбореактивным
BD-5JP: модификация BD-5J заводской сборки, не дошедшая до серийного выпуска
Самолеты Bede
<...>
BD-7: двух/четырехместный вариант BD-5. прототип с толкающим винтом поднялся в воздух в декабре 1976 года. Разработку BD-6, BD-7 и перспективного одноместного BD-8 остановили, так как компания была занята программой BD-5
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Bede BD 5J
Тип: одноместный спортивный самолет
Силовая установка: один ТРД Microturbo IRS 18 тягой 0.90 кН
Летные характеристики: максимальная скорость на уровне моря 444 км/ч; начальная скороподъемность 472 м/мин; практический потолок 7620 м; дальность полета 941 км
Масса: пустого 204 кг; максимальная взлетная 435 кг
Размеры: размах крыла 5.18 м; длина 3.78 м; высота 133 м, площадь крыла 3,50 м
Описание:
- Bede Aviation
- M.Hardy. Gliders & Sailplanes of the world
Фотографии
-
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
Регистрационный номер: N5BD [4] Jim Bede flying his BD-5 prototype.
-
Air International 2015-07 / S.Valinski - Raising the Bar /Military/
The Aerial Productions International SMART-1 (Small Manned Aerial Radar Target, Model 1), derived from the BD-5J, is a small, lightweight single-engine jet. During WTI the type simulates enemy threats, such as cruise missiles, to present a realistic threat to air and ground forces in training.
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: N502BD [2] Bede BD-5A (40 hp Hirth two-stroke engine), the basic homebuilt version of the Micro
-
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
Регистрационный номер: N501BD [4] Air-to-air view of BD-5-0002 flown by Jim Bede.
-
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
Регистрационный номер: N502BD [2] BD-5-0002 landing at the 1973 Oshkosh FlyIn.
-
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
Регистрационный номер: N501BD [4] -
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
Регистрационный номер: N501BD [4] -
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
James Bede with a prototype BD-5B Micro single-seat light aircraft
A BD-5 shown complete and in component form as received by the build-it-yourself customer. -
Air Enthusiast 1972-07 / Plane facts
Регистрационный номер: N500BD [6] Two photographs of the Bede BD-5 Micro in its latest form with conventional tail unit.
-
Jane's All the World Aircraft 1972 / 07 - Addenda
Регистрационный номер: N500BD [6] The prototype Bede BD-5A Micro single-seat sporting monoplane.
-
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
Регистрационный номер: N500BD [6] The prototype BD-5 with original butterfly tail
-
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
Регистрационный номер: N500BD [6] -
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
Регистрационный номер: N500BD [6] Two more views of the original configuration of the prototype BD-5-01. In the lower photograph Jim Bede gives some impression of the size of the aircraft. The wings can be detached in two minutes, the long and short wings being interchangeable.
-
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
Регистрационный номер: N500BD [6] A close-up of the tail arrangement in the prototype BD-5 with original butterfly tail.
-
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
Регистрационный номер: N501BD [4] Two close-ups of the tail unit, with the upper photograph depicting the earlier, highly swept type, and, below, the now-standard tail.
-
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
Регистрационный номер: N5BD [4] The BD-5J 0001 flying from the Bede headquarters at Newton, Kansas, with the “guv'nor” at the controls.
Prototype Bede BD-5J single-seat homebuilt aircraft (200 lb st Sermel TRS 18 turbojet engine), the jet-powered version of the Micro -
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
Регистрационный номер: N5BD [4] The jet-powered BD-5J
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
Регистрационный номер: N153BD James Bede in the camouflaged BD-5J Micro supplied for evaluation by the US military services
-
Aeroplane Monthly 1976-11 / News Spotlight
Ames Industrial, UK agent for Microturbo of Toulouse, presented the Bede BD-5J belonging to Air Jet International. Powered by a Microturbo TRS-18 turbojet giving 200 lb thrust, it qualifies as the world’s smallest jet aircraft, with a span of 17ft and a length of 12.4ft. Its landing and take-off runs were impressively long for such a mite.
-
Air Pictorial 1976-10 / ??? - Farnborough Report
Регистрационный номер: F-WZAV [2] Flashing past the YC-15's tail on take-off, the Bede BD-5J, F-WZAV, flown by Pierre Baud who's head gives scale ...
-
Air Pictorial 1976-10 / ??? - Farnborough Report
Регистрационный номер: F-WZAV [2] Bede BD-5J F-WZAV using all its 200 lb. thrust
-
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
Bob Bishop makes a high speed pass during the Heading Show.
-
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
Регистрационный номер: N5BD [4] Two BD-5Js of the Bede Jet Team in close formation at this year's Reading Show in the USA.
-
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
Two BD-5Js flown by the Bede demonstration team at Beading, USA.
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 03 - Sailplanes
Регистрационный номер: N504BD Bede BD-5S, a single-seat glider version of the well-known BD-5 and BD-5J powered aircraft
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
Partly completed fuselage of a BD-5 Micro.
-
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
Designer Jim Bede with the moulded fuselage of the prototype BD5. This method of construction was only used on this aircraft and has since been abandoned.
-
Aeroplane Monthly 1980-11 / H.Levy - Oshkosh'80
The Mace Scorchy is a BD-5 conversion powered by a 75 h.p. Revmaster 2100D engine. Normal cruising speed of the Scorchy is 150 m.p.h.
-
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
The cockpit and panel of BD-5-0002. Note how the control column is offset to starboard. The rudder pedals are situated in the extreme nose, glider fashion, the pilot having to sit with legs outstretched.
-
Aeroplane Monthly 1974-09 / A.Ord-Hume - Jim Bede's Micro planes
The cockpit and panel of the jet powered BD-5J.
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
Sectional drawing of the BD-5J jet-powered version of the Bede Micro homebuilt light aircraft
-
Jane's All the World Aircraft 1972 / 01 - Aircraft
Bede BD-5A Micro single-seat sporting monoplane, with additional plan view (right) of BD-5B
-
Air Enthusiast 1972-07 / Plane facts
A general arrangement drawing of the Bede BD-5 Micro in its latest form with conventional tail unit.
-
Jane's All the World Aircraft 1974 / 01 - Aircraft
Bede BD-5 Micro. Dotted lines show long-span wings of BD-5B.
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Bede BD-7 two/four-seat homebuilt sporting monoplane
- Фотографии