Bede BD-5 Micro     1971
Mace M-102 Scorchy     1980
Варианты:
Bede - BD-5 Micro - 1971 - США
Страна: США
Год: 1971


Одноместный спортивный самолет
Описание
Фотографии
Bede Aviation

   Всего два года понадобилось инженеру по эксплуатации компании "North American Aviation" Джеймсу Р. Беде, чтобы в 1960 году вместе с отцом Джеймсом А. Беде создать новую компанию "Bede Aviation Corporation". Джеймс Беде (младший) планировал создавать самолеты для энтузиастов, желающих самостоятельно строить и летать на своих самолетах. Он даже запатентовал свою конструкцию кессонного крыла (Panel-Rib). Эта и другие идеи, сделавшие самолеты облегченными и несложными, стали залогом 17-летнего успеха компании, которая, будучи уже "Bede Aviation Inc", прекратила свое существование в 1977 году из-за финансовых проблем. За эти годы Джеймс Беде создал ряд блестящих конструкций, краткая информация о которых приведена далее.


Модификации BD-5 Micro

   BD-5 Micro: одноместный легкий самолет с превосходными летными данными, на его чертежи и наборы для сборки было сделано более 5000 заказов, но затраты на создание и продвижение этого самолета и различные проблемы привели "Bede" к финансовому краху
   BD-5A: прототип моноплана с низко расположенным крылом. V-образным хвостовым оперением и двигателем мощностью 40 л.с. Первый полет состоялся 12сентября 1971 года
   BD-5B: изначально предназначался для замены модификации BD-5A с крылом большего размаха, но с 1974 года V-образное хвостовое оперение было заменено обычным, мощность двигателя составляла 70 л. с.
   BD-5C: улучшенный BD-5B с уменьшенным размахом крыла для демонстрации высшего пилотажа
   BD-5D: серийная модификация BD-5C заводской сборки
   BD-5S: прототип планера с увеличенным размахом крыла, поднялся в воздух в 1975 году
   BD-5J: поршневой двигатель был заменен небольшим турбореактивным
   BD-5JP: модификация BD-5J заводской сборки, не дошедшая до серийного выпуска


Самолеты Bede

<...>
   BD-7: двух/четырехместный вариант BD-5. прототип с толкающим винтом поднялся в воздух в декабре 1976 года. Разработку BD-6, BD-7 и перспективного одноместного BD-8 остановили, так как компания была занята программой BD-5


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Bede BD 5J

   Тип: одноместный спортивный самолет
   Силовая установка: один ТРД Microturbo IRS 18 тягой 0.90 кН
   Летные характеристики: максимальная скорость на уровне моря 444 км/ч; начальная скороподъемность 472 м/мин; практический потолок 7620 м; дальность полета 941 км
   Масса: пустого 204 кг; максимальная взлетная 435 кг
   Размеры: размах крыла 5.18 м; длина 3.78 м; высота 133 м, площадь крыла 3,50 м
BD-5
Jim Bede flying his BD-5 prototype.
The Aerial Productions International SMART-1 (Small Manned Aerial Radar Target, Model 1), derived from the BD-5J, is a small, lightweight single-engine jet. During WTI the type simulates enemy threats, such as cruise missiles, to present a realistic threat to air and ground forces in training.
BD-5
Bede BD-5A (40 hp Hirth two-stroke engine), the basic homebuilt version of the Micro
Air-to-air view of BD-5-0002 flown by Jim Bede.
BD-5-0002 landing at the 1973 Oshkosh FlyIn.
James Bede with a prototype BD-5B Micro single-seat light aircraft
A BD-5 shown complete and in component form as received by the build-it-yourself customer.
Two photographs of the Bede BD-5 Micro in its latest form with conventional tail unit.
The prototype BD-5 with original butterfly tail
Two more views of the original configuration of the prototype BD-5-01. In the lower photograph Jim Bede gives some impression of the size of the aircraft. The wings can be detached in two minutes, the long and short wings being interchangeable.
A close-up of the tail arrangement in the prototype BD-5 with original butterfly tail.
Two close-ups of the tail unit, with the upper photograph depicting the earlier, highly swept type, and, below, the now-standard tail.
BD-5J
The BD-5J 0001 flying from the Bede headquarters at Newton, Kansas, with the “guv'nor” at the controls.
Prototype Bede BD-5J single-seat homebuilt aircraft (200 lb st Sermel TRS 18 turbojet engine), the jet-powered version of the Micro
The jet-powered BD-5J
James Bede in the camouflaged BD-5J Micro supplied for evaluation by the US military services
Ames Industrial, UK agent for Microturbo of Toulouse, presented the Bede BD-5J belonging to Air Jet International. Powered by a Microturbo TRS-18 turbojet giving 200 lb thrust, it qualifies as the world’s smallest jet aircraft, with a span of 17ft and a length of 12.4ft. Its landing and take-off runs were impressively long for such a mite.
Flashing past the YC-15's tail on take-off, the Bede BD-5J, F-WZAV, flown by Pierre Baud who's head gives scale ...
Bede BD-5J F-WZAV using all its 200 lb. thrust
Bob Bishop makes a high speed pass during the Heading Show.
Two BD-5Js of the Bede Jet Team in close formation at this year's Reading Show in the USA.
Two BD-5Js flown by the Bede demonstration team at Beading, USA.
BD-5S
Bede BD-5S, a single-seat glider version of the well-known BD-5 and BD-5J powered aircraft
 
Partly completed fuselage of a BD-5 Micro.
Designer Jim Bede with the moulded fuselage of the prototype BD5. This method of construction was only used on this aircraft and has since been abandoned.
Others
The Mace Scorchy is a BD-5 conversion powered by a 75 h.p. Revmaster 2100D engine. Normal cruising speed of the Scorchy is 150 m.p.h.
 
The cockpit and panel of BD-5-0002. Note how the control column is offset to starboard. The rudder pedals are situated in the extreme nose, glider fashion, the pilot having to sit with legs outstretched.
The cockpit and panel of the jet powered BD-5J.
BD-5B Micro
Sectional drawing of the BD-5J jet-powered version of the Bede Micro homebuilt light aircraft
BD-5A/B
A general arrangement drawing of the Bede BD-5 Micro in its latest form with conventional tail unit.
Bede BD-5 Micro. Dotted lines show long-span wings of BD-5B.
Bede BD-7 two/four-seat homebuilt sporting monoplane