FK-58
Одноместный истребитель, моноплан смешанной конструкции с закрытой кабиной и убирающимся шасси с хвостовым колесом. Спроектирован в КБ фирмы "Коолховен влиегтуиген" под руководством Э.Шацки. Являлся дальнейшим развитием конструкции истребителя Фоккер D.XXI. Первый опытный образец FK.58 поднялся в воздух в июле 1938 г. С июня 1939 г. началось серийное производство на заводах "Коолховен" в Роттердаме и SABCA в Брюсселе (Бельгия). Самолет состоял на вооружении во Франции с декабря 1939 г.
Выпускались две модификации:
- FK.58 с мотором HS14Aa;
- FK.58 с мотором GR14N39. Оба варианта имели вооружение 4x7,5.
В части французских ВВС успели поступить около 20 самолетов, некоторые из них использовались отдельными звеньями ПВО, прикрывавшими аэродромы в глубине страны. В мае 1940 г. они участвовали в боях с немцами. Производство FK.58 прекращено в мае 1940 г. (завод в Роттердаме разрушен налетами авиации). Последние FK.58A сняты с вооружения французской авиации в июле 1940 г.
FK.58||
Размах:||10,97 м
Длина:||8,68 м
Моторы, количество х мощность:||1x1030 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||2750 кг
Максимальная скорость:||475 км/ч
Практический потолок:||10000 м
Дальность:||750 км
Описание:
- FK-58
- Koolhoven FK 58
- Flight, October 1938
A 300 m.p.h. KOOLHOVEN FIGHTER - Flight, December 1938
The Paris Aero Show
Фотографии
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (1)
The prototype F.K.58, as yet unpainted and without registration. It first flew on July 17, 1938, piloted by Thomas Coppers.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
The Koolhoven F.K.58 Single-seat Fighter Monoplane (1,100 h.p. Hispano-Suiza 14AA engine).
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (1)
The first prototype F.K.58 undergoes a trial run of its 1,000 h.p. Hispano-Suiza 14AA engine. This aircraft was damaged beyond repair when it crashed in Belgium on January 12, 1939.
-
Aeroplane Monthly 1994-05 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (2)
The first prototype, with Koolhoven test pilot Thomas Coppers in the cockpit.
-
Aeroplane Monthly 1994-05 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (2)
HRH Prince Bernhard of the Netherlands being shown the F.K.58 during a visit to the Koolhoven factory. Frits Koolhoven shows him the taps.
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (1)
The second prototype, showing the hydraulically retracted undercarriage; it was raised mechanically on the first aircraft.
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (1)
Регистрационный номер: PH-AVA [2] The second prototype, PH-AVA, which made its maiden flight on February 14, 1939. The undercarriage fairings are unusual.
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (1)
Регистрационный номер: PH-AVA [2] The second prototype, PH-AVA, which made its maiden flight on February 14, 1939. The undercarriage fairings are unusual.
-
Моделист-Конструктор Истребители Второй мировой войны
Регистрационный номер: PH-AVK [2] Серийный истребитель FK.58A перед перелетом во Францию, 1940 г.
The first Gnome-Rhone-powered F.K.58, PH-AVK, which arrived in France in July 1939. Four more followed during mid-August. -
Мировая Авиация 167
Регистрационный номер: PH-AVK [2] FK 58, внешне схожий с Fokker D.XXI, также создававшимся Э. Шацки, включен в правительственный план переоснащения голландских ВВС, но ни один из самолетов так и не был им поставлен.
-
Aeroplane Monthly 1994-05 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (2)
Регистрационный номер: PH-ATO [3] The first prototype F.K.58 as PH-ATO.
The Koolhoven FK 58 (Hispano Suiza 14AA of 1,100 h.p.) has been ordered in quantity by France. -
Aeroplane Monthly 1994-04 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (1)
Регистрационный номер: PH-ATO [3] Refuelling the short-lived first prototype, PH-ATO.
-
Aeroplane Monthly 1994-05 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (2)
Регистрационный номер: PH-AVO [2] A line-up of French F.K.58s with Dutch civil registrations in front of the Koolhoven works at Waalhaven.
France has taken delivery of Koolhoven F.K.58s as shown. It does about 315 m.p.h. -
Aeroplane Monthly 1994-04 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (1)
Регистрационный номер: PH-AVL [2], PH-AVM, PH-AVN, PH-AVO [2], PH-AVP, PH-AVR A line up of six Dutch civil-registered F.K. 58s in front of the Koolhoven works at Waalhaven in mid-1939. Civil registration enabled the fighters to be flown across Belgium for delivery to France.
-
Aeroplane Monthly 1994-05 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (2)
Регистрационный номер: PH-AVL [2] F.K.58 PH-AVL, one of the aircraft delivered to France in August 1939.
-
Flight 1940-03 / Flight
Koolhoven F.K.58 (Holland);
-
Aeroplane Monthly 1994-05 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (2)
An F.K.58 on arrival at the Centre d’Essais at Villacoublay in 1939.
-
Aeroplane Monthly 1994-05 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (2)
F.K. 58 No 1 at Etampes in May 1940.
-
Aeroplane Monthly 1994-05 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (2)
F.K.58A No 11 abandoned at Montpellier-Frejorgues in June 1940.
-
Flight 1938-12 / Flight
The front of the Koolhoven F.K. 58 single-seater fighter, showing the unusual cowling over the two-row Hispano and the bulges beneath the wings for the four Browning guns.
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (1)
Loading the F.K.58’s guns with the “munition train” designed by Koolhoven, a series of boxes containing the ammunition belts.
-
Aeroplane Monthly 1994-05 / H.Hazewinkel - Koolhoven's unwanted fighter (2)
Регистрационный номер: PH-ATO [3] The first prototype F.K.58 after its crash in Belgium.
-
Flight 1938-12 / Flight
The somewhat elaborate retractable undercarriage on the Koolhoven F.K.58 fighter. The gun fairings are also visible.
-
Flight 1938-10 / Flight
KOOLHOVEN F.K.58 (1,030 h.p. Hispano-Suiza)
-
Моделист-Конструктор Истребители Второй мировой войны
Koolhoven FK.58
- Фотографии