Breda Ba.64
Варианты:
Breda - Ba.64 - 1934 - Италия
Страна: Италия
Год: 1934


Двухместный разведчик и штурмовик
Описание:
Breda Ва 64
Flight, November 1935
FOR the AERIAL "ARDITI"
Фотографии

Breda Ва 64

В начале 1930-х годов полковник Амедео Мечоцци был самым активным сторонником штурмовой авиации в Италии. Его энтузиазм привел к разработке машины Breda Ва 64. Этот двухместный свободнонесущий цельнометаллический низкоплан впервые взлетел в 1934 году. Пилот сидел в открытой кабине за двигателем, второй член экипажа - в кабине у задней кромки крыла. Второй прототип построили в одноместном варианте. Он также отличался от своего предшественника убирающимся шасси, стойки которого убирались назад с поворотом в подкрыльные гондолы, при этом колеса частично оставались снаружи.
   Ba 64 строился малой серией в 1936 году. Всего построено 42 самолета в двух вариантах: одноместный Ва 64 monoposto и двухместный Ва 64 biposto. Машины этого типа сняли с вооружения в 1939 году. Последние четыре экземпляра отправили на слом в апреле 1943-го.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Breda Ва 64 biposto

   Тип: двухместный разведчик и штурмовик
   Силовая установка: звездообразный двигатель Alfa Romeo 125 RC.35 мощностью 650 л. с. (485 кВт), либо один звездообразный двигатель Piaggio P. IX Stella мощностью 610 л. с. (455 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 350 км/ч на высоте 4000 м; крейсерская скорость 280 км/ч; набор высоты 5000 м за 18 мин; практический потолок 7000 м; радиус действия 900 км
   Масса: пустого самолета 2030 кг; максимальная взлетная 3034 кг
   Размеры: размах крыла 12,10 м.; длина 9,72 м; высота 3,14 м; площадь крыла 23,50 м2
   Вооружение: два установленных в крыле курсовых пулемета калибра 12,7-мм и два пулемета калибра 7,7-мм, плюс один турельный пулемет калибра 7,7-мм в задней кабине. Все пулеметы марки Breda-SAFAT. Бомбовая нагрузка 541 кг в виде четырех 100-кг бомб на внутренней подвеске в фюзеляже и бомб калибра 12-кг на внешней подвеске под крылом

Flight, November 1935

FOR the AERIAL "ARDITI"
The Breda 64, Representing a New Class of Military Aeroplane Now Being Developed in Italy

   THE Italian Army is said to have formed squads of picked men - Arditi ("dare-devils") they are called - who, with grenades in their hands and daggers in their mouths, would be chosen for particularly dangerous tasks, especially, it is presumed, for surprise attacks by night. Apparently the Italian Air Force is working on somewhat similar lines and, as reported in Flight last week, is testing various "assault" machines whose duties would entail attacking targets of every description, fixed and moving, including, in the latter category, other aeroplanes. As an Italian contemporary puts it, the "quintessence of aerial heroism" would be required in the operation of such aircraft.
   One machine in this class is the new Breda 64 monoplane. It is a low-wing type with a single Piaggio Stella IX engine or an Alfa-Romeo Pegasus type radial designated the 125 R.C.25. Both these units deliver about 600 h.p. and give a speed in the neighbourhood of 220 m.p.h. With a 900 h.p. engine 267 m.p.h. should be attained, with disposable loads varying from 1,540 lb. to 3,080 lb. according to the nature of the work for which the machine is used.
   The framework of the cantilever wings is of chrome molybdenum steel tubing, welded and covered partly with duralumin sheeting (on the leading edge, apparently) and partly with fabric. Welded steel tubular construction is employed also for the fuselage, which is metal-covered oven its forward portion, the remainder being fabric-covered.
   Both hydraulic and mechanical controls are provided for the retractable undercarriage, which is in two separate halves, folding rearward and upward into fairings below the wings.
   Main dimensions are: Span 39ft. 7in., length 31ft. 5in., and wing area 247.5 sq. ft. The gross weight is 5,511 lb.; the disposable load, as a bomber, 2,425 lb.; as a reconnaissance machine, 2,200 lb., and as a two-seater fighter, 1,609 lb.
   With the 600 h.p. engine a cruising speed of 192 m.p.h. is attained. The following figures apply to the machine as a two-seater fighter, reconnaissance machine and bomber in that order: climb to 16,400ft., 14 min., 16 min., 18 min., and ceiling, 26,240 ft., 22,960 ft. and 22.300 ft.
The Breda 64 Two-seat Light Bomber-Fighter Monoplane (650 h.p. Alfa-Romeo 125 RC engine).
PURELY DESTRUCTIVE: This is one of the new Italian "assault" machines (actually the Breda 64) whose duty in war time would be to shoot up, bomb, or otherwise destroy enemy personnel and materiel of every description, including aeroplanes. The pilot is extremely well situated and his machine guns are placed in the wings.
The Breda 64, as shown in this photograph, is fitted with a 600 h.p. Piaggio Stella radial which gives a maximum speed of about 220 m.p.h. With a 900 h.p. engine it does 267 m.p.h. The pilot, it will be agreed, has an exceptionally good outlook. He will probably need it, as well as the "quintessence of aerial heroism".
Предшественник Ва.65 - многоцелевой боевой самолет Ва.64 из 169-й эскадрильи итальянских ВВС
Самолеты Ва 64 служили в составе 5-го и 50-го полков итальянских ВВС в 1937-1938 годах. Их часто снимали фоторепортеры в пропагандистских целях.
A formation of Breda 64s, from which type the 65 has been developed, are seen nosing out to sea.