WACO F / A Series / PT-14
Страна: США
Год: 1930


Two-place tandem open-cockpit biplane
Описание
Фотографии
Waco. Бипланы

<...>
   В 1930 году были введены трехбуквенные обозначения самолетов, в которых первая буква указывала на тип двигателя, вторая - на тип планера, а третья - на серию. В некоторых случаях добавлялись дополнительные буквы или цифры для более точного обозначения модели самолета.
<...>
   Трехместный Model UBF постройки 1932 года оснащался двигателем Continental мощностью 210 л. с.; в 1934 году ВМС США приобрели два таких самолета и под обозначением XJW-1 использовали в качестве учебно-тренировочных в рамках программы создания «паразитного» истребителя, в которой принимал участие дирижабль «Macon».
<...>
   Два типа самолетов заказала Бразилия. Первый Model CPF 1935 года разработки использовался в качестве учебно-тренировочного.
<...>
   Появление в 1937 году Model UPF-7, представлявшего собой учебно-тренировочный самолет с открытой кабиной, оказалось для «Waco» тоже весьма успешным. Причем вначале самолет предлагался как двух-/трехместный спортивный с двигателем Continental W-670K мощностью 220 л. с. Шесть проданных в Гватемалу самолетов имели обозначение Model VPF-7 и двигатели Continental мощностью 240 л. с., причем высокое качество их сборки подтверждается тем, что в 1959 году все они вернулись в США. Многие Model UPF-7 приобретались гражданскими летными школами, а ВВС Армии США провели оценочные испытания одного самолета XPT-14 и затем приобрели 13 YPT-14 (позднее PT-14). В 1942 году один реквизированный для военных нужд UPF-7 получил обозначение PT-14A.
   В 1939 году компания получила заказ на 600 Model UPF-7 в рамках обеспечения реализации программы правительства США, направленной на подготовку гражданских пилотов, которые с началом войны должны были пополнить ряды ВВС.
<...>
For his flight from Shanghai to Macau during January-February 1931, G. Warren Brophy used Waco RNF c/n 3359, named Feng Wang.
Waco CPF floatplane.
F serie
Joe Maguire’s 1940 UPF-7 NC164. More than 600 UPF-7s were built between 1940-42.
James Buchwald’s VPF-7 two-seater once flew with the Guatemalan Army Air Corps.
Alan Shimer’s Waco VPF-7, flown from the owner’s 1,200ft strip at Gettysburg.
One of eight UPF-7s at Wynkoop.
Dr O. Weaver's 1941 Waco UPF-7 NC32162.
Waco Classic YMF Super reinvocation of the Waco YMF-5 three-seat biplane (1999)
Some of the Wacos at Wayne Hayes’s Waco Shop.
A serie
Barry Branin's Maryland-based IBA N12453 is powered by a Kinner B-54 radial.
F serie
The Waco Model F-T Two-seat Training Biplane.
WACO CPF
The Waco CPF-5 operated by the Forca Aerea Brasileira
WACO MODEL UPF-7 of 1939 has new large U.S. registration letters. Jazz tail markings indicate former use of this ex-U.S.A.A.C. PT-14 as air shows' stunt biplane. Power is 225,h .p. Continental R-670-3.
Brophy beside the RNF with its Warner Scarab engine running. Note the name Feng Wang and Chinese characters on the cowling.
Brophy in his flying suit beside the RNF, which bears the name of the L.E. Gale Company on the fuselage aft of the cockpit, along with a set of Chinese characters, beneath which is the name Feng Wang and the corresponding Chinese characters. On the rudder the name Phoenix has been applied in English, along with Shanghai, the location of the Gale Company’s HQ.
Chinese engineers and military personnel pose for a photograph in front of the RNF, possibly while at Fuzhou, where Brophy landed on January 25, 1931. The following day poor weather forced him down 30 miles (50km) south-east of Fuzhou, the resulting rough landing damaging the propeller and causing further delays.
Probably the first time many of the locals had seen an aircraft, Brophy’s Waco attracted a great deal of attention during its various stops on the way to Macau. Again taken on the pebbly terrain, this photo shows an elderly woman posing in front of the machine. Note the pristine Hamilton Standard metal propeller, presumably after its repair.
Another photograph of the RNF during its journey from Shanghai to Guangzhou (Canton), perhaps at Fuzhou, or looking at the pebbly surface, more likely on the beach to the south-west where Brophy made a forced landing on January 26. If any readers can translate the characters on the fuselage side, we’d love to know what they say!
SPOT LANDING: Allen Daily, of Yale, flying a Kitty Hawk (Waco F), wins the forced landing event. The mark, a white cross, is just below the undercarriage.
Lee Parsons’ Waco QCF-2 three-seater first flew in 1931 and has a 220 h.p. Continental R670-11A.
Бразилия заказала самолеты Waco CPF в качестве учебно-тренировочных. Машины оснащались двигателями Wright R-760-E мощностью 250 л. с. и имели двухместные открытые кабины. Данный самолет оснащен поплавками типа Edo и был одним из десяти, поступивших в ВМС Бразилии. Остальные 30 машин попали в Армию.
A serie
This Waco RBA dates from 1932 and was restored by Jim Loomis.
«Waco» разработала самолеты семейства KBA в качестве учебно-тренировочных с размещением двух летчиков плечом к плечу. Были построены три самолета варианта IBA, которые оснащались двигателем Kinner B-5 и опционально - фонарем кабины.
 
The front cockpit of James Buchwald’s VPF-7. The instrumentation of the front cockpit is sparse by comparison with that of the IFR-equipped rear. The three instruments in the picture are the airspeed indicator, turn-and-bank indicator and the altimeter.
The rear cockpit of James Buchwald’s VPF-7. The instrumentation of the front cockpit is sparse by comparison with that of the IFR-equipped rear.