Air International 1979-01
-
R.Braybrook - Towards a Thinking-man's Fighter and a Fighter that thinks
Possibly inspired by knowledge of the Junkers Ju 287 and the results of testing the second prototype, several designers in the Soviet Union studied the swept-forward wing configuration by means of full-scale gliders launched from "mother" aircraft. This illustration show one of the gliders tested, designed by V P Tsibin.
Планер ЛЛ-2 Цыбина с крылом обратной стреловидности, 1947г.
There is renewed interest in the swept-forward wing as a result of recent studies by Grumman and others. This is an impression of a highly-manoeuvrable supersonic "cruiser" by Grumman.
Junkers Ju 287 - 1944 год. Ju 287 создавался как скоростной реактивный тяжелый бомбардировщик, в конструкции которого доктор Ханс Вокке решил применить крыло обратной стреловидности, считая, что это позволит существенно повысить подъемную силу на малых скоростях полета и даст преимущества в сравнении с крылом прямой стреловидности на режимах взлета и посадки. Первый прототип, Ju 287 V1, облетали 16 апреля 1944 года, до конца войны было выполнено 17 полетов. А вот Ju 287 V2 достраивался уже ОКБ-1 под обозначением EF-131 (на фото).
The Junkers Ju 287 V1, aerodynamic testbed for a forward-swept-wing heavy bomber, made its first flight at Brandis, near Leipzig, on 16th August 1944
The only known illustration of the Ju 287 V2, second prototype of the Junkers jet bomber, which was completed in the Soviet Union in 1947.
Interest in the swept-forward wing lingered on in Germany after World War II and it was applied to the HFB-320 Hansa Jet to obtain an uninterrupted main cabin and a good CG range. Fifty examples were built.