Northrop-Grumman X-47
Страна: США
Год: 2003
Беспилотный

Описание
Фотографии
Northrop Grumman X-47
  
   Серия БЛА X-47 была построена в рамках программы UCAS-D (Unmanned Combat Air System Demonstration), ставившей целью создание беспилотного палубного реактивного самолета для ВМС США. Позднее она превратилась в объединенную программу ВВС и ВМС JCAS (Joint Unmanned Combat Air Systems). Самолет X-47A Pegasus был демонстратором технологий, его постройка была профинансирована компанией-разработчиком. Опытная машина совершила первый полет 23 февраля 2003 года. X-47A выполнен по схеме "бесхвостка" с надфюзеляжным воздухозаборником, питающим ТРДД Pratt & Whitney Canada JT15D-5C. Хотя и выполненный с широким использованием технологий малозаметности (стелс), самолет имеет обычное выхлопное сопло, что, очевидно, сделано для снижения стоимости. Машина унаследовала многие особенности самолетов "Northrop Grumman", в особенности B-2 Spirit.
   Два демонстратора X-47B, совершившие первый полет в 2011 году, отличаются от X-47A большими размерами и новой конструкцией внешней части крыла. X-47B будет использоваться для палубных испытаний и отработки автономной дозаправки в полете. Предлагается еще больший по размерам вариант X-47C, способный нести до 4535 кг боевой нагрузки.
Northrop Grumman’s X-47A Pegasus UAV prototype has been undergoing intensive testing and integrating of avionics and software at El Segundo, California, where it is seen here on March 26, 2002, as the aircraft prepares for its first flight. The aircraft conducted its third engine run on March 16, after previous runs in December and January, while on April 18 a successful autonomous start and shutdown of the P&W JT15D engine was achieved and repeated several times. The UAV is scheduled to move to the Naval Weapons Center, China Lake, California, for its first flight later this year.
БЛА по схеме "летающее крыло". В 1999 году "Boeing" получила контракт на постройку двух БЛА-демонстраторов технологий X-45A. Не пошедший в серию БЛА был создан по схеме "бесхвостка", его планер был выполнен из алюминиевых сплавов, а все внешние части и покрытие - из композитов (серийные машины планировалось строить почти полностью из композитов). Также не пошедший в серию Lockheed Martin RQ-3 Darkstar представлял собой достаточно большой БЛА. Он поднялся в воздух в 1996 году, но результаты испытаний оказались удручающими. В 2003 году в воздух поднялся БЛА X-47, сегодня он проходит испытания в рамках отработки концепции боевого БЛА. В интересах ВМС США аналогичные испытания проходит БЛА X-47B (на фото), совершивший первый полет в начале 2011 года. БЛА RQ-170 разработан "Lockheed Martin", применялся в Афганистане (где был впервые сфотографирован), а в конце 2011 года во время одного из заданий упал на территории Ирана. Информация по аппарату практически отсутствует. 27 апреля 2011 года первый полет выполнил еще один БЛА, созданный "Boeing", - X-47C Phantom Ray.
Airborne - the X-47B takes off and flies for the first time at Edwards AFB, California on February 4, 2011. The aircraft flew for 29 minutes during the flight test.
В 2013 году начнется наиболее интересный этап программы - автономные палубные испытания. Как видно на этом снимке, носовая стойка X-47 оснащена всеми элементами, необходимыми для старта с катапульты.
X-47B - современный американский БЛА, выполненный по технологии «стелс»
Сходство с бомбардировщиком B-2A Spirit хорошо заметно на снимке одного из X-45B, летящего над Калифорнией. Пока остается неясным, пойдет ли этот БЛА в серию.
БПЛА X-47B подходит к заправочному шлангу воздушного танкера
Unmanned Combat Aerial System Demonstrator X-47B BuNo 168064/'502’ completed the first air-refuelling with a manned tanker on April 22, 2015.
X-47B AV-2 receives fuel from Omega's Boeing 707 tanker N707MQ (c/n 21368) while operating in the Atlantic Test Ranges over the Chesapeake Bay. The test on April 22, 2015 marked the first time an unmanned aircraft refuelled in flight.
Дозаправка палубного ударного БЛА X-47B в воздухе
X-47B выполняет прием топлива от самолета-заправщика
X-47B AV-2 and Omega's Boeing 707 tanker, N707MQ (c/n 21368) over the Chesapeake Bay near to Naval Air Station Patuxent River.
Первая дозаправка в полете X-47B в ходе испытательной программы Atlantic Test Ranges. 22 апреля 2015 г.
16 декабря 2008г.: в Палмдейле, Калифорния, состоялась выкатка первого из двух прототипов БЛА "Northrop Grumman" X-47B UCAV. Прототипы построены в рамках программы ВМС США Unmanned Combat Air System - Demonstration (UCAS-D) no созданию БЛА палубного базирования и отработки технологии автономной дозаправки БЛА в воздухе.
Steam builds up as X-47B BuNo.168063/'501‘ (AV-1) waits to be shot from the TC-7 catapult at Pax River, Maryland, on November 29, 2012. This was the first cat shot performed by an X-47B.
Sailors attach AV-2 to catapult two on the USS George Bush.
X-47B, отслеживая команды палубного руководителя, выруливает на старт
Sailors aboard the USS George Bush remove the chocks from X-47B AV-2 ready for the type's first cat shot on May 14, 2013.
Northrop Grumman's X-47B UCAS-D launches from the USS Theodore Roosevelt (CVN 71) in August 2014 during tests demonstrating its ability to operate safely and seamlessly with manned aircraft.
A shooter signals lor X-47B AV-1 to launch from the flight deck.
Touch and go on the flight deck of the USS George Bush on May 17, 2013.
AV-2 shoots off the edge of the flight deck during the first cat shot made by an unmanned air vehicle from a US Navy super carrier on May 14, 2013.
Первый взлет X-47B с авианосца «Джордж Буш». 14 мая 2013 г.
Unmanned X-47B AV-1 launches from the air­craft carrier USS Theodore Roosevelt.
AV-2 passes over the flight deck following it's first practise approach to the USS George Bush.
БЛА X-47B над палубой авианосца
Touch and go on the flight deck of the USS George Bush on May 17, 2013.
The X-47B moments from touch down on the USS Theodore Roosevelt during a test period in August 2014.
To date, the X-47B Unmanned Combat Air System is the only unmanned air vehicle to have operated from a US Navy super carrier.
AV-2 rolls down the flight deck during a touch and go aboard the USS George Bush.
An X-47B Unmanned Combat Air Vehicle demonstrator, like this one seen landing aboard the aircraft carrier USS Theodore Roosevelt (CVN 71) during trials in August 2014, has been modified as a testbed for the future MQ-25 Stingray Carrier Based Air Refueling System
Northrop Grumman X-47B BuNo 168064/'NG-502' (AV-2) makes history as it catches number three wire on the deck of USS George H W Bush on July 10, 2013.
X-47B BuNo 168063/501 (c/n AV-1) takes the number one wire aboard the USS Theodore Roosevelt.
X-47B BuNo 168064/502 (c/n AV-2) was fitted with an air refuelling probe and an infrared camera system capable of providing precise navigation updates to get the air vehicle into the tanker's moving basket.
AV-2 being tow in the hangar bay aboard the Bush.
Sailors move X-47B AV-2 onto an aircraft elevator aboard the USS George Bush on May 14, 2013. Within hours of this image being taken, AV-2 successfully completed the type's first cat shot from a carrier flight deck.
Prior to embarking on board the USS Theodore Roosevelt, AV-1 had an automatic wing-fold capability introduced into its software enabling the wings to be automatically folded after landing.
Sailors assigned to the USS Harry S Truman and personnel from the UCAS integrated test team perform maintenance on AV-2.
X-47B AV-2 on the flight deck of the USS Harry S Truman on December 11, 2012.
X-47B AV-2 taxies on the flight deck of USS Harry S Truman during the type's first embarkation on December 9, 2012.
X-47B BuNo 168063/501 on the number one catapult prior to launch from the USS Theodore Roosevelt.
AV-1 on the Roosevelt's number one catapult alongside an F/A-18F Super Hornet during manned and unmanned flight operations.
X-47B AV-2 was lifted aboard the flight deck of the USS George Bush at Naval Base Norfolk, Virginia on May 6, 2013. The air vehicle undertook the type's first carrier-borne cat shot eight days later.
The control display unit or CDU is classed as a mission control station and had to be certified just like an aircraft's cockpit requires certification to fly. The CDU can be likened to a mission control station on the deck operator's arm that requires a high redundancy system to ensure the safety and control required for moving an air vehicle on a flight deck. It was certified, through the standard airworthiness certification process, to be one of the types of controller used to control the air vehicle either at a land base or during embarkation on a carrier. The CDU features controls for the throttle and the brakes, for moving the air vehicle quickly and precisely into the catapult for launch, or out of the landing area following recovery, rolling the air vehicle forward and conducting tight turns. It also has push-button controls for the engine, BIT checks, folding and unfolding the wings, and lowering and retracting the hook; any function required on the flight deck. The CDU also includes a belt pack that holds the batteries and redundant digital modems that connect in with the air vehicle.
Опытный «беспилотник» X-47A
Беспилотный X-47
Один из первых в мире ударных палубных БПЛА X-47
Выкатка первого X-47B
Два прототипа X-47B на авиабазе «Патаксент-Ривер»
Подготовка к взлету X-47B с наземной катапульты на авиабазе "Патаксент-Ривер"
Палубный беспилотный самолет X-47B, разработанный компанией Northrop Grumman.
X-47B в проходе над авианосцем «Джордж Буш». 17 мая 2013 г.
Первая посадка X-47B на авианосец. 10 июля 2013 г.
14 мая 2013г. палубный "беспилотник" X-47B UCAS-D выполнил первый катапультный взлет с авианосца George H.W. Bush (CVN 77), находившегося у побережья Вирджинии. БПЛА стартовал в 11.18, выполнил несколько запланированных подходов к авианосцу на малой высоте, после чего приземлился на авиабазе ВМС Патаксент Ривер. Полет длился 65 мин."Сегодня мы увидели небольшой, но существенный элемент будущего нашего военного флота: мы начинаем интеграцию беспилотных систем, возможно, в самую сложную боевую среду, которая существует сегодня - на полетную палубу атомного авианосца", - проком ментировал это событие вице-адмирал Дэвид Басс (David Buss), командующий авиацией ВМС США. По контракту с военно-морскими силами компания Northrop Grumman спроектировала, построила и испытала два экземпляра X-47B. Первый взлет с палубы выполнил второй из них. Посадка X-47B на авианосец с использованием аэрофинишера запланирована на конец лета.
X-47B на ангарной палубе авианосца «Джордж Буш»
Частотные испытания X-47B
Пост управления беспилотными аппаратами X-47B на авианосце «Гарри Трумэн»
Artist's impression of an X-47B unmanned combat air vehicle (UCAV) making an arrested landing on a US Navy carrier. One of the potential advantages of carrier UCAV operations is that landings could be made automatically or each UAV could be 'flown' to the deck by a single pilot in turn, reducing the need for carrier pilot training.
X-47B
X-47B
Рисунок палубного ударного БЛА NUCAS
Проектный вид X-47B на палубе авианосца
Рисунок БПЛА, создаваемого на основе демонстратора технологий Нортроп Грумман X-47B