Варианты
- RAF - R.E.1 - 1913 - Великобритания
- RAF - R.E.5 - 1914 - Великобритания
- RAF - R.E.7 - 1915 - Великобритания
Royal Aircraft Factory R.E.1
В течение 1913 года "Royal Aircraft Factory" разработала и построила два опытных самолета-разведчика R.E.1, которые оснащались 8-цилиндровым V-образным двигателем Renault мощностью 70 л. с. и четырехлопастным воздушным винтом. Первый самолет, серийный №607, был построен в мае 1913 года. Во время испытаний выяснилось, что машина может длительное время выполнять полет без необходимости летчика работать органами управления и даже может самостоятельно выходить из пикирования. К примеру, 25 ноября самолет преодолел "самостоятельно" дистанцию 11 км - пилот даже не задействовал элероны.
Второй R.E.1, серийный №608, имел удлиненный фюзеляж и первоначально был облетан без киля - вместо этого четыре небольших киля были установлены на верхнем крыле. Позже самолет оснастили крылом большего размаха с элеронами. Самолет некоторое время эксплуатировался в британских ВВС перед Первой мировой войны, но в сентябре 1914 года потерпел аварию из-за отказа двигателя и пришел в негодность.
Первая машина оставалась в Фарнборо, где проходила интенсивные испытания.
R.E.1 имел размах крыльев бипланной коробки 10,36 м, взлетную массу - 717 кг и развивал на уровне моря максимальную скорость 126 км/ч.
- Описание
Фотографии
-
Air International 1979-02 / J.Bruce - The First British Armoured Brigade (1)
Регистрационный номер: 607 [2] Первый R.E. 1 (№607) в своем первоначальном виде в июле 1913 года. Поперечное управление осуществлялось круткой крыла.
The design of the R.E.1 incorporated armour protection for pilot and observer. This photograph depicts the first R.E.1 in its original form and is dated 22 July 1913. As recorded in the text, armour was not fitted to an R.E.1 until February 1914. -
Aviation Historian 9 / A.Roberts - Death of a Visionary: Edward T. Busk and "Stability Jane"
Регистрационный номер: 607 [2] The R.E.1 was a development of the B.E.2 designed for research into an inherently stable reconnaissance aircraft, and differed from the latter in being a single-bay biplane with staggered wings. Only two R.E.1s were built, both initially fitted with wing-warping controls. This is the first, No 607, after having been fitted with ailerons.
-
История Авиации 2002-03 / А.Сергиенко - Первые асы Британской Империи /Пионеры/ (3)
Регистрационный номер: 608 [2] 23 августа 1914г. 2-й лейтенант Гордон-Белл перегнал этот R.E.1 608 из Англии во Францию на аэродром 2-й эскадрильи.
-
Aviation Historian 9 / A.Roberts - Death of a Visionary: Edward T. Busk and "Stability Jane"
Регистрационный номер: 608 [2] Busk at the controls of the second R.E.1, No 608, fitted with warping wings and four fixed fins on the upper wing, which were used for his stability trials. After Busk’s death, Col Mervyn O’Gorman, Superintendent of the Royal Aircraft Factory, recalled that Busk “did the most magnificent things without announcing any intention and without applauding audience. With his hair blown about by a hatless flight, he would walk into my office and report the success of an experiment. He forgot that it was brilliant, or it did not occur to him ...”
-
Aeroplane Monthly 1996-05 / T.Kershaw - Focus on Folland
An R.E.I undergoes wing-loading tests at the Royal Aircraft Factory in 1913. Note the warping wings - separate ailerons were not fitted until some four months after the first R.E.I had been completed. A new aerofoil section in the wings permitted a deeper-section rear spar which strengthened the wing truss. Quick-release bolts at the roots and spring pins at the interplane strut sockets allowed removal of the wings in five minutes by two men.
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / ??? - Early birds
Arriving at Hendon from Brooklands to attend the second Aerial Derby on the morning of September 20, 1913, Farnborough test pilot Ronald Kemp landed rather fast in this R.E.1 (Reconnaissance Experimental).
- Фотографии