Cody The British Army Aeroplane I
Страна: Великобритания
Год: 1908

Единственный экземпляр
Одноместный гоночный биплан
Описание
Фотографии
Самолеты Коди

<...>
   Еще находясь в Фарнборо, Коди в 1905 году построил одноместный планер-биплан. Планер Cody Kite-Glider выполнил несколько удачных полетов, прежде чем в 1907 году Коди сделал следующий шаг - доработал один из своих змейковых аэростатов под установку мотора и установил на нем дополнительные стабилизирующие поверхности перед и за бипланной коробкой. Аппарат Motor-Kite получил колесное шасси и мотор Buchet мощностью 15 л. с. (11 кВт). Этот "воздушный змей" выполнил удачный полет без пилота, управление осуществлялось с земли с помощью тросов, продолжительность полета составила 4,5 мин.
   В 1907 году Коди приступил к постройке British Army Aeroplane No.l (Cody 1), на котором сам конструктор выполнил первый в Великобритании полет на аппарате тяжелее воздуха с мотором. Историческое событие произошло 16 октября 1908 года. British Army Aeroplane No.1 представлял собой биплан, конструктивно схожий с аппаратом братьев Райт и имевший раздельные стабилизатор и руль высоты. В отличие от братьев Райт, Коди оснастил свою конструкцию колесным шасси. Мотор Antoinette приводил во вращение два толкающих воздушных винта. В первом полете Коди пролетел всего 424 м, но доработанный вариант Cody 2 с 60-сильным мотором ENV Type F позволил авиатору 8 сентября 1909 года пролететь расстояние в 64 км.
<...>
Изображен построенный в 1909 году British Army Aeroplane No.1. Двигатель Antoinette с помощью ременных передач приводил во вращение два винта.
A contemporary tinted postcard showing Cody’s much-modified British Army Aeroplane No 1.
British Army Aeroplane No.l approaching completion but still awaiting its 50hp (37kW) Antoinette engine, in its preliminary form at Farnborough in the first half of 1908.
Cody’s British Army Aeroplane No 1 shortly before it made the celebrated first powered, sustained and controlled flight in the UK. The curious fabric “fantail” extending from the upper wing trailing edge to the top of the rudder was soon done away with; just another of the numerous changes the machine under­went during its protracted period of construction.
Samuel Cody's first biplane, known as British Army Aeroplane No 1. It underwent various modifications during its existence, this photograph shows it as it was in October 1908. On the 16th of that month it made what is recognised as the first properly sustained flight by an aeroplane in Britain.
Первый полет "Бритисш Арми Эйрплейн N 1".
The one and only photograph of Cody making the first powered flight in the UK, at Farnborough on October 16, 1908. Farnborough Common's unsuitability as a testing ground for pioneer aeroplanes quickly became apparent. Cody struggling to avoid trees and bushes.
British Army Aeroplane No 1.
THE BRITISH ARMY BIPLANE: AFTER SEVERAL PREVIOUS ATTEMPTS AT HEAVIER-THAN-AIR FLIGHT, COL. S. F. CODY. IN JANUARY, 1909. SUCCEEDED IN MAKING A "FLIGHT" OF 20 YARDS ON LAFFAN'S PLAIN IN THIS MACHINE, CONSTRUCTED AT THE BALLOON FACTORY, ALDERSHOT.
The ‘Cody 1C’, August, 1909, with the top rudder relocated over the foreplanes and the pilot positioned in front of a 60/80hp (44/59kW) French-built ENV engine.
Cody in flight at the Doncaster Aviation Meeting in October 1909. The aeroplane generally flew well after a 60/80 h.p. ENV engine had been fitted, enabling passengers to be carried, but its performance at Doncaster was poor.
Following the crash at the end of its first flight, BAA No.1 was rebuilt and considerably modified, emerging as the ‘Cody 1B’ in January 1909. Note the old top rudder repositioned behind the foreplanes, and the streamers attached to the wings to make the airflow visible.
In this study of British Army Aeroplane No.1 undergoing modification in late 1908, the Wright-type glider can be seen suspended from the roof in the centre of the picture.
An ignominious end to a glorious event; British Army Aeroplane No 1 following its abrupt descent after losing height while manoeuvring to avoid trees and bushes on Farnborough Common. The aircraft never flew again in this form, but underwent substantial modification before it re-emerged some three months later.
Undated early sketch designs by Cody for a powered aeroplane.